CSS layout der driller - igen
Fra : Mads Horndrup

Dato : 03-12-09 19:32

Så er jeg tilbage! Denne gang med en hjemmeside så i kan se hvad
koden gør :)

Hej.
Jeg har lavet en smule kode som jeg har en smule problemer med
(layout).

Jeg ved kunne have lavet kasserne med div, og at der er en række
andre fejl, men lige nu er det kun den menu det drejer sig om.

Jeg vil gerne have menuen til at stå sammen med bodyen under
logoet, sådan at de står side om side men logoet ovenpå.

Jeg har lagt 3 links. Et til min css fil og et til min html fil,
og et sidste til hjemmesiden så i kan se hvad koden gør :)

HTML:
http://pastie.org/720640

CSS:
http://pastie.org/720631

Siden:
http://www.horndrup.eu/lalala.html

Bare skriv hvis i har spørgsmål
-Mads

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Mads Horndrup

Dato : 03-12-09 20:22

SNIP:
> CSS:
> http://pastie.org/720631
*END*

Jeg har lavet lidt om i den CSS kode der er på hjemmesiden, dette
nye link viser præcis hvilke styles der bruges ligenu på siden.

CSS:
http://pastie.org/726114

For HTML koden kan i bare vise kilden :)

Tak

Fra : Dennis Munding

Dato : 03-12-09 22:26

Hej Mads!
Mads Horndrup skrev...
> Så er jeg tilbage! Denne gang med en hjemmeside så i kan se hvad
> koden gør :)

Fantastisk!

> [...]
>
> Jeg vil gerne have menuen til at stå sammen med bodyen under
> logoet, sådan at de står side om side men logoet ovenpå.

Prøv at indsætte en korrekt DOCTYPE:
http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html

> Jeg har lagt 3 links. Et til min css fil og et til min html fil,
> og et sidste til hjemmesiden så i kan se hvad koden gør :)

Du kan nøjes med ét:

> Siden:
> http://www.horndrup.eu/lalala.html

Herfra kan vi selv kigge på html-kode og css...

Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."

Fra : Mads Horndrup

Dato : 04-12-09 12:58

Dennis skrev:
> Prøv at indsætte en korrekt DOCTYPE:
> http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html

> Herfra kan vi selv kigge på html-kode og css...

Jeg forstår ikke rigtig hvor du vil hen :(
Kan du ikke forklare lidt om hvad DOCTYPE er, og hvad det gør for her
jeg helt på bar bund :)

Er du sikker på, at du ved hvor jeg vil hen? :)

På forhånd tak

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-12-09 16:03

Mads Horndrup skrev:

> Jeg forstår ikke rigtig hvor du vil hen :(
> Kan du ikke forklare lidt om hvad DOCTYPE er, og hvad det gør for her
> jeg helt på bar bund :)

DOCTYPE = dokumenttypeerklæring, der altid skal
forekomme som det første på en webside. Her er en
komplet head-del af en side:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
lang="da">
<head>
<title>[ Sidens titel ]</title>
charset=iso-8859-1" />
<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="http://webdesign101.dk/x/res/exstyle.css">
</head>

Så skal du gentænke dit layout. I øjeblikket har du 4 kasser
der står og blomstrer på siden med nogle forholdsvis
tilfældige positioner.

Jeg tænker at det du vel opnå er et sidehoved,
efterfugt af to spalter, efterfulgt af en sidefod,
in casu en reklameblok.

Den HTML-kode, du har brug for er:

Og det nødvendig stylesheet:
#side {
width:760px;
margin:0 auto; }
#content {
width:100%;
overflow:hidden;}
#menuspalte {
width:25%;
float:left;
}
#artikel {
margin-left:27%;
}
..clear {clear:both;}

På den måde "flyder" artikelindhold
op på højre side af menuen, mens clear'ing
elementet sikrer at den af de to spalter, der
har mest indhold, skubber sidefoden nedad.

Det er halsløs gerning at lave CSS-kasser
med bestemte højdemål og indsætte en mængde
br'er for at skubbe på nogle elementer.
Alt kan styres af kassernes /indhold/. Det
er derfor vigtigt i det mindste at bruge mumletekst
i kasserne.

Du kan læse meget mere om disse ting på min hjemmeside,
http://webdesign101.dk.

I det hele taget forstår jeg ikke denne fascination af
at starte med at bestemme sig for hvordan tingene skal
tage sig ud før man har noget at fortælle. Selv den
grimmeste webside bliver læst, hvis indholdet er noget
læseren har brug for, mens de "flotteste" hjemmesider
ikke sjældent mere er en fest for øjet end for
forstanden.

"Content is King" bør feltråbet lyde for den moderne
webdesigner. "Content" er tekst og de billeder der er
nødvendige for at understøtte hjemmesidens budskab.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Mads Horndrup

Dato : 06-12-09 18:09

Jørgen skrev:
> [...]
> læseren har brug for, mens de "flotteste" hjemmesider
> ikke sjældent mere er en fest for øjet end for

Simpelthen fordi, alt content er skrevet og færdigt.
Min idé til det her var at skabe et nyt layout - hvilket ikke rigtig
skriger efter content jo ;)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-12-09 01:40

Mads Horndrup wrote:

> Simpelthen fordi, alt content er skrevet og færdigt.
> Min idé til det her var at skabe et nyt layout - hvilket ikke rigtig
> skriger efter content jo ;)

Problemet er, at din side er forkert skruet sammen i forhold til det, du
vil. for at opnå det ønskede er du nødt til at putte det hele ind i en
fælles div, som du giver den ønskede totalbredde og centrering med
margin:auto;.

I html bruger du denne skabelon:

Dertil denne css:

#wrapper {
width: 760px;
margin: auto;
}
#logo {
height: 200px;
}
#menu {
width: 187px;
float: left;
}
#side {
margin-left: 192px;
}
#reklame {
clear: both;
}

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Mads Horndrup

Dato : 04-12-09 14:47

Dennis skrev:
> Prøv at indsætte en korrekt DOCTYPE:
> http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html

Jeg har prøvet at sætte min gamle DOCTYPE ind, så koden starter sådan
her:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Det virker ikke - hjælp?

Venlig hilsen Mads

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-12-09 15:53

Mads Horndrup wrote:

> Jeg har prøvet at sætte min gamle DOCTYPE ind, så koden starter sådan
> her:
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
>
> Det virker ikke - hjælp?

Den DOCTYPE sætter browserne i quirks mode (de viser siderne på samme
fejlagtige måde som ældre versioner af browserne gjorde. Læs om DOCTYPE her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.php