Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Analog objektiv
Fra : edbfreak

Dato : 04-12-09 22:16

Jeg havde i tankerne at købe et Canon EOS 500D, er det et godt
begynderkamera. Eller er det et andet i vil anbefale. Min far har nogle
objektiver liggende som passer til et gammeldags spejlreflekskamera, kan man
bruge dem på Canon EOS 500D
På forhånd tak

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 04-12-09 22:51

"edbfreak" <edbfreak@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> begynderkamera. Eller er det et andet i vil anbefale. Min far har nogle
> objektiver liggende som passer til et gammeldags spejlreflekskamera, kan
Hvis de er med EF bajonet passer de på 500D, Hvis det er den gamle FE
bajonet passer de ikke.

--
Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk

www.pbase.com/hcstune

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-09 22:52

"edbfreak" <edbfreak@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Min far har nogle objektiver liggende som passer til et gammeldags
> spejlreflekskamera, kan man bruge dem på Canon EOS 500D
> På forhånd tak

Det kommer an på, hvilken objektivfatning de har. Du kan få en del adaptorer
til Canon. Jeg bruger f.eks. en M42 adaptor på mit Canon, og det fungerer
fint (manuelt).

-Joachim

Fra : Jesper Wolf Jesperse~

Dato : 09-12-09 00:27

Hej Joachim og edbFreak.

Jeg har læst mig til at der ikke findes adaptere der gør det muligt at
benytte Canon FD objektiver på kameraer med EF mount.
Det var en lang artikel hvor tingene blev nøje gennemgået og jeg fik det
klare indtryk at man var bedre hjulpet med at skifte objektiverne ud end at
prøve med adaptere.
Der skulle være for stor forskel mellem mounts og da man flytter objektivet
fremefter ved at sætte en adapter på vil man under alle omstændigheder miste
muligheden for at fokusere på uendeligt.

Jeg har selv gået med tanker om at skifte mit gamle analoge F1(new) ud til
noget digitalt (50D eller 7D) men omkostningen til nye linser er
afskrækkende.
Jeg kunne nok overkomme et fornuftigt normal zoom objektiv da alle mine
gamle er primes, men jeg vil skulle genanskaffe en 200mm/f2.8 da det
stadigt ser ud til at være det bedste kompromis mellem ydelse pris og
lysstyrke (til naturfotografering).

Det er ganske vist 20 år siden at Canon skiftede bajonet, men linserne er
stadigt lige gode

Med venlig hilsen
Jesper Wolf Jespersen