Top mangler
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-12-09 12:33

Hej

Jeg købte en bil i sommer. Den var et år gammel, og havde tilhørt en ansat
hos forhandleren.

I forbindelse med skifte til vinterdæk opdager jeg, at bilens fælge er
monteret med en låsebolt, og at toppen til denne ikke er blevet leveret med.

Hvad gør man i den situation?

Fra : Anders Majland

Dato : 03-12-09 13:20

> I forbindelse med skifte til vinterdæk opdager jeg, at bilens fælge er
> monteret med en låsebolt, og at toppen til denne ikke er blevet leveret
> med.
>
> Hvad gør man i den situation?

Kontakter forhandleren og beder ham om at fremskaffe toppen. Sikkert bare en
forglemmelse og medarbejderen der havde bilen har den sikkert liggende ...

Kan de ikke finde den reklamerer man over at det er en mangel ved bilen at
man ikke kan skifte hjul ...
Og foreslår at de uden beregning skifter boltene til standard bolte.

/A

Fra : /HB

Dato : 03-12-09 05:21

On 3 Dec., 12:32, "Christian R. Larsen" <crlar...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> monteret med en låsebolt, og at toppen til denne ikke er blevet leveret med.

T-hansen, Merkonomen eller biltema...

--
/HB

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-09 06:28

On 3 Dec., 12:32, "Christian R. Larsen" <crlar...@hotmail.com> wrote:

> I forbindelse med skifte til vinterdæk opdager jeg, at bilens fælge er
> monteret med en låsebolt, og at toppen til denne ikke er blevet leveret med.

Er du siker på, at den ikke ligger nede sammen med donkraft/værktøj?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-12-09 08:29

"Henrik B." <saab95aeroestate@gmail.com> wrote in message

> Er du siker på, at den ikke ligger nede sammen med donkraft/værktøj?

100% - og den ligger heller ikke i handskerummet eller i nogen af bilens
andre rum.

Fra : alexbo

Dato : 03-12-09 14:49

"Christian R. Larsen" skrev

> [...]
> bilens fælge er monteret med en låsebolt, og at toppen til denne ikke er

Spørger forhandleren og kontrollerer samtidig om du har de korrekte bolte
til vinterhjulene.
Nogle låsebolte er nemme at få af uden den medfølgende top, andre er mere
vanskelige navnlig hvis de sidder dybt i en alufælg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-12-09 08:31

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Christian R. Larsen" skrev

> Spørger forhandleren og kontrollerer samtidig om du har de korrekte bolte
> til vinterhjulene.

Jeg har været hos forhandleren men uden held.

> Nogle låsebolte er nemme at få af uden den medfølgende top, andre er mere
> vanskelige navnlig hvis de sidder dybt i en alufælg.

De sidder ret dybt i fælgen.

Bilen er købt brugt, men der er stadig fabriksgaranti på. Disse fælge er dog
eftermonterede - af den tidligere ejer, som altså er mekaniker på
værkstedet.

Jeg købte den i 8. måned i år, og jeg vil derfor mene, at jeg kan påberåbe
mig dette som en mangel. Jeg er dog ret sikker på, at forhandleren vil
påstå, at jeg blot har mistet adaptoren eller hvad sådan en hedder.

Hvad vil jeg egentlig kunne stille op, hvis de fastholder det synspunkt?

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-12-09 08:43

Christian R. Larsen wrote:

> Hvad vil jeg egentlig kunne stille op, hvis de fastholder det synspunkt?

Juridisk kan du nok tvinge den igennem med et par ugers beskæftigelse af
advokater, FDM osv. Med tilpas uheld, så har du lavet buler på
sommerdækkene, når problemet er klaret.

Men mon ikke det er nemmere at købe en top i et dækcenter?

--
vh
Torben

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-12-09 09:46

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> sommerdækkene, når problemet er klaret.
>
> Men mon ikke det er nemmere at købe en top i et dækcenter?

AGL har den ikke - hvem kan have sådan en?

Fra : Brian

Dato : 04-12-09 10:18

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> AGL har den ikke - hvem kan have sådan en?

Tag et billede af den, og mail det til alle dækcentre/mekanikere i dit
nærområde.

/Brian

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-12-09 10:18

Christian R. Larsen wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> AGL har den ikke - hvem kan have sådan en?

Hmm. Den var værre - mekonomen, kvikpot, euromaster?

--
vh
Torben

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-12-09 12:44

Torben Scheel wrote:

> Hmm. Den var værre - mekonomen, kvikpot, euromaster?

Den tidligere ejer må vide hvor han købte låseboltene henne. Det er der du
skal søge. Der findes af gode grunde et utal.

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 04-12-09 10:49

"Christian R. Larsen" skrev

> [...]
> mig dette som en mangel. Jeg er dog ret sikker på, at forhandleren vil
> påstå, at jeg blot har mistet adaptoren eller hvad sådan en hedder.

På den ene side har du været hos forhandleren, på den anden side gætter du
på hvad han siger.

Enten får du den top af den tidligere ejer,
eller du får ham til at tage låseboltene af,
eller du betaler et andet værksted for at gøre det.

At finde en adapter der passer er stort set umuligt.
Man kan banke en gammel top ind over og med lidt hedl få låsetoppen af,
der findes toppe der har indv. venstresnoet gevind, sådan en kan man banke
ind over, den vil skreu sig over låsebolten og tvinge den ud.
Der findes toppe hvor indmaden er fyldt med stålstifter, de tilpasser sig
enhver form bolthovedet har.
Man kan bore bolten ud, et pænt stort hul i midten og enten en ornepik eller
et firkantet stykke stål ind i det, en gammel tfil f.eks. de er sten hårde.

Der er mange muligheder, men det nemmeste er at få adapteren fra den tidlige
ejer.
Hvis bolten sidder dybt i en alufælg tor jeg ikke at du kan bruge de samme
bolte til stålvinterhjul.
Ofte er reservehjulet et stålhjul og sammen med det en pose bolte og
adapteren.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-12-09 11:22

> "Christian R. Larsen" skrev

> På den ene side har du været hos forhandleren, på den anden side gætter du
> på hvad han siger.

Den medarbejder, jeg talte med i går, da jeg var forbi med bilen, sagde at
det var påstand mod påstand, når jeg sagde, at låsetoppen ikke var leveret
med. han henvise dog til, at jeg skulle tage diskussionen med værkføreren,
som jeg først kan komme i kontakt med på onsdag.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-12-09 12:43

Christian R. Larsen wrote:
> [...]
> ikke var leveret med. han henvise dog til, at jeg skulle tage
> diskussionen med værkføreren, som jeg først kan komme i kontakt med

Var det medarbejderen der havde ejet bilen?

--
- Frank

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-12-09 12:48

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message

> Var det medarbejderen der havde ejet bilen?

Det var tilfældigvis værkføreren.

Fra : Henrik B.

Dato : 04-12-09 15:58

> [...]
> med. han henvise dog til, at jeg skulle tage diskussionen med værkføreren,
> som jeg først kan komme i kontakt med på onsdag.

Fremragende service! Hvor er det man ikke skal handle?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-12-09 19:28

Henrik B. wrote:
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Fremragende service! Hvor er det man ikke skal handle?

Man må sige at uanset skyldsspørgsmålet, er det en lidt lille dum ting at
komme i tvist over.

En anden ting er at forhandler nok vil tabe en evt proces.

En almindelig bruger har ingen mulighed for at vide at den kører med den
slags låsebolte.

--
- Frank

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-12-09 09:16

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Fremragende service! Hvor er det man ikke skal handle?

Lad os se, hvad de siger.

I og med at bilen er købt inden for det seneste halve år, vil jeg med den
nye købelov i hånden kunne påberåbe mig formodningsreglen, hvorefter det vil
være forhandleren, der har bevisbyrden, og således skal bevise, at manglen
er opstået efter at varen blev leveret.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 10-12-09 11:10

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Fremragende service! Hvor er det man ikke skal handle?

Det endte med, at de skiftede låseboltene uden beregning og uden diskussion.
Så jeg er glad og tilfreds.

Mogens Fog i Birkerød.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-12-09 11:27

"Christian R. Larsen" skriver:

> Det endte med, at de skiftede låseboltene uden beregning og uden diskussion.
> Så jeg er glad og tilfreds.

Så havde de jo en top??

Klaus

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-12-09 11:32

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Christian R. Larsen" skriver:
>
> Så havde de jo en top??

Eller en boremaskine.

--
vh
Torben

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 10-12-09 13:02

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> "Christian R. Larsen" skriver:

> Så havde de jo en top??

Ja, til de nye låsebolte

Fra : alexbo

Dato : 10-12-09 13:22

"Christian R. Larsen" skrev

> Det endte med, at de skiftede låseboltene uden beregning og uden
> diskussion. Så jeg er glad og tilfreds.

Det er så godt nok, den eneste fornuftige løsning når nu adapteren var væk.
Men havde en "idiot" hos forhandleren ikke sagt noget om påstand mod
påstand, eller "det kan enhver komme og sige" så ville der slet ikke havde
været noget problem, nu blev du bekymret helt uden reel grund.

Han skulle have sagt at det finder vi selvfølgelig ud af, kom du på onsdag
så finder værkføren enten adapteren eller vi borer dem ud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-12-09 17:48

alexbo wrote:
> [...]
> Han skulle have sagt at det finder vi selvfølgelig ud af, kom du på
> onsdag så finder værkføren enten adapteren eller vi borer dem ud.

Enig. For no matter what, ville forhandleren nok hænge på den her.

Købte et sæt orignale upgrade højtalere til Golf, og da de kom, manglede
diskanterne i boksen. Det er jo nogen der koster 60? stykket. Henvendte mig
til forhandleren i Tyskland og fik sendt et sæt op.

Havde den blevet trukket frem med påstand mod påstand, ville jeg naturligvis
aldrig have handlet der mere.

--
- Frank

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-12-09 12:49

> [...]
>
> Havde den blevet trukket frem med påstand mod påstand, ville jeg
> naturligvis aldrig have handlet der mere.

Og i øvrigt er man jo beskyttet af købelovens formodningsregel, hvor
forhandleren inden for det første halve år pålægges bevisbyrden for, at
manglen ikke var til stede ved overtagelsen.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 11-12-09 18:28

Christian R. Larsen wrote:

> Og i øvrigt er man jo beskyttet af købelovens formodningsregel, hvor
> forhandleren inden for det første halve år pålægges bevisbyrden for,
> at manglen ikke var til stede ved overtagelsen.

Netop.

--
- Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-12-09 14:42

"Christian R. Larsen" skriver:

> Hvad gør man i den situation?

Kører bilen hen til sælgeren og klager over manglen ved bilen.

Klaus