Problemer med kondens i aftræk
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 01-12-09 17:20

Hej

Jeg har på det seneste, fået problemer med kondens/vand i aftrækskanalen til
ventilatoren i badeværelse. Der er anvendt en flex aftrækskanal, som jeg
selv har pakket godt ind i isolering. Aftrækshætten er en gammel zink type
med "fladt tag", som visuelt ser ok ud. Har lagt mærke til, at nye hætter
normalt har hældning på den tag.

Hvorfor har jeg stadig kondens i røret, og hvad kan jeg gøre?

Kan det være fordi hætten er gammel, og uisoleret?

Problemet er at ventilatoren er fugtstyret, så den slukker og tænder
konstant, når der trækker vand ned i den :(

Mvh
Hans

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 01-12-09 17:39

Aftrækshætten ligner denne her:

http://www.jual.dk/dk/produkter/udluftning/images/small/79012US.jpg

Taget er noget gammel B5 bølgeeternit

Mvh
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-09 19:24

Hans Mouridsen wrote:
> [...]
> Hvorfor har jeg stadig kondens i røret, og hvad kan jeg gøre?
>
> Kan det være fordi hætten er gammel, og uisoleret?

Jeg venter meget spændt på svaret.

Har det samme problem, og har for lidt siden tømt ventilatoren for vand.
Spolen stod i 2 cm. vand hvilket ikke er godt.
Nu har jeg dog boret et lille hul i bunden så vandet i fremtiden kan løbe
ud.

Michael

Fra : Klaus G.

Dato : 01-12-09 19:58

> Hvorfor har jeg stadig kondens i røret, og hvad kan jeg gøre?
Kondensen opstår, når den fugtige luft fra rummet, rammer en kold overflade
et sted. Så dit rør må ikke være isoleret godt nok et sted.

--
Klaus G.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 01-12-09 20:50

> Kondensen opstår, når den fugtige luft fra rummet, rammer en kold
> overflade et sted. Så dit rør må ikke være isoleret godt nok et sted.

Jamen det er total pakket ind i isolering - helt på til hætten? Røret er ca.
1 meter, og der er min 10cm omkring røret hele vejen...

Jeg tænker på, og det kan være hættens skyld? Den er jo ikke isoleret, og
"taget" på hætten er helt fladt - kunne det ikke betyde, at når dampen
rammer det flade tag, så drypper det ned igen?`

Måske er det bare pga den megen regn og blæst vi har haft? Har nemlig ikke
før haft problemer med det...

Mvh
Hans

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-12-09 00:42

Hans Mouridsen wrote:

> Jamen det er total pakket ind i isolering - helt på til hætten? Røret
> er ca. 1 meter, og der er min 10cm omkring røret hele vejen...

Prøv alligevel at inspicere hele rørføringen oppe på det kolde loft.

> Jeg tænker på, og det kan være hættens skyld? Den er jo ikke
> isoleret, og "taget" på hætten er helt fladt - kunne det ikke betyde,
> at når dampen rammer det flade tag, så drypper det ned igen?`

På det billede, du linkede til, er "taget" ikke fladt. Det skråner ud mod
alle fire sider og kondens dannet på indersiden at toppen vil dryppe af
udenfor kanalen ned på taget.

> Måske er det bare pga den megen regn og blæst vi har haft? Har nemlig
> ikke før haft problemer med det...

Det er tænkeligt, men i din egen interesse skulle du nu ta' og kigge på den
isolering igen. Det mindste hul, der kan lade kold luft slippe ind til
aftræksrøret, vil skabe kondens inde i røret.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 02-12-09 07:33

Hej

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv alligevel at inspicere hele rørføringen oppe på det kolde loft.

Vil gøre

> På det billede, du linkede til, er "taget" ikke fladt. Det skråner ud mod
> alle fire sider og kondens dannet på indersiden at toppen vil dryppe af
> udenfor kanalen ned på taget.

Det er min fejl - det er ikke sådan en hætte, men en med _helt_ fladt tag

Mvh
Hans

Fra : CC

Dato : 01-12-09 21:35

"Hans Mouridsen" skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
> Problemet er at ventilatoren er fugtstyret, så den slukker og tænder
> konstant, når der trækker vand ned i den :(

Kunne problemt skyldes, at fugtstyringselemetent bliver tørt og stopper
blæseren, men røret er ikke ventileret nok igennem, så det er ensartet
afkølet/affugttet. Derved dannes der kondens som løber baglæns i røret.
Kan du justere efterløbstiden ?

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 01-12-09 21:52

Hej

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blæseren, men røret er ikke ventileret nok igennem, så det er ensartet
> afkølet/affugttet. Derved dannes der kondens som løber baglæns i røret.

Har faktisk for nyligt, justeret efterløbstiden helt ned, da jeg ikke gad at
høre på den. Måske det er forklaringen - godt bud ihvertfald.

Mvh
Hans

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 02-12-09 09:58

Hej

Så har jeg taget et billede af hætten, så der ikke er noget at være i tvivl
om:
http://i48.photobucket.com/albums/f207/plex_dk/02122009001.jpg

Kan problemet skyldes, at hætten ikke er isoleret? Den har jo ret store
flader, som ikke er isoleret...

Mvh
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-09 16:44

> [...]
> jeg selv har pakket godt ind i isolering. Aftrækshætten er en gammel zink
> type med "fladt tag", som visuelt ser ok ud. Har lagt mærke til, at nye

Er der kontraspjæld i blæser eller aftrækskanal?

Mvh Kim

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 02-12-09 20:17

Hej

"KimT" <detsortehul"snabela"hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der kontraspjæld i blæser eller aftrækskanal?

Ventilatoren har en automatisk ventil...

Mvh
Hans