http://www.berlingske.dk/danmark/kriminelle-doer-paa-motorcykel
Indholdet af artiklen:
Gamle mænd på nye motorcykler er slet ikke så farlige i trafikken, som
trafikforskerne hidtil har troet. En ny dybdegående analyse af 41
motorcykelulykker, som Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU)
præsenterede i går, punkterer myten om, at det er midaldrende mænd, som
veksler friværdi til en stor motorcykel for at udleve en gammel
drengedrøm, der typisk slår sig ihjel på grund af manglende køreerfaring.
Tværtimod var det i stort omfang rutinerede og risikovillige
motorcyklister, der var involveret i de 41 undersøgte ulykker. To
tredjedele af både motorcyklister og modparterne i ulykkerne var
tidligere straffet. 12 af dem var både straffet for overtrædelser af
straffeloven og færdselsloven. Ti motorcyklister var påvirket af
spiritus ved ulykken, og syv kørte uden kørekort.
Ifølge formanden for HVU, Sven Krarup Nielsen, havde de fleste af de 12
straffelovsovertrædere en seks-syv domme i bagagen for bl.a. manddrab,
vold, brandstiftelse, tyveri, hærværk, smugleri og narko.
»Vi har nævnt det i rapporten, fordi tallet for kriminalitet er
påfaldende højt. Det viser, at nogle af motorcyklisterne hører til
blandt de slemme drenge. Men man skal selvfølgelig passe på med ikke at
stemple dem alle,« siger Sven Krarup Nielsen, der nu har lagt teorien om
de midaldrende, urutinerede motorcyklister på hylden.
Det samme har dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik Jesper
Sølund, som siger, at han selv har været talsmand for sammenhængen
mellem gamle mænd på nye maskiner og antallet af motorcykelulykker.
»Nu viser det sig, at det typisk er folk med masser af erfaring, som
involveres. Og det er i sig selv en udfordring af skulle målrette
kampagner mod dem. De kriminelle boner meget igennem, og det skal vi
selvfølgelig være opmærksom på. Men man skal passe på ikke at fokusere
alene på de kriminelle og gøre den nye rapport irrelevant for lovlydige
trafikanter. For de kommer altså også galt af sted, men i mindre omfang
end de kriminelle,« siger Jesper Sølund.
Kører til grænsen
Ifølge rapporten kunne halvdelen af de undersøgte motorcykelulykker have
været undgået, hvis hastighedsgrænserne var blevet overholdt. Og ved to
ud af tre ulykker, hvor en bilist var involveret, orienterede bilisten
sig ikke tilstrækkeligt eller fejlbedømte motorcyklistens fart.
Og næsten halvdelen af ulykkerne skete på smalle og kurvede landeveje,
som motorcyklisterne kalder »gode MC-ruter«, fordi de byder på særlige
køretekniske udfordringer, så motorcyklisterne får mulighed for at lege
og køre til grænsen af deres formåen.
---------------------------
Venlig hilsen
Aragorn.
--
========================
www.bmwmc.dk
========================