Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Paint.net versus Gimp
Fra : Mogens

Dato : 28-11-09 13:29

Jeg bruger Lightroom til min normale billedbehandling, men undertiden
ville jeg gerne lidt mere i detaljen og eks. fritlægge en person fra
baggrunden for derefter at blurre baggrunden så personen fremstår
skarpt. Altså når de almindelige værktøjer i Lightroom ikke helt rækker.

Da jeg ikke ønsker at poste en mindre formue i Photoshop overvejer jeg
Gimp eller paint.net. Kan gruppen råde til hvilket af disse programmer
der vil kunne hjælpe når jeg heller ikke vil investere lang tid at læse
manualer for at finde ud af at bruge fancy funktioner?

Vil gerne kunne bibeholde overblikket/styringen af mine filer fra
Lightroom selv om filen har været en tur omkring et af de to nævnte
programmer.

Arbejder Gimp/paint.net med RAW-filer, eller sker det alene ud fra Jpg's?

Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 28-11-09 18:09

Mogens wrote:

> Arbejder Gimp/paint.net med RAW-filer, eller sker det alene ud fra Jpg's?
Gimp arbejder med næsten alle filformater. Dog kan den ikke bruge layers
i Photoshop fil format, men kun i sit eget format, så vidt jeg husker.
Vil du åbne og konvertere RAW formater skal du have en plugin til gimp
f.eks. ufraw. Retfærdigvis skal det nævnes, at jeg kun anvender gimp og
ufraw under Linux.

-Steen Lund Hansen, Aalborg.

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-11-09 21:22

> Gimp arbejder med næsten alle filformater. Dog kan den ikke bruge layers
> i Photoshop fil format, men kun i sit eget format, så vidt jeg husker.

Sidst jeg prøvede kunne den ikke - jeg har ikke prøvet siden, da jeg ikke
har noget relevant PSD liggende.

Jeg åbner en TIFF fra Bibble Labs Pro og den kan fint arbejde med layers
i den. JPEG's ligeså.

Så det er vel kun et problem hvis man har noget gammel work liggende fra
Photoshop?

--
Martin