Nethandel med afhentning - pengene hævet f~
Fra : Brian

Dato : 02-12-09 14:28

Er det iorden at en netbutik med mulighed for afhentning af varen
hæver pengene før varen er afhentet? Varen kan vel ikke anses for
leveret før den er afhentet og det må vil sidestilles med at de først
må hæve pengene når varen er afsendt med posten?

På forhånd tak for hjælpen!

Fra : Jubii

Dato : 03-12-09 01:51

"Brian" <brianaxelgaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hvad står der i deres handelsbetingelser?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-12-09 01:09

Brian skrev

> Er det iorden at en netbutik med mulighed for afhentning af varen
> hæver pengene før varen er afhentet?

Jeg vil formode at butikken må hæve pengene når varen er pakket og
klar til afhentning?
Spørgsmålet er reguleret i den aftale forretningen har med PBS

- Peter

Fra : Allan Soerensen

Dato : 03-12-09 09:55

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Jeg vil formode at butikken må hæve pengene når varen er pakket og
>klar til afhentning?
>Spørgsmålet er reguleret i den aftale forretningen har med PBS

Og i den indløsningsaftale vi som erhvervsdrivende har indgået med PBS, står
der at pengene først må hæves når varen er leveret.
Ved fjernhandel defineres leveringen som sket i det øjeblik varen overgives
til fragtføren. Man kan næppe sige at leveringen er sket, hvis varen blot er
pakket og står klar til afhentning.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-12-09 07:01

Allan Soerensen skrev

> Ved fjernhandel defineres leveringen som sket i det øjeblik varen overgives
> til fragtføren. Man kan næppe sige at leveringen er sket, hvis varen blot er
> pakket og står klar til afhentning.

Man kan sagtens forestille sig at lageret ligger andetsteds end
butikken og så er kravet vel opfyldt da pakken skal fragtes fra lager
til butik?

- Peter

Fra : Klaus H

Dato : 03-12-09 15:21

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse news:577dbc24-c23a-4ab3-8c97-8a5be2b2dbd8@s20g2000yqd.googlegroups.com...
Allan Soerensen skrev

> [...]

Man kan sagtens forestille sig at lageret ligger andetsteds end
butikken og så er kravet vel opfyldt da pakken skal fragtes fra lager

Hvor ser du levering til kunde eller overlevering til fragtfører?
Fragtfører leverer til kunden og ikke til forretningen.

Klaus H

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-12-09 12:44

"Klaus H" <khvaek@6705e.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor ser du levering til kunde eller overlevering til fragtfører?
> Fragtfører leverer til kunden og ikke til forretningen.
> Klaus H

Kunden har bedt om at få varen lagt klar til afhentning i butikken -
altså må varen være leveret, når den ligger klar i butikken.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Klaus H

Dato : 04-12-09 15:41

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse news:4b18f5fb$0$281$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Med venlig hilsen Jan Vestergaard
> Web: www.jve.dk - email kan sendes via hjemmesiden
> - men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen

Nej, varen er først leveret til kunden når han har den i hånden.
Han kan f. eks vælge ikke at afhente varen, hvorved handelen fortrydes.

Klaus H

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-09 23:53

Klaus H skrev:

> Nej, varen er først leveret til kunden når han har den i hånden.

Det er lovens udgangspunkt, men den bestemmelse er ikke
ufraskrivelig - man kan aftale noget andet.

> Han kan f. eks vælge ikke at afhente varen, hvorved handelen fortrydes.

Det kommer an på det aftalte - i princippet. Der findes næppe en
butik der vil køre en sag på en solgt, uafhentet og ubetalt vare.

Jeg tør dog ikke udtale mig i den konkrete sag om der er leveret
og om der må trækkes penge for PBS.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-12-09 07:25

Klaus H skrev

> Fragtfører leverer til kunden og ikke til forretningen.

Ok

Uanset tå er det PBS Brian skal have fat i hvis han vil brokke sig :)

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-12-09 16:04

Klaus H skrev

> Nej, varen er først leveret til kunden når han har den i hånden.

Butikken må trække pengene når varen sendes

> Han kan f. eks vælge ikke at afhente varen, hvorved handelen fortrydes.

Det er jo ikke anderledes end hvis man nægter modtagelse af varen når
Per ringer på døren, pengene er allerede trukket fra kontoen ...

- Peter

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-12-09 11:05

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
Klaus H skrev

>Butikken må trække pengene når varen sendes

Pengene må som sagt trækkes når varen overdrages til fragtfører.
Her er der slet ingen fragtfører.

>Det er jo ikke anderledes end hvis man nægter modtagelse af varen når
>Per ringer på døren, pengene er allerede trukket fra kontoen ...

Forskellen er at i dette tilfælde har butikken både varen og betalingen i
sin varetægt.

Fra : alexbo

Dato : 05-12-09 11:38

"Allan Soerensen" skrev

> Forskellen er at i dette tilfælde har butikken både varen og betalingen i
> sin varetægt.

Det har de også når postmand Per kommer retur med varen.

PBS skriver.
4.2.5. Aflevering.
Transaktioner afleveres elektronisk til PBS så hurtigt som
muligt, dog tidligst når varen/ydelsen bliver leveret.

Det er åbent for fortolkning, for hvornår bliver varen leveret.

Ifølge købeloven.
§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der
at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden
er overgivet til en fragtfører

Lige bortset fra forbrugerkøb:
§ 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når
genstanden er kommet i køberens besiddelse.

Så i forbrugerkøb er varen ikke leveret før forbrugeren har den i hænde.

PBS accepterer betalingstræk ved forsendelse, så der mener de at en levering
er i gang,
jeg kan godt forestille mig at de også vil acceptere en udleveringsordere
til butikken som en igangværende levering.

På en del netbutikker med fysisk butik kan man købe varer der ikke findes i
den nærliggende fysiske butik, man køber varen på nettet og får lagt den til
afhentning i nærbutikken.
Der kan jeg ikke se noget problem i at pengene trækkes når den forlader
netlageret.

Hvis man kan det er der ikke langt til at sige at det er ligegyldigt om den
fysiske butik har varen på forhånd, når udleveringsordren går fra
netbutikken til den fysiske butik er varen under levering.

mvh
Alex Christensén

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-12-09 05:42

Allan Soerensen skrev

> Pengene må som sagt trækkes når varen overdrages til fragtfører.
> Her er der slet ingen fragtfører.

Svjv så sker trækningen i praksis umiddelbart efter at varen er pakket
og klar til forsendelse og ikke når fragtfører afhenter varen

- Peter

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-12-09 19:02

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
Allan Soerensen skrev

>Svjv så sker trækningen i praksis umiddelbart efter at varen er pakket
>og klar til forsendelse og ikke når fragtfører afhenter varen

Sikker, men det er i hvert fald i strid med den indløsningsaftale den
erhvervsdrivende har indgået med PBS.
Butikken vil have et problem, hvis fragtføren af den ene eller anden gund
ikke får afhentet varene den pågældende dag.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-12-09 11:22

Allan Soerensen skrev

> Butikken vil have et problem, hvis fragtføren af den ene eller anden gund
> ikke får afhentet varene den pågældende dag.

Og hvor stort tror du problemet vil være i praksis?

- Peter

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-12-09 21:01

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
Allan Soerensen skrev

> Og hvor stort tror du problemet vil være i praksis?

Det er vel irrelevant så længe vi befinder os i jura-gruppen

Fra : Peter Kruhøffer

Dato : 05-12-09 20:52

On 2 Dec., 22:28, Brian <brianaxelga...@gmail.com> wrote:
> [...]
> leveret før den er afhentet og det må vil sidestilles med at de først
> må hæve pengene når varen er afsendt med posten?

Hvis andet ikke er aftalt, er udgangspunktet
samtidighedsgrundsætningen i KBL § 14. Jeg er faktisk ret overrasket
over, at der er ingen, der har nævnt dette.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-12-09 13:12

Peter Kruhøffer skrev

> Hvis andet ikke er aftalt, er udgangspunktet
> samtidighedsgrundsætningen i KBL § 14.  Jeg er faktisk ret overrasket
> over, at der er ingen, der har nævnt dette.

Tjoh men vil det så ikke være et alm køb og ikke fjernhandel?

- Peter

Fra : Peter W.

Dato : 08-12-09 03:53

On 6 Dec., 21:12, Peter Lykkegaard <plykkega...@gmail.com> wrote:
> Peter Kruhøffer skrev

> Tjoh men vil det så ikke være et alm køb og ikke fjernhandel?
>
> - Peter

KBL gælder for begge dele, jf. § 1a, stk. 1.

Mvh. Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-12-09 06:29

Peter W. skrev

> KBL gælder for begge dele, jf. § 1a, stk. 1.

Når man betaler ved nethandel giver man tilsagn om at pengene må hæves
på kontoen og almindeligvis er pengene også hævet før man får varen
Der ligger så en særlig aftale mellem PBS og forretning omkring
hvornår pengene må hæves

Køber man varer i udlandet så bliver pengene tit hævet før varen
bliver sendt også selvom varen måske ikke er på lager mod forventning

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-09 14:43

Peter Lykkegaard skrev:

> [...]

> Køber man varer i udlandet så bliver pengene tit hævet før varen
> bliver sendt også selvom varen måske ikke er på lager mod forventning

Og lovligheden af den slags transaktioner følger af at § 14 ikke
er ufraskrivelig. Det ligger i fjernhandelens natur at der ikke
kan være samtidighed i udvekslingen.

--
Bertel