Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Import af NEF's til LR
Fra : Mogens

Dato : 29-11-09 10:26

Min kortlæser er tilsyneladende stået af, så nu importerer jeg filer til
Lightroom via et USB-kabel direkte fra kamera til computer. Det fungerer
egentlig o.k., bortset fra at der ingen preview thumbs er i Lightroom
selv om jeg har vinget af at det skal der være. Engang imellem sker det
at et enkelt billede viser thumb, men generelt er der bare en grå box.

Har aldrig installeret noget af det software det - vistnok - fulgte med
min D90. Kan det evt. skyldes dette, og hvilken Nikon software skal jeg
i givet fald installere (Nikon Transfer 1.5.1?)?

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-09 11:17

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> min D90. Kan det evt. skyldes dette, og hvilken Nikon software skal jeg i
> givet fald installere (Nikon Transfer 1.5.1?)?

Hej Mogens

Prøv at flytte kortlæseren til en anden usb-port. Og prøv en genstart. Det
plejer at hjælpe

Mvh. Claus Petersen

Fra : Mogens

Dato : 29-11-09 14:55

Claus Petersen wrote:

> [...]
>
> Hej Mogens
>
> Prøv at flytte kortlæseren til en anden usb-port. Og prøv en genstart.

Hej Claus,

Det funkede desværre ikke. Brugte tidligere en USB-port fra en 4-ports
HUB, men har nu prøvet at sætte direkte i PC'en og re-boote, men det
ændrer ikke rigtig noget :(

Fra : Jan Smed

Dato : 29-11-09 14:43

Mogens wrote:

> Har aldrig installeret noget af det software det - vistnok - fulgte med
> min D90. Kan det evt. skyldes dette, og hvilken Nikon software skal jeg
> i givet fald installere (Nikon Transfer 1.5.1?)?

Nikon Transfer og Nikon VievNX følger gratis med kameraet, og du kan
altid opdatere på Nikons site - eller hente dugfriske
installationsfiler. Desuden kan du installere Nikon's NEF-codec på PC'en
- hentes også gratis fra Nikon.

Mvh
Smeden, Nikon-fan

Fra : Mogens

Dato : 29-11-09 14:54

Jan Smed wrote:

> [...]
> altid opdatere på Nikons site - eller hente dugfriske
> installationsfiler. Desuden kan du installere Nikon's NEF-codec på PC'en

Tak. Jeg er klar over at jeg kan hente disse programmer, men er egentlig
usikker på om det er nødvendigt for at se filer via en "device". Når
kameraet tilsluttes registreres den jo fint nok, men desværre virker det
ikke så godt som hvis man smækker hukommelseskortet i en kortlæser.

Underligt - og lidt dosk - at man ikke bare kan få en stifinder
funktionalitet ved at tilslutte kameraet.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 29-11-09 19:53

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Underligt - og lidt dosk - at man ikke bare kan få en stifinder
> funktionalitet ved at tilslutte kameraet.

Du kan i menuen USB vælge mellem ptp og massstorage.
Den skal stå til massstorrage, så virker kameraet som en kortlæser.
Gert

Fra : Mogens

Dato : 29-11-09 20:44

Gert Nielsen wrote:

> Du kan i menuen USB vælge mellem ptp og massstorage.
> Den skal stå til massstorrage, så virker kameraet som en kortlæser.
> Gert

Hej Gert. Nu har jeg rodet rundt i D90'erens menu jeg ved ikke hvor
længe, men kan ikke finde noget med USB-opsætning. Hvor er det lige du
ser det henne?

I manualen side 149-151 står noget om emnet, bl.a. at man skal
installere Software Suite CD. Det har jeg aldrig gjort og jeg tror
faktisk ikke jeg har skiven længere. Mne det bør vel heller ikke være
nødvendigt?

Fra : Gert Nielsen

Dato : 30-11-09 11:09

> [...]
> Software Suite CD. Det har jeg aldrig gjort og jeg tror faktisk ikke jeg
> har skiven længere. Mne det bør vel heller ikke være nødvendigt?

Det menupunkt har været i de Nikon DSLR, jeg har haft og prøvet.
Efter at have kikket i D90 manualen, kan jeg se at "kun" ptp er
understøttet.
Dvs du kan printe direkte og kontrollere kameraet via software, men ikke
simpel dataoverførelse.

Mærkeligt at den funktion er fjernet???

Du har så kun to muligheder.
Køb en ny kortlæser, eller hent og installer Nikon Transfer 1.5.1.
Den kan hentes gratis på nikon.dk.

Undskyld besværet, men nu fik du da læst lidt mere i manualen
Gert

Fra : Mogens

Dato : 30-11-09 11:57

Gert Nielsen wrote:

> [...]
> Den kan hentes gratis på nikon.dk.
>
> Undskyld besværet, men nu fik du da læst lidt mere i manualen

Hej Gert,
Efter lidt Bingeri fandt jeg også ud af at funktionaliteten af
uransagelige årsager er fjernet i D90'eren. Egentlig for dårligt, fordi
jeg har i perioder oplevet fejl som følge af den fysiske
udtagen/indsætning af hukommelseskortet i kameraet. Alt andet lige var
det at foretrække at lade overførslen ske via USB, men det gør jeg så
fremover via Nikon Transfer, og så "import fra disk" til LR.