Dårlig udluftning i brændeovnen?
Fra : Morten

Dato : 01-12-09 10:31

Hej med jer

Jeg har en Lotus brændeovn, som hidtil har fungeret helt som den skulle -
dog har jeg her på det seneste (efter jeg er begyndt at bruge den for
indeværende sæson) bemærket at jeg synes udluftningen i den fungerer
dårligere end den plejer.

Når jeg åbner alle luft-kanaler, og åbner aske-skuffen osv., plejer der at
komme rigtig meget "sug" i den, men jeg synes det ser ud til at der ikke
kommer så meget luft som der plejer, hvilket gør at jeg har svært ved at få
tændt op i den. Jeg døjer samtidig med lidt for fugtigt brænde, så det er
lidt svært at afgøre nøjagtig hvor problemet ligger...

Jeg har prøvet at støvsuge ovnen, og tømme aske-skuffen - kan der være andre
årsager til dårlig udluftning i den?

Fra : thl

Dato : 01-12-09 11:04

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har prøvet at støvsuge ovnen, og tømme aske-skuffen - kan der være
> andre årsager til dårlig udluftning i den?

Huset er for tæt?
Det er før set,- når man så åbner et vindue eller en
dør, kommer der straks blus på igen.
mvh
Thorbjørn

Fra : Morten

Dato : 01-12-09 11:18

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> wrote in message

> Huset er for tæt?
> Det er før set,- når man så åbner et vindue eller en
> dør, kommer der straks blus på igen.

Jeg kan ikke se hvad der skulle have ændret sig fra sidste år, men det er da
et sjovt bud - jeg vil prøve at åbne et vindue og se om der er nogen forskel

Fra : Leif Neland

Dato : 01-12-09 11:27

thl skrev:

> Huset er for tæt?
> Det er før set,- når man så åbner et vindue eller en
> dør, kommer der straks blus på igen.

Og sluk ventillatoren i badeværelset og emhætten i køkkenet.

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-12-09 13:47

Følgende er skrevet af Morten:
> [...]
> lidt svært at afgøre nøjagtig hvor problemet ligger...
>
> Jeg har prøvet at støvsuge ovnen, og tømme aske-skuffen - kan der være andre

Der sidder ikke et spjæld i røret ind i væggen / op i loftet som er
blevet forskubbet?; been there...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Morten

Dato : 02-12-09 15:56

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message

> Der sidder ikke et spjæld i røret ind i væggen / op i loftet som er blevet
> forskubbet?; been there...

Nej, det eneste der er på brændeovnens skorsten er en lille lem, som jeg går
ud fra er til at rense - ikke noget til at åbne/lukke ...

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-12-09 15:11

Morten wrote:
> Jeg har prøvet at støvsuge ovnen, og tømme aske-skuffen - kan der
> være andre årsager til dårlig udluftning i den?

Skaderede i skorstenen?

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-09 15:14

> [...]
>
> Jeg har prøvet at støvsuge ovnen, og tømme aske-skuffen - kan der være
> andre årsager til dårlig udluftning i den?

hej Morten
Bare en tanke:
Er det længe siden skortensfejeren har været forbi?
Det er ikke sådan, at der evt sidder en allikerede i skorstenen?

Har du kigget i bunden af skorstenen - der skal være en luge et sted - om
der er drysset noget stort ned - evt en stak løse blade -
På min gamle skorsten var der et trådnet over skorstensrøret inden hatten
blev sat på - hvis det er fyldt op, kan det også være svært at få et
ordentligt træk.

MVH leopold

Fra : Morten

Dato : 02-12-09 15:57

"Firstname Lastname" <None> wrote in message

> [...]
> På min gamle skorsten var der et trådnet over skorstensrøret inden hatten
> blev sat på - hvis det er fyldt op, kan det også være svært at få et

Det er ikke utænkeligt - jeg burde måske lige tage turen op på taget og lyse
ned så jeg kan se om der er noget at komme efter ... fantastisk i disse
frost-tider :)

Fra : Martin Bak

Dato : 02-12-09 18:23

> [...]
>
> Det er ikke utænkeligt - jeg burde måske lige tage turen op på taget og
> lyse ned så jeg kan se om der er noget at komme efter ... fantastisk i

Det behøver du slet ikke. Find din renselem i bunden af skorstenen, og brug
et spejl til at kigge op igennem den med.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Morten

Dato : 02-12-09 20:03

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> Det behøver du slet ikke. Find din renselem i bunden af skorstenen, og
> brug et spejl til at kigge op igennem den med.

Genialt ... sjovt som de simpleste løsninger nogengange er de sværeste at
komme på ... tak!

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-12-09 21:26

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> Genialt ... sjovt som de simpleste løsninger nogengange er de sværeste at
> komme på ... tak!

Det kræver at skorstensrøret er uden nogen knæk. Jeg kan ikke bruge tricket,
da min skorsten er muret skråt op på en stol i loftrummet.

- Martin