Multimedieskat og software
Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 04-12-09 10:15

Hvis min arbejdsgiver lader mig installere software på min personlige
computer (altså min ejendom, ikke udlånt af arbejdsgiveren), og jeg
ellers ikke får multimedie-noget-som-helst stillet til rådighed,
udløser softwaren så i sig selv multimedieskat?

Det er tit tilfældet på uddannelsesinstitutioner, f.eks., at licenser
dækker brug til forberedelse/lektier for både studerende og
undervisere, og dermed er der ikke nogen problemer med licensen som
sådan.

Pft
Hanne

Fra : alexbo

Dato : 04-12-09 18:50

<hago@dcs.qmul.ac.uk> skrev

> [...]
>ellers ikke får multimedie-noget-som-helst stillet til rådighed,
>udløser softwaren så i sig selv multimedieskat?

Nej.
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=62010

mvh
Alex Christensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-12-09 21:33

alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> <hago@dcs.qmul.ac.uk> skrev

> Nej.
> http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=62010

Side 19 f.o.

Software, der installeres på medarbejderens private computer, der kun
giver adgang til arbejdsgiverens netværk:

Udløser ikke beskatning - er ikke omfattet af multimediebeskatning.

Modsætningsvis kunne man slutte, at det gør: "software ... der kun giver
adgang til arbejdsgiverens netværk"?

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : alexbo

Dato : 04-12-09 22:09

"Axel Hammerschmidt" skrev

> [...]
> Udløser ikke beskatning - er ikke omfattet af multimediebeskatning.

> Modsætningsvis kunne man slutte, at det gør: "software ... der kun giver

En arbejdsgiverbetalt internetforbindelse udløser multimediebeskatning.
En arbejdsgiver betalt forbindelse til arbejdspladsen gør ikke.

Hvis man selv betaler er det ligegyldigt hvilken forbindelse man har, det er
kun arbejdsgiver betalte forbindelser der tæller.

Hvis man får et dyrt program foræret af arbejdsgiveren til privat brug kan
der komme noget
indkomstbeskatning, på samme måde som hvis man får en udlandsrejse i bonus.
Men det har ikke noget med multimedieskatten at gøre.

Det er som det altid har været, gaver er skattepligtige, ellers var der
ingen der vil have løn, vi vil kun have gaver.
Huslejen betalt, bensinen betalt, ferierejser betalt, PCprogrammer betalt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 05-12-09 14:23

"alexbo" skrev
> [...]
> bonus.
> Men det har ikke noget med multimedieskatten at gøre.

Som jeg forstår OP, er programmet rettet mod arbejdsmæssig brug. Det primære
er dog at det køres lokalt og at der er rådighed over det til privat brug -
uanset om det bruges privat eller ej. Listen over ting der udløser
beskatning indeholder bl.a.:

"Computer inklusive sædvanligt tilbehør: Ved sædvanligt tilbehør forstås
almindeligt
tilbehør til en computer såsom computerskærm, softwareprogrammer, printer
m.v. af
almindelig størrelse og standard."

Da jeg forventer at en firmabetalt printer udløser beskatningen, selvom man
ingen computer får, gør noget software vel også? Man kan dog undgå
beskatningen ved at arbejdsgiveren får lavet en Citrix server (eller
tilsvarende) hvorved softwaren køres hos firmaet. Det er dog ikke al
software der egner sig til Citrix, eksempelvis Photoshop. Selve Citrix
klienten og evt. VPN software udløser ikke beskatning, da de blot giver
adgang til firmaets netværk.

/Peter

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 05-12-09 01:29

On Dec 4, 9:09 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> indkomstbeskatning, på samme måde som hvis man får en udlandsrejse i bonus.
> Men det har ikke noget med multimedieskatten at gøre.

OK, hvis det så er et program hvis licens aftale er knyttet til
arbejdsgiveren, dvs man må ikke bruge den hvis man skifter job (man
har altså ikke fået programmet foræret), udløser det så alm
indkomstskat? I denne situation er der tale om software, hvor licensen
er betalt sammen med hardware, der ikke kan flyttes fra arbejdspladsen
- softwaren bruges så til at styre hardwaren, men man kan forberede
dette uden at have hardwaren til rådighed (f.eks. forberede sig
derhjemme). Det koster altså ikke arbejdsgiveren ekstra at lade 50
ansatte installere softwaren derhjemme.

Mvh
Hanne

Fra : alexbo

Dato : 05-12-09 14:05

<hago@dcs.qmul.ac.uk> skrev

> [...]
>arbejdsgiveren, dvs man må ikke bruge den hvis man skifter job (man
>har altså ikke fået programmet foræret), udløser det så alm

Nej, der er kun tale om skjult løn hvis det er til privat brug.
At bogholderen kan sidde derhjemme og øve sig i firmaets bogholderiprogram,
eller maskinarbejderen i styreprogrammet til de nye maskiner er ikke et
skattepligtigt gode.

Indkomstbeskatningen hænger sammen med om det opnåede gode kan siges at være
en indkomst, noget man har fået som løn eller bonus.

Du får ingen lønforhøjelse, men du kan tanke din bil fra vores dieselstander
til busserne.
Det er indkomst.

Her er instruktionsbogen og programmet til den nye fræsemaskine, tag det med
hjem og lær det at kende.
Det er ikke indkomst.

mvh
Alex Christensen

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 05-12-09 06:15

On Dec 5, 1:04 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> Det er indkomst.
>
> Her er instruktionsbogen og programmet til den nye fræsemaskine, tag det med

OK, det giver mening. Mange tak for forklaringerne.

Mvh
Hanne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-12-09 08:05

Peter D. Jørgensen skrev

> [...]
> beskatningen ved at arbejdsgiveren får lavet en Citrix server (eller
> tilsvarende) hvorved softwaren køres hos firmaet.

Det har tidligere været fremme at privat brug af telefon (evt kun for
mobiltelefon) i arbejdstiden udløser beskatning
Hvad så med privat brug af computer/software/internetforbindelse på
arbejdspladsen?

- Peter

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-12-09 16:47

Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> wrote:

> [...]
> mobiltelefon) i arbejdstiden udløser beskatning
> Hvad så med privat brug af computer/software/internetforbindelse på

Læs dokumentet fra Skat som Alex linkede til. Det er forklaret meget
grundigt der.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-12-09 09:08

Axel Hammerschmidt skrev

> Læs dokumentet fra Skat som Alex linkede til. Det er forklaret meget
> grundigt der.

Man kan således læse i pjecen fra skat:"Almindeligt privat brug af din
arbejdsgivers multimedier fra arbejdspladsen, fx at du bruger
telefonen på arbejdspladsen til at ringe og aftale tandlægetid, eller
at du tjekker og besvarer private e-mails på computeren på arbejdet
har ikke skattemæssige konsekvenser."

Og på multimedieskat.dk kan man så læse at privat brug af mobiltelefon
på arbejdspladsen udløser beskatning
"Privat brug gælder både i arbjedstiden og udenfor arbejdstiden"
http://www.multimedieskat.dk/test_om_du_skal_betale/mobil_bruges_privat.html

Man må formode at pjecen fra Skat er korrekt, men det har før vist sig
at Skat har givet forkert vejledning og man så hænger på en ekstra
beskatning

Derfor spørgsmålet her

- Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-12-09 18:26

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
> på arbejdspladsen udløser beskatning
> "Privat brug gælder både i arbjedstiden og udenfor arbejdstiden"

Nå. Og hvem står så bag multimedieskat.dk?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-12-09 11:31

Erik Olsen skrev

> Nå. Og hvem står så bag multimedieskat.dk?

Og?

Fra Skat.dk:
"Den hidtidige praksis, hvorefter enkeltstående opkald til hjemmet
ikke udløser beskatning, videreføres ikke."
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1844521&vId=0&search=multimedie

Flere større offentlige og private virksomheder vejleder deres ansatte
efter samme principper

Det har været fremme i dagspressen at Skats medarbejdere kun vil have
fast telefon ved arbejdspladsen for at undgå beskatning

Jeg er egentlig græsk-katolsk da værdi af pc/mobil/bredbånd jeg får
stillet tilrådighed langt overstiger de par håndører den ekstra
beskatning reelt koster

- Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-12-09 19:36

Peter Lykkegaard wrote:
> Erik Olsen skrev

> Og?

Jeg beklager meget hvis jeg ikke udtrykte mig tydeligt nok.

Jeg efterlyste blot lidt kritik af en af de kilder du benytter dig af.
Men hvis du alligevel ikke mener din kildehenvisning alvorligt, kan du
da godt undlade at svare.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-12-09 12:50

Erik Olsen skrev

> Jeg efterlyste blot lidt kritik af en af de kilder du benytter dig af.

Ja og jeg bragte et lign citat fra Skat.dk

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-12-09 12:51

Peter Lykkegaard skrev

> Hvad så med privat brug af computer/software/internetforbindelse på
> arbejdspladsen?

Nå jeg fandt svaret på skat.dk efter lidt søgning

"Du kan fortsat benytte pc til almindelig privat brug på
arbejdspladsen, uden at det udløser multimediebeskatning."
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1842208&vId=0&search=multimedie

- Peter