Macbook pro, hvad går galt, vil ikke start~
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 01-12-09 06:41

Hej, har jeg en af de nye unibody macbook pro, hvor jeg har skiftet
HD'en til en SSD disk.

Jeg har nu nogle gange oplevet at hvis jeg lukker maskinen ned, så vil
den ikke starte op når jeg tænder den igen.

Så er jeg nødt til at rulle leopard på igen, og rulle min TM backup
tilbage på, men jeg synes ikke det er helt holdbart.

Igår skete det igen, og der kom der under opstart en mappe op midt på
skærmen med et spørgsmål tegn i midten. Den er ny, sidste gang ville
den bare ikke boote, jeg kunne godt få disken frem ved at trykke alt-
tasten ned, men den ville ikke boote.

Nogle der tør gætte på om jeg skal anklage SSD diskm eller maskine for
at lave ballade.

Næste gang det sker, tror jeg, jeg skifter tilbage til den alm. HD, og
ser om det kurerer problemet.

Anyone ?

Mvh

Kim

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-09 15:14

Kim Jørgensen <kimjodder@gmail.com> wrote:

> [...]
> at lave ballade.
>
> Næste gang det sker, tror jeg, jeg skifter tilbage til den alm. HD, og

Du har højst sandsynligt ret - mappen med spørgsmålstegnet betyder, at
maskinen ikke kan finde et bootbart system, men da jeg hverken kender
unibody Mac Pro eller SSD diske, tør jeg ikke fremture

Er SSD dimsen formatteret rigtigt?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-09 16:06

> [...]
> maskinen ikke kan finde et bootbart system, men da jeg hverken kender
> unibody Mac Pro eller SSD diske, tør jeg ikke fremture

Hvis det virker et stykke tid og så holder op så er det nok ikke
formateringen der er problemet .. jeg vil skyde på at den SSD er syg ...

/thomas

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 01-12-09 07:26

On 1 Dec., 15:13, mortenl...@gmail.com (Morten Lind) wrote:

> Er SSD dimsen formatteret rigtigt?

hmmm, mnnjøøø, det tror jeg, balladen er jo, at der er en del måder at
formattere skidtet på, men det jeg mener jeg valgte den der journal,
store og små bogstaver, hedder den ikke sådan ?

Men ifald, hvad er den rigtige måde at formatere på ?

MVh

Kim

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-09 15:43

> [...]

> store og små bogstaver, hedder den ikke sådan ?
>
> Men ifald, hvad er den rigtige måde at formatere på ?

OK - det ville jeg ikke have valgt - jeg ville have valgt Mac OS -
udvidet (journaled), altså _uden_ "forskel store/små", men om det
betyder noget, véd jeg som sagt ikke?

M.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 01-12-09 15:49

> OK - det ville jeg ikke have valgt - jeg ville have valgt Mac OS -
> udvidet (journaled), altså _uden_ "forskel store/små", men om det
> betyder noget, véd jeg som sagt ikke?

Kan man ikke bare spørge Apple?

- Mikael

Fra : N/A

Dato : 01-12-09 17:45

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 01-12-09 08:05

On 1 Dec., 15:42, mortenl...@gmail.com (Morten Lind) wrote:

> OK - det ville jeg ikke have valgt  -  jeg ville have valgt Mac OS -
> udvidet (journaled), altså _uden_ "forskel store/små", men om det
> betyder noget, véd jeg som sagt ikke?

Tror nu også det er det jeg valgte, sidder ikke lige ved maskinen nu,
men det ser bekendt ud, det du skriver

Hvorfor er der egentlig så mange forskellige måder at formattere på,
og hvad er fordelene og ulemperne ?

// Kim

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-09 16:14

> [...]

> men det ser bekendt ud, det du skriver
>
> Hvorfor er der egentlig så mange forskellige måder at formattere på,

De er der til "edge cases" .. som alm. bruger er det nemmest og sikrest
at vælge "Mac OS Extendend (Journaled)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-12-09 17:45

Kim Jørgensen skrev:

> Tror nu også det er det jeg valgte, sidder ikke lige ved maskinen nu,
> men det ser bekendt ud, det du skriver
>
> Hvorfor er der egentlig så mange forskellige måder at formattere på,
> og hvad er fordelene og ulemperne ?

Et filsystem er den måde hvorpå OS X håndterer opdelingen af din store
klump kaldet en harddisk i navngivne filer. Det kan som alt muligt
andet gøres på flere måder, afhængig af behov, historie og andre sjove ting.

Som udgangspunkt er det det bedste at bruge det som alle andre bruger,
som for OS X er hfs der _ikke_ skelner mellem store og små bogstaver.
Det giver visse sjove problemer med Unixprogrammer der forventer at FIL
og fil er to forskellige navne, men er heldigvis sjældent noget man
støder på.

Journalled betyder at en ændring af en given fil altid enten bliver
gjort færdig, eller slet ikke sker, selvom strømmen skulle ryge midt i
det hele. Det gør dine filsystemer meget mere robuste overfor ydre
katastrofer, og er generelt en god ting.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 01-12-09 08:14

On 1 Dec., 16:06, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Hvis det virker et stykke tid og s holder op s er det nok ikke
> formateringen der er problemet .. jeg vil skyde p at den SSD er syg ...

Det tror jeg måske også, men er det ikke mærkeligt, at det kun sker
hvis manskinen bliver lukket helt ned, at den så ikke finder disken ?

Endelig har jeg også i cirkusset jeg beretter om her, prøvet at
maskinen var løbet tør for strøm, og da jeg koblede strøm på, var
skærmen "blurret" grå, og der var den her bar af status for opstart,
her døde den også midt under "opvågningen"

Mvh

Kim

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-09 16:18

Kim Jørgensen <kimjodder@gmail.com> wrote:

> Det tror jeg måske også, men er det ikke mærkeligt, at det kun sker
> hvis manskinen bliver lukket helt ned, at den så ikke finder disken ?

næh ... det er nok når disken er helt uden strøm at den glemmer hvem den
selv er ...

> [...]
> skærmen "blurret" grå, og der var den her bar af status for opstart,
> her døde den også midt under "opvågningen"

Det er fordi den prøver at hente et dump at rammen gemt på disken og så
fejler .. nok pga. en disk fejl...

/thomas

Fra : N/A

Dato : 01-12-09 17:45