Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Newbe spørgsmål angående Nikon
Fra : Elmer Fjort

Dato : 25-11-09 18:33

Jeg er helt blank på digitalt foto. Har ikke brugt mit gamle Nikon 801 i
snart mange år, men vil nu gerne har et Nikon 5000.
Derfor har jeg lige et par spørgsmål, som jeg håber nogle kan hjælpe med.

Hvor stort et Sd kort kan kameraet klare?? 8 eller 16Gb??

Som sagt har jeg et gammelt 801 som jo også er med autofocus, kan de
objetiver der til bruges??
Ved godt at der ikke er så meget sparet ved kun at købe huset, men ville
hellere bruge pengene på et bedre objektiv i stedet for.
Så det vil kun være en midertidig løsning med de gamle objektiver - hvis
det kan lade sig gøre.

Jeg ligger også inde med en SB-24 blitz, duer den til det nye? Eller skal
jeg købe en ny?

Elmer

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-11-09 19:17

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> wrote in message

> Jeg er helt blank på digitalt foto. Har ikke brugt mit gamle Nikon 801 i
> snart mange år, men vil nu gerne har et Nikon 5000.

Du kan måske have glæde af at læse
http://www.dpreview.com/reviews/nikond5000/
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D5000/D5000A.HTM

> Derfor har jeg lige et par spørgsmål, som jeg håber nogle kan hjælpe med.
>
> Hvor stort et Sd kort kan kameraet klare?? 8 eller 16Gb??

Jeg tror ikke der er nogen praktisk grænse. Der findes også 32 GB
Køb et 16GB - de koste omkring 300 kr.

> Som sagt har jeg et gammelt 801 som jo også er med autofocus, kan de
> objetiver der til bruges??

Originale Nikkor objektiver kan bruges.
Men vær opmærksom på:
* D5000 har en 1.5x forlængelsesfaktor. Populært sagt svarer det til at
objektivet får 1.5x længere brændvidde. I praksis betyder det at hvis du var
glad for objektivet bliver du mindre glad for det på D5000
* Opløsningen af sensoren er væsentligt højere end film. Det betyder at
alle optiske fejl bliver mere synlige. I praksis betyder det at objektivet
skal være et høj kvalitets objektiv for at man bliver tilfreds.

I praksis betyder det at man ofte er bedre tjent med at købe et moderne
objektiv med billedstabilisator og SWM motor.

> [...]
> det kan lade sig gøre.
>
> Jeg ligger også inde med en SB-24 blitz, duer den til det nye?

Så vidt jeg ved kun i manuel mode - eventuelt automatisk af blitzen selv.

> Eller skal jeg købe en ny?

Ja - blitz styring er blevet langt bedre siden dengang.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Elmer Fjort

Dato : 25-11-09 19:22

> [...]
>
> Så vidt jeg ved kun i manuel mode - eventuelt automatisk af blitzen selv.

> Ja - blitz styring er blevet langt bedre siden dengang.

Tak for svaret!

Som jeg skrev vil det kun være en midertid løsning med et ældre objektiv.
Men nu kommer der jo flere penge i kassen efter nytår, så det kan være at
der alligevel bliver råd til et samlet køb.

Bare ærgeligt med blitzen!

elmer

Fra : Bo Bjerre

Dato : 25-11-09 21:42

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> http://www.imaging-resource.com/PRODS/D5000/D5000A.HTM

> Jeg tror ikke der er nogen praktisk grænse. Der findes også 32 GB

Grænsen ligger ved at der bruges FAT32 filsystem. 32GB kort er ikke et
problem.

> [...]
> alle optiske fejl bliver mere synlige. I praksis betyder det at objektivet
> skal være et høj kvalitets objektiv for at man bliver tilfreds.

Vær opmærksom på at de "gamel" F objektiver IKKE har indbygget
fokusmotor, men fungerer ved at en motor i huset driver en spindel, der
fokuserer objektivet. De nyere objektiver hedder AFS og har indbygget motor.

Du kan i øvrigt beuge alle Nikonobjektiver (undtagen 4-5 meget specielle
og gamle glas), men muligvis med manuel fokus og manuel lysmåling.

Bo //

Fra : Elmer Fjort

Dato : 26-11-09 00:05

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i en meddelelse

> Grænsen ligger ved at der bruges FAT32 filsystem. 32GB kort er ikke et
> problem.

Ok! det bliver så sådan et jeg køber.

> [...]
>
> Du kan i øvrigt beuge alle Nikonobjektiver (undtagen 4-5 meget specielle
> og gamle glas), men muligvis med manuel fokus og manuel lysmåling.

Tænkte nok at der var forskel. Så må jeg vente og se om der kommer noget
på udsalg.

Takker for svaret.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-11-09 08:30

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message
> Mogens Hansen wrote:

[8<8<8<]

> Grænsen ligger ved at der bruges FAT32 filsystem.

Så grænsen er nogle Tera-bytes (2 eller 8) - altså en grænse uden praktisk
betydning med de SDHC kort der findes på markedet.

> 32GB kort er ikke et problem.

Sommetider oplever man "mærkelige" grænser pga. firmware fejl, som først
bliver afsløret når der kommer tilstrækkeligt store kort på markedet.
F.eks. havde Canon 5D problemer med kor større end 8GB, og noget tilsvarende
gjorde sig gældende for 1D mkII og 1Ds mkII. Der blev lavet en firmware
opdatering, som løste problemet. Så vidt jeg har forstået har bl.a. Nikon D3
problemer med 64GB kort
(http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-10043-10255).

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra :    ab©

Dato : 26-11-09 12:04

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

> alle optiske fejl bliver mere synlige. I praksis betyder det at objektivet
> skal være et høj kvalitets objektiv for at man bliver tilfreds.

Undskyld mit franske, men 2 x "sikke da noget vrøvl ..."

ab©

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-11-09 14:29

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> Undskyld mit franske, men 2 x "sikke da noget vrøvl ..."

Kan du uddybe det ?

Dem jeg kender som skiftede fra Nikon SLR til Nikon DSLR med DX sensor har
oplevet netop de fænomener - af de grunde jeg beskrev.
Der er ikke noget Nikon specifik ved observationen. Hvis man skifter fra et
Canon EOS film SLR til et Canon crop-faktor DSLR (eller Minolta til Sony
osv) vil man opleve præcis det samme.
Hvis man har _gode_ Nikkor objektiver fra filmdagene (f.eks. 17-35/2.8 eller
80-200/2.8), og skifter til et full-frame Nikon DSLR vil man ikke opleve
det - billedvinklen vinklen vil være som man plejer at være glad for, og den
optiske ydeevne fejler ikke noget.

Der er ingen tvivl om at opløsningsevnen af sensoren overstiger hvad man har
i film.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra :    ab©

Dato : 27-11-09 10:38

> Kan du uddybe det ?
>
> Dem jeg kender som skiftede fra Nikon SLR til Nikon DSLR med DX sensor har
> oplevet netop de fænomener - af de grunde jeg beskrev. ...

Det var det generaliserende (du medtog ikke noget "måske") i dit udsagn, jeg
fald over. Den der har f.eks. et 50 eller 85 mm objektiv til sit DX-format
og synes at brændvidden er for lang, bliver jo ikke skuffet over resultatet,
når vedkommende sætter objektiverne på et 24x36 mm kamerahus

> Der er ingen tvivl om at opløsningsevnen af sensoren overstiger hvad man
> har i film.

Jo, iflg. flere kilder (bl.a. det tyske Foto-Bild) skal man opå på mellem 35
og 40 MP for at kunne konkurrere med de højeste opløsninger på de bedste 35
mm film. Beregningen skal svare til over 100 linie-par pr. mm - (200x24) x
(200x36) giver ca. 35 MP

ab©

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-11-09 12:06

ab© skrev:

> [...]
> de bedste 35 mm film. Beregningen skal svare til over 100 linie-par pr.
> mm - (200x24) x (200x36) giver ca. 35 MP

Der har gennem tiderne været mange forsøg på at bevise hvor mange Mp der
skal til at erstatte films opløsning. Reichmann har lavet praktiske
sammenligninger, der virker ret troværdige. Og ifgl ham skal der bestemt
langt fra 35 Mp til, og det svarer også til mine egne erfaringer....
Prøv selv om ikke 12 Mp er nok til at overgå en 24x36 mm FP4

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-11-09 13:18

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message

[8<8<8<]

Det jeg skrev var:
"I praksis betyder det at hvis du var glad for objektivet bliver du mindre
glad for det på D5000"

Du siger så at det ikke gælder hvis man ikke er glad for objektivet.
Det svarer nøje til hvad jeg skrev - bare negeret.

[8<8<8<]
> [...]
> 35 og 40 MP for at kunne konkurrere med de højeste opløsninger på de
> bedste 35 mm film. Beregningen skal svare til over 100 linie-par pr. mm -

Hvad er dine egne erfaringer ?

Min erfaring er at det der kommer ud af min Canon 1Ds mkII er langt bedre
end hvad jeg får ud af at scanne gode film, taget med mine gode objektiver,
og scannet på min gode scanner (Nikon Coolscan ED5000).

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-11-09 11:11

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i meddelelsen

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> Undskyld mit franske, men 2 x "sikke da noget vrøvl ..."

Nu er Mogens, som jeg opfatter det, hardliner fanboy af FF og derfor, som
fanboys har for vane, normalt et ganske unuanceret i sit syn på
sensorformater. Men jeg kan love dig at jeg er meget glad for 1,5 x
forlængelsen på mit 300 mm. Men ikke når det handler om vidvinkelområdet,
hvor det, jeg tidligere betragtede som en god vidvinkel, nemlig 35 mm jo
nærmest er blevet til et normalobjektiv' . Min 50 mm er så en glimrende
portrættele, men vel snæver til normalobjektiv. Og sådan ændres
anvendelsesmulighederne med sensorformatet.

vh
Jan

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-11-09 19:19

"Jan Bøgh" <nospam@nowhere> wrote in message

[8<8<8<]
> Nu er Mogens, som jeg opfatter det, hardliner fanboy af FF og derfor, som
> fanboys har for vane, normalt et ganske unuanceret i sit syn på
> sensorformater.

At bruge udtryk som "hardliner fanboy" syntes jeg er helt overflødig og
plat.
Men er ikke første gang du har taget på vej over noget jeg har skrevet, hvor
din eneste baggrund for dine indlæg var uvidenhed og at du var ude af stand
til at forstå et uomtvisteligt, objektivt faktum.

Det er helt klart at jeg, foretrækker full-frame DSLR frem for crop DSLR. Du
skulle prøve det selv, så kan det være du ville være mindre følelsesmæssigt
involveret.

Jeg har DSLR med 1.6x, 1.3x og 1.0x cropfaktor, så jeg mener at mine
synspunkter er baseret på erfaring.

Hvis vi snakker evne til at beskære billeder, fordi et objektiv ikke har
tilstrækkelig lang brændvidde, så er faktum for mine 3 DSLR er at mit 1.6x
og 1.0x kamera har samme "rækkevidde", da de har samme pixeltæthed. Mit 1.3x
kamera er den dårligste "rækkevidde", som tilgengæld har eksakt samme
rækkevidde som et andet 1.0x kamera jeg sommetider bruger.
Jeg ved ikke om du mener at Nikon D2X i high-speed crop mode giver bedre
rækkevidde ? Det er samme historie.
Forskellen på full-frame og crop-kameraer er så blot om beskæringen foregår
på sensoren når billedet tages, eller efterfølgende i software.

> Men jeg kan love dig at jeg er meget glad for 1,5 x forlængelsen på mit
> 300 mm.

Det må så være fordi du ikke syntes den var lang nok til film SLR - det er
OK med mig.
Hvis du havde syntes at 300 mm lige var hvad du havde brug for på film,
ville den opleves for lang til samme formål på 1.5x forlængelse.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-11-09 18:06

> At bruge udtryk som "hardliner fanboy" syntes jeg er helt overflødig og
> plat.

Accepteret

> Men er ikke første gang du har taget på vej over noget jeg har skrevet,
> hvor din eneste baggrund for dine indlæg var uvidenhed og at du var ude af
> stand til at forstå et uomtvisteligt, objektivt faktum.

Præcis derfor opfatter jeg dig som hardliner. Du er i den grad ude af stand
til at se andre synspunkter end dem, du selv præsenterer. Du er fandens
selektiv i din måde at citere på, hvorfor du meget ofte formulerer dine
opponenters synspunkter for så at argumentere mod dem.

> Det er helt klart at jeg, foretrækker full-frame DSLR frem for crop DSLR.
> Du skulle prøve det selv, så kan det være du ville være mindre
> følelsesmæssigt involveret.

Jeg er bestemt ikke følelsesmæssigt involveret - og vil formentlig selv
anskaffe et FF på et tidspunkt fordi det indtil videre ser ud til at det er
den eneste vej til at få så lav en isostøj, som jeg kunne tænke mig.
Men det betyder ikke at jeg ikke - hvis ellers støjen var tilpas lav - meget
gerne ville have beholdt mit 1,5x crop.

> [...]
> Hvis du havde syntes at 300 mm lige var hvad du havde brug for på film,
> ville den opleves for lang til samme formål på 1.5x forlængelse.

Næppe - for jeg ville i så fald have kunne benytte min 70-200 til præcis
det, min 300 lavede på film og derefter havde haft en, der ækvivalerede en
450 mm som i den kvalitet, som min 300/2.8, er out of budget.
Og havde du ikke citeret så manipulerende, dom du gør, ville du jo samtidigt
kunne forholde dig til at jeg faktisk skrev at jeg ikke brød mig om det
cropformatet gjorde ved vidvinkler.

vh

--
Jan Bøgh
http://album.boegh.net

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-11-09 08:39

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

[8<8<8<]

> Præcis derfor opfatter jeg dig som hardliner.

Det fremgik måske ikke tydeligt af det jeg skrev, men jeg tænkte på
tidligere diskutioner, og ikke denne tråd.
Der _er_ nogle ting som er objektive, indiskutable fakta og ikke en
smagssag - også selvom du ikke er i stand til at forstå det.

> Du er i den grad ude af stand til at se andre synspunkter end dem, du selv
> præsenterer.

Tak for kaffe - det er noget af en påstand....

> Du er fandens selektiv i din måde at citere på, hvorfor du meget ofte
> formulerer dine opponenters synspunkter for så at argumentere mod dem.

Jeg prøver på at citere præcist, så det tydeligt fremgår hvad jeg
kommenterer.

[8<8<8<]
> [...]
> Men det betyder ikke at jeg ikke - hvis ellers støjen var tilpas lav -
> meget gerne ville have beholdt mit 1,5x crop.

Det bliver interessant at se hvordan din oplevelse bliver.
For alle (som jeg lige kan komme i tanke om) jeg kender eller har hørt
fortælle har skiftet fra crop til full-frame, har det betydet at crop
kameraet praktisk taget ikke bliver brugt mere. Og typisk bliver crop
kameraet ikke valgt pga. sensor størrelse (altså "tele-virkning"), men pga.
andre egenskaber som f.eks. vægt.
For mit vedkommende bruger jeg mit 1.3x crop kamera når jeg har brug for høj
billedhastighed, eller når jeg har brug for 2 kameraer. Og jeg kan forsikre
dig for at jeg hellere ville bruge et Nikon D3 end mit Canon 1D mkII i de
situationer - men jeg har bare ikke sådan et. Mit 1.6x crop kamera bruger
jeg praktisk taget aldrig.

Du kan f.eks. se hvad Søren Steffen skriver om sin erfaring med Nikon D3 og
D300 - og hvad han gjorde med sin D300...
http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=10651
(og det er ikke noget jeg har fundet på at han skal skrive - selvom det
sikkert kunne være en interessant konspirationsteori)

Høj ISO ydelse (og dynamik område) er ikke den eneste forskel. Billedernes
skarphed bliver bedre, af præcis de samme grunde som mellemformat kameraer
kunne tage skarpere billeder end 35mm SLR i film dagene.

Bemærk i øvrigt at det er dig der inddrog full-frame sensorer i debatten, i
dit oprindelige, barnagtige udfald mod mig.
Jeg snakkede alene om nogle ting man skulle være opmærksom på ved at skifte
fra et F801 film SLR til et D5000 DSLR. Det har altså _ikke_ noget med
full-frame sensorer at gøre, og jeg har _ikke_ opfordret OP til at overveje
at købe f.eks. et D700.

> Næppe - for jeg ville i så fald have kunne benytte min 70-200 til præcis
> det, min 300 lavede på film og derefter havde haft en, der ækvivalerede en
> 450 mm som i den kvalitet, som min 300/2.8, er out of budget.

Jeg tror vi er nogenlunde enige på dette punkt, og jeg håber OP forstår
konsekvensen.
Dermed kunne min formuling (naturligvis) have været mere præcis, så det
havde været noget i retningen af "I praksis betyder det at hvis du har et
objektiv du er glad for til et givent brug, vil du blive mindre glad for det
på D5000 til samme brug. Til gengæld kan de være at objektivet bliver mere
nyttigt til andre anvendelser."

For et par uge siden fotograferede jeg et dressurstævne med 300/2.8 på
full-frame kamera. Den var perfekt til formålet, men ville have været for
lang på et crop kamera. På crop kameraet brugte jeg 70-200/2.8. Jeg er
stadig overrasket over de detaljer, der kom ud af et 5 år gammelt full-frame
DSLR, ISO 1600, 300mm og f/2.8.

> Og havde du ikke citeret så manipulerende, dom du gør, ville du jo
> samtidigt kunne forholde dig til at jeg faktisk skrev at jeg ikke brød mig
> om det cropformatet gjorde ved vidvinkler.

Jeg forsøger bestemt ikke at citere manipulende - og beklager hvis du
opfatter det sådan.
Enhver kan læse hvad du oprindeligt skrev, og jeg havde ikke nogen
kommentarer til det du skrev om vidvinkler.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-11-09 09:47

> [...]

> Nu er Mogens, som jeg opfatter det, hardliner fanboy af FF og derfor, som
> fanboys har for vane, normalt et ganske unuanceret i sit syn på

Beklager Jan - jeg kan desværre ikke bidrage til dine
konspirationsforestillinger. Det er noget der foregår inde i dit hoved.

Baggrunden for mit indlæg er funderet i praktiske erfaringer - og dermed
mindre interessant hvis du vil have bekræftet dine fordomme om mig.

Et af de eksempler jeg tænkte på var min bror.
Han havde et Nikon F60, med en Nikkor konsumer normal-zoom (kit-objektiv -
så vidt jeg husker 28-80). Desuden havde han en uoriginal, konsum telezoom
(Sigma eller Tamron - jeg husker det ikke) og en uoriginal, dedikeret flash
(Sigma).
Han var, meget forståeligt, rigtigt godt tilfreds med det sæt, som primært
blev brugt til familie-/ferie-billeder der gerne måtte være at fornuftigt
kvalitet.
Da DSLR begyndte at blive en reel mulighed, skiftede han til et Nikon D70
med kit-objektivet AF-S18-70. En væsentlig grund til valget var at
kamerahuset mindede meget F60 og han havde en forventning om at kunne bruge
objektiverne.
Det viste sig at flashen, som forventet, ikke fungerede i med
eksponerings-automatik.
Det viste sig at den gamle 28-80 ikke var nyttig som normal-zoom, fordi der
ikke var vidvinkel nok. Desuden tegnede den tydeligt dårligere en 18-70 og
fokus var langsom. Det er formodentlig ikke noget som virker overraskende
for dig ?
Når man sammenlignede billedkvaliteten fra telezoomen med kit-objektivet
fremstod som dårlige - noget han ikke havde bemærket med F60 og film.
Faktum er altså at han ikke havde meget glæde af det gamle udstyr, fordi
crop-sensoren ændrer billedvinklen i forhold til film og den har højere
opløsning en film og dermed afslører optiske fejl tydligere.

Et andet eksempel var en af mine kollegaer som havde en Nikon F3 med gode,
manuelle objektiver. Bl.a. var han meget glad for sin Nikkor 35/2.0.
Han skiftede også til en Nikon D70, og satsede på at bruge sine gamle
objektiver. Det viste sig dog at han ikke længere var glad for sin 35/2.0,
fordi billedvinklen var anderledes. Jeg husker ikke at han klagede over
objektivets optiske kvalitet på D70, men det er jo også et godt objektiv.
Ydermere var han rigtigt godt tilfreds med kit-objektivet AF-S 18-70.
Konsekvensen blev at hele F3 sættet blev solgt.

Som du måske kan forstå har de erfaringer _intet_ at gøre med full-frame
DSLR.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-11-09 00:52

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det kan lade sig gøre.
>
> Jeg ligger også inde med en SB-24 blitz, duer den til det nye? Eller skal

Vær opmærksom på, at D5000 ikke har indbygget fokusmotor.
Det vil sige, at de gamle AF-glas ikke kan bruges med Autofokus.

Dvs. manuel fokus. Alternativet er Nikon D90, der har indbygget AF-motor.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-11-09 08:32

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Vær opmærksom på, at D5000 ikke har indbygget fokusmotor.
> Det vil sige, at de gamle AF-glas ikke kan bruges med Autofokus.

Ja - det er vigtigt, og jeg havde glemt det.
Jeg tænker altid på Nikon huse som kompatible med objektiver tilbage fra da
ruder-konge var knægt (i modsætning til f.eks. Minolta/Sony og Canon, der
lavede et stort skift i 80erne).

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-11-09 14:39

Mogens Hansen wrote:
> [...]
>
> Ja - det er vigtigt, og jeg havde glemt det.
> Jeg tænker altid på Nikon huse som kompatible med objektiver tilbage fra da

Kompatible, på den måde at man kan sætte dem på kamerahuset og bruge
dem. Men ikke nødvendigvis med alle features.

Bo //

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-11-09 13:48

> [...]
> det kan lade sig gøre.
>
> Jeg ligger også inde med en SB-24 blitz, duer den til det nye? Eller skal

Med hensyn til de gamle optikker, skal du nok være opmærksom på
at nogle af de nyere huse, kræver at motoren til AF'en sidder i
optikken... Hvor andre bliver drevet af af en motor i huset....

Jeg kiggede på et, men kunne ikke bruge mine gamle optikker.
på det nye...

Fik i øvrigt også en lang forklaring på, at det ikke var en god ide.
Noget med forskelle i hvordan de behandler lyset forskelligt.

M.V.H....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-09 14:33

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Fik i øvrigt også en lang forklaring på, at det ikke var en god ide.
> Noget med forskelle i hvordan de behandler lyset forskelligt.

Det er så en ordentlig omgang BullShit du er blevet udsat for.
Bortset fra AF ikke virker på AF-objektiverne fungerer alt nøjagtigt, som
det skal.

Ved endnu ældre AIS-objektiver mister du også lysmålingen, men i manuel mode
kan de sagtens bruges.
Man skal dog selv gætte eksponeringen.

Større kameramodeller - Fra Nikon D200 og op, virker lysmålingen også på de
gamle AIS-objektiver.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-11-09 14:43

Benny Mortensen wrote:

> Fik i øvrigt også en lang forklaring på, at det ikke var en god ide.
> Noget med forskelle i hvordan de behandler lyset forskelligt.

Sikke en gang salgsgas. Lys er lys..

De bedste objektiver, jeg har til min D3 er faktisk 35mm 1.4 og 85mm bl.
1.4. Begge mere end 20 år gamle.

Der er ikke autofokus, men kameraets AF enhed kan alligevel fortælle mig
om motivet er skarpt, hvis ikke jeg selv kan se det i søgeren.
Lysmåling virker i manuel og i blænde prioriteret.

Bo //

Fra : Elmer Fjort

Dato : 26-11-09 23:34

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Fik i øvrigt også en lang forklaring på, at det ikke var en god ide.
> Noget med forskelle i hvordan de behandler lyset forskelligt.

De objektiver jeg ligger inde med er alle med snekke drev, så dem lader jeg
bare blive i kassen

Elmer

Fra : Jan Smed

Dato : 28-11-09 14:05

Elmer Fjort wrote:

> Hvor stort et Sd kort kan kameraet klare?? 8 eller 16Gb??

Mit har et 16 GB kort. Men det skal være tiptop kvalitet - køb ikke det
billigste!

> Som sagt har jeg et gammelt 801 som jo også er med autofocus, kan de
> objetiver der til bruges??

Du kan sagtens bruge objektiverne, men nok kun manuelt.

> Jeg ligger også inde med en SB-24 blitz, duer den til det nye? Eller skal
> jeg købe en ny?

Kan bruges, men du går glip af en masse finesser du ville få med Nikon
Speedlight.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 28-11-09 16:18

Fra : Thomsen

Dato : 29-11-09 11:29

> [...]
> det kan lade sig gøre.
>
> Jeg ligger også inde med en SB-24 blitz, duer den til det nye? Eller skal

Lige et lille tip vedrørende SD kort størrelsen.
Jeg synes det er bedre med 2 x 8 Gb kort i stedet for et stort 16 Gb.

Det er upraktisk og usikkert at samle en helvedes masse billeder på ét kort.

mvh Ole

Fra : Jan Smed

Dato : 29-11-09 14:39

Thomsen wrote:
> Lige et lille tip vedrørende SD kort størrelsen.
> Jeg synes det er bedre med 2 x 8 Gb kort i stedet for et stort 16 Gb.

Hvorfor ikke en håndfuld 16 GB kort? Med de priser?

Næste gang jeg skal ud at rejse, tager jeg et enkelt 16G-kort med + et i
reserve - og en extern harddisk (Verbatim 400G - fylder ikkr ret meget,
og vejer næsten ingenting).