Bøvl med CSS - tabeller.
Fra : Stig Johansen

Dato : 30-11-09 02:40

Hej.

Jeg har noget bøvl med tabeller, problemet kan ses her:
http://w-o-p-r.dk/notes/notes.this.view.asp?d=hjemmesideskolen_php&v=Steps

Det første problem består i, at der tilsyneladende er et lille mellemrum
rundt om hver enkelt celle, så hvis man holder musen over en af rækkerne,
kan man se en lille tynd lodret 'streg' mellem cellerne.
Det er åbenbart baggrunden for selve tabellen, for hvis man ranner denne
'streg' med musen, så forsvinder baggrunden.
Det er det samme vandret, så det virker som om der er en eller anden margin
eller noget.

Jeg synes jeg har prøvet at sætte margin til 0 og border til none, men den
bliver ved med at være der.
Kan man ikke få cellerne til at stå helt tæt sammen ?

Før i tiden var der vist noget, der hed cellspacing, men det er vist ikke
validt mere.

Det andet problem er når jeg skifter baggeund i <tr>'en.
Her kunne jeg godt tænke mig, at baggrunden gik lidt ud over indholdet i
hhv. venstre og højre side.
Jeg har forsøgt at sætte padding-left og padding-right på tr, men det ser
ikke ud til at have nogen virkning.

Måske kan man slet ikke gøre det på en <tr> ?
Hvis man kan vil jeg gerne vide det.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-11-09 04:30

1. style="border-collapse:collapse"
2. jeg tror ikke det er muligt.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-11-09 06:50

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message
> 1. style="border-collapse:collapse"

Takker.
Den tror jeg egentlig jag har haft engang, men jeg synes det virker ulogisk,
når der ikke er en border.
Men det fjernede mellemrum.

> 2. jeg tror ikke det er muligt.

Det regnede jeg heller ikke rigtig med, men jeg fandt en anden løsning.
Jeg sætter bare padding på td:first-child og td:lastst-child, så ser det ud
til at virke.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-11-09 08:55

Stig Johansen skrev:

> Takker.
> Den tror jeg egentlig jag har haft engang, men jeg synes det virker ulogisk,
> når der ikke er en border.
> Men det fjernede mellemrum.

Jeg ville nok også finde det logisk hvis det hed cell-spacing eller
noget i den dur.
Men tænker man på det som at der altid er en border, som så er 0 i dette
tilfælde, kan jeg æde logikken.

Så vidt jeg kan se, er den fulde CSS-angivelse af cellspacing sådan:
http://www.w3schools.com/css/pr_tab_border-spacing.asp

Personligt har jeg normalt sat denne i min css:
table { border-collapse: collapse; }

Altså på *alle* tabeller - efterson jeg aldrig bruger cellspacing (har
altid syntes at det så grimt ud).

> Det regnede jeg heller ikke rigtig med, men jeg fandt en anden løsning.
> Jeg sætter bare padding på td:first-child og td:lastst-child, så ser det ud
> til at virke.

Jeg bruger også padding, hvis jeg arbejder med tabeller uden border.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-11-09 11:04

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> wrote in message
> [...]
> noget i den dur.
> Men tænker man på det som at der altid er en border, som så er 0 i dette

Enig.

> Personligt har jeg normalt sat denne i min css:
> table { border-collapse: collapse; }
>
> Altså på *alle* tabeller - efterson jeg aldrig bruger cellspacing (har
> altid syntes at det så grimt ud).

Jo, men der er den særlige omstændighed, at _indholdet_[1] kan indeholde
mange forskellige tables, afhængig af hvilken template man har defineret.

Så det du'r ikke at definere samtlige tables uden borders m.v.

[1] i det her hobbyprojekt.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-12-09 06:17

Stig Johansen skrev:

> Så det du'r ikke at definere samtlige tables uden borders m.v.

Jeg taler ikke om at definere alle tabeller uden borders. Blot at
definere dem alle uden cellspacing.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-12-09 09:29

Philip Nunnegaard wrote:

> Jeg taler ikke om at definere alle tabeller uden borders. Blot at
> definere dem alle uden cellspacing.

Det kan jeg godt se, nu du siger det, og det kan godt være jeg sov i timen,
men der er squ da ulogisk at referere til border.. - når man i
virkeligheden mener cell-spacing...

Hvem har fundet på det ?

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-12-09 15:31

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i meddelelsen

> Det kan jeg godt se, nu du siger det, og det kan godt være jeg sov i
> timen,
> men der er squ da ulogisk at referere til border.. - når man i
> virkeligheden mener cell-spacing...

Tænk på, at hvis du får defineret mellemrummet til 0, vil 2 celler med hver
1 px border sammenlagt få 2 px border mellem sig. Med
border-collapse:collapse; vil eventuelle borders blive tegnet oven i
hinanden og du får kun 1 px border mellem 2 celler. Så definitionen er slet
ikke så ulogisk endda.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-12-09 19:41

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> border-collapse:collapse; vil eventuelle borders blive tegnet oven i
> hinanden og du får kun 1 px border mellem 2 celler. Så definitionen er

Det giver straks mening.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-12-09 16:09

Som jeg har forstået det er der tale om border spacing ikke
cellspacing med det formål at to celler ved siden af hinanden kan have
forskellig border. Når man så sætter border til 0 forsvinder denne
spacing ikke, derfor behovet for at collapse borderen helt til en
enkelt fælles border som med størrelsen 0 vil være helt usynlig.
Den anden mulighed (udover inherit) er border-collapse: separate som
specifikt skiller borders.
Dette er nyt i CSS 2.1. I CSS 1 opførte det sig som du forventede.
Dem der har fundet på det er W3C.

Regards Jens Peter Karlsen.