Er vandkanoner et lovligt magtmiddel for p~
Fra : Jesper Lund

Dato : 03-12-09 21:59

Politiet har indkøbt en armeret brandbil for at kunne slukke brande i
situationer hvor det almindelige brandvæsen ikke kan komme frem.
Imidlertid oplyser politiet også, at de muligvis vil anvende brandbilen
som vandkanon mod demonstranter
<http://www.dr.dk/Nyheder/Temaer/Oevrige_temaer/2009/Klima/Klimanyheder/
Nyheder/20091203163245.htm>

Kan politiet lovligt gøre dette? Jeg troede at politiets magtmidler var
nøje reguleret af en bekendtgørelse fra justitsministeriet, og her står
der ikke noget om vandkanoner
<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1896>

Seneste ændring på retsinfo var da brugen af peberspray blev tilladt
<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114040>

--
Jesper Lund

Fra : alexbo

Dato : 03-12-09 22:23

"Jesper Lund" skrev

> Kan politiet lovligt gøre dette?

Ikke som et på forhånd påregnet magtmiddel, men hvis det bliver nødvendigt
som nødværge.
Under 18 maj demonstrationerne smed politiet med brosten for at forsvare
sig.
Brosten er ikke et lovligt magtmiddel, men blev efterfølgende accepteret som
nødvendigt.

Brandvæsenet nægter jo at køre ind tæt på uroligheder, så en politibrandbil
virker ganske fornuftigt.
Jeg synes så at borgerne måske kunne gøre noget selv, står der demonstranter
og skubber nabolagets barnevogne ind i et bål i gaden, så skub demonstranten
ind i bålet.
Render de rundt i gården for at køre affaldscontanierne ud så knald dem en i
ryggen med et vandrør.
Nogle ballademagere der lugter af stegt flæsk og et par stykker i rullestol,
vil få andre mere tænksomme til at holde sig en smule tilbage næste gang.
Min ene søn bor i Skt. Annægade tæt på Christania de har et vagtværn når
christianitterne laver ballade, der kommer ingen ind i gården for at finde
noget at brænde eller kaste med.
En plastikpose med bensin kastet ud fra tredie sal skal nok lægge en dæmper
på lysten til at lave bål.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-12-09 23:03

alexbo wrote:

> [...]
> sig.
> Brosten er ikke et lovligt magtmiddel, men blev efterfølgende accepteret

Jo, men det er vel straffelovens almindelige nødværgebestemmelser som
gælder for alle, ikke bare politiet, og som forudsætter en helt speciel
situation. Jønke kunne straffrit stikke med kniv mod en angriber, og de
politifolk, som den 18. maj kastede med brosten, kunne straffrit gøre
dette fordi de selv var i fare.

--
Jesper Lund