At tørre brændet - blir det lige så hurtig~
Fra : Morten

Dato : 25-11-09 15:06

Hej igen

Jeg har en del brænde som en gang var tørt .. så blev jeg mindet om at jeg
jo bor i Danmark, da vi begyndte at få uge-lange regnbyer, og alt mit brænde
blev gennemblødt ...

Spørgsmålet er nu:

Man tørrer jo typisk brændet 2 år eller mere fra det er fældet - men hvis
det så ligger i regn et par dage og bliver vådt - skal det så ligge 2 år i
tørvejr og tørre igen, eller hvordan fungerer det?

/Morten

Fra : Martin Bak

Dato : 25-11-09 15:40

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det så ligger i regn et par dage og bliver vådt - skal det så ligge 2 år i
> tørvejr og tørre igen, eller hvordan fungerer det?

Nej. Regnvådt brænde tørrer pænt hurtigt op igen, især hvis det ligger hvor
det kan få godt med luft. At nyfældet brænde skal tørre i 2 år skyldes, at
det der skal udtørres fra brændet jo er træets saft, der er forseglet i
træets celler. Det tager ganske lang tid. Men lidt regnvand tørrer ret
hurtigt væk igen.

--
Martin
www.martinbak.dk/