Stegepande
Fra : Ukendt

Dato : 30-11-09 21:21

Jeg har nogle Scanpan ting,og syntes varmen bliver fordelt dårligt på
dem,hvilke stegepander skal jeg se efter,og jeg er ikke den store
kok,men vil gerne ha' noget som er lidt bedre end det jeg har nu.

/gubbi

ps:det er ikke til induktion bare alm keramisk komfur.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 01-12-09 22:33

gubbi wrote:
> [...]
>
> /gubbi
>
> ps:det er ikke til induktion bare alm keramisk komfur.

Mange stegepander har en bund, der ikke er helt plan, men krummer en
lille smule opad. Det betyder ikke noget på gammeldags kogeplader eller på
induktion, men på et glaskeramisk komfur giver det dårlig kontakt og
dermed ringe varmeoverførsel. Maden har en tendens til at koge frem
for at stege.
Tag en lineal eller lignende og et stykke papir med næste gang, du skal
anskaffe stegepande. Læg liniealen an mod bunden og check, om papiret
kan skubbes ind mellem bund og lineal. Er det tilfældet er bunden ikke
plan og vil virke dårligt på et glaskeramisk komfur.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dk>
Phone: +45 51941116 Facebook: http://www.facebook.dk/dkscan

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 02-12-09 11:52

> [...]
> kan skubbes ind mellem bund og lineal. Er det tilfældet er bunden ikke
> plan og vil virke dårligt på et glaskeramisk komfur.

Hej.

Jeg bruger en støbejerns pande, den er altid god, men måske lidt tung, den
er også god til induktion.

Kurt J.
Odense

Fra : camping@fabel.dk

Dato : 06-12-09 13:20

Per H. Nielsen wrote:

> Mange stegepander har en bund, der ikke er helt plan, men krummer en
> lille smule opad.

Helt som det skal være iflg.:

http://www.skeppshult.com/sv/school/bottenkunskap/

> Det betyder ikke noget på gammeldags kogeplader
> eller på induktion, men på et glaskeramisk komfur giver det dårlig
> kontakt og dermed ringe varmeoverførsel.

Enig i at kontaktfladen ikke er stor - men det burde være uden betydning på
en keramisk plade, i modsætning til en gammeldags masseplade.

> [...]
> ikke
> plan og vil virke dårligt på et glaskeramisk komfur.

Ikke enig, da det efter min opfattelse er den infrarøde stråling der leverer
varmen, og ikke den blotte kontakt.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 06-12-09 16:17

camping@fabel.dk wrote:
> Ikke enig, da det efter min opfattelse er den infrarøde stråling der
> leverer varmen, og ikke den blotte kontakt.

15-20 år med et glaskeramisk komfur og talrige stegepander, der har
har haft problemer med at blive ordentlig varme, har lært mig noget
andet.
Som den svenske tekst anfører, så kan det "omvendte" problem
opstå ved en plan hvis panden ved opvarmning krummer nedad.
Det kan man så symptombehandle ved at gøre bunden konkav, men
det bliver bare ikke godt.
I bund og grund er det hele konceptet med glaskeramiske plader,
der er noget hø, da det stiller alt for store krav til bundens
beskaffenhed.

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-12-09 17:39

Per H. Nielsen wrote:
> Det kan man så symptombehandle ved at gøre bunden konkav, men
> det bliver bare ikke godt.

Symptombehandling er altid kun en nødløsning. Det optimale er selvfølgelig
gryder, potter og pander, der ,uanset temperatur, har en helt plan bund.

> I bund og grund er det hele konceptet med glaskeramiske plader,
> der er noget hø, da det stiller alt for store krav til bundens
> beskaffenhed.

Induktion må være svaret, der løser de problemer...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-12-09 18:36

Carsten Stage wrote:

> Symptombehandling er altid kun en nødløsning. Det optimale er
> selvfølgelig gryder, potter og pander, der ,uanset temperatur, har en
> helt plan bund.

Det kan man ikke. Det er grunden til at bunden bør være en smule konkav
i kold tilstand, når den så bliver varm, er den plan.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-12-09 18:40

Erik Olsen wrote:

> Det kan man ikke. Det er grunden til at bunden bør være en smule
> konkav i kold tilstand, når den så bliver varm, er den plan.

Rigtigt - det var også derfor jeg skrev, at det optimale ville være...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-12-09 18:48

Carsten Stage wrote:

> Rigtigt - det var også derfor jeg skrev, at det optimale ville være...

Det optimale, men uopnåelige ... hvor er du dog smart!

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-12-09 19:47

Erik Olsen wrote:

> Det optimale, men uopnåelige ... hvor er du dog smart!

Er det ikke ofte sådan...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : N Dude

Dato : 11-12-09 17:13

gubbi wrote.:

> Jeg har nogle Scanpan ting,og syntes varmen bliver fordelt dårligt på
> dem,hvilke stegepander skal jeg se efter,og jeg er ikke den store
> kok,men vil gerne ha' noget som er lidt bedre end det jeg har nu.

Det lyder underligt, fordi scanpan normalt er rimelig gode og plane
pander...