Blænding på motorvej II
Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 14:59

Jeg kørte ved aftenstide i går cirka 100 km på den nordjyske motorvej. På
intet tidspunkt kunne jeg køre med fjernlys uden at blænde forankørende
selvom jeg vel på distancen nåede at overhale et par hundrede køretøjer.

Så er problemet i virkeligheden ikke lidt akademisk?

Det er jo højst ved nattetide at man kan bruge sit fjernlys?

--
- Frank

Fra : Brian Sørup

Dato : 29-11-09 17:20

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg kørte ved aftenstide i går cirka 100 km på den nordjyske motorvej. På
> intet tidspunkt kunne jeg køre med fjernlys uden at blænde forankørende
> selvom jeg vel på distancen nåede at overhale et par hundrede køretøjer.

Hvis du har overhalet 200 biler på den Nordjyske motorvej i aftes har du
haft en pænt tung speederfod...

--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 18:08

Brian Sørup wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Hvis du har overhalet 200 biler på den Nordjyske motorvej i aftes har
> du haft en pænt tung speederfod...

Over 100 km?

Intet tidspunkt over hastighedsgrænsen i alle fald.

--
- Frank

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-11-09 11:56

Brian Sørup skrev:

> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>>
> Hvis du har overhalet 200 biler på den Nordjyske motorvej i aftes har du
> haft en pænt tung speederfod...

Den nordjyske motorvej begynder vist ved Randers. Det er ikke kun den
mellem Ålborg og Hirtshals.

Fra : Anders Majland

Dato : 30-11-09 12:19

> Den nordjyske motorvej begynder vist ved Randers. Det er ikke kun den
> mellem Ålborg og Hirtshals.

Hvis den er nordjysk mod hirtshals - hvad er den så mod frederikshavn ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-11-09 16:54

Anders Majland skrev:
> Hvis den er nordjysk mod hirtshals - hvad er den så mod frederikshavn ?

Når det kommer til stykket ender "Den nordjyske Motorvej jo nok i
Ålborg. De to andre har vist deres egne navne.

I øvrigt skal man passe på hvem af dem der kommer nordenfjords fra for
Nordjyder.

Fra : Brian Lund

Dato : 30-11-09 13:04

> Den nordjyske motorvej begynder vist ved Randers. Det er ikke kun den
> mellem Ålborg og Hirtshals.

Den er vel ikke jysk nord for Ålborg?

(Ok... Derfor kan den jo godt officielt hedde nordjyske motorvej selvom den
ligger nord for nordjylland...)

Brian

Fra : Armand

Dato : 01-12-09 11:51

Finn Guldmann skrev:

> Den nordjyske motorvej begynder vist ved Randers. Det er ikke kun den
> mellem Ålborg og Hirtshals.

(Nord)Jylland slutter ved Limfjorden. Nord derfor drejer det sig om
Vendsyssel (som er en ø).

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-12-09 12:20

Armand skrev:
> (Nord)Jylland slutter ved Limfjorden. Nord derfor drejer det sig om
> Vendsyssel (som er en ø).

Og en del af dem der bor der oppe går ret meget op i at det er sådan.

Fra : CL

Dato : 01-12-09 19:29

Armand wrote:

> (Nord)Jylland slutter ved Limfjorden. Nord derfor drejer det sig om
> Vendsyssel (som er en ø).

Nej Vendsyssel er en egn som er en del af Nordjylland.

Carsten Larsen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-12-09 22:22

Armand wrote:

> (Nord)Jylland slutter ved Limfjorden. Nord derfor drejer det sig om
> Vendsyssel (som er en ø).

Nu er der mig bekendt forskel på om land er afskåret af en fjord end et hav.
Betyder det så at hele DK er en ø eftersom der vel er Kielerkanal?

--
- Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-12-09 22:25

Frank Leegaard skriver:

> Nu er der mig bekendt forskel på om land er afskåret af en fjord end et hav.
> Betyder det så at hele DK er en ø eftersom der vel er Kielerkanal?

Nej, flere øer.

Jylland er dog kun en halvø.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-12-09 22:42

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Frank Leegaard skriver:

> Nej, flere øer.
>
> Jylland er dog kun en halvø.

Den er jeg med på. De øer du taler er vel for at nævne de største: Fyn
Sjælland; Grønland. Dvs alle vores kolonier.

--
- Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-12-09 22:46

Frank Leegaard skriver:

> Den er jeg med på. De øer du taler er vel for at nævne de største: Fyn
> Sjælland; Grønland. Dvs alle vores kolonier.

Ja, dem der koster penge at have.....

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-12-09 23:40

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Frank Leegaard skriver:

> Ja, dem der koster penge at have.....

Det sagde du .....

--
- Frank

Fra : Seth

Dato : 04-12-09 11:42

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in news:4b14f520$0$56776
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> (Nord)Jylland slutter ved Limfjorden. Nord derfor drejer det sig om
> Vendsyssel (som er en ø).

Siden 1862, da en kraftig stormflod gennembrød en klit nord for Thyborøn,
har den nordlige del af Jylland, Vendsyssel, været en naturskabt ø.
_
Seth

Fra : Seth

Dato : 14-12-09 13:22

Seth <sendenemailtilmig@gmail.com> wrote in

> [...]
>>

> Siden 1862, da en kraftig stormflod gennembrød en klit nord for
> Thyborøn, har den nordlige del af Jylland, Vendsyssel, været en

Jeg må korrigere mig selv.
Efter at den Nørrejydske Ø havde være landfast med resten af Jylland siden
ca. 1100 blev området en ø igen 3. februar 1825 hvor en stormflod
gennembrød Agger Tange og skabte Aggerkanal. Aggerkanal begyndte senere at
tilsande, og den lukkede helt i 1877, men forinden var Thyborøn Kanal skabt
lidt længere mod syd ved en stormflod i 1862.
_
Seth

Fra : KASO

Dato : 29-11-09 18:24

> [...]
> selvom jeg vel på distancen nåede at overhale et par hundrede køretøjer.
>
> Så er problemet i virkeligheden ikke lidt akademisk?

Tjoh - det gælder som regel også i Nordsjælland!

> Det er jo højst ved nattetide at man kan bruge sit fjernlys?

Jeps!

Men jeg er stadig imponeret over, at du kunne finde et par hundrede
køretøjer på de nordjyske motorveje

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 18:32

KASO wrote:
> [...]
>>

> Jeps!
>
> Men jeg er stadig imponeret over, at du kunne finde et par hundrede

I følge min navigation strækker nordjydske motorvej sig fra Aarhus og
nordpå. Der er faktisk ganske befærdet. Dog intet at regne mod
Holbækmotorvejen en morgen eller eftermiddag.

Trafikken var for øvrigt stort set udelukkende personbiler.

--
- Frank

Fra : Henning

Dato : 04-12-09 18:27

On Sun, 29 Nov 2009 14:59:25 +0100, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

> [...]
>
>Så er problemet i virkeligheden ikke lidt akademisk?
>
>Det er jo højst ved nattetide at man kan bruge sit fjernlys?
Sidste weekend kørte jeg fra København til den tyske grænse, start kl
4, ankomst kl 7 (ca.).
90% af tiden kørte jeg med langt lys, hver 10. "modkørende" (der er
pr. definition ikke modkørende på en motorvej) blinkede febrilsk. Dvs.
90% af bilister har ingen problemer med at bilister i den modsatte
kørebane kører med langt lys.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-12-09 18:51

Henning wrote:

> [...]
> pr. definition ikke modkørende på en motorvej) blinkede febrilsk. Dvs.
> 90% af bilister har ingen problemer med at bilister i den modsatte

Eller også er de en bilist som jeg. Jeg tager typisk den slags med ophøjet
ro. Ingen får mig til at blinke febrilsk af den slags. Heller ikke langt
værre eksempler.

--
- Frank

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-12-09 19:05

Henning skrev:
> [...]
> pr. definition ikke modkørende på en motorvej) blinkede febrilsk. Dvs.
> 90% af bilister har ingen problemer med at bilister i den modsatte

Eller også har de bare erkendt at der findes bilister der er udenfor
pædagogisk rækkevidde når det handler om at tage hensyn til andre.

Fra : Seth

Dato : 05-12-09 12:49

Henning <no.mail@all.invalid> wrote in

> [...]
> pr. definition ikke modkørende på en motorvej) blinkede febrilsk. Dvs.
> 90% af bilister har ingen problemer med at bilister i den modsatte

Så kunne det altså sandsynligvis være dig der forårsagede den ulykke hvor
min fætter blev blændet og af den grund smadrede hele sin ene vognside på
vej mod KBH i nogenlunde samme tidsrum.
_
Seth

Fra : Volger Garfield

Dato : 05-12-09 14:27

On Fri, 04 Dec 2009 18:27:06 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

> [...]
>pr. definition ikke modkørende på en motorvej) blinkede febrilsk. Dvs.
>90% af bilister har ingen problemer med at bilister i den modsatte

Ja, det er jo nok dem, som ikke gider sørge for en ren forrude, som
har problemer med, hvad de tror er blænding.

Volger