Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
7D og indendørs sport?
Fra : JD

Dato : 01-12-09 01:58

Hej alle glade ejere af et Canon EOS 7D!

Er der nogen af jer, der har brugt kameraet til indendørs sport, f.eks. i en
typisk dansk idrætshal (altså uden professionel belysning)? I så fald: Hvad
er jeres erfaringer mht. det nye autofokussystem og ISO-støj?

Jeg har kigget på forskellige anmeldelser på nettet, men de, som inkluderer
sportsbilleder, er taget udendørs. I øjeblikket har jeg et 40D, og jeg synes
desværre, at antallet af let uskarpe - og dermed kassable - billeder er for
højt, selv ved f/1,4 eller f/1,8. Det er ikke så meget bevægelsesuskarphed
som det, at autofokussystemet ikke rigtigt performer optimalt og "søger" for
meget, og så vidt jeg ved, kan man ikke foretage AF-mikrojustering på 40D.
Derfor har jeg overvejet et 7D, men jeg kunne godt tænke mig at se nogle
eksempler fra indendørs sport - og gerne taget på ISO 3200 eller 6400 for at
kunne vurdere støjniveauet.

Så hvis nogen af jer vil dele ud af jeres erfaringer og måske har et par
billeder på f.eks. Flickr eller egne gallerier, så er jeg lutter øren!

På forhånd tak!

Mvh Jeff

Fra : Mogens Hansen

Dato : 01-12-09 11:30

"JD" <britonFJERN__D3TTE@hotmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> bevægelsesuskarphed som det, at autofokussystemet ikke rigtigt performer
> optimalt og "søger" for meget, og så vidt jeg ved, kan man ikke foretage

Jeg tror ikke AF-mikrojustering løser problemet.
Du kan prøve om du kamera og objektiv stiller skarpt på noget med god
kontrast som står stille. Hvis den ikke stiller fokus det rigtige sted, vil
AF-mikrojustering kunne hjælpe.
Mit gæt er at det er fokus systemets evne til at følge ting i bevægelse i
dårligt lys som er problemet.
Jeg kender det fra 5D som er klart dårligere (selv i meget lys) end 1D
modellerne - især hvis man ikke bruger center-fokus punktet. Løsningen er
naturligvis at bruge center-fokus punktet.
Jeg vil klart forventet at 7D har væsentligt bedre autofokus end 40D.

Har du overvejet et brugt 1D mkII ?
Det har god autofokus og kan findes for 5-6kkr.
Jeg stopper typisk ved ISO 1600, hvor den dog leverer gode resultater.
Eller en brugt 1Ds mkII, som giver bedre billeder ved ISO 1600, men det er
også langsommere (4 billeder/sek)

Har du overvejet at skifte system til Nikon D700 ?
Det har god autofokus og en sensor der kan levere gode resultater ved ISO
3200.
Man kan formodentlig finde et brugt, og er det bedste til formålet på den
billige side af Nikon D3s (og Canon 1Ds mkIII).

> [...]
> eksempler fra indendørs sport - og gerne taget på ISO 3200 eller 6400 for

Jeg vil blive overrasket hvis 7D er væsentligt (et blændetrin) bedre en
40D - for de har samme sensor-størrelse.
Ifølge DxO Mark er 1D mkII ca. 1 blænde bedre en 40D og D700 er godt 1½
blænde bedre end 40D, og de har begge større sensor end 40D og 7D.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : JD

Dato : 01-12-09 12:13

Hej Mogens!

Tak for dit indlæg!

Jeg kan fortælle, at jeg stort set altid fotograferer med
centerfokuspunktet. Indtil 7D udkom, kiggede jeg faktisk også på både 1D MK
11N og MKIII - især pga. hastigheden og den langt bedre autofokus - men
pludselig kom 7D og virkede lige så interessant, selvom jeg ikke helt har
afskrevet de to første (dog er IIn ved at være en halvgammel svend
efterhånden). Nikon kræver et decideret systemskifte, og det ville koste for
meget.

Hilsen Jeff

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 02-12-09 17:36

JD wrote:
> [...]
> afskrevet de to første (dog er IIn ved at være en halvgammel svend
> efterhånden). Nikon kræver et decideret systemskifte, og det ville koste for

Jeg tror ikke nødvendigvis at centerfokus er det rigtige. Du skal bruge
alle fokuspunkter, da kameraet vil vælge det som er tættest på dig
(sportsudøveren) og med flere punkter er det lettere for kameraet at
følge motivet selvom du ikke lige har centerfokus punktet på personen.
Du husker selvfølgelig at bruge AI servo. Endelig er nogle objektiver
bedre og hurtigere til fokus. Hvilke benytter du ? Hvis du har et 70-200
IS skal du huske at bruge det rigtige IS mode.

Jørn

---
Photogadget.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-12-09 07:30

"Jørn Hundebøll" <spamnews5@dblue.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> (sportsudøveren) og med flere punkter er det lettere for kameraet at følge
> motivet selvom du ikke lige har centerfokus punktet på personen.

Min erfaring er at det afhænger af kameramodel.
Med 5D syntes jeg at det virker bedst med centerfokus, hvis man skal følge
motiver i bevægelse.
Med 1D(s) mkII syntes jeg det virker fint at vælge de andre fokuspunkter.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-12-09 07:31

"JD" <britonFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> pludselig kom 7D og virkede lige så interessant, selvom jeg ikke helt har
> afskrevet de to første (dog er IIn ved at være en halvgammel svend
> efterhånden).

mkII er efterhånden en halvgammel svend - man kan f.eks. se at displayet er
lille og dårligt (efter dagens standard), den har ikke video og sensor-rens
og opløsningen er heller ikke prangende.
Men det er en robust, trofast arbejdshest, der kan få opgaven løst, og den
giver glimrende resultater.
Ved seneste OL brugte Politikens fotografs 3 stk 1D mkII - det syntes jeg er
bemærkelsesværdigt.
Med til historien hører at de kan købes brugt for 5-6kkr.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-12-09 14:10

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg vil blive overrasket hvis 7D er væsentligt (et blændetrin) bedre en
> 40D - for de har samme sensor-størrelse.

DxO Mark er nu kommet med måleresultater, som siger det samme:
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/Compare-cameras/%28appareil1%29/329|0/%28appareil2%29/180|0/%28appareil3%29/336|0/%28onglet%29/0/%28brand%29/Canon/%28brand2%29/Canon/%28brand3%29/Nikon

7D er en lille sjat bedre en 40D (ca 1/2 blænde) ved ISO 1600, og begge er
iøvrigt nogenlunde som Nikon D300s.
Men D300s har bedre dynamikområde ved lav ISO.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen