>>> Han bliver ved med at øffe Honda CBR 600 (PC25) ..... hvordan er det
>>> med dem er der kendte svagheder, og hvis, er det så noget der evt.
>>> er dyrt at udbedre,
>>> behøver en kilometer stand på 60-70K betyde noget ?
PC 25 = Verden bedste motorcykel! Nah, men de er rigtigt fine. Jeg kørte
150.000km på min uden vanskeligheder, og lavede al service selv.
Knastkædestrammeren kan larme et par minutter hvis motorcyklen startes
mens den stadig er varm. Strammer skift er nemt. Man skal dog pille
højre kåbeside og tank af (10 minutter). Afskrækker det dig, så kør til
forhandler
Regulatoromformeren går efter 40-60.000km. Hvis man skal skifte den, så
skal kåbestykket under sædet af og to skruer skal løsnes. Afskrækker det
dig, så kør til forhandler
Den er bare helt vildt god. Kører og kører. Er nem at styre kræfterne er
let kontrollerbare og der er stumper i overflod på ebay. Karburatoren
går sjældent ud af tur. Koblingen er overdimensioneret, så den skal
sjældent skiftes (magen til Fireblade af samme årgang). Elsystemet er
nydeligt trukket med små holdere til stik og stikkene er pakket pænt af
vejen væk fra vand og snavs.
Jeg hvade købt sådan en. Givet den et stort service og gode dæk, og så
bare kørt og kørt.
Her er lidt forskelligt jeg har skrevet i tidens løb:
> Hvornår skiller de i forhold til årgangen.
> Hvad er der af væsentlige forskelle.
CBR 600 F modellen kører 4 år pr F# model. Hver F# model bliver
opdateret efter to år. Derfor kan man finde to typer af hver F model. Vi
kan kalde de to typer i hver F model for A og B.
F1: 87-90
F2: 91-94
F3: 95-98
F2'eren fik opgraderet affjedringen i '93. Den fik alufarvede gaffelben,
og alufarvet bremsekaliber. Bagfodhvilerbeslag blev i alu i stedet for
sorte jernrør. bagdæmperen blev fuldjusterbar, og med eksternt
reservoir, og forgaflen blev af cartridgetypen med justerbar
returdæmpning.
De største ændringer til F3 er: Ny front i 95 ny bagende i 97 F3 har
mindre klonket gearkasse. Den holder fint i F2'eren, men kræver velsmurt
og korrekt opspændt kæde samt prealoading af gearpedalen undergearskift
for at være lydløs.
F3'eren har et bedre træk mellem 6000 og 8000rpm. I 97 fik den også 5HK
højere topeffekt. Det er kun mellem 6 og 8 det i virkligheden kan
mærkes. F3eren kan tage 500rpm mere og er marginalt lavere gearet. 6rpm
ven 120 mod 5900rpm ved 120.
Ramair giver bedre acc over 180km/t sam drastisk forøget tophastighed
især i 97-99 modellerne. En fra klubben har haft sin velkørende CBR F3
fra 98 til at vise 273km/t. Det er ret godt for en 600cc. Det er vel
lige under 250 ægte?
Bremserne er også en smule forbedrede på F3.
Nu lyder det jo som om det er en helt anden cykel, men det er det ikke.
Der er lille forskel på F2 og F3 når man sider i sadlen. Jeg har prøvet
flere modeller af begge typer begge mange. Forbedringerne er detalier,
men formen er den samme.
Jeg ville gå mere efter pris og stand end model. F2 modellen var en
revolution da den kom frem.
:::::::::::::::
Hints
Motoren skal spinde unden mislyde overhovedt. Den skal trække rent fra
1500rpm i 4. gear. Ikke hårdt, men uden at hoppe eller lyde mærkeligt i
motoren. Giv den fuld gas fra 1500rpm i 2. gear med gennemvarm motor,
helt op til det røde område, og lad den motorbremse til 2000rpm i gen,
og giv fuld hane igen til begrænseren ved 13500. Kan den det uden at
ryge blåt og uden at springe ud af 2. gear, er gearkassen ok, og motoren
bruger ikke
olie.
Mål spændningen over batteriet ved 5000rpm. Den skal vise max
15VRegulator/omformeren går på alle cykler, også Honda
Slip styret under motorbremse mellen 80 og 60. Den skal ikke slå i
styret. Hvis du vipper den op på centalstøttebenet og får sælger til at
sætte sig på bagsædet kontrollere du at styret går løst og ikke "går i
hak" lige ud.Kronrørslejerne er originalt kuglelejer de skal som regel
skiftes til rullelejer ved 40.000km da folk ikke smører dem.
Lad være med at stille dig tilfreds med gamle halvslidte dæk. Kontroller
datoen. De skal max være et par år gamle. Det skal være samme dæk for og
bag og størrelsen skal være den originale 120/60 - 160/60. Motoren
trækker pænt, og får somregel god holdbarhed ud af et sæt dæk.
Ellers er bagdæmperen sikkert ved at ryge på den. 10år tager livet af
selv den bedste bagdæmper (3000kr). Kontroller de sædvanlige sliddele
som kædekit (1200kr) bremseskiver (2000kr) tændrør (440kr) og luftfilter
(300kr) Chek hvornår bagsvinger og affjedringslinks samt kronrørslejer
er smurt og find ud af hvornår forgaffelolien er skiftet og ventilerne
er stillet. Det er altid forsømt. Brug det til at presse prisen. Hvis
ikke du gider at forsøge dig selv koster det en herregård ved en
forhandler.
::::::::::::::::::::::::
Min CBR larmede meget fra knastkæden i 1 minut hvis man kørte den helt
varm, lod den stå to minutter og startede den igen. En CBR 600 F2 har
olietryksunderstøttet knatkædestrammer. Problemet kommer hvis der er
luft i strammeren, så kan den ikke holde trykke så godt. Efter jeg
monterede min kastkædestrammer korrekt forsvandt al støj den havde før.
Knastkædestrammeren skal pumpes helt fri for luft og monteres i et jævnt
træk hvor den ikke får lov til at strække sig ud igen overhovedet og
derved fylde sig med luft. Gør man det, er cyklen helt fri for
knastkædestøj.
Jeg nåede at skifte min knastkæde ved 73500km, men den var stadig inden
for slidtolerencerne. Knastkædestrammeren virkede stadig fint endnu ved
150000km. Jeg tror problemerne ligger i monteringen.
Derudover er der ingen problemer ved slidt knastkæde og
knastkædestrammer, da en knastkæde koster 500kr og en knastkædestrammer
koster 350kr hos
www.davidsilverspares.co.uk/ ifølge min hukommelse.
Både knastkæde og strammer kan afmonteres uden at fjerne andet end
ventildæksel og højre motordæksel på en CBR 600 F2. Det burde ikke koste
mere end en pickupdækselpakning og max 1 time i forbindelse med
ventilservice. Alt i alt småting.
::::::::::::::::::::::
Mange af de moderne vandkølede R4 motorer går langt. Det er rigtigt at
en CBR motor er en af de gode af slagsen. Jeg har selv en CBR 600 F2 fra
'94. Den endre med at gå 150.000 gik stadig godt i motoren. Jeg har
hafte den siden 59000km og jeg har endnu ikke skulle hælde olie på en
eneste gang mellem de 12000km lange olieskift intervaller. Jeg kører som
en tøs når den er kold, men bruger gerne hele omdrejningsregistret når
den er varm.
Her er hvad der er gået i stykker på 150.000km:
Bagdæmperen døde ved 50-60.000km
Kronrørslejerne døde ved 50-60.000km
Laderegulatoren, som tog batteriet med sig. 65.000km.
Koblingspladerne skulle skiftes ved 73.500km. Pris 160kr på tilbud ved
Louis
Knastkæde ved 73500. Kan skiftes uden at afmontere andet en
ventildækslet 500kr
Min knastkæde har raslet lidt, men jeg opdagede at hvis man pumpede
knastkædestrammeren helt hård og så monterede den uden strammeren kørte
frem og tilbage, altså at den langsom blev klem sammen af skruerne uden
at rykke ud igen, så holder den trykket og er unødvendig at skifte.
Både CBR 600 har ry for at køre og køre uden problemer. Skal man købe
såden en, så gå efter stand og ikke kilometer på klokken. .
--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90
Polyteknisk MC og Ténéré.dk