Fastskruning af beslag i murstensvæg
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 29-11-09 13:32

Hej alle

Jeg er ved at skrue nogle beslag i en murstensvæg (skal fiksere en
højseng). Det går fint når jeg borer direkte ind i murstene, men når
man rammer mørtelen mellem stenene går det galt og mine rawplugs vil
ikke sidde ordentligt fast.
Nu spørger jeg så, hvad i alverden er tricket til disse fejlhuller?
Orker ikke at blive ved med at bore huller indtil jeg rammer murstene,
så kan man få det til at virke direkte i mørtelen? Det virker ret løst
desværre.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-11-09 21:43

"Kim Voss Schrader" <kim.schrader@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

-------------------

Fyld hullet med acrylfuge (eller andet fugemasse), og pres en rawlplug i.
Når acrylfugen er hærdet kan du skrue i. Det kræver lidt tørretid, men
hellere det end 117 huller i væggen. :)

- Martin

Fra : CC

Dato : 29-11-09 21:49

"Martin Petersen" skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
> Fyld hullet med acrylfuge (eller andet fugemasse), og pres en rawlplug i.
> Når acrylfugen er hærdet kan du skrue i. Det kræver lidt tørretid, men

Ohh.... Den er smart. Den røg lige i "huskeren"

Fra : Martin Bak

Dato : 30-11-09 01:23

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Fyld hullet med acrylfuge (eller andet fugemasse), og pres en rawlplug i.
> Når acrylfugen er hærdet kan du skrue i. Det kræver lidt tørretid, men

Den bruger jeg også. Jeg bruger bare PU lim i stedet. Forvand hullet, i med
lim og plug, og vent til dagen efter. Det er noget der holder

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-11-09 20:58

> "Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> skrev i en meddelelse

> Den bruger jeg også. Jeg bruger bare PU lim i stedet. Forvand hullet, i
> med lim og plug, og vent til dagen efter. Det er noget der holder

Ja, det fungerer rigtig fint. Har brugt det så sent som i dag, med huller
der blev boret i fredags. Ud af 10 huller ramte 9 fugen. :)

- Martin

Fra : CC

Dato : 29-11-09 21:46

"Kim Voss Schrader" skrev i meddelelsen
[...]

Hvis de skal sidde i fugerne, må løsningen være lange skruer, i dybe huller
hvor ravplugget ligger helt inde i bunden af hullet.
Alternativt kan skruer med ekspanderene plugs beregnet til hulmur (fx.
gipspladevægge) være brugbare, men igen langt ind i fugen

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-11-09 22:03

CC wrote:

> Hvis de skal sidde i fugerne, må løsningen være lange skruer, i dybe
> huller hvor ravplugget ligger helt inde i bunden af hullet.

Bunden af hullet kan så blive den anden side af muren

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Leif Neland

Dato : 29-11-09 22:28

Erik Olsen skrev:

> Bunden af hullet kan så blive den anden side af muren

Så bruger man bare en bolt og en spændeskive og en møtrik på den anden side.

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-11-09 22:32

Leif Neland wrote:

> Så bruger man bare en bolt og en spændeskive og en møtrik på den
> anden side.

Jeg havde engang en tilsvarende opgave hvor den anden side af muren var
indersiden af en skorsten

Fra : S.B.

Dato : 30-11-09 16:54

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg havde engang en tilsvarende opgave hvor den anden side af muren var
> [...]

Så må du vente til jul, så kan du få julemanden til at sætte bolt og skive
på når han alligevel ryger forbi stedet

Søren

Fra : Anders Majland

Dato : 29-11-09 22:46

> Så bruger man bare en bolt og en spændeskive og en møtrik på den anden
> side.

Og så skal man huske det når man skal til at rive ned ...

Husker stadig en medstuderende der efter at have renoveret badeværelse gik
igange med køkkenet. Overskabene sad godt fast og hand tog ved med det store
koben - og fik fine huller ind til sit nyrenoverede badeværelse ...

Fra : Hauge

Dato : 29-11-09 21:47

Kim Voss Schrader skrev:
> [...]
> Orker ikke at blive ved med at bore huller indtil jeg rammer murstene,
> så kan man få det til at virke direkte i mørtelen? Det virker ret løst

Betonanker, mener jeg det kaldes. Det er noget med lim i en glaskolbe og
en gevindstang.. Men det ved de ved et ordenligt byggemarked, ikke
Bauhaus eller Silvan.

Mvh Hauge

Fra : Per H

Dato : 29-11-09 23:51

On Sun, 29 Nov 2009 21:46:42 +0100, Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Betonanker, mener jeg det kaldes. Det er noget med lim i en glaskolbe og
>en gevindstang.. Men det ved de ved et ordenligt byggemarked, ikke
>Bauhaus eller Silvan.
>
>Mvh Hauge

Det er også mit forslag, men hullet skal pustes helt rent, inden man
kommer glaspillen ind, og blander det sammen med en boremaskine med en
ganske bestemt fart. Jeg ville måske komme 2 glasampuller i, så det
fyldte godt op, og så nix pille før det er helt hærdet, Men om det er
stærkt nok i en fuge, er ikke sikkert. Men ellers er der også denne,
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.carl-ras.dk/gfx/imager/catalog/49660520.jpg&imgrefurl=http://www.carl-ras.dk/go/49660520/%3Frel%3Dproduct%26level%3D5&usg=__E-ZrPpnEr76goqTCVuHSkHTolPM=&h=420&w=600&sz=37&hl=da&start=2&sig2=MrL-qWWj3oAWhmIhWgaGlw&um=1&itbs=1&tbnid=1k5VuPlb2CKjjM:&tbnh=95&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3Dfastg%25C3%25B8relse%2Bi%2Bleca%26ndsp%3D21%26hl%3Dda%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:da:official%26sa%3DN%26um%3D1%26newwindow%3D1&ei=IvoSS4_ZFZzC-Qav-eybDg

per

Fra : Tom Andersen

Dato : 30-11-09 16:51

[...]

Bor op til 8-10 mm og bank en træpløk/ rundstok af passende tykkelse og
længde i.
Skru midt i rundstokken, der nu virker som en Rawplug...

Tom

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-11-09 20:45

Kim Voss Schrader wrote:

> [...]
> højseng). Det går fint når jeg borer direkte ind i murstene, men når
> man rammer mørtelen mellem stenene går det galt og mine rawplugs vil

Det kender jeg godt.

> Nu spørger jeg så, hvad i alverden er tricket til disse fejlhuller?

Her hos mig starter jeg med at bruge et bor, er er nummeret mindre end
rawlpluggen - f.eks. et 5mm bor til en 6mm rawlplug.

Hvis der kommer rødt 'ting' ud, er det en mursten, og hvis det er gråt er
det mørtelen.

Hvis jeg har ramt en mursten, efterborer jeg med 6mm boret.

Det virker fint her.

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 30-11-09 22:01

Stig Johansen skrev:

> [...]
> det mørtelen.
>
> Hvis jeg har ramt en mursten, efterborer jeg med 6mm boret.

Hvis man først har fundet en mursten, så burde man kunne måle sig frem
til resten.

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Ivan

Dato : 01-12-09 09:23

> Hvis man først har fundet en mursten, så burde man kunne måle sig frem til
> resten.
>
> Leif
>

> --
Dav Leif

Det lyder da godt, hvordan vil du gøre det? Du ved vel ikke hvor i stenen du
borer. Jeg mener ved du om det er midt i sten eller 3 cm fra kant, i toppen
eller bunden af sten? Det næsten for godt til at være sandt. For jeg har,
naturligvis, samme problem som alle andre her i tråden. Jeg har fået nogle
gode ideer til at løse problemet. Tak for det.

Fra : Leif Neland

Dato : 01-12-09 11:06

Ivan skrev:

> [...]
> sandt. For jeg har, naturligvis, samme problem som alle andre her i
> tråden. Jeg har fået nogle gode ideer til at løse problemet. Tak for det.

Ok, rettelse: har man fundet en fuge, ved man hvor de andre er.
Hvis der er standard fugetykkelse og man kender murstenstypen.

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 02-12-09 15:59

[...]

3 skifter på 20cm har du ramt i midten mål 20cm, fuger er ikke holdbare
hvis de er over 20år gamle, var ikke så store krav til styrke.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-12-09 12:52

Hej!

Tak for jeres indlæg. Problemet blev løst med Fischers eget produkt til
fastforankring af rawplugs. Det er svjv en to-komponent "cement-epoxy"
man sprøjter ind i hullet og forankrer ens plugs med. Virker perfekt, og
tingene forbliver fastskruede til/i væggen.

Eneste ulempe er, at sådan et fugerør koster 180,- incl. 3 blanderør,
men hellere dét, end at irritere sig grænseløst fremover.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-12-09 14:31

> [...]
>
> Eneste ulempe er, at sådan et fugerør koster 180,- incl. 3 blanderør, men
> hellere dét, end at irritere sig grænseløst fremover.

Lov mig at du næste gang bruger en tube acrylfuge til en 20'er. ;)

- Martin

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-12-09 14:39

Hej!

Martin Petersen wrote:
> Lov mig at du næste gang bruger en tube acrylfuge til en 20'er. ;)

Kan jeg ikke garantere. Har en idé om at tingene skal holde ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader