Dødt naturgasfyr
Fra : Mogens

Dato : 01-12-09 21:21

Har en Vaillant VC 112E, som nu desværre - igen - er gået istå.

http://www.billedeupload.dk/photo/2009-12/5943fac1/_DSC5535.JPG.html

Det som bl.a. undrer mig, jf. billedlinket ovenfor, er at den sorte
trykknap til venstre for den røde lysdiode tilsyneladende ingen funktion
har. Jeg har ingen brugervejledning, men havde forestillet mig at den
måske lavede en gnist eler på anden måde kunne sparke liv i fyret.

Skal nævnes at jeg havde autoriseret service for ca. 1 måned siden under
den servicekontrakt vi har med Naturgas Midt/Nord. Jeg har dog ikke en
tilkaldeservice, så inden jeg ringer vil jeg godt høre om der er noget
jeg selv kan gøre?

Hvis jeg slukker helt ved hovedafbryderen og lader den stå slukket i et
par timer, og så tænder igen, sker der ikke andet end at "et eller andet
snurrer". Om det er cirkulationspumpen der kører ved jeg ikke, men på
gasmåleren kan jeg se at der ikke bruges gas.

Fra : CC

Dato : 01-12-09 21:29

"Mogens" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> snurrer". Om det er cirkulationspumpen der kører ved jeg ikke, men på
> gasmåleren kan jeg se at der ikke bruges gas.

Kan du bruge denne
http://www.vaillant.dk/stepone2/data/downloads/b2/3e/00/thermocompact-112-betj.pdf

I afsnittet "Fejl - Ude af drift" står noget om, at trykke den omtalte knap
ind og holde den inde for at resette fejl og tænde fyret igen

Fra : Mogens

Dato : 01-12-09 22:00

CC wrote:

> [...]
>

> I afsnittet "Fejl - Ude af drift" står noget om, at trykke den omtalte
> knap ind og holde den inde for at resette fejl og tænde fyret igen

Tusind tak for linket! Det hjalp dog desværre ikke. Knappen kan
overhovedet ikke blive inde, men hopper ud straks den slippes. Og den
røde lampe lyser ikke.
Så der er nok ikke anden udvej end at ringe til selskabet :(

Fra : CC

Dato : 01-12-09 22:30

"Mogens" skrev i meddelelsen ...

> [...]
> lampe lyser ikke.
> Så der er nok ikke anden udvej end at ringe til selskabet :(

Det er dig der skal holde kanppen inde.

Sluk for fyret. Lad det være slukket i mindst 1 min. Tænd for fyret, og lad
det "tikke" færdigt.
Starter fyret ikke, så tryk den sorte knap ind, hold den inde i ca. 30 sek.
slip kanppen.
Starter fyret ikke gentages proceduren. Hjælper det stadigvæk ikke, så ring
efter de "kloge" det bliver koldt i nat !!

Fra : CC

Dato : 01-12-09 22:33

Ps. der er vand på "dyret" jf afsnit "kontrolller vandstand" ?

Fra : Mogens

Dato : 01-12-09 22:53

CC wrote:
> Ps. der er vand på "dyret" jf afsnit "kontrolller vandstand" ?
Der er vand på. Trykket var faldet til nederst i det grønne område, så
jeg fyldte på så viseren nu står øverst i det grønne område.

Fyret tikker slet ikke når jeg tænder ved hovedafbryderen. Kun en summen
som af en ventilator.

Havde prøvet at holde den sorte knap inde som beskrevet, men den
manglende tikken indikerer vel at noget omkring tændingen/gastilførslen
ikke virker.

Jeg har en varmeblæser kørende. Faktisk var vi uden varme 4 uger (!)
sidste vinter hvor det var allerkoldest fordi vi skulle have en
reservedel hjem fra Tyskland, og det lykkedes vores danske installatør,
den danske importør og fabrikken i Tyskland i fælleskab at bidrage til
at leveringen tog maksimalt lang tid.

Og jeg som egentlig troede at Juncker/Vailant stod for kvalitet. Vi har
ikke haft andet end problemer med fyret de sidste 3-4 år, og tager vi på
på ferie i 3-4 uger så er det sikkert som amen i kirken at fyret er gået
i stå når vi kommer hjem.

Fra : CC

Dato : 02-12-09 00:28

"Mogens" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> på ferie i 3-4 uger så er det sikkert som amen i kirken at fyret er gået i

Om fyret tikker, summer eller ??? Det går som ud på et.
Det er ligesom om du skal føle/fornemmer, at du startet fyret alting op, det
bliver testet og går i udgangsstilling, og så er "vi" klar til at køre lyd.

Det lyder mere som om, at du skal til lommerne og købe dig et nyt fyr.
Er der hul i lommen. Tilbyder Midt-Nord også finansiering:
http://midtnord.naturgas.dk/boligkunder/nytfyr/finansiering
selv om jeg tror det er billigere, at låne i huset eller i banken.

Fra : Mogens

Dato : 02-12-09 07:58

CC wrote:

> [...]
> http://midtnord.naturgas.dk/boligkunder/nytfyr/finansiering
> selv om jeg tror det er billigere, at låne i huset eller i banken.

Tak for hjælpen CC! Jeg må nok til lommerne, men det går dog uden
finansiering ;) En lille trøst er at de nyere fyr er mere energivenlige,
så der spares nok lidt på gasregningen fremover.

Man kan selvfølgelig bare ringe til MidtNord og bestille et nyt fyr, men
så kunne man jo formode at man får lov at betale til den absolut bedste
pris (set fra deres side). Så hvor skaffer man bedst et nyt fyr til en
rigtig pris, alternativt checker at prisen på den man får tilbudt er
markedsmæssigt o.k.?

Fra : Mogens

Dato : 02-12-09 15:41

Mogens wrote:

> Tak for hjælpen CC! Jeg må nok til lommerne, men det går dog uden
> finansiering ;) En lille trøst er at de nyere fyr er mere energivenlige,
> så der spares nok lidt på gasregningen fremover.

Der var gået et printkort, så der var en naturlig forklaring. Har
bestilt et nyt fyr, da der har været 1-2 driftstop om året de sidste 3-4
år, og nu gider vi ikke det pjat mere.

Prisen for et fyr inkl. varmvandsbeholder ligger vist ret fast omkring
32-34.000 kr så vidt jeg lige kan se. Men da vi har en separat
varmtvandsbeholder i forbindelse med vores ventilationsanlæg, har jeg
fået en pris på 20.500 monteret. Lyder det o.k.?

Fra : CC

Dato : 02-12-09 18:05

"Mogens" skrev i meddelelsen ...

> [...]
> varmtvandsbeholder i forbindelse med vores ventilationsanlæg, har jeg fået
> en pris på 20.500 monteret. Lyder det o.k.?

Selv tak - Du har vel ikke bare bestilt et nyt fyr ?
Når du er ude i den slags investeringer, så skal du mindst indhente to
tilbud, og få det på skrift.

Umiddelbart ville jeg mene at 30-35.000 kr, er udskiftning af fx. oliefyr
til gas, hvor der er en hel del rørtilpasning og nyt balanceret aftræk.
Når du udskifter en eksisterende gaskedel til en ny gaskedel bør prisen
ligge meget lavere.

Om 20.500 kr er lidt eller meget er svært, at vurdere. Pris og kvalitet
hænger som sagt sammen, og der er sket meget siden jeg fik N-gas for 6 år
siden.
Hvilken kedel er du blevet tilbudt ?

Fra : Mogens

Dato : 02-12-09 19:53

CC wrote:

> [...]
>
> Om 20.500 kr er lidt eller meget er svært, at vurdere. Pris og kvalitet
> hænger som sagt sammen, og der er sket meget siden jeg fik N-gas for 6

Den mindste Vaillant - har ikke lige modelnummeret. Da vi skal på
udlandsrejse i 1 måned indenfor nær fremtid har jeg prioriteret at få
løst problemet hurtigt. Men jeg får lige et kontroltilbud når jeg har de
præcise data.

Fra : KsK

Dato : 14-12-09 22:57

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> udlandsrejse i 1 måned indenfor nær fremtid har jeg prioriteret at få løst
> problemet hurtigt. Men jeg får lige et kontroltilbud når jeg har de
jeg har været Gasteknik i snart 16 år og jeg ville helt klart vælge en
Bosch ...

KsK

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-12-09 00:49

> [...]
> på ferie i 3-4 uger så er det sikkert som amen i kirken at fyret er gået i

Hvor gammelt er det? Vi har netop fået oplyst at et naturgasfyr holder 10-12
år. Det er jo ikke meget prisen taget i betragtning.

Mvh Maria

Fra : Kaj

Dato : 03-12-09 17:24

> Hvor gammelt er det? Vi har netop fået oplyst at et naturgasfyr holder
> 10-12 år. Det er jo ikke meget prisen taget i betragtning.
>
> Mvh Maria
Vi fik et gasfyr indstalleret i feb. 1992. Det har kørt næsten uden
problemer, og gjorde det stadig, da vi fraflyttede huset 1. aug. i år. Jeg
tror nok, at det var Valiant.

Venlig hilsen
Kaj

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-12-09 19:22

Kaj wrote:

> Vi fik et gasfyr indstalleret i feb. 1992. Det har kørt næsten uden
> problemer, og gjorde det stadig, da vi fraflyttede huset 1. aug. i
> år. Jeg tror nok, at det var Valiant.

Vaillant, hedder det. Se http://www.vaillant.dk/

Vores Vaillant-naturgasfyr er fra ca. 1990 og har kørt upåklageligt
siden med få fejl. Der er blevet udskiftet nogle komponenter
(fjerntermometeret, en ballofix, trevejsventilen og opsat en ekstra
ekspansionsbeholder), men ikke mere end forventeligt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-12-09 21:05

Erik Olsen wrote:

> [...]
> (fjerntermometeret, en ballofix, trevejsventilen og opsat en ekstra
> ekspansionsbeholder), men ikke mere end forventeligt.

Købte et Junkers i 1994. Har kørt upåklageligt lige siden uden driftstop og
uden reservedele

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : KsK

Dato : 14-12-09 22:51

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor gammelt er det? Vi har netop fået oplyst at et naturgasfyr holder
> 10-12 år. Det er jo ikke meget prisen taget i betragtning.
>
> Mvh Maria

Ja men så har du hørt forkert mmder er og vil aldrig blive lavet et gasfyr
som vc 112 aldrig er og vil altid være verden bedst fyr

jeg er ret sikker på det er pumpe der ha sat sig skrur den blank skru ud og
drej med en mindre skurtrække

KsK

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-12-09 03:17

Mogens wrote:

> Om det er cirkulationspumpen der kører ved jeg ikke, men på
> gasmåleren kan jeg se at der ikke bruges gas.

For nogle år siden havde jeg et eksisterende kombifyr - tror jeg nok det
hedder, som var begyndt at lave kidt bøvl.

Jeg havde fået repareret på det en gang, og besluttede, at næste gang måtte
det blive et nyt fyr.

Det var såda et med en gasbrænder, ligesom oliefyr.

Det blev dårliger og dårligere til at tænde, og til sidst holdt det op med
at virke.

Shit - nyt fyr, selvom jeg ikke lige havde lyst til den omkostning på det
tidspunkt.

Efter installation af det nye fyr, skulle det testes og guess what:
Det var squ GASMÅLEREN, der var defekt, så HNG måtte komme med en ny.

Jeg ved ikke hvordan man kan (eller må) tjekke måleren, men nu er du
opmærksom p, at det er sket i mindst et tilfælde.

Stig Johansen

Fra : ___P.Sir

Dato : 02-12-09 22:37

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg ved ikke hvordan man kan (eller må) tjekke måleren, men nu er du
> opmærksom p, at det er sket i mindst et tilfælde.

Nu vi er ved gasfyr og tilhørende problemer kunne jeg tænke at smide et
spørgsmål ind om gasfyr og gulvvarme...men det er vel egentlig mere korrekt
at starte ny tråd - så det gør jeg. Håber I eksperter vil bidrage med lidt
gode råd!

Kommer om lidt under titlen "gasfyr og gulvvarme".
preben