betræde naboens grund if. med udskiftning ~
Fra : Onix

Dato : 30-11-09 17:50

Jeg har et udhus hvor noget af det står i skel mod naboen. I nær fremtid
skal jeg have skiftet beklægningen af tømrer og i den forbindelse kan det
ikke lade sig gøre uden at tømrerfirmaet må ind på naboens grund for at
udføre arbejdet.

Problemet er jeg ikke er på talefod med naboen og det er som sådan udelukket
at jeg spørger ham. Har jeg nogen hjemmel til at kunne lade en tømrer gå ind
i hans have for at udskifte det træ der vender ind mod ham? (alternativet er
jeg ikke gør noget og så rådnet træet på hans side og det kan han vel klage
over)

Vh

Onix

Fra : alexbo

Dato : 30-11-09 18:45

"Onix" <vedikke@hotmail.com> skrev i

> [...]
> (alternativet er jeg ikke gør noget og så rådnet træet på hans side og det

Dit udhus fungerer som hegn og hegnsloven giver denne tilladelse:

§ 22. Den vedligeholdelsespligtige er berettiget til i tidsrummet mellem 1.
november og 1. maj på hensynsfuld måde at færdes på naboens grund langs
hegnet i det omfang, hegnets vedligeholdelse gør det nødvendigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Onix

Dato : 01-12-09 16:56

Hej Tak for svaret.

Tømrer vil komme i morge og lave det - må jeg lade ham gå ind i naboens
baghave? for at lave skuret på hans side? Problemet er jeg ikke kan ringe på
hans dør og sige det.

Vh Carsten

Fra : alexbo

Dato : 01-12-09 17:32

"Onix" <vedikke@hotmail.com> skrev

> Tømrer vil komme i morge og lave det - må jeg lade ham gå ind i naboens
> baghave? for at lave skuret på hans side? Problemet er jeg ikke kan ringe
> på hans dør og sige det.

Ja du behøver ingen tilladelse fra naboen, tømreren er på dine vegne og du
har retten til at færdes på naboens grund,
men på hensynsfuld måde som der står, det vil sige så lidt forstyrrelse som
muligt, med oprydning hele tiden, ikke bruge naboens have til unødig
oplagring.

Jeg behøver næppe at skrive at du burde have givet naboen et varsel, for en
uge siden skrevet til naboen at du ser dig nødsaget til at bruge din ret
efter hegnsloven til nødvendigt arbejde.

Du bør måske printe et par relevante sider ud.
man kunne forestille sig at naboen jager tømreren væk eller ringer til
politiet, og så det rart at have noget på skrift.

§ 22. Den vedligeholdelsespligtige er berettiget til i tidsrummet mellem 1.
november og 1. maj på hensynsfuld måde at færdes på naboens grund langs
hegnet i det omfang, hegnets vedligeholdelse gør det nødvendigt.

http://www.hegnsloven.dk/

Hegnsloven indeholder ingen definition på, hvad der forstås ved et "hegn".
Som hegn i lovens forstand anses enhver indretning, der varigt er anbragt
ved ejendomsskel og har hegnsfunktion i forhold til naboejendommen, dvs.
tydeligt adskiller ejendommene

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-12-09 09:31

On 1 Dec., 16:55, "Onix" <vedi...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> baghave? for at lave skuret på hans side? Problemet er jeg ikke kan ringe på

Der er vel nogle andre fantasifulde måder at sige/skrive/gøre det på-

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 06-12-09 20:05

Onix skrev:

> Problemet er jeg ikke er på talefod med naboen og det er som sådan
> udelukket at jeg spørger ham.

??? hvorfor (jeg spørger ikke til stridens kerne)? Men det kan da ikke
være udelukket, med mindre at frygter din sikkerhed?!

Thore