Hvorfor er bilindustrien så forkælet?
Fra : Benny

Dato : 04-12-09 00:03

Hej

I et hemmeligt lovforslag har EU komisionen vedtaget at alt elektronik
der skal sælges i EU efter 2015 ikke må bruge over 1 watt i standby
(burde være 0,4 watt som energy star kræver).
I det samme lovforslag vedtager de at strømforsyninger (også de mange
sorte man har 100 af) der anvendes, skal have en effektivitet på over
90%. Da der var hemmelige forhandlinger var der ingen input fra
elektronik industrien (lobyister osv.).

Anderledes var det da bilers brændstofforbrug skulle begrænses.
Diverse direktører og bestyrelse formænd stod i kø med hatten i hånden
og våde hundeøjne for at få det tilladte forbrug hævet. Det blev
heldigvis fastlagt til 95 g/km (burde være lavere) fra 2020.

Hvis elektronik industrien var lige så konservative som bilindustrien
så brugte vi stadigvæk radiorør af de mest simple typer. Der er jo
ikke sket en bønne med stempelmotorer siden at den blev opfundet i
1800 tallet.

Benny

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-12-09 08:13

Benny wrote:
> [...]
> så brugte vi stadigvæk radiorør af de mest simple typer. Der er jo
> ikke sket en bønne med stempelmotorer siden at den blev opfundet i

Det sidste postulat, må vist stå for din egen regning.

Hint: Kig brændstofforbrug dengang og nu.

--
- Frank

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-12-09 08:39

Hej!

Frank Leegaard wrote:

> Det sidste postulat, må vist stå for din egen regning.
>
> Hint: Kig brændstofforbrug dengang og nu.

Og så er vi da vist skiftet fra damp til fossile brændstoffer siden
dengang. Plus at jeg godt tør påstå, at udstødningen er en *anelse*
renere end for 100 år siden :)

Tror ikke helt Benny har fulgt med udviklingen ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Henrik 8600

Dato : 07-12-09 19:11

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Det sidste postulat, må vist stå for din egen regning.
>
> Hint: Kig brændstofforbrug dengang og nu.
>

> --
> - Frank

Manden har jo ret! Der er ikke sket en fis...

Min Golf er er fra 1985, altså sidste årtusinde, og den går over 20 km på
literen.

Henrik

Fra : Henrik B.

Dato : 07-12-09 19:25

"Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Manden har jo ret! Der er ikke sket en fis...
>
> Min Golf er er fra 1985, altså sidste årtusinde, og den går over 20 km på
> literen.

Det skyldes den langt bedre sikkerhed og det righoldige udstyr. Motorerne i
sig selv ér blevet langt mere økonomiske...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-09 19:46

Henrik 8600 skriver:

> Min Golf er er fra 1985, altså sidste årtusinde, og den går over 20 km på
> literen.

Min forrige Golf var fra 2004 og gik også over 20 kml.. Den tilbød blot
en række features som din ikke gør:

Renere udstødning.

Meget højere sikkerhed.

Mere plads.

Meget mere kørekomfort.

Flere hestekræfter (heraf højere topfart og hurtgiere overhalninger).

Bedre bremser med ABS system.

Meget kortere bremselængde.

Den nuværende går knapt så langt på literen, men det er en helt anden
historie

Klaus

Fra : hanzen

Dato : 04-12-09 10:55

"Benny" <hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg har en gang kørt i en Rolls Royce fra før 1.verdenskrig.
Det er mit indtryk at der er sket en vis udvikling siden.
--

hilzen
hanzen

Fra : Henrik B.

Dato : 04-12-09 03:40

On 4 Dec., 08:03, Benny <hojvae...@gmail.com> wrote:

> I et hemmeligt lovforslag har EU komisionen vedtaget at alt elektronik
> der skal sælges i EU efter 2015 ikke må bruge over 1 watt i standby
> (burde være 0,4 watt som energy star kræver).

Per 01.04.2010. er maks grænsen på 1 Watt (2 Watt m. display). og fra
2013 er grænsen 0,5 Watt (1 Watt i standby), så det må siges at være
gange tæt på Energy Star standard. Jeg mener dog at det er fløjtende
ligegyldigt om det er 1 eller 0,5 Watt, sammenlignet med dagens
frådsere.
Dernæst bruger stort set alle fladskærme, som sælges i dag, væsentligt
under 1 Watt i standby...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : alexbo

Dato : 04-12-09 12:18

"Benny" skrev

>Der er jo ikke sket en bønne med stempelmotorer siden at den blev opfundet
1800 tallet.

Næh ikke i forhold til glødepæren, det tog kun 140 år at finde afløseren.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-12-09 12:35

alexbo wrote:
> "Benny" skrev

> 1800 tallet.
>
> Næh ikke i forhold til glødepæren, det tog kun 140 år at finde
> afløseren.

Ahr .. Det er vist en ommer.

Du må i gang med at regne igen.

--
- Frank

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 05-12-09 17:38

On Thu, 3 Dec 2009 23:03:12 -0800 (PST), Benny <hojvaelde@gmail.com> wrote:

> [...]
>og våde hundeøjne for at få det tilladte forbrug hævet. Det blev
>heldigvis fastlagt til 95 g/km (burde være lavere) fra 2020.

Du sammenligner æbler og pærer. De krav elektronikbranchen stilles overfor
begrænser ikke hvor meget energi apperaterne bruger; standby er stort set
slukket, og kravet til strømforsyninger handler kun om hvor meget der må
tabes til varme i strømforsyningen - selve apperatet kan svine ligeså tosset
det vil.

Kravet om 95 g/km handler ikke om effektivitet, men om det totale forbrug.
En motor kan sagtens være så effektiv som det er fysisk muligt, og samtidigt
overtræde kravet. Det handler om hvor svær en opgave den bliver sat på.

En fair sammenligning ville være hvis en 50" fladskærm ikke måtte bruge mere
energi end en mobiltelefon. Eller bilerne fik krav om hvor mange Joule de skulle
levere per g CO2.
--
http://rutluk.blogspot.com (kultur, mest film & musik)
http://aviskritiker.blogspot.com (aviser og tal)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 18:47

Jesper Lauridsen wrote:

> [...]
>
> En fair sammenligning ville være hvis en 50" fladskærm ikke måtte
> bruge mere energi end en mobiltelefon. Eller bilerne fik krav om hvor

Ingen tvivl om de 95 g bliver svære at nå.

--
- Frank

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-12-09 18:56

On Sat, 5 Dec 2009 18:47:11 +0100, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>Ingen tvivl om de 95 g bliver svære at nå.

I hvert fald så længe vi ikke kaster alle kræfter ind på at begrænse
energiforbruget men i stedet sende 2 tons-kasser på vejene, der kan
køre 300+ km/t. Sådan ser strategien jo ud de fleste steder - de der
"familie-biler" med max 160 er stort set udgået

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 19:04

Ivan Madsen wrote:

> [...]
> køre 300+ km/t. Sådan ser strategien jo ud de fleste steder - de der
> "familie-biler" med max 160 er stort set udgået

Det er jo det jeg forsøger at forklare Saab-tosserne. Saab har jo ingen små
biler til trække gennemsnittet ned med.

--
- Frank

Fra : hanzen

Dato : 05-12-09 19:14

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo det jeg forsøger at forklare Saab-tosserne. Saab har jo ingen
> små biler til trække gennemsnittet ned med.

Misundelse er en grim ting.
--

hilzen
hanzen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 20:22

hanzen wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Misundelse er en grim ting.

Man skal vist være voldsomt alternativt begavet for at være misundelig på en
fallent.

Men jeg kan forstå du er rede?

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 05-12-09 20:23

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Det er jo det jeg forsøger at forklare Saab-tosserne. Saab har jo ingen
> små biler til trække gennemsnittet ned med.

Til gengæld findes der heller ingen Touareg/Phaeton djævelskab til at trække
det op...

/Brian

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-12-09 20:36

On Sat, 5 Dec 2009 20:22:49 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Til gengæld findes der heller ingen Touareg/Phaeton djævelskab til at trække
>det op...

Men hvor er 40 km/l bilen, der skulle redde koncernen? Det må være
fremtiden at opfinde et køretøj der kan følge trafikken og køre meeget
meeeget langt på literen. De behøves såmænd ikke kunne køre 200+, men
med dagens trafik vil jeg være skeptisk over for noget med mindre end
150-160 i topfart. (simpelt hen for at kunne undgå at "pine dyret" for
at følge almindelig motorvejstrafik - på sigt må vi sikkert alle leve
med 80/90 eller sår'n....fordi de fossile brændstoffer er ved at tage
slut - og der ikke er nok Tesla'er til alle) )

Fra : Brian

Dato : 05-12-09 21:09

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Men hvor er 40 km/l bilen, der skulle redde koncernen?

Samme sted som alle de andre fabrikanter gemmer deres 40km/l biler

> [...]
> med 80/90 eller sår'n....fordi de fossile brændstoffer er ved at tage
> slut - og der ikke er nok Tesla'er til alle) )

Jeg kunne fint leve med en bil der ikke kunne rende hurtigere end 160 (+
moms )
Jeg ville dog være enorm ked af at ende i en bil med en 0-100 tid der skal
måles over madpakker.

/Brian

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-12-09 21:30

On Sat, 5 Dec 2009 21:09:21 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Samme sted som alle de andre fabrikanter gemmer deres 40km/l biler

du mener dybt inde i fremtiden )

> [...]
>moms )
>Jeg ville dog være enorm ked af at ende i en bil med en 0-100 tid der skal

Hvis nu de andre ikke var hurtigere - kunne vi så ikke leve med det.
Så sent som her i eftermiddags var jeg ved at kløjs i en Lupo3L ned ad
rampen, fordi min Pluto havde lidt mere af det hele Så jow - frit
til venstre og udenom og af sted det gik med 130 GPS-kalibrerede km/t.
Så kom den lille Ludo og overhalede, for det var absolut ikke nok for
den. Den kunne nemlig 150 ) *lol*
Der var absolut ingen fare på færde hverken i første eller andet
overhalingselement - men min dag blev reddet, fordi jeg blev overhalet
af en sort Passat stationcar lidt senere ) (det har været en
stående joke her i huset et halvt års tid det der med at blive
overhalet af en Passat - de overhaler en del mere end de burde i
forhold til antallet af biler i "parken" )

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-09 22:36

> overhalet af en Passat - de overhaler en del mere end de burde i
> forhold til antallet af biler i "parken" )

De ligger genrelt og "flyder" ude i anden vognbane på motorvejen, fordi de
tror at de har sååååå'n stor bil (=motor)...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-12-09 22:41

> De ligger genrelt og "flyder" ude i anden vognbane på motorvejen, fordi de
> tror at de har sååååå'n stor bil (=motor)...

Typisk bilvalg i firmabilklassen - og ja, de fylder generelt alt for meget
på motorvejen i den "forkerte" vognbane. Tricket for dig kan være at vise
dem din vogns formåen ved at simulere, at du vil stikke højre om dem ved
given lejlighed. Dét får de fleste ind til højre, fordi de oplever, at de er
langsomme i mellemaccelerationerne

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-09 23:31

"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> given lejlighed. Dét får de fleste ind til højre, fordi de oplever, at de

Har jeg prøvet et par gange.......resultat var dog ikke som du beskriver,
tværtimod var det næste jeg så til dem......i bakspejlet.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-12-09 00:18

Henrik B. wrote:
> "Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> De ligger genrelt og "flyder" ude i anden vognbane på motorvejen,
> fordi de tror at de har sååååå'n stor bil (=motor)...

Sjovt nok kan jeg slet ikke nikke genkendende. Sikker på det ikke er jeres
mindreværdskomplekser der tager magten

--
- Frank

Fra : Anders Majland

Dato : 07-12-09 13:59

Havde den også her-kommer-jeg-tåbelygterne-tændt ?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 23:41

Brian wrote:

> Til gengæld findes der heller ingen Touareg/Phaeton djævelskab til at
> trække det op...

Eller værre Porsche cayenne.

i pct af samlede antal er de dog få.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-09 22:34

> Det er jo det jeg forsøger at forklare Saab-tosserne. Saab har jo ingen
> små biler til trække gennemsnittet ned med.

Og du mener ikke at alle E85-modellerne trækker nedad?
Ligesom du åbenbart heller ikke fatter at de har 8 år, til at "opfinde" en
el-bil, el-hybrid eller whatever - tag dig sammen Frank (eller ér det Rasmus
modsat, nu dit argument ikke længere holder?).

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-12-09 22:50

Henrik B. wrote:
> [...]
> "opfinde" en el-bil, el-hybrid eller whatever - tag dig sammen Frank
> (eller ér det Rasmus modsat, nu dit argument ikke længere holder?).

Ethanol var noget vi troede på for 2 år siden. Nu viser det sig at selv
sidste generation af udvinding af ethanol fra cellulose, giver en
virkningsgrad på jammerlige pct-tal.

Det er langt bedre at brænde lortet af.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-09 23:32

> Ethanol var noget vi troede på for 2 år siden. Nu viser det sig at selv
> sidste generation af udvinding af ethanol fra cellulose, giver en
> virkningsgrad på jammerlige pct-tal.
>
> Det er langt bedre at brænde lortet af.

Ligegyldigt, det som betyder noget er, hvordan EU (og andre) udregner
skidtet....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-12-09 00:19

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Ligegyldigt, det som betyder noget er, hvordan EU (og andre) udregner
> skidtet....

Så meget idiot er EU heller ikke.

--
- Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-09 19:50

Benny skriver:

> I et hemmeligt lovforslag har EU komisionen vedtaget at alt elektronik
> der skal sælges i EU efter 2015 ikke må bruge over 1 watt i standby
> (burde være 0,4 watt som energy star kræver).

Altså standby - okay.

> [...]
> og våde hundeøjne for at få det tilladte forbrug hævet. Det blev
> heldigvis fastlagt til 95 g/km (burde være lavere) fra 2020.

Altså taler vi her om drift og ikke standby.

Når min bil er i standby udleder den 0 g/km.

Klaus

Fra : Anders Majland

Dato : 08-12-09 12:55

> Når min bil er i standby udleder den 0 g/km.

Ja, men har stadig et forbrug der skal kompenseres når den igen er i drift.
Bare selvafladningen i akkumulatoren og så forbruget til ur / memory i radio
/ fjernbetjent centrallås og evt alarm bruger jo også lidt ... Tror nemt du
når over den ene watt som er målet for elektronik standbyforbrug

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-12-09 13:23

Anders Majland skriver:

> [...]
> / fjernbetjent centrallås og evt alarm bruger jo også lidt ... Tror nemt du
> når over den ene watt som er målet for elektronik standbyforbrug

1W = 0,8A (cirka)

100 timer x 0,8 A = 80Ah.

Så vil min bil løbe tør for strøm i løbet af 4 dage.

Den gamle oplevede at stå en hel uge i Tirstrup og kunne sagtens starte.

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 08-12-09 05:33

On 8 Dec., 13:23, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Anders Majland skriver:

> 1W = 0,8A (cirka)

0.08A (12V x 0.08A = ca. 1W)

> 100 timer x 0,8 A = 80Ah.

8Ah

> Så vil min bil løbe tør for strøm i løbet af 4 dage.

40 dage

> Den gamle oplevede at stå en hel uge i Tirstrup og kunne sagtens starte..

Det forstår jeg godt...

Leo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-12-09 13:42

Leo Jensen skriver:

> 8Ah

Arrrgh, pis, du har ret.

> Det forstår jeg godt...

Tjah, det var stadigvæk en diesel der kræver en ordentlig portion strøm
for at starte....

Klaus

Fra : Benny

Dato : 08-12-09 14:32

On 4 Dec., 11:40, "Henrik B." <saab95aeroest...@gmail.com> wrote:

> [...]
> frådsere.
> Dernæst bruger stort set alle fladskærme, som sælges i dag, væsentligt

Nå nå.

Min 9 mdr gamle Samsung bruget da 35 watt i standby

Benny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-12-09 22:34

Benny skriver:

> Min 9 mdr gamle Samsung bruget da 35 watt i standby

Slå nu det der "signal ud" fra, så skal det nok hjælpe.

Klaus