Safran ?
Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 28-11-09 20:54

http://da.wikipedia.org/wiki/Safran

er der nogen der kender dette krydderi - en nær ven har i anledning af den
forestående højtid ønsket sig netop dette krydderi - nu er jeg i Nepal hvor
tingene er billige og jeg er ikke som sådan nærig ... men da de ville have
520 rupis - ca. 45 - 50 kr. for 4 små plastik beholder med noget rødligt
inden i - så tænkte manden der fortrinsvis bruger salt og peber - at de
simpelthen var ved at tage mig i røven -

men der er faktisk meget der tyder på at det koster det altså ... hwa hulen
gør man med det ?

Mv.
BMM

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-11-09 21:08

In news:4b117fe9$0$281$14726298@news.sunsite.dk,
Bo Mørch Mogensen <usnet1@gmail.com> typed:
> [...]
> bruger salt og peber - at de simpelthen var ved at tage mig i røven -
>
> men der er faktisk meget der tyder på at det koster det altså ... hwa

Hej Bo.

Safran er støvdragere fra Krokusblomsten, så der er ikke noget at sige til
at det koster en formue, også her hjemme. Det er faktisk verdens dyreste
krydderi.

Det kan f.eks. bruges til at komme i ris, sauce og Paella + mange andre
retter, hvor det giver en smuk farve.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 28-11-09 22:59

Tove Krieger wrote:

Hej Tove :)

> [...]
> verdens dyreste krydderi.
>
> Det kan f.eks. bruges til at komme i ris, sauce og Paella + mange
> andre retter, hvor det giver en smuk farve.

ja jeg fik lige nogen priser på hvad det koster i dk det er jo helt wildt
900 kr også for man bare lidt ...men gir det bare farve :) ?

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-11-09 21:12

On Sat, 28 Nov 2009 20:54:15 +0100
"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote:

> [...]
> bruger salt og peber - at de simpelthen var ved at tage mig i røven -
>
> men der er faktisk meget der tyder på at det koster det altså ... hwa

Hvis det er ægte safran, så er det vist en ganske ok pris.
men vogt dig for kopi produkter - dem er der desværre mange af og det
er svært at se før man rent faktisk bruger det i maden.
Det bruges bl.a. i det spanske køkken til f.eks. paella, supper osv.
Det giver en fin gylden farve ved brug af bare et par støvdragere (de
små røde tråde der ligger i de plastbokse du er blevet tilbudt) og det
giver også en dejlig smag.

kim

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 28-11-09 23:00

Kim Schulz wrote:

> [...]
> Det giver en fin gylden farve ved brug af bare et par støvdragere (de
> små røde tråde der ligger i de plastbokse du er blevet tilbudt) og det

jeg tager chansen .... men jeg tager nu en med der har forstand på det ..

Fra : Gamle

Dato : 28-11-09 22:54

Bo Mørch Mogensen wrote:
> [...]
> beholder med noget rødligt inden i - så tænkte manden der fortrinsvis
> bruger salt og peber - at de simpelthen var ved at tage mig i røven -

Hej Bo

Du kan læse om safran her http://da.wikipedia.org/wiki/Safran

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 28-11-09 22:56
Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 28-11-09 23:01

Gamle wrote:

> Og her om prisen
> http://fm8-10307.nt.uni2.dk/templates/product.asp?ProductGuid=1091&ProductName=Safran+Selected+Syren+2+g&GroupName=Krydderier&GroupGuid=139
> Mvh.
> Torben

Tak skal du have :)

Fra : Gamle

Dato : 28-11-09 23:08

Bo Mørch Mogensen wrote:

> Tak skal du have :)

Velbekomme.

Safran giver smag.
Hvis man bare vil have f.eks. gule ris,kartofler og andet, kan man bruge
gurkemeje som ikke koster noget særligt.

Mvh.
Torben

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 29-11-09 19:11

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

jow tak Torben

> Velbekomme.
>
> Safran giver smag.
> Hvis man bare vil have f.eks. gule ris,kartofler og andet, kan man bruge
> gurkemeje som ikke koster noget særligt.

jamen det er ikke til mig jeg har 10 tommelfingere i et køkken - men min
nabo bad mig købe noget med hjem hun bruger det til at lave jule mad med
det er efter en eller anden svensk tradition og nu vil min bedre halvdel -
ja hun vil også have noget ... jeg synes bare det er noget dyrt men nu har
jeg læst hvad man stort set kan finde
på nettet om det - fordi problemet er jeg vil jo ikke komme hjem med kopier
for en formue - men jeg har så gjort fælles sag med en dame i sin bedste
alder der har en foretning her i byen
og hun køber / finder så tingene for mig , hvad har 2 fordele at jeg for det
første sansyneligivis ikke bliver snytd og nogenlunde rammer den rigtige
pris på de ting jeg køber.

Venligst
Bo M Mogensen

Fra : jos

Dato : 01-12-09 18:13

Gamle wrote:

> Og her om prisen
> [...]
i fh til prisen, skal man tænke på at 5 tråde i en ret er meget!

Jeg har smagt lækkert brød, helt gult af safran. Kender dog ikke opskriften
finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-12-09 18:25

jos wrote:

> i fh til prisen, skal man tænke på at 5 tråde i en ret er meget!
>
> Jeg har smagt lækkert brød, helt gult af safran. Kender dog ikke
> opskriften finn

Eller måske af lidt gurkemeje.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-12-09 01:58

On Dec 1, 6:24 pm, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> Eller måske af lidt gurkemeje.

Det vil bestemt ikke give den rigtige smag.

--
Christian

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-12-09 18:59

Christian B. Andresen wrote:

> Det vil bestemt ikke give den rigtige smag.

Ikke gurkemeje alene, men det farver så dejligt, og så er det meget
billigere.