Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Første danske indtryk af Nikon D3s
Fra : Mogens Hansen

Dato : 01-12-09 07:15

http://www.pressefotografforbundet.dk/news/teknik/12451/moerkeleg-med-nikon-d3s

Det lyder imponerende

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Hellum

Dato : 01-12-09 09:12

news:4b14b447$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
> http://www.pressefotografforbundet.dk/news/teknik/12451/moerkeleg-med-nikon-d3s
>
> Det lyder imponerende
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Mogens Hansen

Ja det lyder godt nok vildt. Hvad mon grænsen ISo mæssigt er. Man kan jo
ikke forestille sig at man om 5 år tager billeder på ISO 128000 uden
problemer og uden støj, men med den udvikling der har været de sidste 4-5
år, så ved man aldrig

Bo

Fra : Mogens Hansen

Dato : 01-12-09 11:30

"Bo Hellum" <bo@hellums.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Ja det lyder godt nok vildt.

Hvis det holder at D3s er 1-1½ blænde bedre end D3 er det vildt - og meget
brugbart til en del af det jeg laver.
D3 var ½-1 blænde bedre end hvad der tidligere var muligt (med de 2-3 år
ældre Canon 5D og 1Ds mkII).

Iøvrigt er jeg skeptisk overfor hans udsagn om at det er vanskelligt at se
forskel på ISO 200, 400, 800 og 1600. Det svarer ikke til hvad jeg så da D3
kom frem.

Det bliver også spændende at se hvad Canon 1D mk IV kan i sammenligning. Den
første danske test kommer også snart.
Personligt tror jeg den bliver noget bedre end mk III, men at den ikke kan
hamle op med D3s (pga. forskel på sensor størrelse).

> Hvad mon grænsen ISo mæssigt er. Man kan jo ikke forestille sig at man om
> 5 år tager billeder på ISO 128000 uden problemer og uden støj, men med den
> udvikling der har været de sidste 4-5 år, så ved man aldrig

Teknologisk skal der rykkes en del på hvor mange elektroner der opsamles for
en given lysmængde og hvor mange der kan opsamles maksimalt i en pixel, hvis
ISO 100000 skal være reelt brugbart, for ellers er man oppe imod nogle
fysisk begrænsninger.
I dag opsamles der maksimalt ca. 80000 elektroner/pixel
(http://www.clarkvision.com/imagedetail/digital.sensor.performance.summary)
ved lav ISO. Hvis det er ved ISO 100, vil der ved ISO 3200 blive opsamlet
maksimalt 2500 elektroner, og der vil være en spredning (støj) på 150
elektroner pga. fysisk lovmæssigheder. Det er hårde odds de er op imod.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-12-09 12:59

> http://www.pressefotografforbundet.dk/news/teknik/12451/moerkeleg-med-nikon-d3s
>
> Det lyder imponerende

Det lyder dælme også imponerende når man skyder et par billeder med det..
Michael var forbi og vise mig kombinationen, både den nye 70-200 og også
D3s.. Jeg opdagede kun at objektivet var nyt, fordi modlysblænden er ret
lille og speciel..
Han var selv nødt til at nævne, at det var et D3s.. ellers havde jeg skisme
ikke lagt mærke til det :)
Det virker bare som et super kamera.. Er i gang med at downloade
testbillederne heh

Mvh Anders

Fra : KsK

Dato : 01-12-09 16:22

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> skisme ikke lagt mærke til det :)
> Det virker bare som et super kamera.. Er i gang med at downloade

Måske en gang salgs gas.. måske vi kunne løkke Hr Hellum . til at skyd nogle
test skud for os

KsK

Fra : Mogens Hansen

Dato : 01-12-09 16:51

"KsK" <61698029@mobil.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Måske en gang salgs gas.. måske vi kunne løkke Hr Hellum . til at skyd
> nogle test skud for os

Jeg tror du misforstår - Bo Hellum har ikke givet udtryk for at han har en
D3s (kun D3 og D3X

Du kan hente prøve billeder på den side jeg henviste til og hos Rob
Galbraith:
http://www.pressefotografforbundet.dk/news/teknik/12451/moerkeleg-med-nikon-d3s
http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-10045-10329

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Hellum

Dato : 01-12-09 18:48

> [...]
> D3s (kun D3 og D3X
>
> Du kan hente prøve billeder på den side jeg henviste til og hos Rob

Fuldstændig korrekt Mogens, men jeg overvejer kraftigt om jeg skal skifte
mit D3 ud med D3s versionen. Ikke fordi jeg har noget at indvende mod D3,
det er sku et fantastisk kamera, men når man får D3 + lidt mere, så er jeg
klar

Meeen det skal selvfølgelig lige undersøges lidt nærmere inden man smider
guld på gaden.

Hygge

Bo

Fra : Mogens Hansen

Dato : 01-12-09 19:33

"Bo Hellum" <bo@hellums.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Fuldstændig korrekt Mogens, men jeg overvejer kraftigt om jeg skal skifte
> mit D3 ud med D3s versionen.

Jeg er også fristet (hvis den holder hvad den lover) - men det er et noget
større skift

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : KsK

Dato : 01-12-09 20:00

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> D3s (kun D3 og D3X
>
> Du kan hente prøve billeder på den side jeg henviste til og hos Rob

åh rigtig undskyld

KsK

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-12-09 20:53

On 2009-12-01 07:14:31 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> http://www.pressefotografforbundet.dk/news/teknik/12451/moerkeleg-med-nikon-d3s
>
> Det lyder imponerende

Jeg har downloadet RAW billederne og kørt dem igennem Lightroom 3 Beta
(efter først at have konverteret til DNG i den nye DNG konverter, der
understøtter D3s).

Her er så sammenligningen
http://www.pbase.com/hkruse/image/119905566/original, hvor jeg starter
med ISO 1600. Det er med default parametre i LR og output er i 100% med
standard sharpening for screen. Der er ikke skruet op for støjreduktion
(altså color=25).

Umiddelbart synes jeg det er omkring en blænde. Men det er stadig meget flot.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Michaelbs

Dato : 02-12-09 13:50

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> (altså color=25).
>
> Umiddelbart synes jeg det er omkring en blænde. Men det er stadig meget

Tak for din sammenligning.
Jo højere op man kommer i ISO tallet, jo mere ligner det 1 1/2 - 2 blænder,
synes jeg.
Og det er da sensationelt. Et kvantespring fremad.
Uha uha Canon!!

mvh Michaelbs

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 02-12-09 20:42

Michaelbs wrote:

> [...]
> blænder, synes jeg.
> Og det er da sensationelt. Et kvantespring fremad.

Puha, når jeg vinder 7 rigtige i lotto på lørdag, vil jeg havde dette
kamera + et Subal undervands hus samt 2 flashes. Så er jeg klar til
undervands fotografering

Med den ISO yde evner, er det jo mega godt til undervandet.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, IDCS #505926, TDI Trimix

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-12-09 14:46

> [...]
> (altså color=25).
>
> Umiddelbart synes jeg det er omkring en blænde. Men det er stadig meget

Det er en god og overskuelig måde at stille sammenligningen op på, og det
ser ud som om der er noget at komme efter.

Der er også nogle målinger her:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=33806693
som hævder at effektiviteten af sensoren er gået op med 37% og læse-støjen
er væsentligt reduceret - og det vil give bedre høj ISO ydelse.
Hun hævder at ISO 6400 og ISO12800 er 1.5 blænde bedre. Hun har iøvrigt en
række interessante indlæg.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Hellum

Dato : 02-12-09 15:48

> [...]
> (altså color=25).
>
> Umiddelbart synes jeg det er omkring en blænde. Men det er stadig meget

Hej Hans

Tak for testen, det godt nok helt vildt.

Bo

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-12-09 21:34

> Jeg har downloadet RAW billederne og kørt dem igennem Lightroom 3 Beta
> (efter først at have konverteret til DNG i den nye DNG konverter, der
> understøtter D3s).

Hvor fandt du en DNG konverter, der kan læses D3s NEF ?
(Imaging Resources har også lagt D3s NEF på
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D3S/D3SA7.HTM)

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-12-09 00:05

On 2009-12-03 21:34:29 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> Hvor fandt du en DNG konverter, der kan læses D3s NEF ?

Her http://labs.adobe.com/wiki/index.php/Camera_Raw_5.6 og er en
release candidate.

> (Imaging Resources har også lagt D3s NEF på
> http://www.imaging-resource.com/PRODS/D3S/D3SA7.HTM)

Interressant, sidst jeg kiggede var der ikke de sædvanlige
sammenlignelige testshots. Det skal jeg også have kigget på, som en af
de nørdede aktiviteter jeg holder af :)

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-12-09 06:34

[8<8<8<]
> Her http://labs.adobe.com/wiki/index.php/Camera_Raw_5.6 og er en release
> candidate.

Ok - tak.

[8<8<8<]
> Interressant, sidst jeg kiggede var der ikke de sædvanlige sammenlignelige
> testshots.

De er også helt nye...

> Det skal jeg også have kigget på, som en af de nørdede aktiviteter jeg
> holder af :)

Jeg syntes også de er interessante.
Det vil være interessant med en sammenligning af D3, D3s og 1Ds mkIII

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-12-09 09:23

On 2009-12-04 06:33:43 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> Jeg syntes også de er interessante.
> Det vil være interessant med en sammenligning af D3, D3s og 1Ds mkIII

Ja, og hvorfor ikke D3X?

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-12-09 09:43

> Ja, og hvorfor ikke D3X?

Jo den er bestemt også interessant at få med.

Når jeg sammenligner D3s og 1Ds mkIII ved ISO 1600, syntes jeg 1Ds mkIII har
mest støj og flest detaljer - det sædvanlige kompromis.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-12-09 15:17

On 2009-12-04 09:43:11 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> Jo den er bestemt også interessant at få med.
>
> Når jeg sammenligner D3s og 1Ds mkIII ved ISO 1600, syntes jeg 1Ds mkIII har
> mest støj og flest detaljer - det sædvanlige kompromis.

Her er så en sammenligning mellem Nikon D3, D3s, D3X og Canon 5D mk2 og
1Ds mk3 fra ISO 800 til 51200 taget fra Imaging Resource hvor der
fandtes RAW filer for givne ISO værdier. Kun for D3X fandtes der ikke
RAW filer uden støjreduktion i alle tilfælde. For ISO 800 og 3200 var
det NORM og for ISO 1600 og 6400 var det OFF. Alle andre kameraer havde
RAW filer uden støjreduktion og det blev så benyttet. Jeg går ud fra,
at NR0 for D3s betyder ingen støjreduktion, men det kan jeg ikke
verificere. Alle billeder er lavet i Lightroom 3 Beta og beskåret til
100% for D3(s) og for de andre kameraer er der nedsamplet til samme
opløsning som D3. Det giver kun mening at sammenligne med samme output
opløsning og sidst er der lavet en sammenligning med upsampling til D3X
opløsning. D3s er lavet via DNG konvertering da LR 3 Beta ikke
understøtter RAW fra D3s direkte. D3s billederne er noget mørkere end
de andre og derfor har jeg justeret eksponeringen med 2/3 blænde for at
få lidt bedre overensstemmelse. Eksponeringen ser ud til at være en
underbelysning, da f.eks. ISO 800 med D3 er 1/80s f/8 og D3s er 1/250s
f/5.6 hvor det skulle have været 1/160s. Det svarer til ca. 2/3 blænde.
Opjustering i efterbehandling vil naturligvis ikke give helt ligeså
godt et resultat som den korrekte eksponering. Derfor har jeg lavet
begge versioner. Man skal bemærke, at der er forholdsvist meget lys ved
denne test. Så sammenligningen kunne falde noget anderledes ud ved
meget mindre lys!

http://www.pbase.com/hkruse/image/119980024/original med D3s uden justering

http://www.pbase.com/hkruse/image/119981136/original med D3s justeret
+2/3 blænde.

Op til ISO 3200 ser jeg meget lidt forskel mellem D3 og D3s for den
justerede version. Fre ISO 6400 op opefter bliver D3s gradvist bedre,
hvor der i toppen måske kan siges D3s er en blænde bedre. Så kan man
alt efter temperament lægge lidt til pga. undereksponeringen.

I en generel sammenligning mellem alle 5 kameraer er der stort set dødt
løb til og med ISO 1600 med 1Ds mk3 en smule efter ved ISO 1600. Ved
ISO 3200 starter D3 og D3s med overhale de andre. Jeg ser lille forskel
mellem D3X og 5D mk2 og med 1Ds mk3 en smule efter. Ved ISO 6400
Begynder D3s at være bedre end D3. D3 er her også bedre end D3X og 5D
mk2. De sidste to er der dødt løb mellem. Detaljer holdes en smule
bedre på D3X og 5D mk2 ved ISO 3200, men ved ISO 6400 er det omvendt.
Fra ISO 12800 begynder 5D mk2 at falde fra hinanden ift. D3 og specielt
D3s. Ved ISO 25600 falder D3 også fra hinanden, hvor 5D mk2 har flere
detaljer, men også meget mere støj. D3s holder detaljer godt og med
mindre støj. ISO 51200 for D3s ligner ISO 25600 for D3 mht. detaljer.
Denne sidste del er vurderet på den justerede version af D3s.

En anden måde at sammenligne på er at upsample til den højest
opløsning, nemlig D3X. Det har jeg gjort i den flg. sammenligning, hvor
jeg har bibeholdt den 2/3 blændes justering af D3s billederne.

http://www.pbase.com/hkruse/image/119983192/original

I sammenligning med før så ser vi støjen mere tydeligt og de forskelle
vi så før, men der er rigtigt mange detaljer, som D3(s) ikke har med
også ved ISO 6400, som er max for D3X.

Jeg har så lavet en mere, hvor jeg har erstatet ISO 3200 og 6400 for
D3X, 5D mk2 (plus ISO 12800 og 25600) og 1Ds mk3 (kun ISO 3200) med en
Noise Ninja behandling (default luminance analyse og ingen tweaking) og
resultatet kan ses her

http://www.pbase.com/hkruse/image/119983355/original

Vis ser her at D3X leverer et betydeligt bedre resultat end D3s med
flere detaljer og mindre støj! Jeg har ikke kørt D3(s) billederne
igennem Noise Ninja, da det ikke vil flere detaljer frem, tværtimod. Vi
kan se, at 5D mk2 er temmelig tæt på D3X, men har færre detaljer pga.
den lavere opløsning, men 5D mk2 slår ganske klart D3(s) ved både ISO
3200 og 6400. Når vi går højere, så er 5D mk2 ved at være udenfor dens
"operationsområde", da vi kan se der tabes farver selvom detaljerne dog
holdes ganske godt ved ISO 12800.

Igen skal man holde sig for øje, at det ikke er low-light fotografi med
disse billeder fra http://www.imaging-resource.com/. Og desuden er D3s
billederne klar undereksponeret med ca. 2/3 blænde. Men hovedpointen
er, at op til ISO 6400 så giver D3X efter min klare mening den bedste
billedkvalitet af alle kameraerne med 5D mk2 tæt efter. Over ISO 6400
er D3s bedre. Så jeg skal ikke pille glorien af D3s men sætte den i
perspektiv.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-12-09 12:09

[8<8<8<]
> [...]
> mening den bedste billedkvalitet af alle kameraerne med 5D mk2 tæt efter.
> Over ISO 6400 er D3s bedre. Så jeg skal ikke pille glorien af D3s men

Tak for det interessante stykke arbejde.
Jeg har dårlig tid til at skrive ret meget, men det er interessant at de
højt opløste klarer sig så godt. På nuværende tidspunkt er der stadig en del
der bliver provokeret over at det forholder sig sådan.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-12-09 12:56

On 2009-12-05 12:09:02 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> [...]
> højt opløste klarer sig så godt. På nuværende tidspunkt er der stadig en del
> der bliver provokeret over at det forholder sig sådan.

Jeg har en diskussion med ham der har testet D3s på Imaging Resource
omkrng eksponeringen. Han siger at eksponeringen er normaliseret efter
MacBeth kortet mellem D3s og D3X. Jeg synes visuelt D3s ser mørkere ud
end D3X, men jeg skal lige have set på hvad gråværdierne egentlig er,
men hvis det visuelt ikke ser ens ud, så synes jeg ikke den
eksponeringsmetode er så god til sammenligning. Men jeg kommer lige
tilbage en konklusion.

Jeg er helt med på, at nogle vil følge sig provokeret og med de
højtopløste skal man så også tage Noise Ninja til hjælp. D3(s) har
stadig en fordel slevom den ikke vinder totalt på støj hele vejen i de
høje ISO værdier og så specielt hurtigheden i det den primært er
konstrueret til: Sportfoto.

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-12-09 02:26

On 2009-12-05 12:55:39 +0100, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]
> stadig en fordel slevom den ikke vinder totalt på støj hele vejen i de
> høje ISO værdier og så specielt hurtigheden i det den primært er

Efter yderligere dialog har jeg fået at vide, at eksponering nu
normaliseres efter den mellemgrå firkant i MacBeth farvekortet (nr. 4
fra venstre). Jeg måtte dog stadig justere D3s men dog mindre før
Lightroom gav samme værdier i den firkant. Jeg har lavet nye versioner
af upsampling med denne justering og desuden også med Noise Ninja og en
ekstra version med Noise Ninja på både D3 og D3s fra ISO 3200 og op
ligesom på den andre kameraer så sammenligning er fuldtstændig. Man kan
dog sige, at med den ændrede justering og Noise Ninja er D3s renere ved
ISO 3200 og 6400 end D3X, men der er færre detaljer. Alt efter
temperament vil man nok sige at ISO 6400 er dødt løb mellem D3s og D3X
men en lille fordel til D3X. Forskellen mellem D3 og D3s blive endnu
tydeligere med Noise Ninja behandlingen fra ISO 6400 og op.

Hvis de får fat i et D3 igen vil de muligvis lave dem igen med den nye
eksponeringsmetode. Jeg spurgte også om de snart ville have en Canon 1D
mk4, men der var ikke nogen dato på det, da de endnu ikke havde
modtaget en 1D mk4.

Her er så de nye sammenligninger

http://www.pbase.com/hkruse/image/120058487/original opsamplet til D3X
opløsning.
http://www.pbase.com/hkruse/image/120058684/original opsamplet til D3X
opløsning og Noise Ninja på D3X, 5D mk2 og 1Ds mk3 fra ISO 3200 og op.
http://www.pbase.com/hkruse/image/120059453/original opsamplet til D3X
opløsning og Noise Ninja på alle fra ISO 3200 og op.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-12-09 08:26

[8<8<8<]
> Efter yderligere dialog har jeg fået at vide, at eksponering nu
> normaliseres efter den mellemgrå firkant i MacBeth farvekortet (nr. 4 fra
> venstre).

Det slår mig sommetider, hvordan internettet har givet adgang til
information og dialog - det er fantastisk.

[8<8<8<]
> [...]
> http://www.pbase.com/hkruse/image/120058684/original opsamplet til D3X
> opløsning og Noise Ninja på D3X, 5D mk2 og 1Ds mk3 fra ISO 3200 og op.

Det er tydeligt at D3s er noget bedre end D3 fra ISO 1600, og de højtopløste
klarer sig rigtigt godt.

> http://www.pbase.com/hkruse/image/120059453/original opsamplet til D3X
> opløsning og Noise Ninja på alle fra ISO 3200 og op.

Det er atter tydeligt at D3s er forbedret.
De højopløste har flere detaljer men også mere støj ISO 3200 og 6400 - der
kan sikkert skrues noget på Noise Ninja, så støjen og detaljerne fjernes
yderligere (man kan blive ved).

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 05-12-09 22:17

Mogens Hansen skrev:
> http://www.pressefotografforbundet.dk/news/teknik/12451/moerkeleg-med-nikon-d3s
>
> Det lyder imponerende

Ja og måske har testen tillagt nikon en fordel, ved at bruge en sigma
70mm prime, hvorimod at de på canon 1ds mk3 har brugt en sigma eller
canon 50mm + 1.4 extender, men kig selv på disse exif dataer fra begge
kameraer.

Nikon exif fra nef filen.

Macbookpro-17:dcraw tommyhjorth$ exiftool -ee
/Users/tommyhjorth/Pictures/nef/D3ShSLI102400_NR1.NEF
ExifTool Version Number : 8.01
File Name : D3ShSLI102400_NR1.NEF
Directory : /Users/tommyhjorth/Pictures/nef
File Size : 16 MB
File Modification Date/Time : 2009:12:04 20:24:24+01:00
File Type : NEF
MIME Type : image/x-raw
Exif Byte Order : Big-endian (Motorola, MM)
Subfile Type : Reduced-resolution image
Image Width : 160
Image Height : 120
Bits Per Sample : 8 8 8
Compression : Uncompressed
Photometric Interpretation : RGB
Make : NIKON CORPORATION
Camera Model Name : NIKON D3S
Strip Offsets : 98578
Orientation : Horizontal (normal)
Samples Per Pixel : 3
Rows Per Strip : 120
Strip Byte Counts : 57600
X Resolution : 300
Y Resolution : 300
Planar Configuration : Chunky
Resolution Unit : inches
Software : Ver.1.00
Modify Date : 2009:12:02 11:23:23
Artist :
Subfile Type : Reduced-resolution image
Compression : JPEG (old-style)
X Resolution : 300
Y Resolution : 300
Resolution Unit : inches
Jpg From Raw Start : 156544
Jpg From Raw Length : 1400779
Y Cb Cr Positioning : Co-sited
Subfile Type : Full-resolution Image
Image Width : 4288
Image Height : 2844
Bits Per Sample : 12
Compression : Nikon NEF Compressed
Photometric Interpretation : Color Filter Array
Strip Offsets : 1557344
Samples Per Pixel : 1
Rows Per Strip : 2844
Strip Byte Counts : 15512190
X Resolution : 300
Y Resolution : 300
Planar Configuration : Chunky
Resolution Unit : inches
CFA Repeat Pattern Dim : 2 2
CFA Pattern 2 : 0 1 1 2
Sensing Method : One-chip color area
Reference Black White : 0 255 0 255 0 255
Copyright :
Exposure Time : 1/8000
F Number : 11.0
Exposure Program : Manual
Date/Time Original : 2009:12:02 11:23:23
Create Date : 2009:12:02 11:23:23
Exposure Compensation : -4/3
Max Aperture Value : 2.8
Metering Mode : Multi-segment
Light Source : Unknown
Flash : No Flash
Focal Length : 70.0 mm
Maker Note Version : 2.10
Quality : RAW
White Balance : Preset0
Focus Mode : AF-S
Flash Setting : Normal
Flash Type :
White Balance Fine Tune : 0 0
WB RB Levels : 1.73046875 1.26953125 1 1
Program Shift : 0
Exposure Difference : -0.1
Compression : JPEG (old-style)
X Resolution : 300
Y Resolution : 300
Resolution Unit : inches
Preview Image Start : 11568
Preview Image Length : 87009
Y Cb Cr Positioning : Co-sited
ISO Setting :
Flash Exposure Bracket Value : 0.0
Exposure Bracket Value : 0
Crop Hi Speed : Off (4288x2844 cropped to 4288x2844 at
pixel 0,0)
Serial Number : 2003149
Color Space : sRGB
VR Info Version : 0100
Vibration Reduction : Off
Image Authentication : Off
Active D-Lighting : Off
Picture Control Version : 0100
Picture Control Name : Standard
Picture Control Base : Standard
Picture Control Adjust : Default Settings
Picture Control Quick Adjust : Normal
Sharpness : 3
Contrast : Normal
Brightness : Normal
Saturation : Normal
Hue Adjustment : None
Filter Effect : n/a
Toning Effect : n/a
Toning Saturation : n/a
Timezone : -05:00
Daylight Savings : No
Date Display Format : M/D/Y
ISO : 102400
ISO Expansion : Unknown (0x10c)
ISO2 : 102400
ISO Expansion 2 : Unknown (0x10c)
Vignette Control : Normal
Lens Type : G
Lens : 70mm f/2.8
Flash Mode : Did Not Fire
Shooting Mode : Delay, [3]
Auto Bracket Release : Manual Release
Lens F Stops : 6.00
Contrast Curve : (Binary data 578 bytes, use -b option
to extract)
Shot Info Version : 0218
Firmware Version : 1.00
ISO2 : 102400
Shutter Count : 106
AF-C Priority Selection : Release
AF-S Priority Selection : Focus
AF Point Selection : 51 Points
Dynamic AF Area : 9 Points
Focus Tracking Lock On : Normal
AF Activation : Shutter/AF-On
Focus Point Wrap : No Wrap
AF Point Illumination : On in Continuous Shooting and Manual
Focusing
AF Point Brightness : Normal
AF On Button : AF On
Vertical AF On Button : AF On
ISO Step Size : 1 EV
Exposure Control Step Size : 1/3 EV
Exposure Comp Step Size : 1/3 EV
Easy Exposure Compensation : Off
Center Weighted Area Size : 12 mm
Fine Tune Opt Center Weighted : 0
Fine Tune Opt Matrix Metering : 0
Fine Tune Opt Spot Metering : 0
Multi Selector Shoot Mode : Select Center Focus Point
Multi Selector Playback Mode : Thumbnail On/Off
Initial Zoom Setting : Low Magnification
Multi Selector : Do Nothing
Exposure Delay Mode : On
CL Mode Shooting Speed : 5 fps
CH Mode Shooting Speed : 9 fps
Max Continuous Release : 130
Reverse Indicators : + 0 -
File Number Sequence : On
Rear Display : ISO
Viewfinder Display : Frame Count
Beep : Low
Shooting Info Display : Auto
Preview Button : Preview
Preview Button Plus Dials : None
Func Button : None
Func Button Plus Dials : Choose Image Area (FX/DX/5:4)
AE Lock Button : AE/AF Lock
AE Lock Button Plus Dials : None
Command Dials Reverse Rotation : No
Command Dials Change Main Sub : Off
Command Dials Aperture Setting : Sub-command Dial
Command Dials Menu And Playback : Off
LCD Illumination : Off
Photo Info Playback : Info Up-down, Playback Left-right
Shutter Release Button AE-L : Off
Release Button To Use Dial : Yes
Self Timer Time : 2 s
Monitor Off Time : 10 s
Flash Sync Speed : 1/200 s
Flash Shutter Speed : 1/60 s
Auto Bracket Set : AE & Flash
Auto Bracket Mode M : Flash/Speed
Auto Bracket Order : 0,-,+
Modeling Flash : On
No Memory Card : Release Locked
Metering Time : 6 s
Internal Flash : TTL
NEF Compression : Lossless
Noise Reduction : Off
Linearization Table : (Binary data 46 bytes, use -b option
to extract)
WB RGGB Levels : 0 0 256 443
Lens Data Version : 0204
Exit Pupil Position : 89.0 mm
AF Aperture : 2.9
Focus Position : 0x22
Focus Distance : 1.58 m
Focal Length : 71.3 mm
Lens ID Number : 121
Lens F Stops : 6.00
Min Focal Length : 71.3 mm
Max Focal Length : 71.3 mm
Max Aperture At Min Focal : 2.8
Max Aperture At Max Focal : 2.8
MCU Version : 28
Effective Max Aperture : 2.8
Raw Image Center : 2143 1422
Retouch History : None
Shutter Count : 106
Flash Info Version : 0103
Flash Source : None
External Flash Firmware : n/a
External Flash Flags : (none)
Flash Commander Mode : Off
Flash Control Mode : Off
Flash Exposure Compensation : 0
Flash GN Distance : 0
Flash Color Filter : None
Flash Group A Control Mode : Off
Flash Group B Control Mode : Off
Flash Group C Control Mode : Off
Flash Group A Exposure Comp : 0
Flash Group B Exposure Comp : 0
Flash Group C Exposure Comp : 0
Multi Exposure Version : 0100
Multi Exposure Mode : Off
Multi Exposure Shots : 0
Multi Exposure Auto Gain : Off
High ISO Noise Reduction : Low
AF Info 2 Version : 0100
Contrast Detect AF : Off
AF Area Mode : Single Area
Phase Detect AF : On (51-point)
Primary AF Point : C6 (Center)
AF Points Used : C6
Contrast Detect AF In Focus : No
File Info Version : 0100
Directory Number : 100
File Number : 0086
AF Fine Tune : Off
AF Fine Tune Index : n/a
AF Fine Tune Adj : 0
User Comment :
Sub Sec Time : 32
Sub Sec Time Original : 32
Sub Sec Time Digitized : 32
Sensing Method : One-chip color area
File Source : Digital Camera
Scene Type : Directly photographed
CFA Pattern : [Red,Green][Green,Blue]
Custom Rendered : Normal
Exposure Mode : Manual
White Balance : Manual
Digital Zoom Ratio : 1
Focal Length In 35mm Format : 70 mm
Scene Capture Type : Standard
Gain Control : High gain up
Contrast : Normal
Saturation : Normal
Sharpness : Normal
Subject Distance Range : Unknown
GPS Version ID : 2.2.0.0
Date/Time Original : 2009:12:02 11:23:23
TIFF-EP Standard ID : 1 0 0 0
Aperture : 11.0
Auto Focus : On
Blue Balance : 3.460938
CFA Pattern : [Red,Green][Green,Blue]
Image Size : 4288x2844
Jpg From Raw : (Binary data 1400779 bytes, use -b
option to extract)
Lens ID : Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG
Lens : 70mm f/2.8 G
Preview Image : (Binary data 87009 bytes, use -b
option to extract)
Red Balance : 0
Scale Factor To 35 mm Equivalent: 1.0
Shutter Speed : 1/8000
Create Date : 2009:12:02 11:23:23.32
Date/Time Original : 2009:12:02 11:23:23.32
Modify Date : 2009:12:02 11:23:23.32
Circle Of Confusion : 0.030 mm
Depth Of Field : 0.33 m (1.44 - 1.77)
Field Of View : 27.6 deg (0.78 m)
Focal Length : 70.0 mm (35 mm equivalent: 70.0 mm)
Hyperfocal Distance : 14.83 m
Light Value : 9.9

Canon exif fra rawfilen:

Macbookpro-17:dcraw tommyhjorth$ exiftool -ee
/Users/tommyhjorth/Downloads/E1DSMK3hSLI0400.CR2
ExifTool Version Number : 8.01
File Name : E1DSMK3hSLI0400.CR2
Directory : /Users/tommyhjorth/Downloads
File Size : 27 MB
File Modification Date/Time : 2009:12:05 21:54:09+01:00
File Type : CR2
MIME Type : image/x-raw
Exif Byte Order : Little-endian (Intel, II)
Image Width : 2784
Image Height : 1856
Bits Per Sample : 8 8 8
Compression : JPEG (old-style)
Make : Canon
Camera Model Name : Canon EOS-1Ds Mark III
Preview Image Start : 52472
Orientation : Horizontal (normal)
Preview Image Length : 2434025
X Resolution : 72
Y Resolution : 72
Resolution Unit : inches
Modify Date : 2007:12:04 11:42:49
Exposure Time : 1/50
F Number : 8.0
Exposure Program : Manual
ISO : 400
Exif Version : 0221
Date/Time Original : 2007:12:04 11:42:49
Create Date : 2007:12:04 11:42:49
Components Configuration : Y, Cb, Cr, -
Shutter Speed Value : 1/49
Aperture Value : 8.0
Exposure Compensation : 0
Metering Mode : Multi-segment
Flash : No Flash
Focal Length : 70.0 mm
Macro Mode : Normal
Self Timer : Off
Quality : RAW
Canon Flash Mode : External flash
Continuous Drive : Single
Focus Mode : One-shot AF
Record Mode : CR2+JPEG
Canon Image Size : Large
Easy Mode : Manual
Digital Zoom : None
Contrast : Normal
Saturation : Normal
Metering Mode : Evaluative
Focus Range : Not Known
Canon Exposure Mode : Manual
Lens Type : Canon EF 50mm f/2.5 Macro or Sigma Lens
Long Focal : 70 mm
Short Focal : 70 mm
Focal Units : 1/mm
Max Aperture : 2.8
Min Aperture : 23
Flash Activity : 0
Flash Bits : (none)
Zoom Source Width : 0
Zoom Target Width : 0
Manual Flash Output : n/a
Color Tone : Normal
SRAW Quality : n/a
Focal Length : 70 mm
Auto ISO : 100
Base ISO : 400
Measured EV : 9.62
Target Aperture : 8
Target Exposure Time : 1/51
Exposure Compensation : 0
White Balance : Custom
Slow Shutter : None
Shot Number In Continuous Burst : 0
Optical Zoom Code : n/a
Flash Guide Number : 0
Flash Exposure Compensation : 0
Auto Exposure Bracketing : Off
AEB Bracket Value : 0
Control Mode : Camera Local Control
F Number : 8
Exposure Time : 1/51
Measured EV 2 : 10.125
Bulb Duration : 0
Camera Type : EOS High-end
ND Filter : Unknown (-1)
Canon Image Type : Canon EOS-1Ds Mark III
Canon Firmware Version : Firmware Version 1.0.4
Owner Name :
Camera Body No. : 603118
F Number : 8
Exposure Time : 1/49
ISO : 400
Camera Temperature : 30 C
Focal Length : 70 mm
Focus Distance Upper : 1.73
Focus Distance Lower : 1.47
White Balance : Custom
Color Temperature : 5200
Picture Style : Standard
Lens Type : Canon EF 50mm f/2.5 Macro or Sigma Lens
Short Focal : 70 mm
Long Focal : 70 mm
Firmware Version : 1.0.4
File Index : 3
Shutter Count : 54
Directory Index : 100
Time Stamp : 2007:12:04 11:42:49
Canon Model ID : EOS-1Ds Mark III
Thumbnail Image Valid Area : 0 159 7 112
Serial Number Format : Format 2
AF Mode : Single-point AF
Num AF Points : 45
Valid AF Points : 45
Canon Image Width : 2784
Canon Image Height : 1856
AF Image Width : 5616
AF Image Height : 3744
AF Area Widths : 129 129 129 129 129 129 129 129 129
129 129 129 129 129 129 129 129 129 129 129 129 129 129 129 129 129 129
129 129 129 129 129 129 129 129 129 129 129 129 129 129 129 129 129 129
AF Area Heights : 187 187 187 187 187 187 187 187 187
187 187 187 187 187 187 187 187 187 187 187 187 187 187 187 187 187 187
187 187 187 187 187 187 187 187 187 187 187 187 187 187 187 187 187 187
AF Area X Positions : -702 -466 -235 0 235 466 702 -1027
-808 -584 -348 -117 117 348 584 808 1027 -1168 -932 -696 -466 -230 0 230
466 696 932 1168 -1027 -808 -584 -348 -117 117 348 584 808 1027 -702
-466 -230 0 230 466 702
AF Area Y Positions : -625 -625 -625 -625 -625 -625 -625
-310 -310 -310 -310 -310 -310 -310 -310 -310 -310 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
310 310 310 310 310 310 310 310 310 310 625 625 625 625 625 625 625
AF Points In Focus : 22
AF Points Selected : 22
Original Decision Data Offset : 0
Bracket Mode : Off
Bracket Value : 0
Bracket Shot Number : 0
Raw Jpg Size : Large
Long Exposure Noise Reduction 2 : Off
WB Bracket Mode : Off
WB Bracket Value AB : 0
WB Bracket Value GM : 0
Live View Shooting : Off
Lens Model : EF50mm f/2.5 Compact Macro +LSC
Internal Serial Number : I07052
Dust Removal Data : (Binary data 1024 bytes, use -b option
to extract)
Exposure Level Increments : 1/3-stop set, 1/3-stop comp.
ISO Speed Increments : 1 Stop
ISO Speed Range : Enable; Max 3200; Min 1
AEB Auto Cancel : On
AEB Sequence : 0,-,+
AEB Shot Count : 7
Spot Meter Link To AF Point : Disable (use center AF point)
Safety Shift : Disable
Usable Shooting Modes : Disable; Flags 0xfc
Usable Metering Modes : Disable; Flags 0xf0
Exposure Mode In Manual : Specified metering mode
Shutter Speed Range : Disable; Hi 1/8192; Lo 32
Aperture Range : Disable; Closed 91; Open 1
Apply Shooting Metering Mode : Disable; 0; 0; 3; 112; 48; 0; 0
Flash Sync Speed Av : Auto
Long Exposure Noise Reduction : Off
High ISO Noise Reduction : Off
Highlight Tone Priority : Disable
E-TTL II : Evaluative
Shutter Curtain Sync : 1st-curtain sync
Flash Firing : Fires
View Info During Exposure : Disable
LCD Illumination During Bulb : Off
Info Button When Shooting : Displays camera settings
USM Lens Electronic MF : Enable after one-shot AF
AI Servo Tracking Sensitivity : Standard
AI Servo Image Priority : 1: AF, 2: Tracking
AI Servo Tracking Method : Main focus point priority
Lens Drive No AF : Focus search on
Lens AF Stop Button : AF stop
AF Microadjustment : Disable; 0; 0; 0; 0
AF Point Area Expansion : Disable
Selectable AF Point : 19 points
AF Point Auto Selection : Control-direct:disable/Main:enable
Switch To Registered AF Point : Disable
AF Point Display During Focus : On
AF Point Brightness : Normal
AF Assist Beam : Emits
Mirror Lockup : Disable
Continuous Shooting Speed : Disable; Hi 5; Lo 3
Continuous Shot Limit : Disable; 99 shots
Shutter Button AF On Button : Metering + AF start
AF On AE Lock Button Switch : Disable
Quick Control Dial In Meter : Exposure comp/Aperture
Set Button When Shooting : Normal (disabled)
Manual Tv/Av For M : Tv=Main/Av=Control
Dial Direction Tv Av : Normal
Av Setting Without Lens : Disable
WB Media Image Size Setting : Rear LCD panel
Lock Microphone Button : Protect (hold:record memo)
Button Function Control Off : Normal (enable)
Focusing Screen : Ec-CIV
Timer Length : Disable; 6 s: 6; 16 s: 16; After
release: 2
Short Release Time Lag : Disable
Add Aspect Ratio Info : Off
Add Original Decision Data : Off
Live View Exposure Simulation : Disable (LCD auto adjust)
Tone Curve : Standard
Sharpness : 3
Sharpness Frequency : n/a
Sensor Red Level : 0
Sensor Blue Level : 0
White Balance Red : 0
White Balance Blue : 0
Color Temperature : 5200
Picture Style : Standard
Digital Gain : 0
WB Shift AB : 0
WB Shift GM : 0
Measured RGGB : 651 1024 1024 595
Color Space : sRGB
VRD Offset : 0
Sensor Width : 5712
Sensor Height : 3774
Sensor Left Border : 72
Sensor Top Border : 25
Sensor Right Border : 5687
Sensor Bottom Border : 3768
Black Mask Left Border : 0
Black Mask Top Border : 0
Black Mask Right Border : 0
Black Mask Bottom Border : 0
Color Data Version : 4 (1DSmkIII)
WB RGGB Levels As Shot : 1942 1024 1024 1391
Color Temp As Shot : 5243
WB RGGB Levels Auto : 2068 1024 1024 1469
Color Temp Auto : 5232
WB RGGB Levels Measured : 1926 1026 1021 1386
Color Temp Measured : 5232
WB RGGB Levels Daylight : 2114 1024 1024 1509
Color Temp Daylight : 5200
WB RGGB Levels Shade : 2450 1024 1024 1235
Color Temp Shade : 7000
WB RGGB Levels Cloudy : 2280 1024 1024 1355
Color Temp Cloudy : 6000
WB RGGB Levels Tungsten : 1564 1083 1083 2496
Color Temp Tungsten : 3200
WB RGGB Levels Fluorescent : 1891 1041 1041 2301
Color Temp Fluorescent : 3705
WB RGGB Levels Kelvin : 2114 1024 1024 1509
Color Temp Kelvin : 5190
WB RGGB Levels Flash : 2341 1024 1024 1311
Color Temp Flash : 6359
Raw Measured RGGB : 139430 218573 216869 130814
AF Micro Adj Active : No
AF Micro Adj Value : 0
User Comment :
Sub Sec Time : 81
Sub Sec Time Original : 81
Sub Sec Time Digitized : 81
Flashpix Version : 0100
Color Space : sRGB
Exif Image Width : 5616
Exif Image Height : 3744
Interoperability Index : R98 - DCF basic file (sRGB)
Interoperability Version : 0100
Focal Plane X Resolution : 3957.716702
Focal Plane Y Resolution : 3961.904762
Focal Plane Resolution Unit : inches
Custom Rendered : Normal
Exposure Mode : Manual
White Balance : Manual
Scene Capture Type : Standard
GPS Version ID : 2.2.0.0
Thumbnail Offset : 36684
Thumbnail Length : 15785
Image Width : 476
Image Height : 312
Bits Per Sample : 16 16 16
Compression : Uncompressed
Photometric Interpretation : RGB
Strip Offsets : 2486500
Samples Per Pixel : 3
Rows Per Strip : 312
Strip Byte Counts : 891072
Planar Configuration : Chunky
Compression : JPEG (old-style)
Strip Offsets : 3379428
Strip Byte Counts : 25345678
Raw Image Segmentation : 2 1920 1872
Aperture : 8.0
Drive Mode : Single-frame shooting
File Number : 100-0003
ISO : 400
Image Size : 5616x3744
Lens : 70.0 mm
Lens ID : Canon EF 50mm f/2.5 Macro + 1.4x or
Sigma 50mm f/2.8 EX + 1.4x
Preview Image : (Binary data 2434025 bytes, use -b
option to extract)
Scale Factor To 35 mm Equivalent: 1.0
Shooting Mode : Manual
Shutter Speed : 1/50
Create Date : 2007:12:04 11:42:49.81
Date/Time Original : 2007:12:04 11:42:49.81
Modify Date : 2007:12:04 11:42:49.81
Thumbnail Image : (Binary data 15785 bytes, use -b
option to extract)
WB RGGB Levels : 1942 1024 1024 1391
Blue Balance : 1.358398
Circle Of Confusion : 0.030 mm
Field Of View : 28.9 deg
Focal Length : 70.0 mm (35 mm equivalent: 69.9 mm)
Hyperfocal Distance : 20.37 m
Lens : 70.0 mm (35 mm equivalent: 69.9 mm)
Light Value : 9.6
Red Balance : 1.896484

Tommy