At tørre brændet - kan det gøres indendørs~
Fra : Morten

Dato : 25-11-09 15:05

Hej med jer

Jeg har ladet mig fortælle at brændet skal være så tørt som muligt når det
kommer i brændeovnen, da der ellers vil gå energi tabt i at tørre brændet -
som ellers ville være blevet til varme.

Så spørger jeg - hvad hvis jeg tænder op med tørt brænde, men ligger mit
halv-våde brænde på ovnen og tørre det på den måde ... mister jeg så fortsat
energi, eller er det en bedre løsning? ..

/Morten

Fra : Martin Bak

Dato : 25-11-09 15:44

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> halv-våde brænde på ovnen og tørre det på den måde ... mister jeg så
> fortsat energi, eller er det en bedre løsning? ..

Selvfølgelig taber du energi. Du bruger stadig en del af din energi til at
tørre brændet med, men det er en meget bedre løsning, end at forsøge at fyre
med det våde brænde. Hvis du gør det, får du nemlig tilmed en ufuldstændig
forbrænding, der dels gør at en del af varmen i brændet aldrig futter af
(røggasser) og dels at du får sodet din skorsten til.
Men bedst er det, at du får anbragt dit brænde fornuftigt udendørs men i
tøjrvejr. Så vil det hurtigt blive fyringstørt igen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Armand

Dato : 25-11-09 17:55

Morten skrev:
> [...]
> halv-våde brænde på ovnen og tørre det på den måde ... mister jeg så fortsat
> energi, eller er det en bedre løsning? ..

Brænde kan være vådt af to grunde:
- Det er for friskt og fyldt med saft!
- Det har ligget på jorden og ueskytter fra regnvand!

Selv i grove tilfælde af sidstnævnte vil det ikke være så fugtigt som
friskfældet ved!
Udendørs lagring med blot et minimum af overdækning (en professionel
stablet stak udgør sit eget tag!) burde efter tilstrækkelig tid (á
udtørring af veddets egen væde) være så tørt at den korte tid det
tilbringer indendørs før brug er tilstrækkelig slut-tørring - Det er med
andre ord helt misforstået at lagre brænde indendøre!

Er brændet så fugtigt (á "halvvådt"!) at man forledes til at tørre det
direkte på ovnen, er det uholdbart: Dels vil det alligevel kun være
overfladen der tørrer og dels er det en voldsom mængde fugt at dampe af
indendøre her i den kolde og indelukkede tid :-|

--
Armand.

Fra : jones_net

Dato : 26-11-09 00:01

On Nov 25, 3:04 pm, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:
> [...]
> halv-våde brænde på ovnen og tørre det på den måde ... mister jeg så fortsat
> energi, eller er det en bedre løsning? ..

Alt efter hvilken brændeovn du har, så skal du passe _meget_ på med at
lægge ting ovenpå den! Den kan sagtens blive så varm, at det træ som
ligger ovenpå den begynder at gløde, og det giver en del røg og en
meget grim lugt i huset (taler af 1 stk. erfaring - som helt sikkert
aldrig bliver til 2 erfaringer!) og så er der jo potentiel
brandrisiko!
Jeg ved ikke om nogen brændeovne ikke bliver så varme ovenpå, men min
gør!

Hvis dit brænde har ligget tørt og godt udenfor i 1-2 år alt efetr
type, og du stadig ikke kan brænde det, når du tager det ind, så
overvej at tage det ind dagen før du skal bruge det... Når du tager et
koldt stykke træ og smider ind i ovnen, så dannes der en smule
kondens, pga temåperaturforskellene, og der skal selvfølgelig bruges
extra energi på at fordampe dette vand. Hvis du har taget brændet ind
dagen før, så har det stuetemperatur når du lægger det i ovnen, og du
skal altså ikke bruge energi på at fordampe vand...
Men Alfa og Omega er altså at dit brænde er tørret ordentligt inden du
tager det ind

/J