Berlingo dræbes
Fra : Martin Bak

Dato : 01-12-09 00:17

Tjah... de har vel egentlig fat i noget der?

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1262842.ece

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Fisken i søen.

Dato : 01-12-09 00:44

Nu er det jo også to _rigtige_ mænd der gør det, den ene klæder sig og
snakker som en homoseksuel og den anden køre motorcykel med støttehjul.

Fra : Leo Havmøller

Dato : 01-12-09 07:43

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message
> Tjah... de har vel egentlig fat i noget der?
>
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1262842.ece

Er det en Euro-NCAP godkendt test?

Leo Havmøller

Fra : Simon

Dato : 01-12-09 08:17

> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1262842.ece

Flot så meget taget deformeres/krølles, blot påvirket af sin egen vægt... :)

http://amtsavisen.dk/article/20091006/AAS/710069955/1351
- falder fra 85 m, så nedslagsfart ca 40 m/s = 147 km/t !

--
Simon | __o
Men are from here, and women | _`\ \_

Fra : Armand

Dato : 01-12-09 12:09

Simon skrev:

> Flot så meget taget deformeres/krølles, blot påvirket af sin egen
> vægt... :)

Nu er det jo en atypisk påvirkning det hele ender op i. Karossen må
regnes for at været designet til at optage påvirkninger vandret á
påkørende trafik.

> http://amtsavisen.dk/article/20091006/AAS/710069955/1351
> - falder fra 85 m, så nedslagsfart ca 40 m/s = 147 km/t !

Mon ikke at det tillige er uden motor?
Med motorens dødvægt burde snuden ikke blive fanget så let af
luftmodstanden at den tilnærmelsesvis ender med at lande på hjulene :-/

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-09 22:53

> Nu er det jo en atypisk påvirkning det hele ender op i. Karossen må regnes
> for at været designet til at optage påvirkninger vandret á påkørende
> trafik.

Hva' ka' jeg sige - det viser blot at laboratorietests ikke fortæller den
fulde sandhed om en bils sikkerhed!
Der findes biler som ville have klaret det uden at få et fladt tag...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 02-12-09 00:08

http://www.saab-hojer.dk/cabriolet.htm ?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-09 00:33

> http://www.saab-hojer.dk/cabriolet.htm ?

Jep f.eks. - ihvertfald hvis vi taler modellen som ikke har blødt tag...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : CL

Dato : 02-12-09 06:41

Henrik B. wrote:
> Der findes biler som ville have klaret det uden at få et fladt tag...

Og det ved du fordi ?

Carsten Larsen

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-09 07:22

"CL" <ffffffff@ffff.ff> skrev i meddelelsen

> Og det ved du fordi ?

Fordi der er bilfirmaer som rent faktisk laver biler, hvor taget (stolperne)
er forstærket...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : CL

Dato : 02-12-09 10:03

Henrik B. wrote:
> "CL" <ffffffff@ffff.ff> skrev i meddelelsen

> Fordi der er bilfirmaer som rent faktisk laver biler, hvor taget
> (stolperne)
> er forstærket...

Nåe du gætter bare

Carsten Larsen

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-09 06:59

On 2 Dec., 10:03, "CL" <fffff...@ffff.ff> wrote:

> Nåe du gætter bare

Nej, Saab er ét af disse firmaer, og jeg vil tro at Volvo er
konstrueret efter lignende principper.
Saab lavede forstærkede tagkonstruktioner allerede tilbage i slut
tresserne. Tager du de nyeste modeller, kan de klare roll-over tests,
uden der er døre monteret i karossen...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-12-09 22:32

Henrik B. wrote:

> [...]
> Saab lavede forstærkede tagkonstruktioner allerede tilbage i slut
> tresserne. Tager du de nyeste modeller, kan de klare roll-over tests,

Efter sigende lavede Volvo og Saab det forstærkede tag mest efter påkørsel
af elge der maste taget fladt. Sådan en elg er jo fætter højben og vejer let
½-½ ton.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-09 23:14

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Efter sigende lavede Volvo og Saab det forstærkede tag mest efter påkørsel
> af elge der maste taget fladt. Sådan en elg er jo fætter højben og vejer
> let ½-½ ton.

Korrekt. Man forstærkede bilen - primært A-stolperne, da det er dér en elgs
krop rammer - det medførte at hele tagkonstruktionen blev gjort stærkere.
Det er med tiden gjort væsentlig mere omfattende, hvilket hjælper i de
situationer, hvor bilen triller rundt...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 08-12-09 17:38

> [...]
> stærkere. Det er med tiden gjort væsentlig mere omfattende, hvilket
> hjælper i de situationer, hvor bilen triller rundt...

Som det skete for en dame i en Ford i USA. Hun har nu vundet en retssag mod
Ford, og er blevet tilkendt 82,6 mio dollars i erstatning, fordi tagets
kollaps var skyld i at hun brækkede ryggen og mistede førligheden.

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1266773.ece

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-09 18:47

> [...]
> mod Ford, og er blevet tilkendt 82,6 mio dollars i erstatning, fordi
> tagets kollaps var skyld i at hun brækkede ryggen og mistede førligheden.

"Domstolen fastslog, at Ford udmærket var klar over, at bilen let kunne
rulle rundt og havde problemer med en svagt tagkonstruktion, hvis bilen
skulle ryge rundt.

Tilmed havde Ford ikke følt sig tilskyndet til at bruge ekstra 20 dollar på
at forstærke taget, skriver VG.no"

Aaaahhh, mon det kun havde kostet $20,- at forstærke taget.....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-12-09 00:50

Henrik B. wrote:
> [...]
> dollar på at forstærke taget, skriver VG.no"
>
> Aaaahhh, mon det kun havde kostet $20,- at forstærke taget.....

Jeps .. og det er nok højt sat. Men det skulle naturligvis have været gjort
i designfasen.

--
- Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-12-09 23:25

"Henrik B." skriver:

> Nej, Saab er ét af disse firmaer, og jeg vil tro at Volvo er
> konstrueret efter lignende principper.

Tro og tro. Amerikanerne tester for den slags:

http://www.iihs.org/ratings/roof/detailsbyclass.aspx?30

VW Jetta er betydeligt stærkere end Volvo V40 og C30.

Klaus