Opel Zafira fra 2000.
Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 24-11-09 22:33

Hej med jer.

En kollega er ved at købe en Opel Zafira 2.0 DTi 16 Flexivan årgang 2000
med 175K på klokken.

Jeg har tidligere hørt at der skulle være en del probemer med de lidt
ældre Zafira'er, men er ikke lige sikker på om det gælder denne model eller?

Så hvis i har nogle guldkorn omkring problemer, hvad han skal være
opmærksom på eller lignende så må i gerne komme med dem.

Mvh.

Kasper

Fra : Armand

Dato : 25-11-09 00:04

Kasper Nordal Lund skrev:
> [...]
>
> Så hvis i har nogle guldkorn omkring problemer, hvad han skal være
> opmærksom på eller lignende så må i gerne komme med dem.

Det har lige været dyrt for en bekendt at tandremmen driver vandpumpen
på sådan en Zafira!
Ikke mindst p.g.a. værkstedet afleverede en bil der ikke kunne starte og
siden viste sig at have knækket 8 vippearme =

--
Armand.
(der indtil da regnede tandremmen for hellig)

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 25-11-09 06:18

Armand wrote:

> [...]
> Ikke mindst p.g.a. værkstedet afleverede en bil der ikke kunne starte og
> siden viste sig at have knækket 8 vippearme =

Dvs at man skal være ekstra opmærksom på om tandremmen skal skiftes, eller?

Fra : Armand

Dato : 25-11-09 23:55

Kasper Nordal Lund skrev:

> Dvs at man skal være ekstra opmærksom på om tandremmen skal skiftes, eller?

Man skal være opmærksom på at et defekt pumpeleje kan påvirke tandremmen
(-s taktning), og i ovennævnte tilfælde stod vandpumpen af inden
150.000km

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-11-09 00:05

Armand wrote:

> Man skal være opmærksom på at et defekt pumpeleje kan påvirke
> tandremmen (-s taktning), og i ovennævnte tilfælde stod vandpumpen af
> inden 150.000km

Opel har jo før i historien hentet massiv kapitalindsprøjtning til
virksomheden i kraft af tandremme.

--
- Frank

Fra : Karsten Andersen

Dato : 25-11-09 08:34

Wed, 25 Nov 2009 00:04:16 +0100, skrev Armand, på 21 linier, i
<4b0c6664$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

En DTI har vel kæde til knasten

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Armand

Dato : 26-11-09 00:34

Karsten Andersen skrev:
> Wed, 25 Nov 2009 00:04:16 +0100, skrev Armand, på 21 linier, i
> <4b0c6664$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

> En DTI har vel kæde til knasten

Det er en halvgammel sag efterhånden, så mod's omkring motoren i den
mellemliggende tid er jo meget tænkelig :-/

--
Armand.

Fra : Henning Keseler

Dato : 26-11-09 17:03

> Det har lige været dyrt for en bekendt at tandremmen driver vandpumpen på
> sådan en Zafira!

Der er ikke tandrem, men kædetræk i Izuzu motoren i DTi´en.

--
Henning

Fra : Leo Jensen

Dato : 25-11-09 00:20

On 25 Nov., 06:18, Kasper Nordal Lund <f...@usenet.dk> wrote:

> Dvs at man skal være ekstra opmærksom på om tandremmen skal skiftes, eller?

Knækkede vippearme er da MEGET bedre end bukkede ventiler når
tandremmen knækker eller springer en tand over. Ganske fornuftig
konstruktion, det er nemmere og billigere at skiftet 8 vippearme end
at renovere topstykke og skifte ventiler og måske knastaksler. Pug
diesel fra 2001 har det også jvf en kollega, der lige har oplevet
noget lignende...

Leo

Fra : Armand

Dato : 26-11-09 00:31

Leo Jensen skrev:

> [...]
> at renovere topstykke og skifte ventiler og måske knastaksler. Pug
> diesel fra 2001 har det også jvf en kollega, der lige har oplevet

Hvis det ligefrem skyldes et indbygget brudpunkt og at man regner
konstruktionen for så foolproof at man ikke behøver at afmontere toppen
for at kontrollere ventilernes gang i styrene, er det vel meget smart!
Men mon ikke at de fleste værksteder er så traditionsbundne omkring dén
reparation at man får 'the full Monty' (eller mindst får lov at betale
for det :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 26-11-09 16:58

Armand skrev:
> [...]
Og jeg måtte lige informere mig i en Haynes på biblioteket: Min 206 Hdi
har også vandpumpen trukket af tandremmen
Måske at dé to detaljer ligefrem hører sammen :-/

> [...]
> Men mon ikke at de fleste værksteder er så traditionsbundne omkring dén
> reparation at man får 'the full Monty' (eller mindst får lov at betale

Og dét er akkurat dét der nu er sket for min bekendt ved Tegllund/Opel:
Man anede ikke at vippearmene ligefrem havde et brudsted og følte lige
at man hellere måtte skille hele lortet ad (inkl. bundkar) som man
plejer

--
Armand.

Fra : Lars Hansen

Dato : 25-11-09 14:33

"Kasper Nordal Lund" <fake@usenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så hvis i har nogle guldkorn omkring problemer, hvad han skal være
> opmærksom på eller lignende så må i gerne komme med dem.

Hej Kasper

Jeg kørte i en Opel Zafira 2.0 DTI Flexivan fra 2000-2004, og igen i en
anden magen til fra 2004 til 2008.
Begge blev købt splinternye og skiftet ud efter 4 år på gaden.
Den første nåede at runde ca. 140.000 km på trippen uden en eneste fejl
overhovedet, selvfølgelig med dækslid men ikke andet, Ikke engang bremser
fik den nye af.
Den anden nåede at runde ca. 120.000 km på trippen med kun én fejl.
Motorstyringen/computeren strøg sig en tur hvilket resulterede i en
laaaaaang tur i nødsporet med 30 km/t.......
Computeren blev skiftet og den kørte resten af tiden uden det mindste
problem.
Begge havde ikke skyggen af rust efter de fire år og ej heller den mindste
mislyd nogen steder fra.
Det skal lige siges at jeg gik/går meget op i at overholde alle
servicebesøg, som for øvrigt er overkommelige i pris på en Zafira.

Bilen i sig selv er en af de bedste biler jeg nogensinde har haft. Den har
en kørekomfort og lydløshed uden mage, og så trækker de 100 dieselheste
hamrende godt.
Da den sidste skulle skiftes blev jeg i stedet belemret med en Toyota
Sportsvan 2.0 TurboDiesel, og den døjer jeg desværre stadig med.......
Overhovedet ingen sammenligning med Zafira´en.
Zafira´en er en personbil med dertil hørende komfort, lydløshed osv. osv.
Sportsvan´en er en kassebil med dertil hørende rumlen, støj, osv. osv.

Jeg kørte ca. 14-16 km pr. liter diesel i Zafira´en, og jeg er ikke den der
kører morfarkørsel.
Kørte jeg rigtigt pænt en hel tankfuld rundede den gladeligt omkring 18 på
literen.

På min anbefaling købte en af mine kammerater en Zafira 2.0 DTI i 2001 og
den har han stadig. Sidst jeg var med ham ude at køre så jeg at den havde
rundet 230.000 på trippen, og den lød stadig lige sund!
Ydermere var der ikke et gram rust at se nogen steder på trods (eller netop
fordi) af at den aldrig har fået undervognsbehandling.

Så havde jeg kunnet proppe hele familien med tilhørende barnevogne ind i en
Zafira, så havde jeg helt sikkert sådan én i dag! (Kører lige nu Kia
Carnival for at få plads til det hele).
Og jeg ville ikke betænke mig på at købe en der havde gået 175.000.

Lars Hansen

Fra : Leo Jensen

Dato : 25-11-09 06:52

On 25 Nov., 14:32, "Lars Hansen" <L...@oland.danmark> wrote:

> [...]
> Carnival for at få plads til det hele).
> Og jeg ville ikke betænke mig på at købe en der havde gået 175.000.

Tja, jeg lod være med at skrive om mine oplevelser med vores (mis)
brugte firma-Zafira med benzinmotor. Det jeg oplevede vil du også
opleve på en simpel prøvetur i bilen, og det tilfører ikke noget
omkring eventuelle fejl, til gengæld er det langt fra så positivt som
ovenstående indlæg

Her er hvad jeg skrev her i gruppen efter min første tur i den bil:

Jeg har lige kørt turen Kolding-Sønderborg og retur i firmaets Opel
Zafira Flexivan 1.8 16V. Den gjorde det selvfølgelig uden det mindste
problem, men jeg blev da husket på hvorfor jeg har valgt ikke at have
en gennemsnitsbil.

Støj: Masser. Indsugningen støjer sundt og HØJT ved +120 km/t. Det
skulle ikke undre mig om man runder de 85 dB ved 140 km/t. Virkeligt
enerverende at høre på.
Betjening: Tåbeligt hård kobling. Formentlig slidt op, det kan ikke
passe at den skal være SÅ hård.
Affjedring, bremser og styring: Helt ok til motorvej. Bremserne
føltes
dog ikke specielt ivrige efter at stoppe bilen.
Slid: Hul i førersæde, rust i panelsamlingen under fordørene. En bil
med 118.000 km på klokken og vel 2-3 år gammel. Resten var rimeligt
pænt og knirkefrit. Ikke at et knirk ville have en chance for at
trænge igennem for motorstøjen.
Motor: Slipper ikke gassen før måske et halvt sekund efter jeg har
gjort det, men det er nok et eller andet antiforureningssystem, der
bestemmer. Det har jeg oplevet i andre nye biler før, man kan sikkert
lære at leve med det. Trækker jævnt, men ikke voldsomt ..

Jeg er lidt overrasket over at en bil, som trods alt koster lidt
kroner med hvide plader er så trist en oplevelse. En rigtig
arbejdshest, og heller ikke mere end det.

Fra : Lars Hansen

Dato : 25-11-09 15:47

-
[...]

Jeg har også haft prøvet 1.8´eren og ja! Den støjer voldsomt i forhold til
2.0 DTI´eren.
Generelt synes jeg at 1.8´eren var noget undermotoriseret og netop derfor
larmede.
Da jeg havde mine 2.0 DTI´ere var der andre i firmaet der havde 1.8´ere og
1.6´ere. Der var ingen tvivl om at 2.0 DTI´eren og 1.6´eren (Benzin) var de
bedste at køre i.

Lars Hansen

Fra : N/A

Dato : 26-11-09 00:31