kondensvand fra vinduer
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-11-09 05:01

Hej gruppe

Hvad er løsningen angående kondens dug på vinduer? På alle mine
vinduer og døre kommer der dug i bunden af vinduesrammerne. Nogle
gange kommer der en del vand som løber ned på selve karmen af vinduet.
På et enkelt vindue kommer der også kondensvand på håndtaget til
vinduet...

4 af vinduerne er nye vinduer fra sidste år, og det er faktist disse
hvor der kommer mest kondensvand fra.

Er der nogen løsning, eller kan det tyde på defekte vinduer?

jeg synes nemlig ikke det er særligt smart man skal gå og tøre
vinduerne af hver morgen og aften fx.

mvh. Bjarke

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-11-09 05:09

Bjarke Hansen skrev

> Hvad er løsningen angående kondens dug på vinduer?

Fug kan være årsagen
- Opstigende fugt fra kælder
- Mange akvarier
- Mange husdyr
- Mange mennesker
- Manglende udluftning

Du kan evt starte med at undersøge om det trækker omkring vinduet vha
et stearinlys da damp fortætter til vand hvor varm luft møder kold
luft

- Peter

Fra : jos

Dato : 28-11-09 13:14

Peter Lykkegaard wrote:
> Bjarke Hansen skrev

> Fug kan være årsagen
> - Opstigende fugt fra kælder
> - Mange akvarier
> - Mange husdyr
> - Mange mennesker
> - Manglende udluftning
>
> Du kan evt starte med at undersøge om det trækker omkring vinduet vha
> et stearinlys da damp fortætter til vand hvor varm luft møder kold
> luft
>
> - Peter

- og for lav temperatur i rummet!
hvis du monterer en forsats-glasrude på rammen UDVENDIGT, med 1-2 mm
afstand (der fås ved glarmesteren, specielle vinger til dette) garanterer
jeg for at du sjældent vil se dug indvendigt på ruden!! - billigt og
effektivt - sparer også på varmen.

finn

Fra : Martin Bak

Dato : 28-11-09 13:30

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Det er altså ikke helt rigtigt. Eller måske bare meget forenklet beskrevet.
Fugten i den varme luft kondenserer, når den rammer en kold _flade_. Jeg
forstår OP sådan, at det er termoruder han har i sine vinduer og døre. Når
der kommer kondens i kanten rundt på ruderne, skyldes det ikke at vinduerne
er utætte, men at alu-kanten i termoruden fungerer som kuldebro, hvorfor
ruderne er meget kolde hele vejen rundt langs kanten. Det samme gælder for
håndtaget. Noget tyder på, at konstruktionen af lukketøjet er lavet så
uigennemtænkt, at det sammen med håndtaget virker som kuldebro. Jeg gætter
på, at det er relativt billige vinduer der blevet sat i.
Hvad kan man så gøre? Først og fremmest nedsætte luftfugtigheden indendøre.
Udluftningskanaler skal holdes åbne, og måske skal der decideres luftes ud
med åbne vinduer nogle gange om dagen. Husk at bruge emhætten ved madlavning
og ventilatoren på badeværelset ved badning og et godt stykke tid herefter.
En egentlig affugter vil også kunne hjælpe på problemet. Alt dette er
selvfølgelig bare symptombehandling for at reducere følgerne af
uhensigtsmæssigt konstruerede vinduer og døre. Hvordan er huset opvarmet?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-11-09 13:37

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> gange kommer der en del vand som løber ned på selve karmen af vinduet.
> På et enkelt vindue kommer der også kondensvand på håndtaget til

Indeluften må være smadderfugtig.

Udluftning, udluftning og atter udluftning.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-11-09 05:43

On 28 Nov., 13:29, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> [...]

> Fugten i den varme luft kondenserer, når den rammer en kold _flade_. Jeg
> forstår OP sådan, at det er termoruder han har i sine vinduer og døre.

De 4 nye vinduer, er energiruder med 1,1, altså ikke de helt nye med
3lag glas.. og "varm" kant osv.. Mine 2 døre og 2 andre vinduer er
termoruder ca. 10år

> [...]
> ruderne er meget kolde hele vejen rundt langs kanten. Det samme gælder for

ja det kunne tyde på det!

>Noget tyder på, at konstruktionen af lukketøjet er lavet så
> uigennemtænkt, at det sammen med håndtaget virker som kuldebro. Jeg gætter
> på, at det er relativt billige vinduer der blevet sat i.

Ja det er ikke mærkevare, men skulle jo være energi rigtige vinduer og
med varm kant.

> Hvad kan man så gøre? Først og fremmest nedsætte luftfugtigheden indendøre.
> Udluftningskanaler skal holdes åbne, og måske skal der decideres luftes ud
> med åbne vinduer nogle gange om dagen.

jeg plejer at lufte ud 1gang om dagen, 2 døre åbne i ca. 5-10min.

>Husk at bruge emhætten ved madlavning

jada!
Hvis man er i bad eller laver mad, uden at lufte ud kan man hurtigt se
det på vinduerne, der dugger til.. Men det afhjælpes hurtigt ved at
lufte ud.

> [...]
> selvfølgelig bare symptombehandling for at reducere følgerne af
> uhensigtsmæssigt konstruerede vinduer og døre. Hvordan er huset opvarmet?

fjernvarme, gulvvarme hele huset..
det er som om det dukker mest i soveværelset uden opvarmning.

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-11-09 13:45

Bjarke Hansen wrote:

> det er som om det dukker mest i soveværelset uden opvarmning.

Så har I vinduet lukket om natten, det går naturligvis galt.

Fra : Armand

Dato : 28-11-09 15:00

Bjarke Hansen skrev:
> On 28 Nov., 13:29, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
>>
> det er som om det dukker mest i soveværelset uden opvarmning.

Helt uden at behøve at blive lummer, så er soveværelset også det rum
hvor man opholder sig samlet, længst og svedigst og som tillige er
mindre end stuen. Så der skal blive klamt dér!
Når man så står op om morgenen fordeles luftfugtigheden hurtigt til
resten af huset.
Hvis ikke ligefrem at sove for åbent vindue, så kunne en ventilation af
soveværelset hjælpe lidt på dét, og frem for alt bør man begynde dagen
med udluftning af soveværelset!

Derudover kan man, istedet for en fast udluftningstid, jo tage bestik af
hvornår der behøver en fornyet udluftning, ved at holde øje med ruderne!

--
Armand.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-11-09 05:56

On 28 Nov., 13:37, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> Indeluften må være smadderfugtig.

Den er ca. 60%
har et enkelt meter med luftfugtighed, men må tjekke et par steder

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-11-09 14:04

Bjarke Hansen wrote:

> Den er ca. 60%
> har et enkelt meter med luftfugtighed, men må tjekke et par steder

Hvad er temperaturen?

Pas på, mange luftfugtighedsmålere er ikke særligt nøjagtige.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-11-09 21:16

> Den er ca. 60%
> har et enkelt meter med luftfugtighed, men må tjekke et par steder

Hvilket er alt for fugtigt. Du skal ned på 40-45. Luft ud - alle vinduer op
og udluft både om morgenen, når du kommer hjem fra arbejde og lige inden du
går i seng.

Mvh Maria

Fra : N/A

Dato : 28-11-09 15:00

Fra : N/A

Dato : 28-11-09 15:00

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-11-09 17:26

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad er løsningen angående kondens dug på vinduer?

Google giver en del hits, hvis du søger på

nye termoruder dugger

f.x. denne:

http://www.bedst-billigst.dk/info_vinduer_dug_kondens.php

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-11-09 09:27

Erik Olsen skrev

> Udluftning, udluftning og atter udluftning.

Ja det sagde boligsselskabet også for år tilbage på trods af at jeg
påpegede at der var problemer vand i kælderen

Det varede ved indtil jeg sendte et anbefalet brev vedr indtrængen
vand omkring nogle rørgennemføring ved kraftige
regnskyl, det stod som regel en 2m2 stor vandpyt i kældergangen under
vores lejlighed

Da det endelig blev lavet forsvandt fugtproblemerne i lejligheden som
dug for solen ....

- Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-11-09 22:52

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
> vores lejlighed
>
> Da det endelig blev lavet forsvandt fugtproblemerne i lejligheden som

Det er klart et særligt problem hvis der trænger vand ind udefra uanset
hvilken vej det kommer, men det nævnte den oprindelige poster ikke. Det
plejer at være ret synligt hvis man gider se efter.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-11-09 01:33

Erik Olsen skre

> Det er klart et særligt problem hvis der trænger vand ind udefra uanset
> hvilken vej det kommer, men det nævnte den oprindelige poster ikke.

Det er snarere reglen end undtagelsen at oplysninger mangler

> Det plejer at være ret synligt hvis man gider se efter.

Efter oversvømmelser i kælderen et par gange i nuværende hus havde jeg
affugter til at stå og summe en del uger
Anden omgang måtte firmaet lade affugteren stå et par uger mere selvom
de mente det skulle være nok - en fugtmåling afslørede det modsatte da
jeg protesterede

- Peter

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-11-09 03:35

On 29 Nov., 09:32, Peter Lykkegaard <plykkega...@gmail.com> wrote:
> Erik Olsen skre

> Det er snarere reglen end undtagelsen at oplysninger mangler

Der er IKKE Kælder.. Men der er selvfølgelig jord under huset, som
indeholder vand/fugt

Nu prøvede jeg lige at holde vinduet åbent i Soveværelset natten
over....

64% luftfugtighed og 14,8grader

Nu smed jeg så lige det udenfor et par timer... her sagde
luftfugtigheden også 64% og 11,7grader

Så det er vel lidt svært at få luftfugtigheden meget ned under
udendørs hvis der ikke er varme i soveværelset

Fra : Martin Bak

Dato : 29-11-09 12:08

> [...]

Så det er vel lidt svært at få luftfugtigheden meget ned under
udendørs hvis der ikke er varme i soveværelset

--------------
Prøv så at måle luftfugtigheden i soveværelset, efter en nat hvor vinduerne
har været lukket.... Da vil den være betragteligt højere.
Varmen i sig selv ændrer ikke på luftfugtigheden. Varm luft kan faktisk
indeholde mere fugt end kold luft.
Din løsning er stadig udluftning. Der er vel ventilationssprækker i
vinduerne? Disse skal holdes åbne. Og så effektiv udluftning et par gange om
dagen. Hvis problemet herefter består, kan du overveje at supplere med
affugtere, men det burde ikke være nødvendigt. Du kan også overveje at
etablere yderligere ventilationsmuligheder, i form af spjæld i muren.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-11-09 12:36

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
>
> Så det er vel lidt svært at få luftfugtigheden meget ned under
> udendørs hvis der ikke er varme i soveværelset

Er ovenstående efter en nat hvor I har sovet i værelset? Så lyder det
meget sandsynligt.

Hvis det udelukkende er udeluft som opvarmes fra 11,7 gr C til 14,8 gr
C, vil den relative luftfugtighed falde lidt.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-11-09 04:23

On 29 Nov., 12:08, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
> Prøv så at måle luftfugtigheden i soveværelset, efter en nat hvor vinduerne
> har været lukket.... Da vil den være betragteligt højere.

Ja den var nok noget højere vil jeg tro...

men det mærkelige var, at der stadig var vand i bunden af vinduet med
vinduet åbnet hele natten....

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-12-09 00:30

Bjarke Hansen skrev

> Der er IKKE Kælder.. Men der er selvfølgelig jord under huset, som
> indeholder vand/fugt

Det burde fundamentet klare?
Eller har du ikke noget særligt fundament - dvs jord direkte under
gulvet

> Så det er vel lidt svært at få luftfugtigheden meget ned under
> udendørs hvis der ikke er varme i soveværelset

Der skal lidt varme på for at holde fugtigheden uden for - svjv

- Peter

Fra : TT

Dato : 02-12-09 09:01

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> wrote in message
[...]

Det er meget normalt, specielt med gulvvarme - jeg har dyre mærkevare
vinduer og samme problem, meget præcist endda samme problem. Årsagen er dybe
vindues karme, gulvarme der er ikke meget cirkualtion omkring vinduerne, og
i disse tider hvor vejret skifter sker det. Problemet vil være mindre om en
månedstid når huset har "vænnet sig til" det nye vejr.

Jeg brugte en del tid på at undersøge det, og kom frem til at det er ganske
normalt, og mere og mere udbredt ved vores nuværende isolering niveau og
krav til gulvarme, hvor der er radiatorer under vinduerne opstår det ikke.

De nye vinduer er mest udsatte fordi selve vinduet er bedre isoleret, og den
kolde flade dermed bliver mindre.

-Torben

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 03-12-09 07:38

> [...]
> det ikke.
>
> De nye vinduer er mest udsatte fordi selve vinduet er bedre isoleret, og

*****************
Vi havde samme problem, og endte med i sommer at få monteret et
ventilationsanlæg a la Genvex efter at have set det i brug.

Det har foreløbig klaret næsten al fugt til ug i et hus fra 2008 - samtidig
har fruens pollenallergi virket påfaldende mindre i sommerperioden. Regner
med at det er grundet anlægget.

Anlægget vi fik hedder ClimaX og blev fundet via www.scanvent.dk - men
principperne er vist de samme i de forskellige typer ventilationsanlæg.

--
/Jens S., Esbjerg

Fra : TT

Dato : 03-12-09 08:53

> [...]
>
> Anlægget vi fik hedder ClimaX og blev fundet via www.scanvent.dk - men
> principperne er vist de samme i de forskellige typer ventilationsanlæg.

Nu skrive du fik men jeg har overvejet det samme, hvad kostede det, hvor
mange rum er det sug/blæs i ??

Pft. Torben

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 05-12-09 20:03

Vedr. ClimaX ventilation
> Nu skrive du fik men jeg har overvejet det samme, hvad kostede det,
> hvor mange rum er det sug/blæs i ??
>
> Pft. Torben
*************
Hus på 163 m2 med sug i 4 rum - 2 badeværelser, bryggers samt køkken.
Indblæsning 6 steder.

Total pris ca. 70.000 kr., hvor fra dog gik statstilskud grundet
varme-genindvinding - inden tilskudskvoten blev opbrugt.

--
/Jens S., Esbjerg

Fra : Armand

Dato : 15-12-09 18:45

Bjarke Hansen skrev:

> jeg synes nemlig ikke det er særligt smart man skal gå og tøre
> vinduerne af hver morgen og aften fx.

Når du således tørrer ruderne af for fugt, hvor ender det så efterfølgende?
Hvis du bruger en klud som sidenhen blot ligger på køkkenbordet og
tørrer ud, har du jo blot flyttet fugten for en periode!

Snakken har fået mig til at holde øje med det termometer m. hygrometer
jeg har stående i en krog herhjemme og selvom vi er hårde til at lade
alle døre i huset stå samt ikke går af vejen for at tørre et viskestykke
på radiatoren og lidt klatvask på et stativ indendøre, så er fugtigheden
konstant om kring 50%!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 03-01-10 22:36

Armand skrev:

> [...]
> alle døre i huset stå samt ikke går af vejen for at tørre et viskestykke
> på radiatoren og lidt klatvask på et stativ indendøre, så er fugtigheden

I dag skete det så at vi stod op til en tæret radiator =
Vand ud over det hele og 3/4 af stuens gulvtæppe var sølet til i vand
selv efter ekspreslukning af fjernvarme-hovedhanen.
Der gik kuk i skades-service og en vådstøvsuger var umulig at støve op
på en sådan hellig søndag, så indtil Skades-service troppede op sad vi
og kiggede på pølen i et hus der blev langsomt koldere og koldere.

Og hvad har dét med subj. at gøre, vil man sikkert spørge - Jo: på intet
tidspunkt i løbet af dagen var hygrometeret over 60% til trods for at
ruderne var 100 tilduggede i hele huset.
Dé 10% stigning svarer altså til en kolossal fugtpåvirkning!

--
Armand.

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-01-10 19:51

Armand wrote:

> [...]
> for at ruderne var 100 tilduggede i hele huset.
> Dé 10% stigning svarer altså til en kolossal fugtpåvirkning!

Hygrometre viser sjældent rigtigt. Den mest præcise metode er
bestemmelse af dugpunktet, efterfølgende beregning af vandindholdet og
endelig bestemmelse af den relative fugtighed ved den aktuelle
temperatur.