Koenigsegg har stoppet købet af Saab :)
Fra : Mogens

Dato : 24-11-09 18:08

http://sydsvenskan.se/ekonomi/article570811/Koenigsegg-stoppar-Saab-kop.html
Koenigsegg stoppar Saab-köp!
"Förhandlingarna om köpet av Saab Automobile har avslutats. Koenigsegg
uppger att affären inte blev klar i tid"

OG -> gennemåret 2009 har Saab tabt et salg af nye biler på mellem 65-70
procent.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 24-11-09 18:22

Mogens wrote:
> [...]
> uppger att affären inte blev klar i tid"
>
> OG -> gennemåret 2009 har Saab tabt et salg af nye biler på mellem

Jeg har vist aldrig lagt skjul på at jeg gennem forløbet har haft svært ved
at se hvordan det skulle kunne gennemføres og kunne blive en rentabel
forretning over sigt.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 24-11-09 10:29

On 24 Nov., 18:07, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:
> [...]
> uppger att affären inte blev klar i tid"
>
> OG -> gennemåret 2009 har Saab tabt et salg af nye biler på mellem 65-70

Sørgeligt at en laaaaangsommelig låneproces skal ødelægge en klar
forretningsplan....
Desværre har EIB/EU trukket tiden så langt, at Koenigsegg Groups plan
ikke længere kan holde sammen...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 24-11-09 18:56

Henrik B. wrote:

> Sørgeligt at en laaaaangsommelig låneproces skal ødelægge en klar
> forretningsplan....
> Desværre har EIB/EU trukket tiden så langt, at Koenigsegg Groups plan
> ikke længere kan holde sammen...

Det var jo allesammens penge der skulle kastes ind i foretagendet. Ingen kan
vel bebrejde dem at de undersøger sagen til bunds.

Godt 4 MIA SEK er trods alt en slant.

--
- Frank

Fra : Mogens

Dato : 24-11-09 21:14

> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Kreditvurdering kan generelt trække lidt ud, og hér har den nok været lidet
gennemskuelig

Den svenske stat ville ikke garantere for lånet

> Det var jo allesammens penge der skulle kastes ind i foretagendet. Ingen
> kan vel bebrejde dem at de undersøger sagen til bunds.
> Godt 4 MIA SEK er trods alt en slant.

Nej - så ville de jo blot få tæv bagefter...

Fra : Henrik B.

Dato : 24-11-09 23:28

On 24 Nov., 21:14, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:

> Den svenske stat ville ikke garantere for lånet

Godkendelsen kunne være sket hvad dag det skulle være.

Så nu er der kun to muligheder tilbage:
1. GM beholder Saab - der er jo trods alt to helt nye modeller
færdigudviklet..
2. Saab sælges til kinesiske BAIC...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-11-09 15:03

Henrik B. wrote:

> Godkendelsen kunne være sket hvad dag det skulle være.

Den tror jeg fsv også var på vej. Enten har nogen forhandlet på skrømt med
større tro på statslig subsidiering, eller også kunne kapitalgrundlaget ikke
alligevel skaffes, da CvK ikke gad sætte sportsvognsfabrikken over styr i et
Saabeventyr, eller anden investor fik kolde fødder.

> Så nu er der kun to muligheder tilbage:
> 1. GM beholder Saab - der er jo trods alt to helt nye modeller
> færdigudviklet..
> 2. Saab sælges til kinesiske BAIC...

Eller at det går på røven med et brag. Tror mest på de 2 sidste.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 25-11-09 12:18

On 25 Nov., 15:02, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> [...]
> alligevel skaffes, da CvK ikke gad sætte sportsvognsfabrikken over styr i et
> Saabeventyr, eller anden investor fik kolde fødder.

Igen! CvK er blot ansigtet udadtil, og har ikke det afgørende ord på
nogen måde. Han er blot daglig "produktionsleder", om man så må sige.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-11-09 23:01

Henrik B. wrote:

> Igen! CvK er blot ansigtet udadtil, og har ikke det afgørende ord på
> nogen måde. Han er blot daglig "produktionsleder", om man så må sige.

Nu er datidsformen vel på sin plads? "var"

Nuvel. Hvis Saab skal overleve skal det ikke være "business as usual.

--
- Frank

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 05-12-09 17:40

On Tue, 24 Nov 2009 09:29:25 -0800 (PST), "Henrik B." <saab95aeroestate@gmail.com> wrote:

>Sørgeligt at en laaaaangsommelig låneproces skal ødelægge en klar
>forretningsplan....
>Desværre har EIB/EU trukket tiden så langt, at Koenigsegg Groups plan
>ikke længere kan holde sammen...

Jeg tvivler på at den nogensinde har kunnet holde sammen. Set på afstand
virkede det mere som et forsøg på at få hænderne på nogle dejlige statspenge.
--
http://rutluk.blogspot.com (kultur, mest film & musik)
http://aviskritiker.blogspot.com (aviser og tal)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 18:41

Jesper Lauridsen wrote:

> Jeg tvivler på at den nogensinde har kunnet holde sammen. Set på
> afstand
> virkede det mere som et forsøg på at få hænderne på nogle dejlige
> statspenge.

Den mistanke har også været min fra starten af. Særligt da Angela Merkel var
så rundhåndet med Opel. Så CDU/CSU i Tyskland skulle give massiv statsstøtte
men ikke Moderaterne i Sverige, kom lidt som en overraskelse.

Mistanken er skam heller ikke bortfejet. Det gik bare op for CvK & Co at den
ikke var let at fiske hjem. At hvert skridt ville blive overvåget
efterfølgende.

--
- Frank

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-09 10:32

"Henrik B." <saab95aeroestate@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Sørgeligt at en laaaaangsommelig låneproces skal ødelægge en klar
> forretningsplan....

Hehe.
En fornøjelse at skue.
Det irriterer så mange naive mennesker
og det er godt.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 24-11-09 18:58

Mogens wrote:
> [...]
> uppger att affären inte blev klar i tid"
>
> OG -> gennemåret 2009 har Saab tabt et salg af nye biler på mellem

I min optik er det Königseggs der har fået lunkne fødder af at skulle have
kinesere til at eje knapt halvdelen af deres hjerteblod:
Sportsvognsfabrikken.

Så er det vel gået op for dem, at selvom finansieringen allerede var på
plads, så ville det være op af Mont Ventoux for dem.

--
- Frank

Fra : Mogens

Dato : 24-11-09 19:07

> Så er det vel gået op for dem, at selvom finansieringen allerede var på
> plads, så ville det være op af Mont Ventoux for dem.

Finansieringen var netop ikke på plads. Der manglede 3 mia kr fra European
Investment Bank samt en garanti for/bag lånet fra den svenske stat.

Fra : Mogens

Dato : 24-11-09 21:26

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> uppger att affären inte blev klar i tid"
> OG -> gennemåret 2009 har Saab tabt et salg af nye biler på mellem 65-70

Stor uddybende artikel og interview med diverse chefer:
www.automotorsport.se/news/19811/koenigsegg-vi-drar-oss-ur-saab-affären/

Fra : Martin [6000]

Dato : 24-11-09 22:00

> Koenigsegg stoppar Saab-köp!
> "Förhandlingarna om köpet av Saab Automobile har avslutats. Koenigsegg
> uppger att affären inte blev klar i tid"

Og lige _der_ kom Frank i trussen.... ))

--
Martin

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-11-09 01:12

Martin [6000] wrote:

> Og lige _der_ kom Frank i trussen.... ))

Du kender rummellen?

Nuvel. Nu er jeg jo vant til at få ret, så nej..

--
- Frank

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-11-09 06:55

Frank Leegaard wrote:

> Nuvel. Nu er jeg jo vant til at få ret, så nej..

Pudsigt nok har du stadig behov for et "hvad sagde jeg" indlæg

--
vh
Torben

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-11-09 15:00

Torben Scheel wrote:

> Pudsigt nok har du stadig behov for et "hvad sagde jeg" indlæg

Hvad pudsigt er der ved det?

For hvad sagde jeg?

Det er da kun pivehoveder der ikke tør være et mandfolk og hovere over når
de har vundet en kamp. Turneringen er ikke slut endnu. Saab er ikke lukket
og slukket. Men at se Konigsegg som en reel overtager er Saab har jeg
altid - og vel nu nok med rette - set som en umulig opgave.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 25-11-09 07:47

On 25 Nov., 15:00, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Men at se Konigsegg som en reel overtager er Saab har jeg
> altid - og vel nu nok med rette - set som en umulig opgave.

Nok mest fordi du igen og igen ikke forholder dig til facts! Det er
ikke, og har aldrig været Koenigsegg, som skulle købe Saab. Det skulle
derimod Koenigsegg Groups, som bl.a. ejer Koenigsegg. Dertil to
amerikanske milliardærer og BAIC...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-11-09 18:27

Henrik B. wrote:

> [...]
> ikke, og har aldrig været Koenigsegg, som skulle købe Saab. Det skulle
> derimod Koenigsegg Groups, som bl.a. ejer Koenigsegg. Dertil to

BAIC kom ind i sidste omgang. Det er den eneste der har lidt forstand på
bilproduktion. Konigsegg er HÅNDVÆRKER:

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 27-11-09 15:59

On 25 Nov., 18:26, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> BAIC kom ind i sidste omgang. Det er den eneste der har lidt forstand på
> bilproduktion. Konigsegg er HÅNDVÆRKER:

BAIC skulle i øvrigt ikke have noget med Saab at gøre direkte,
eftersom BAIC's investering var i Koenigsegg Group...

--
http:/www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-11-09 00:04

Henrik B. wrote:

> BAIC skulle i øvrigt ikke have noget med Saab at gøre direkte,
> eftersom BAIC's investering var i Koenigsegg Group...

Hvilket gjorde konstruktionen endnu mere skæv. Mit gæt er at den gode CvK
har fået et vip af en vognstang fra nogle branchekendere om at det han var i
gang med var en dødedans. Vel og mærke for hele Koenigsegg-gruppen.

En anden mulighed var, at det viste sig ikke rigtigt at være muligt at malke
den svenske stat og EU som planlagt.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 29-11-09 20:05

> Hvilket gjorde konstruktionen endnu mere skæv. Mit gæt er at den gode CvK
> har fået et vip af en vognstang fra nogle branchekendere om at det han var
> i gang med var en dødedans. Vel og mærke for hele Koenigsegg-gruppen.

Hmmmm, hvad skal der egentlig til, for at du forstår hvad man fortæller dig?
CvK har ikke det beslutningsmandat. Han er som fem gange tidligere nævnt,
blot ansigtet udad til...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 21:30

Henrik B. wrote:
> [...]
> fortæller dig? CvK har ikke det beslutningsmandat. Han er som fem
> gange tidligere nævnt, blot ansigtet udad til...

Det ændrer da ikke ved at det hans værk blandt andet, der ville blive kastet
ind i projektet. Koenigseggs gruppens investering var jo netop
sportsvognsfabrikken.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 29-11-09 21:42

> Det ændrer da ikke ved at det hans værk blandt andet, der ville blive
> kastet ind i projektet. Koenigseggs gruppens investering var jo netop
> sportsvognsfabrikken.

Nu har det ikke været CvK's "værk" længe...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-11-09 05:08

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Nu har det ikke været CvK's "værk" længe...

Det tror jeg han vil blive ked af at høre.

--
- Frank

Fra : Mogens

Dato : 30-11-09 18:31

> Det tror jeg han vil blive ked af at høre.

Jeg vil tro, I 2 kamphaner ved lige lidt om det. Forleden var der en svensk
udsendelse om firmaet, hvor de fortalte en del om at arbejde for HAM
Koenigsegg - at man får lidt i løn for at arbejde den "dobbelte tid". Der
var meget lidt plads til andet end arbejde, fordi det at arbejde for HAM var
en livsstil.

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-09 18:34

> [...]
> Der var meget lidt plads til andet end arbejde, fordi det at arbejde for

Det ændrer ikke på det faktum at fabrikken "Koenigsegg", er ejet af firmaet
"Koenigsegg Group", som bl.a. ejes af norske Bård Eker og et par
amerikanere. CvK er blot mindretals aktionær og ansat som daglig leder af
virksomheden Koenigsegg.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-11-09 18:49

Henrik B. wrote:
> [...]
> firmaet "Koenigsegg Group", som bl.a. ejes af norske Bård Eker og et
> par amerikanere. CvK er blot mindretals aktionær og ansat som daglig

Du har ikke megen indsigt i menneskelig psyke? Hvordan ville det være at et
sportsvognsfirma som bar dit navn, nu var mistet?

Det er lige til en Bror Magnussen exit.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-09 18:57

> Du har ikke megen indsigt i menneskelig psyke? Hvordan ville det være at
> et sportsvognsfirma som bar dit navn, nu var mistet?

Det handler jo om at hvis man ønsker ens livsværk skal overleve og udvikle
sig, så er man nødt til at slippe tøjlerne.

Er der ved at gå lidt Eque i dig?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-11-09 20:24

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Det handler jo om at hvis man ønsker ens livsværk skal overleve og
> udvikle sig, så er man nødt til at slippe tøjlerne.

Slippe tøjlerne og miste vognen er 2 forskellige ting.

> Er der ved at gå lidt Eque i dig?

Jeg synes mere du lyder som et ekko af Ekko ..

:-|

--
- Frank

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-11-09 06:26

> Du kender rummellen?

Yup

> Nuvel. Nu er jeg jo vant til at få ret, så nej..

Jeg har forholdt mig passiv i al den SAAB-snak - mest fordi jeg ikke har
kunne finde hoved og hale i det.

--
Martin

Fra : Henrik B.

Dato : 26-11-09 12:24

On 24 Nov., 18:07, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:

> "Förhandlingarna om köpet av Saab Automobile har avslutats. Koenigsegg
> uppger att affären inte blev klar i tid"

Og straks er to nye potentielle købere klar i kulissen.
Den ene - BAIC - var allerede en den af Koenigsegg Groups
finansieringsgrundlag.
Den kinesiske producent, som sidste år solgt 1,13 mio. biler i Kina,
har allerede på et tidligere tidspunkt gjort klart at man var klar til
at begynde at producere den udgående Saab 9-5, på licens til den
kinesiske marked.
Den anden er amerikanske Merbanco, hvis ejer i forvejen er stor Saab-
entusiast. Faderen har været involveret i flere såkaldte "company
turnarounds", hvor bl.a. Massey Ferguson kan nævnes. Merbanco var én
af de tre tilbageværende i slutspurten i sommer, da GM besluttede sig
for at vælge Koenigsegg.

EIB har meldt ud at lånegodkendelsen vil følge en evt. ny køber...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-11-09 21:54

Henrik B. wrote:

> [...]
> for at vælge Koenigsegg.
>
> EIB har meldt ud at lånegodkendelsen vil følge en evt. ny køber...

Nu må vi se. I givet fald vil et liv med Merbanco IMHO være at foretrække.
Sporene fra Rover og kinøjsere, skræmmer i alle fald.

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-11-09 22:27

Henrik B. wrote:

> [...]
> turnarounds", hvor bl.a. Massey Ferguson kan nævnes. Merbanco var én
> af de tre tilbageværende i slutspurten i sommer, da GM besluttede sig

Merbanco mener nogle ikke rigtig er på banen.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\11\26\363624§ionid=undefined

Surt for Saab. For kinøjserne er mest interesserede i at "stjæle" teknologi
IMHO.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 26-11-09 16:54

On 26 Nov., 22:26, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Merbanco mener nogle ikke rigtig er på banen.

De "nogle" taler så mod bedre vidende:
http://www.automotorsport.se/news/19825/merbanco-är-helt-klart-intresserade-av-saab/

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-11-09 03:09

Henrik B. wrote:

> De "nogle" taler så mod bedre vidende:
> http://www.automotorsport.se/news/19825/merbanco-är-helt-klart-intresserade-av-saab/

Hvor ved du fra de taler mod bedre vidende?

Er det "den anonyme kilde" du lægger så megen lid til?

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 26-11-09 23:31

On 27 Nov., 03:08, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Hvor ved du fra de taler mod bedre vidende?
>
> Er det "den anonyme kilde" du lægger så megen lid til?

Læs dog artiklen mand...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens

Dato : 27-11-09 16:10

"Henrik B." <saab95aeroestate@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Læs dog artiklen mand...

Nu lyder du urimelig

Fra : Henrik B.

Dato : 27-11-09 16:12

> Nu lyder du urimelig

Du mener ikke at det er rimeligt at stille et sådan krav?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-11-09 17:20

Henrik B. wrote:
> "Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Du mener ikke at det er rimeligt at stille et sådan krav?

Jeg synes i stedet du skulle tage og læse artiklen i di.se

Som sagt henviser jeg til dem. Jeg har dog ingen som helst grund til at tro
at det de skriver er mod bedre vidende.

Derfor kunne jeg så godt tænke mig at du ekspliciterede hvor du mener de
taler mod bedre vidende og hvordan de gør det.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 27-11-09 15:35

On 27 Nov., 17:20, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Jeg synes i stedet du skulle tage og læse artiklen i di.se

Er for længst læst. Og i modsætning til dig, så ophæver jeg ikke noget
til "lov", blot fordi afsenderen hedder noget med "Industri", eller
fordi de har en udtalelse fra en såkaldt "bilekspert"...
Jeg forholder mig kildekritisk, ligesom jeg allerede én gang tidligere
har gjort dig opmærksom på, at jeg har kilder tæt på sagen...

Det undrer mig meget, at du vælger komplet at overse åbenlyse fakta, i
den artikel jeg linker til. Hér er en gentagelse af fakta - ikke
spekulationer fra en eller anden "ekspert":

"Att Merbanco var intresserade av att bidra i Saab-affären stod klart
redan för ett dygn sedan då vd:n Christopher Johnston (som även
tillhör ägarfamiljen) gjorde ett inlägg på Saab-bloggen
"SaabsUnited.com" som drivs av entusiasten Steven Wade. Christopher
Johnston skrev då ordagrant ett inlägg på forumet efter att det blev
känt att Koenigsegg Group hoppat av:
"We are quite sad to hear the news. We remain fans of the brand and
team at Saab. Under the right circumstances, would be pleased to look
at stepping in and applying our experience to help."
Översatt: "Vi är ledsna över vad som sägs på nyheterna. Vi är
fortfarande lika entusiastiska över varumärket och teamet bakom Saab.
Under rätt omständigheter skulle vi vara gärna titta på möjligheterna
att kliva in och använda vår expertis för att hjälpa till."

> Som sagt henviser jeg til dem. Jeg har dog ingen som helst grund til at tro
> at det de skriver er mod bedre vidende.

De skriver ikke mod bedrevidende, men derimod ud fra de informationer
de har tilgængeligt på et givent tidspunkt - deraf også min opfordring
til blot en smule mere kildekritik!

> Derfor kunne jeg så godt tænke mig at du ekspliciterede hvor du mener de
> taler mod bedre vidende og hvordan de gør det.

Hvis ovenstående ikke er nok for dig, og du fæstner mere lid til
f.eks. danske medier, kan du jo tjekke TV2's tekst-tv side 161. Her
vil du kunne læse at GM udtaler at de er inde i forhandlinger med
potentielle købere til Saab...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-11-09 00:10

Henrik B. wrote:

> [...]
> Under rätt omständigheter skulle vi vara gärna titta på möjligheterna
> att kliva in och använda vår expertis för att hjälpa till."

Og hvad har det lige med køb at gøre? Det er en gungrende tom politisk
korrekt intetsigende manifestation.

Gratis rekvalme for hele verden.

> De skriver ikke mod bedrevidende, men derimod ud fra de informationer
> de har tilgængeligt på et givent tidspunkt - deraf også min opfordring
> til blot en smule mere kildekritik!

DU er jo netop ikke spor kildekritisk. Johnston siger ikke en pind andet end
de vil hjælpe. Tom intetsigende snak. Du lægger alle dine lyserøde
forhåbninger i den udmelding.

> [...]
> f.eks. danske medier, kan du jo tjekke TV2's tekst-tv side 161. Her
> vil du kunne læse at GM udtaler at de er inde i forhandlinger med

Naturligvis er de inde i forhandlinger. Det er enhver husejer med hus til
salg vel også.

Du er let at besnakke. Jeg krummer tæer over du snakker om kildekritik. Kan
du slet ikke se at de stort set ikke kan sige andet?

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 29-11-09 20:14

> DU er jo netop ikke spor kildekritisk. Johnston siger ikke en pind andet
> end de vil hjælpe. Tom intetsigende snak. Du lægger alle dine lyserøde
> forhåbninger i den udmelding.

Det eneste hér som er lyserødt, er dine VW-farvede briller...
Faktum er stadig at der tidligere på året var 27 henvendelser ang. Saab.
Heraf blev 10 udvalgt til at besøge fabrikken, og fremlægge nærmere planer.
Slutteligt blev tre udvalgt i slutspurten, hvoraf Koenigsegg løb med
købstilbudet. Du mener altså seriøst nu, at alle de tidligere interessenter
pludselig er forsvundet, blot fordi de ikke fik chancen i første
omgang....come on man!

Desuden ville de være galimatias af GM at lukke Saab - det må selv du kunne
se, som du praler med økonomisk indsigt:
1. Hvis Saab lukkes, står GM tilbage med endnu en regning i milliardklassen,
p.g.a. kontraktlige forpligtelser (er tidl. nævnt af DI.se)
2. Ved et salg vil GM slippe for disse forpligtelser, ligesom det vil give
penge i kassen.
3. Der findes to modeller klar (på produktionslinien), hvor alle
udviklingsomkostninger ér betalt og afskrevet, hvor der kun vil være de rene
produktionsomkostninger. Det ville være direkte tåbeligt ikke at forsøge at
sælge disse, for at se om det vil kunne betyde en fornuftig retabilitet,
specielt set i lyset af, at fabrikken nu er trimmet så der er sammenhæng i
tingene...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 21:34

Henrik B. wrote:
> [...]
> de tidligere interessenter pludselig er forsvundet, blot fordi de
> ikke fik chancen i første omgang....come on man!

Og du mener fordi det stillede sig som interesserede er der noget bag?

> [...]
> 1. Hvis Saab lukkes, står GM tilbage med endnu en regning i
> milliardklassen, p.g.a. kontraktlige forpligtelser (er tidl. nævnt af

Ikke desto mindre tror jeg det er det der sker.

> 2. Ved et salg vil GM slippe for disse forpligtelser, ligesom det vil
> give penge i kassen.

Det vil der. Der skal dog være en køber der ønsker at videreføre fabrikken.
Ellers er (1) ligegyldigt.

> [...]
> fornuftig retabilitet, specielt set i lyset af, at fabrikken nu er
> trimmet så der er sammenhæng i tingene...

Problemet er så bare at Saab aldrig har kunnet skabe rentabilitet de sidste
årtier.

Hvorfor tror du Koenigsegg sprang fra?

Hvorfor tror du ikke at køberne stod i kø. Der kommer vattede udmeldinger.
Ingen konkret snak.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 29-11-09 21:46

> Problemet er så bare at Saab aldrig har kunnet skabe rentabilitet de
> sidste årtier.

Det har også været nævnt tidligere - bl.a. af DI - at Saab min. ét af de
seneste ti år har givet overskud, som belejligt blev kanaliseret til Opel i
Tyskland. Ligesom det er kendt at Saab blev tvunget til at købe motorer af
Opel (samt sikkert rigtig mange andre dele), som var 60% dyrere end egen
produktion.

> Hvorfor tror du Koenigsegg sprang fra?

Fordi de ikke længere kan få enderne til at mødes, da man ikke har haft de
seneste 2 - 3 måneder til at få startet tingene op. Og der var udsigt til at
der ville gå endnu 2 - 3 måneder, inden de ville kunne begynde at sælge
biler...

> Hvorfor tror du ikke at køberne stod i kø. Der kommer vattede udmeldinger.

Jeg ved ikke rigtig hvor mange du mener der skal til, før man taler om kø,
men for mig er 27 en kø. Selv de ti som blev inviteret til Trollhättan er en
kø...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 29-11-09 22:04

> Problemet er så bare at Saab aldrig har kunnet skabe rentabilitet de
> sidste årtier.

Og for at understrege det jeg skrev:

Ingeniøren, 27. Novemner 2009

"LEAN. Økonomisk krise eller ej, så er Saab-fabrikkerne i Trollhätten udråbt
til den mest effektive produktionsvirksomhed i Europa. Virksomheden har
fornylig modtaget 'Svenska Lean-prisat', der uddeles af den svenske
organisation Lean-Forum. Det sveske blad Ny Teknik sammenlignede sidste år
Saabs fabrikker med Volvos tilsvarende, og også her faldt
effektivitetsfordelen ud til Saabs side. Produktionsdirektøren hos Saab,
Gunnar Brunius mener, at virksomhedens livstruende krise har tømret
medarbejderne tættere sammen, hvilket har øget beslutsomheden for at finde
de bedste løsninger. "

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 27-11-09 15:59

On 27 Nov., 23:34, "Henrik B." <saab95aeroest...@gmail.com> wrote:
> [...]

Og kilden er Reuters:
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/11/27/195110.htm?rss=true

"GM taler med mulige købere af Saab
27. nov. 2009 19.58 Udland Opdat.: 27. nov. 2009 19.59
Måske undgår svenske Saab at blive lukket. Den amerikanske bilgigant
General Motors (GM), som ejer Saab, oplyser, at den forhandler med
flere potentielle købere om at overtage Saab, skriver Reuters.

- Vi kan bekræfte, at vi har hørt fra forskellige investorer. Vi har
en tæt dialog og en tæt kontakt med adskillige, som har udtrykt
interesse for at købe Saabs bildivision, siger Saab-talskvinde Gunilla
Gustavs.

- Det er ikke så overraskende, eftersom der var 27, som oprindeligt
var interesseret, og der var 10, som kom og besøgte virksomheden i
april og maj, siger hun.

Saabs fremtid afgøres på tirsdag
Gunilla Gustavs vil ikke komme med yderligere oplysninger om
processen, efter at salget af Saab til den svenske
luksussportsvognsproducent Koenigsegg kollapsede.

Beijing Automotive Industry Holding, den 10. største bilproducent i
Kina, havde planlagt at købe en andel af Koenigsegg, hvis denne
producent overtog Saab.

GM's bestyrelse mødes på tirsdag for at beslutte, om koncernen skal
gøre et nyt forsøg på at sælge Saab, eller den skal lukke og slukke
for den 60 år gamle svenske bilfabrikant."

--http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-11-09 00:13

Henrik B. wrote:

> [...]
> gøre et nyt forsøg på at sælge Saab, eller den skal lukke og slukke
> for den 60 år gamle svenske bilfabrikant."

Hvad får du ud af den artikel?

Jeg får det ud af den, at alt kan ske.

Min egen overbevisning hælder til at GM lukker fabrikken.

Nu får vi se. Jeg under gerne Saab at overleve da jeg synes det er en ganske
fin bil. Det ændrer dog ikke ved at tiderne er i ugunst for Saab og har
været det længe.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-09 07:01

On 30 Nov., 11:01, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> OK - jeg spørger fordi din interesse for emnet ligner, at du implicit
> håber, mest fordi nogle brænder for mærket og dermed "så kan de lære det".

Jeps, i Frank's "verden" må man ikke brænde for noget - det må kun
han. )

Jeg kan se det hos et par kollegaer også, de er gennemsyrede
hjernevaskede af VW...
Du ved, dér hvor entusiasmen for længst er afløst af fanatisme...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-11-09 18:27

Henrik B. wrote:

> Jeps, i Frank's "verden" må man ikke brænde for noget - det må kun
> han. )

Rolig nu Bøv. Så fanatisk er jeg slet ikke.

> Jeg kan se det hos et par kollegaer også, de er gennemsyrede
> hjernevaskede af VW...
> Du ved, dér hvor entusiasmen for længst er afløst af fanatisme...

Det kaldes da bare ejerglæde ...

Velbegrundet ejerglæde ...

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-09 18:36

> Det kaldes da bare ejerglæde ...

Øh nej, det kaldes fanatisme, når man ikke kan se noget godt i andet -
overhovedet - ligesom man ikke ønsker at se evt. negative sider ved
pågældende produkt.

> Velbegrundet ejerglæde ...

Nope, ikke når man er så enøjet at man totalt ignorer fakta - også de
negative. (Vi taler her mine kollegaer).

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-11-09 18:51

Henrik B. wrote:
> [...]
>
> Øh nej, det kaldes fanatisme, når man ikke kan se noget godt i andet -
> overhovedet - ligesom man ikke ønsker at se evt. negative sider ved

VW har sgu da masser af problemer. Ingen tvivl om det.

At nægte det er da kun pinligt.

> Nope, ikke når man er så enøjet at man totalt ignorer fakta - også de
> negative. (Vi taler her mine kollegaer).

Natürlich - Natûrlich ...

--
- Frank

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-11-09 22:17

> Ikke desto mindre tror jeg det er det der sker.

Tror eller håber?

--
Martin

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-11-09 05:10

Fra : Martin [6000]

Dato : 30-11-09 11:02

> Håber det bestemt ikke. men er så meget realist at jeg tror.

OK - jeg spørger fordi din interesse for emnet ligner, at du implicit
håber, mest fordi nogle brænder for mærket og dermed "så kan de lære det".

Så jeg tager fejl kan jeg læse.

--
Martin

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-11-09 18:26

Martin [6000] wrote:

> OK - jeg spørger fordi din interesse for emnet ligner, at du implicit
> håber, mest fordi nogle brænder for mærket og dermed "så kan de lære
> det".
>
> Så jeg tager fejl kan jeg læse.

Jeg har da stort set altid synes at en Saab er en fed bil. Volvo er også
blevet det igen.

Men det ændrer ikke ved at jeg forholder mig til realiteter.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-09 18:37

> Men det ændrer ikke ved at jeg forholder mig til realiteter.

Det kan så diskuteres. For til trods for at du præsenteres for aspekter i
sagen, så er du urokkelig i din overbevisning om en lukning..

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-11-09 20:26

Henrik B. wrote:
> [...]
>
> Det kan så diskuteres. For til trods for at du præsenteres for
> aspekter i sagen, så er du urokkelig i din overbevisning om en

Næe bestemt ikke . Slet ikke endda. Men min mavefornemmelse har bare hele
tiden sagt at den kabale ikke kommer til at gå op.

Gider ikke skrive side op og side ned hvorfor, men der er utallige grunde.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-09 21:02

> Næe bestemt ikke . Slet ikke endda. Men min mavefornemmelse har bare hele
> tiden sagt at den kabale ikke kommer til at gå op.

SÅ er det jo godt at der findes folk som handler på mere end
"mavefornemmelse".. )

> Gider ikke skrive side op og side ned hvorfor, men der er utallige grunde.

Sæ'fø'li'. Skal jeg be' de interesserede købere i at rette henvendelse, så
de kan få tingene sat i rette perspektiv?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-12-09 07:52

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> SÅ er det jo godt at der findes folk som handler på mere end
> "mavefornemmelse".. )

Tror du virkeligt? Den gode Johnston var jo netop støtte på grund af
mavefornemmelser.

> Sæ'fø'li'. Skal jeg be' de interesserede købere i at rette
> henvendelse, så de kan få tingene sat i rette perspektiv?

Jeg kan da godt give dig et hint: En evt overtagelse af Saab ville betyde at
BAIC pludselig skulle til at agere markedsføringsmæssigt og logistisk på et
verdensmarked. Det er de slet ikke klar til.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-09 22:24

> Jeg kan da godt give dig et hint: En evt overtagelse af Saab ville betyde
> at BAIC pludselig skulle til at agere markedsføringsmæssigt og logistisk
> på et verdensmarked. Det er de slet ikke klar til.

*LOL*

Du mener seriøst at Kina's 5. største bilproducent, som markedsfører sig
over for 1+ Mia. mennesker, ikke kan hitte u' a' at gøre det lidt flere
Mia.? For slet ikke at tale om Saab's markedsføringsafd. - hvor amputeret
den end må være, som er vandt til at markedsføre sig på verdensmarkedet....
Markedsføring er udelukkende et spørgsmål om $$$ - hvor go' (=dyr)
reklamebureau har man råd til..

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-12-09 22:47

Henrik B. wrote:
> [...]
> verdensmarkedet.... Markedsføring er udelukkende et spørgsmål om $$$
> - hvor go' (=dyr) reklamebureau har man råd til..

Næe .. Du - det eneste BAIC vil med Saab er at

1) Have forrige models produktionsudstyr.
2) Malke dem for know-how.

Begge dele gør at GM helst ikke ser dem få Saab på helt egne hænder.

PS. Nuvel. Du mener ikke der er forskel på at sælge til et kinesisk marked
og så til vestligt land?

Hvor har du sidst se BAIC biler i større tal i vesten?

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-09 23:09

> 1) Have forrige models produktionsudstyr.
> 2) Malke dem for know-how.
>
> Begge dele gør at GM helst ikke ser dem få Saab på helt egne hænder.

Nu har GM jo også bidraget med STORE mængder knowhow til Saab - NOT!

> PS. Nuvel. Du mener ikke der er forskel på at sælge til et kinesisk marked
> og så til vestligt land?

Selvfølgelig er der forskel, men det er det man har reklamebureau'er og
marketingsafdelinger til, at tage højde for kulturelle forskelle....eller du
mener måske at f.eks. koreanerne blot kan noget kineserne ikke kan, for ikke
at tale om japserne...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-12-09 23:43

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Nu har GM jo også bidraget med STORE mængder knowhow til Saab - NOT!

Det er sgu da ligemeget. De sidder jo med nøglen til at blokere. Det koster
dem noget, men blokere kan de.

> [...]
> forskelle....eller du mener måske at f.eks. koreanerne blot kan noget
> kineserne ikke kan, for ikke at tale om japserne...

Jeps .. Du vil da ikke sammenligne kineserne med Sydkoreanere og Japsere?

Ikke at de ikke kommer. Men de er der bare ikke lige nu.

GM ser heller ikke ret gerne at de bidrager til at løfte deres know-how.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-09 23:46

> Det er sgu da ligemeget. De sidder jo med nøglen til at blokere. Det
> koster dem noget, men blokere kan de.

Helt sikkert, deres argument holder bare ikke...

> Jeps .. Du vil da ikke sammenligne kineserne med Sydkoreanere og Japsere?

Fordi?

> Ikke at de ikke kommer. Men de er der bare ikke lige nu.

Derfor den "nemme" løsning med at købe sig til knowhow (BAIC -> Saab,
Geely -> Volvo).

> GM ser heller ikke ret gerne at de bidrager til at løfte deres know-how.

Se dér var straks et langt mere validt argument...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-12-09 23:54

Henrik B. wrote:
> [...]
> Geely -> Volvo).

> Se dér var straks et langt mere validt argument...

Det argument er jo det mest banale og grundlæggende grund til GM tøver.
Ellers var lidt penge jo bedre end intet.

At tro at kinøjserne uden videre ville kunne producere og markedsføre videre
på Saab er ønsketænkning.

Den slags er langt mere komplekst end man tror.

Hvordan gik det dengang kinøjserne overtog Rover?

Blev der noget Rover ud af det?

Rover var meget sammenligneligt med Saab i dag.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-09 00:34

> Rover var meget sammenligneligt med Saab i dag.

Og så ikke alligevel...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-12-09 16:10

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Og så ikke alligevel...

Hvor adskiller det sig da væsentligt?

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-09 16:30

> Hvor adskiller det sig da væsentligt?

Størrelsesmæssigt ja, men hvad mener du lige at Rover har bidraget med, de
seneste 30 år, til den automotive verden?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 02-12-09 17:35

> Størrelsesmæssigt ja, men hvad mener du lige at Rover har bidraget med, de
> seneste 30 år, til den automotive verden?

Hvad Saab HAR bidraget med de sidste 30 år, er fløjtende ligegyldigt for
alle andre end Saab entusiaster.

Skal der være håb for Saab, kan de ikke leve på fortidens meritter. Det
spændende at se, hvordan den nye 9-5 bliver modtaget - dør den, dør Saab
IMO.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-09 18:06

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Hvad Saab HAR bidraget med de sidste 30 år, er fløjtende ligegyldigt for
> alle andre end Saab entusiaster.

Pointen er at Saab rent faktisk har noget at bidrage med, at der er masser
af innovation tilbage i de ansatte.
En evt. ny ejer skal forstå at udnytte dette - dét vil være Saab's nøgle til
overlevelse. De skal ikke forsøge at blive mailstream.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 02-12-09 19:12

> [...]
> En evt. ny ejer skal forstå at udnytte dette - dét vil være Saab's nøgle
> til overlevelse. De skal ikke forsøge at blive mailstream.

Well, deres to nicher (turbo og sikkerhed) er jo til stede ved alle mærker
nu. For mig at se skal de finde sig en ny niche som både favner bredt og
ikke rigtig findes ved andre mærker.
Hvad siger bongotrommerne fra Trollhättan, at nichen skal være i fremtiden ?

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-12-09 22:23

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Størrelsesmæssigt ja, men hvad mener du lige at Rover har bidraget
> med, de seneste 30 år, til den automotive verden?

Hvad har Saab da?

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-09 23:28

> Hvad har Saab da?

Som Brian nævner bl.a. turboteknologien, APC-systemet, sikkerhed, sikkerhed,
sikkerhed. Det var Saab som allerede i starten af 80'erne opfandt den måde,
hvorpå man den dag i dag opbygger front sikkerhedsstrukturen på
personbiler...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-12-09 23:49

Henrik B. wrote:
> [...]
> sikkerhed, sikkerhed. Det var Saab som allerede i starten af 80'erne
> opfandt den måde, hvorpå man den dag i dag opbygger front

Nu er vi vist på de høje nagler. Hvorfor tog de så ikke patent?

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-09 23:59

> Nu er vi vist på de høje nagler. Hvorfor tog de så ikke patent?

På hvad? Sikkerhedsstrukturen? Der skal så små ændringer til, for at man kan
henholde sig til, at det ikke er en rip-off.
Men du kan jo se på, hvordan bilers kollisionszone er konstrueret på moderne
biler, og du opdage at Saab 9000 var den første bil, som blev konstrueret på
den måde.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-12-09 00:54

Henrik B. wrote:
> [...]
> Men du kan jo se på, hvordan bilers kollisionszone er konstrueret på
> moderne biler, og du opdage at Saab 9000 var den første bil, som blev

Uanset om du har ret, kommer deres fortids meriter dem jo ikke til gode i
dag.

Glory days som Bruce synger.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-09 07:22

> Uanset om du har ret, kommer deres fortids meriter dem jo ikke til gode i
> dag.

Historien er kun en del af det - den viser at de kan.
Saab har flere nye sikkerhedstiltag på vej, så fordi man har kunnet
tidligere, betyder det ikke at man ikke kan fremad rettet...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-12-09 20:35

Henrik B. wrote:
> [...]
> Saab har flere nye sikkerhedstiltag på vej, så fordi man har kunnet
> tidligere, betyder det ikke at man ikke kan fremad rettet...

Det betyder ikke at man IKKE kan, men det betyder bestemt heller ikke man
KAN. Bolaget er i massiv krise. En krise som de fsv er "passager" i.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-09 23:29

> Hvad har Saab da?

Nåh ja, og så har Saab været foregangsproducent, når det galt Biohybrid'er i
Europa...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-12-09 00:53

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Nåh ja, og så har Saab været foregangsproducent, når det galt
> Biohybrid'er i Europa...

Helt som deres brasilianske kollegaer fra alle andre fabrikker?

Godaw do. Ændringerne er minimale for at det er muligt at køre etanoldrift.
Saab har vel også kun E85. Mener brassserne er meget længere.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-09 07:24

> Helt som deres brasilianske kollegaer fra alle andre fabrikker?

Hvorfor skrev jeg mon "i Europa"? )

> Godaw do. Ændringerne er minimale for at det er muligt at køre
> etanoldrift. Saab har vel også kun E85. Mener brassserne er meget længere.

Forskellen er, sammenlignet med andre europæiske producenter, at man meget
nemt kan opbygge Saab'er som er op til 10 år gamle, til E85 drift...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-12-09 20:36

Henrik B. wrote:
> [...]
>
> Forskellen er, sammenlignet med andre europæiske producenter, at man
> meget nemt kan opbygge Saab'er som er op til 10 år gamle, til E85

Ingen tvivl om det. Men det ændrer ikke ved den kunnen ikke er særlig
"high-tech."

--
- Frank

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-12-09 23:09

> til overlevelse. De skal ikke forsøge at blive mailstream.

Eller også skal de netop mainstreame...

SAAB har altid været lunkent (i forhold til mange andre mærker) netop
fordi de har været for "specielle".

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-12-09 23:41

> Nu er en Saab jo ikke speciel billig. Nok svært at hente merprisen hjem
> på en metervare.

Enig..

Men hva så.. lave en "specialbil" til "en million" som der ikke sælges
nok af?

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-12-09 01:08

> Har haft samme spekulationer. Hvorfor tror jeg mener at Saab dør?

Jeg ved ikke _hvad_ der er galt med SAAB, men det har altid været sådan
at folk hellere vil betale en halv mill for en BMW eller Mercedes - man
vælger "aldrig" en SAAB i den prisklasse.

Jeg må dog sige.. den nye 9-5 udstråler noget den gamle 9-5 aldrig havde
i nær samme stil.. prestige og lækkerhed.

Ellers må de tilbage og bygge en 9000 igen - det er sq køremaskine der
vil noget.

--
Martin

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-12-09 20:34

Martin [6000] wrote:

> [...]
> havde i nær samme stil.. prestige og lækkerhed.
>
> Ellers må de tilbage og bygge en 9000 igen - det er sq køremaskine der

Problemet er det massive antal den nye skal sælge i for break-even.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-09 21:28

> Problemet er det massive antal den nye skal sælge i for break-even.

Nå, hvad er det antal da?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-12-09 22:45

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Nå, hvad er det antal da?

Der er nævnt omkring 100K

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-09 22:59

> Der er nævnt omkring 100K

Ja, men det er jo ikke for Saab 9-5 alene....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-12-09 08:06

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, men det er jo ikke for Saab 9-5 alene....

Naturligvis ikke. Men når der det seneste år kun er solgt få tusinde, må man
forvente at den nye 9.5 skal trække en stor del af læsset.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 05-12-09 15:29

On 5 Dec., 15:49, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> Mercedes har du sikkert ret i, jeg har ihvertfald kun hørt at de sælger hele
> motoren videre på licens, ikke noget med fælles udvikling.

Nej, det har Frank ikke - Mercedes køber sig også til motorer, omend
ganske få..

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 23:43

Henrik B. wrote:

> Nej, det har Frank ikke - Mercedes køber sig også til motorer, omend
> ganske få..

Alle motorer?

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-09 23:07

> Alle motorer?

Nej, og det er heller ikke det der er tale om, eller er det, for at passe i
dit kram? )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-12-09 00:23

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Nej, og det er heller ikke det der er tale om, eller er det, for at
> passe i dit kram? )

Overhovedet ikke. Kender ikke til nogen større bilfabrikant der ikke har
"fremmede" motorer i deres sortiment.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 04-12-09 03:42

On 4 Dec., 08:05, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Naturligvis ikke. Men når der det seneste år kun er solgt få tusinde, må man
> forvente at den nye 9.5 skal trække en stor del af læsset.

Du er go' til at fordreje tingene... )

De lave slag skyldes jo en betalingsstandsning. Med en ny ejer, og
fuld damp på, vil antallet af solgte biler selvfølgelig stige en del,
fordelt over alle modeller...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-12-09 12:17

Henrik B. wrote:

> Du er go' til at fordreje tingene... )
>
> De lave slag skyldes jo en betalingsstandsning. Med en ny ejer, og
> fuld damp på, vil antallet af solgte biler selvfølgelig stige en del,
> fordelt over alle modeller...

Naturligvis. Men hvor mange styks solgte de inden?

Siden tiden inden betalingsstandsningen, er fokus blevet små biler, eller
store biler med små motorer. Den udvikling har Saab ikke umiddelbart et bud
på.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 04-12-09 16:19

> Naturligvis. Men hvor mange styks solgte de inden?

120.000+

> Siden tiden inden betalingsstandsningen, er fokus blevet små biler, eller
> store biler med små motorer. Den udvikling har Saab ikke umiddelbart et
> bud på.

Nå? Den nye 9-5 kommer med en 1,6 turbo, med 180 Hk...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-12-09 18:53

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> 120.000+

Sjovt nok langt fra de tal jeg har set. Men jeg skal bestemt ikke lægge
hovedet på blokken.

> Nå? Den nye 9-5 kommer med en 1,6 turbo, med 180 Hk...

Hvilket så er langt fra de 95 g co2 pr km som skal nåes i 2020

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 04-12-09 19:25

> Hvilket så er langt fra de 95 g co2 pr km som skal nåes i 2020

Sikke da en tynd kommentar, er du ved at løbe tør ?

Antallet af motorer i normale personbiler der udleder under 95g co2 pr. km.
på nuværende tidspunkt, kan jo tælles på få fingre.

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-12-09 19:42

Brian wrote:

> Sikke da en tynd kommentar, er du ved at løbe tør ?
>
> Antallet af motorer i normale personbiler der udleder under 95g co2
> pr. km. på nuværende tidspunkt, kan jo tælles på få fingre.

Sagen er bare den, at de store koncerner allerede har den. Typisk klaret på
diesel.

Saab er novicer udi diesel.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 04-12-09 20:53

> Saab er novicer udi diesel.

Derfor de har købt sig til dem, senest fra Fiat som jo er langt m.h.t. lav
CO2-udledning. Så de køber blot fremtidige motorer...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 01:34

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Derfor de har købt sig til dem, senest fra Fiat som jo er langt
> m.h.t. lav CO2-udledning. Så de køber blot fremtidige motorer...

Du talte da ellers om hvor inovative og langt de var. Nu køber de sig
pludselig til know-how.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 05-12-09 10:48

> Du talte da ellers om hvor inovative og langt de var. Nu køber de sig
> pludselig til know-how.

Sikkerhed og turboteknologi. Så på benzinsiden ja......de var/er bl.a. 10 -
20 år foran de andre, når det gælder motorstyring...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 13:08

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Sikkerhed og turboteknologi. Så på benzinsiden ja......de var/er
> bl.a. 10 - 20 år foran de andre, når det gælder motorstyring...

Helt ærlig. Tror du selv på den. Eller er det noget ældsterådet fortæller at
i bare skal sige?

Hvori manifesterer dette forspring sig. For det må jo betyde at Saabs
teknologi i dag, er hvad vi kan forvente de andre er om 10-20 år med deres
benzinmotorer?

Kan du godt selv høre hvor dumt det lyder?

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-09 22:46

> Helt ærlig. Tror du selv på den. Eller er det noget ældsterådet fortæller
> at i bare skal sige?

Hvornår fik VW f.eks. adaptiv motorstyring? Hvornår fik VW direkte tænding?
Hvornår kunne VW undvære/fjernede bankesensoren på deres turbomotorer?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-12-09 23:01

Henrik B. wrote:
> [...]
>
> Hvornår fik VW f.eks. adaptiv motorstyring? Hvornår fik VW direkte
> tænding? Hvornår kunne VW undvære/fjernede bankesensoren på deres

Hvem siger de ønsker at dit vrøvl?

Du har endnu til gode at sandsynliggøre at dit postulat. Saab er ikke en
pind længere fremme end de andre. De har bare fundet alternative løsninger.
Om de er bedre? Jeg kan ikke se de skulle være det. En Saab virker hverken
mere økonomisk, robust eller billigere end andre motorer. Så hvor er
fordelene?

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-09 23:36

> Hvem siger de ønsker at dit vrøvl?

Det siger VW, eftersom de har indført de nævnte ting - mere eller mindre...
Det viser at blot fordi man er "stor", er man ikke nødvendigvis
foregangsvirksomhed.

> [...]
> løsninger. Om de er bedre? Jeg kan ikke se de skulle være det. En Saab
> virker hverken mere økonomisk, robust eller billigere end andre motorer.

Det er Saab'erne jo netop, også selvom du ikke kan (vil) se det.
CO2-udledningen er f.eks. væsentlig lavere end på tilsvarende VW'ere...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-12-09 00:22

Henrik B. wrote:
> [...]
>
> Det er Saab'erne jo netop, også selvom du ikke kan (vil) se det.
> CO2-udledningen er f.eks. væsentlig lavere end på tilsvarende

Jeg gad godt se dokumenteret at det var Saab der er førende på disse
områder.

Jeg gider dog ikke se det "fra de troendes cirkler" men nogenlunde "frie"
eksperter.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 07-12-09 00:49

> Jeg gad godt se dokumenteret at det var Saab der er førende på disse
> områder.

Hvem taler om at Saab er førende på CO2-udledning?

> Jeg gider dog ikke se det "fra de troendes cirkler" men nogenlunde "frie"
> eksperter.

Sammenlign CO2-opgivelser...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-12-09 01:17

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Hvem taler om at Saab er førende på CO2-udledning?

> Sammenlign CO2-opgivelser...

Nu var det jo dit postulat at Saab havde bedre Co2 målinger end VW benziner.

--
- Frank

Fra : Volger Garfield

Dato : 07-12-09 18:34

On Mon, 7 Dec 2009 00:22:14 +0100, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>Jeg gad godt se dokumenteret at det var Saab der er førende på disse
>områder.

Husk at lære at læse - Arne kan nok give nogle tip. Klyde!
(Bl.a. har Fronken nogle problemer med nutid-datid)

Volger
- Med licens til at Nisse

Fra : Volger Garfield

Dato : 07-12-09 18:34

On Sun, 6 Dec 2009 23:00:44 +0100, "Frank Leegaard"

Ældsterådet har talt! LOL
(og stavet forkert, naturligvis)

Volger
- Med licens til at Nisse

Fra : Brian

Dato : 04-12-09 21:00

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Saab er novicer udi diesel.

Det er jo fløjtende ligegyldigt, og det ved du udmærket - der er ved at gå
Rasmus Modsat i dig.

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 01:35

Brian wrote:

> Det er jo fløjtende ligegyldigt, og det ved du udmærket - der er ved
> at gå Rasmus Modsat i dig.

og der er vist ved at gå blinde-peter i dig. Gu er det da ej ligegyldigt.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 05-12-09 10:49

> og der er vist ved at gå blinde-peter i dig. Gu er det da ej ligegyldigt.

Jo. for hvem køber sig ikke til f.eks. motorer i dag?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 13:10

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Jo. for hvem køber sig ikke til f.eks. motorer i dag?

En ting er at købe motorer fordi man KAN. Et andet er at købe motorer fordi
man SKAL.

Den slags har overraskende nok en voldsom indvirkning på prisen.

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 05-12-09 14:20

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> og der er vist ved at gå blinde-peter i dig. Gu er det da ej ligegyldigt.

Hvordan spiller det ind, at "Saab er novicer ud i diesel " ?

Som verden ligger nu, er det jo meget få enkeltstående fabrikranter der
udvikler og bygger deres motorer selv - hvis nogen overhovedet ?

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 14:59

Brian wrote:

> Hvordan spiller det ind, at "Saab er novicer ud i diesel " ?
>
> Som verden ligger nu, er det jo meget få enkeltstående fabrikranter
> der udvikler og bygger deres motorer selv - hvis nogen overhovedet ?

Gu gør de da så. Men de bruger komponenter fra en række underleverandører og
køber ekspertise fra fx Bosch. Det ændrer dog ikke ved at hvis der bliver
krig om at nå de 95 g i 2020, så er det jo ikke noget man villigt sælger ud
af.

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 05-12-09 15:14

> Gu gør de da så.

Hvem ?
Jeg kan ikke lige komme på nogen på stående fod, derfor ? sidst i sætningen.

> Men de bruger komponenter fra en række underleverandører og køber
> ekspertise fra fx Bosch. Det ændrer dog ikke ved at hvis der bliver krig
> om at nå de 95 g i 2020, så er det jo ikke noget man villigt sælger ud af.

Selvfølgelig er det noget man villigt sælger ud af - det gælder sjovt nok om
at tjene penge, de steder hvor man kan.

At Saab f.eks har brugt dieselmotorer fra Fiat, har jo ikke kostet Fiat et
dyk i salg af Granda Punto...

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 15:36

Brian wrote:

> [...]

> Selvfølgelig er det noget man villigt sælger ud af - det gælder sjovt
> nok om at tjene penge, de steder hvor man kan.

Hvor meget sjovere er det ikke at sælge en hel bil end en motor?

> At Saab f.eks har brugt dieselmotorer fra Fiat, har jo ikke kostet
> Fiat et dyk i salg af Granda Punto...

Vi taler her om allernyeste model motor. Jeg tvivler på at den motor var
Fiats ypperste.

Men ser du. Er det et lovkrav at den ikke må udlede mere i 2020, sidder de
fabrikanter der leverere den type motorer jo på flæsket.

Hvorfor skulle de sælge til Saab som til den tid sikkert er ejet af
kinøjsere?

Det er den slags overordnede krige dig og Henrik slet ikke tager i
betragtning. Kinøjserne bliver jo de kommende år. dem man for enhver tid
gerne vil sælge til, men også for enhver pris ikke ønsker de får vores
teknologiske niveau.

Den krig skærpes kun i de kommende år. Meget af Saabsagaen lige nu, skal ses
i det lys.

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 05-12-09 15:49

> [...]

Mercedes har du sikkert ret i, jeg har ihvertfald kun hørt at de sælger hele
motoren videre på licens, ikke noget med fælles udvikling.

VAG og PSA er ikke enkeltstående mærker, som du jo ved.

> Hvor meget sjovere er det ikke at sælge en hel bil end en motor?

Aner det ikke - jeg er sikker på at det sjoveste er det med den største
økonomiske gevinst.

> Vi taler her om allernyeste model motor. Jeg tvivler på at den motor var
> Fiats ypperste.

Jeg ved ikke hvad Fiat's ypperste dieselmotor er, men de bruger samme
dieselmotorer som Fiat's nuværende modelprogram.

> [...]
> fabrikanter der leverere den type motorer jo på flæsket.
>
> Hvorfor skulle de sælge til Saab som til den tid sikkert er ejet af

Penge ? It's all about the money...

> [...]
> betragtning. Kinøjserne bliver jo de kommende år. dem man for enhver tid
> gerne vil sælge til, men også for enhver pris ikke ønsker de får vores

Verden er alt for global og kapitalistisk, til at den slags tankegang
bringer dig nogen steder. Det lyder romantisk, men sådan virker verden IMO
ikke længere - ALT er til salg.

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 16:08

Brian wrote:

> Mercedes har du sikkert ret i, jeg har ihvertfald kun hørt at de
> sælger hele motoren videre på licens, ikke noget med fælles udvikling.
>
> VAG og PSA er ikke enkeltstående mærker, som du jo ved.

Den må du forklare! Og Mercedes er?

> Aner det ikke - jeg er sikker på at det sjoveste er det med den
> største økonomiske gevinst.

Naturligvis. Men nu findes der jo pt ingen uafhængige motorleverandører der
rigtig "kan" noget.

> Jeg ved ikke hvad Fiat's ypperste dieselmotor er, men de bruger samme
> dieselmotorer som Fiat's nuværende modelprogram.

Jeps .. Mainstream grej som de allesammen har. Det vil være noget andet de
kommende år.

> Penge ? It's all about the money...

Det er jo netop humlen at der er flere penge i at sælge en hel bil. Det
vender nærmere den anden vej rundt. Kinøjserne får lov at lave mere lowtech
til os, medens selve kerneteknologierne ikke bliver til salg. Ikke hvis de
ikke er alle-mandseje for flere fabrikker her i europa.

> Verden er alt for global og kapitalistisk, til at den slags tankegang
> bringer dig nogen steder. Det lyder romantisk, men sådan virker
> verden IMO ikke længere - ALT er til salg.

Jeps .. og humlen er den at prisen er for høj til at en Saab ville kunne
konkurrere.

- Frank

Fra : Brian

Dato : 05-12-09 18:56

> Den må du forklare! Og Mercedes er?

VAG/PSA er flere mærker samlet i samme gruppe, hvor teknikken og
omkostningerne deles på kryds og tværs.

> Jeps .. Mainstream grej som de allesammen har. Det vil være noget andet de
> kommende år.

Næppe - der sker jo ikke pludselig en revolution på motorfronten, men blot
en forsættelse af den nuværende udvikling.

> Det er jo netop humlen at der er flere penge i at sælge en hel bil.

Jeg er sikker på f.eks Fiat og PSA gruppen har tjent en god skilling på at
levere motorer til andre mærker. Relativt lettjente penge, der ikke kræver
forhandlernetværk, og som ikke belaster bundlinien med reklamationer på
f.eks gearkasse, hjulophæng, eller andre komponenter i en bil.

> [...]
> til os, medens selve kerneteknologierne ikke bliver til salg. Ikke hvis de
> de ikke er alle-mandseje for flere fabrikker her i europa.

Jeg tror du undervurderer kineserene. De kommer allerede buldrende nu, og
dagene hvor de kun kopierede teknologi, er ovre.

> Jeps .. og humlen er den at prisen er for høj til at en Saab ville kunne
> konkurrere.

Jeg er ikke uenig i dét punkt - jeg har tidligere i tråden efterlyst hvad
Saab's nye niche skal være, nu da turbomotorer og sikkerhed er at finde i
"alle" biler.

Jeg opponoerede indledningsvis blot over relevansen i om Saab er diesel
novicer eller ej - det synes jeg stadig er fløjtende ligegyldigt for mærkets
fremtid.

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 19:11

Brian wrote:

> VAG/PSA er flere mærker samlet i samme gruppe, hvor teknikken og
> omkostningerne deles på kryds og tværs.

En teknikalitet.

> Næppe - der sker jo ikke pludselig en revolution på motorfronten, men
> blot en forsættelse af den nuværende udvikling.

Det er jo netop det at loven skal fremtvinge. At der forskes mere.

Sjovt hvad fx 2. verdenskrig kunne fremtrylle af opfindelser.

Simpel tvang !!

> [...]
> ikke kræver forhandlernetværk, og som ikke belaster bundlinien med
> reklamationer på f.eks gearkasse, hjulophæng, eller andre komponenter

Nu vrøvler du. En motor er da MINDST eller endnu mere tenderende til at have
fejl. Skal disse fejl rettes, koster det kassen.

> Jeg tror du undervurderer kineserene. De kommer allerede buldrende
> nu, og dagene hvor de kun kopierede teknologi, er ovre.

Den er jeg helt med på. Men desto større er grunden også til at fx GM (og
den amr. regering ikke at forglemme) vil have holdt kinøjserne så meget
udenfor som muligt.

> Jeg er ikke uenig i dét punkt - jeg har tidligere i tråden efterlyst
> hvad Saab's nye niche skal være, nu da turbomotorer og sikkerhed er
> at finde i "alle" biler.

Næe .. På mange måder er en Opel Insignia da på højde eller over en Saab.
Same brew. Just a slight different flavour.

> Jeg opponoerede indledningsvis blot over relevansen i om Saab er
> diesel novicer eller ej - det synes jeg stadig er fløjtende
> ligegyldigt for mærkets fremtid.

Nix. For et givet mærke skal jo kunne holde nogle gennemsnit. Disse
gennemsnit vil lettest og billigst kunne holdes med dieseler som verden ser
ud pt. Undr dig ikke over hvis en Porsche i 2012 fås med diesel

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 05-12-09 20:18

> En teknikalitet.

Du kan kalde det hvad du vil. Omkostningsmæssigt ifbm. udvikling, er det en
kæmpe fordel.

> Det er jo netop det at loven skal fremtvinge. At der forskes mere.
>
> Sjovt hvad fx 2. verdenskrig kunne fremtrylle af opfindelser.
>
> Simpel tvang !!

Så langt er de moderne biler jo heller ikke fra målet - at forvente en
revolution på størrelse med transistorens opfindelse, er nok at skyde over
målet.

> Nu vrøvler du. En motor er da MINDST eller endnu mere tenderende til at
> have fejl. Skal disse fejl rettes, koster det kassen.

Jeg kender ikke aftalerne til bunds, når de sælges/købes komponenter mellem
fabrikanter. Jeg er dog ret sikker på at sælger ikke kompenserer hver eneste
lille fejl på købers enheder.

Du ved jo en hel del om rigtig meget, har jeg opdaget. Bliver selve motoren
købt som én enhed, eller er alt det udenom motoren en del af pakken ?
Mekaniske motorfejl er efterhånden sjælden, det plejer gerne at være en
perifær enhed der fejler - sensor eller lign.

> Den er jeg helt med på. Men desto større er grunden også til at fx GM (og
> den amr. regering ikke at forglemme) vil have holdt kinøjserne så meget
> udenfor som muligt.

Jeg tror nærmere det skyldes indenrigspolitik. Amerikanerne er MEGET
bevidste om, at gælden til Kina er ret stor - det ser skidt ud i pressen.

> Næe .. På mange måder er en Opel Insignia da på højde eller over en Saab.
> Same brew. Just a slight different flavour.

Jeg kan ikke lige se hvad det har med ovenstående at gøre, men OK.

> Nix. For et givet mærke skal jo kunne holde nogle gennemsnit. Disse
> gennemsnit vil lettest og billigst kunne holdes med dieseler som verden
> ser ud pt. Undr dig ikke over hvis en Porsche i 2012 fås med diesel

Om det snit opnåes ved motorer man har købt ude i byen, eller selv samlet
ved filebænken, er stadig ligegyldigt.

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 20:29

Brian wrote:

> [...]
> pakken ? Mekaniske motorfejl er efterhånden sjælden, det plejer gerne
> at være en perifær enhed der fejler - sensor eller lign.

Når fx Volvo købte en VAG-motor er jeg ret sikker på at det var hele
"pakken".

Så var det muligvis den enkelte underleverandør der stod med pinen, men mig
bekendt er aftalerne forskellige. Nogen gange fabrikken selv. Andre gange
underleverandøren.

Nok et simpelt spørgsmål om pris.

> Jeg tror nærmere det skyldes indenrigspolitik. Amerikanerne er MEGET
> bevidste om, at gælden til Kina er ret stor - det ser skidt ud i
> pressen.

Amerikanerne taler med "tusinde tunger" overfor kinøjserne. Der er mange
gode miner til slet spil

> Jeg kan ikke lige se hvad det har med ovenstående at gøre, men OK.

> Om det snit opnåes ved motorer man har købt ude i byen, eller selv
> samlet ved filebænken, er stadig ligegyldigt.

Nahr .. For du skal jo også have nogen modeller at putte dem i. VWs seneste
diesel er en 800 kubik.

En "halveret" 1.6 liters.

Puttet i en "Smart" er vi nok dernede allerede nu. Så kan Porsche svine.

--
- Frank

Fra : Volger Garfield

Dato : 05-12-09 23:11

On Sat, 5 Dec 2009 19:11:16 +0100, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>En teknikalitet.

Måske, men en teknikalitet som var eksplicit i spørgsmålet:

> [...]

>Nu vrøvler du. En motor er da MINDST eller endnu mere tenderende til at have
>fejl. Skal disse fejl rettes, koster det kassen.

Måske, men forhold dig nu til teksten, istedet for at kommentere ting
der ikke er nævnt.

Volger

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-09 22:46

> Gu gør de da så. Men de bruger komponenter fra en række underleverandører
> og køber ekspertise fra fx Bosch.

Ikke alle....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-12-09 23:02

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Ikke alle....

Hvem gør ikke da?

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-09 23:37

> Hvem gør ikke da?

Taler vi motorstyring, så gør Saab ikke...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-12-09 00:24

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Taler vi motorstyring, så gør Saab ikke...

og hvor stammer den så fra og hvad hedder den?

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 07-12-09 00:50

> og hvor stammer den så fra og hvad hedder den?

Saab Trionic...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-12-09 01:18

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Saab Trionic...

og den har saab så lavet helt alene?

Er det derfor de så ofte skulle remappes?

--
- Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-12-09 18:22

Brian skriver:

> Som verden ligger nu, er det jo meget få enkeltstående fabrikranter der
> udvikler og bygger deres motorer selv - hvis nogen overhovedet ?

BMW, Toyota, Subaru, VAG.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 18:44

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brian skriver:

> BMW, Toyota, Subaru, VAG.

Vel også Mitsubishi, Nissan, Mazda.

De har alle sammen nogen joint ventures. Men derudover har de nogen maskiner
de selv alene står for.

Nogle af dem bygger ganske vist på ret gamle baser, men dybest set er det
nok intet problem.

Ifølge kendere er det et mangmilliardsprojekt at bygge en ny motor.

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 05-12-09 18:58

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> BMW, Toyota, Subaru, VAG.

Jeg vil ikke betragte VAG gruppen som en enkeltstående fabrikant, og BMW har
et (ret beskedent) samarbejde med PSA omkring mindre motorer. Om BMW selv
bruger dem, ved jeg dog ikke.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-12-09 21:17

Brian skriver:

> Jeg vil ikke betragte VAG gruppen som en enkeltstående fabrikant,

Så er Toyota vel heller ikke?

> og BMW har
> et (ret beskedent) samarbejde med PSA omkring mindre motorer. Om BMW selv
> bruger dem, ved jeg dog ikke.

Men alle de andre motorer de har?

Subaru?

Honda?

Klaus

Fra : Brian

Dato : 05-12-09 21:28

> Så er Toyota vel heller ikke?

Egentlig ikke - hvilket jo netop er min pointe.

> Men alle de andre motorer de har?

Jeg ved det ikke... jeg vil da tro at de laver dem selv.

> Subaru?

De er så specielle at de får svært ved at hente dem andre steder

> Honda?

De laver dem vel også selv ?

Vil du remse alle bilmærker op, eller fik du luft igen ?

Det er da godt at jeg skrev "meget få enkeltstående fabrikranter der
udvikler og bygger deres motorer selv - hvis nogen overhovedet ?" så jeg
ikke skal stå til regnskab for hver eneste mærke, der selv producerer en
motor... uha uha.

Men som sagt illustrerer det jo ret godt min pointe - der ér ret få mærker,
der alene kan bære udviklingen af en ny motor.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-12-09 21:53

Brian skriver:

> Egentlig ikke - hvilket jo netop er min pointe.

Nej, de har jo Lexus som "andet mærke". Men er det så at de "ikke laver
dem selv", da de har 2 mærker at dele dem ud over?

> Jeg ved det ikke... jeg vil da tro at de laver dem selv.

Netop.

> De er så specielle at de får svært ved at hente dem andre steder

Jeps

> De laver dem vel også selv ?

Jeps

> Vil du remse alle bilmærker op, eller fik du luft igen ?

Pointen er at der sådan set er rimeligt mange der selv udvikler deres
motorer.

> Men som sagt illustrerer det jo ret godt min pointe - der ér ret få mærker,
> der alene kan bære udviklingen af en ny motor.

Nej, faktisk ikke, for jeg kan hive dem op af posen - Porsche laver selv
motorer (jo de har hentet et par enkelte fra VAG, ellers ikke),
Mercedes, Ferrari, Lambo, Maserati, Tata.

Eller hvad med:
Aston Martin, Bugatti, Honda, Kia, Lada Rolls, Saab.

Klaus

Fra : Brian

Dato : 05-12-09 23:14

> [...]

> Mercedes, Ferrari, Lambo, Maserati, Tata.
>
> Eller hvad med:
> Aston Martin, Bugatti, Honda, Kia, Lada Rolls, Saab.

Jeg tænkte nok at det ville hævne sig at jeg ikke skrev hverdagsbiler -
sådan er usenet jo

Det er så bare lidt fjollet at hive Saab ind, da det jo netop startede med
deres henten motor hos Fiat.
Jeg skrev ikke noget om motorer fordelt over hele modelprogrammet, da det jo
var indforstået med netop bund i Saab.
Det har du jo så heller ikke opfattet det som, ellers ville du jo helt
sikkert have nævnt alle mærker du kunne komme i tanke om.

/Brian

Fra : Brian

Dato : 06-12-09 00:09

> Jeg tænkte nok at det ville hævne sig at jeg ikke skrev hverdagsbiler -
> sådan er usenet jo

Denne opremsning af mærker, druknede fuldstændig det oprindelige argument;
at små fabrikanter ikke har resourcer til selv at skrue motorer sammen fra
bunden, hvorfor det giver mening at købe dem i byen. En butik som VAG kan
fordele omkostningerne over flere mærker, og på den måde holde
omkostningerne nede på papiret, samtidig med at de er sikre på at kunne
"sælge" motoren til enormt mange biler.

Forøvrigt er Bugatti og Lamborghini en del af VAG, Ferrari og Maserati er
ejet af Fiat, Rolls Royce ejes af BMW, Aston Martin ejes af Ford osv. sov...

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-09 00:32

Brian skriver:

> [...]
> "sælge" motoren til enormt mange biler.
>
> Forøvrigt er Bugatti og Lamborghini en del af VAG,

Så du mener at motorer udvilket til Bugatti bliver betalt af motorer til
Skoda?

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-12-09 01:53

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brian skriver:

> Så du mener at motorer udvilket til Bugatti bliver betalt af motorer
> til Skoda?

Hvad værre er: Han tror hvis VAG udvikler en superøkonomisk motor, vil de
sikkert gerne sælge den billigt til Saab

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 06-12-09 12:10

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad værre er: Han tror hvis VAG udvikler en superøkonomisk motor, vil de
> sikkert gerne sælge den billigt til Saab

Jeg bryder mig egentlig ikke om, at de begynder at gisne om hvad jeg tror -
det drejer hele debatten et sted hen, der ikke er nødvendigt.
Det undrer mig dog ikke, at du kan konkludere ovenstående... din fantasi er
ret livlig.

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-12-09 12:23

Brian wrote:

> [...]
> tror - det drejer hele debatten et sted hen, der ikke er nødvendigt.
> Det undrer mig dog ikke, at du kan konkludere ovenstående... din

Det kan jeg nok ikke lyve mig ud af. Nuvel. Jeg formoder du godt kunne se
jeg satte det hypotetisk op?

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 06-12-09 12:33

> Det kan jeg nok ikke lyve mig ud af. Nuvel. Jeg formoder du godt kunne se
> jeg satte det hypotetisk op?

Nææ, det er ikke sådan jeg har fået forklaret hvad hypotetisk betyder. Du
drejer blot tingene så det passer i dit kram, og giver det en sarkastist
undertone.

Et firma som VAG har ikke brug for at sælge deres motorer til højstbydende,
da de sælger ganske mange enheder i forvejen.
Et firma som Fiat sælger ikke nær så mange enheder, hvorfor salg af motorer
er et tilskud til omkostningerne af videre udvikling.

Og så er vi tilbage ved hvor det startede. For mig at se, er det ligegyldigt
for Saab's overlevelse om de har en egenudviklet dieselmotor eller ej - det
er helt andre ting der er i spil.
Det har jeg dog på fornemmelsen at vi er nogenlunde enige om, så fred være
med det.

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-12-09 12:43

Brian wrote:

> Nææ, det er ikke sådan jeg har fået forklaret hvad hypotetisk
> betyder. Du drejer blot tingene så det passer i dit kram, og giver
> det en sarkastist undertone.

Ahr .. Det er så ikke korrekt.

> [...]
> dieselmotor eller ej - det er helt andre ting der er i spil.
> Det har jeg dog på fornemmelsen at vi er nogenlunde enige om, så fred

På den korte bane nu og her: Måske.

Men en investor kaster vel ikke små 10 mia i bøtten på noget som kan vare 10
år frem i tiden?

Tidens 3 vigtigst ting for en bilfabrikan er:

fuel-econonmy

brændstofsforbrug

Brændstofsøkonomi.

COP15 gør det bestemt ikke mindre vigtigt

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 06-12-09 13:13

> [...]

> På den korte bane nu og her: Måske.
>
> Men en investor kaster vel ikke små 10 mia i bøtten på noget som kan vare

Nej, og derfor er Saab nødt til at finde deres fremtidige niche.
Saab bliver aldrig et mærke for masserne. Der er for meget historie omkring
mærkets små særpræg, som nogen elsker, og andre synes er fjollet.

> Tidens 3 vigtigst ting for en bilfabrikan er:
>
> fuel-econonmy
>
> brændstofsforbrug
>
> Brændstofsøkonomi.

Jeps, det står naturligvis højt på dagsordenen, men desværre for Saab, er
der mange andre fabrikanter der er bedre til den side af sagen, end de er.
Det er så her det med nichen kommer ind igen.

Jeg har ingen idé om hvad den niche kan være, men for et lille mærke er den
nødvendig.

> COP15 gør det bestemt ikke mindre vigtigt

Ahhh... det lugter af en fuser.

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-12-09 13:16

Brian wrote:

> [...]
> sagen, end de er. Det er så her det med nichen kommer ind igen.
>
> Jeg har ingen idé om hvad den niche kan være, men for et lille mærke

Det stinker sgu alligevel bagefter. Faktisk tror jeg der kommer en del ud af
det. Også en del man vil pines over.

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 06-12-09 13:21

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Det stinker sgu alligevel bagefter. Faktisk tror jeg der kommer en del ud
> af det. Også en del man vil pines over.

Efter sigende skulle der være god mulighed for, at slæbe en gratis
kønssygdom med hjem.
Det kan godt svide lidt... har jeg hørt!

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-09 23:13

> [...]
> Et firma som Fiat sælger ikke nær så mange enheder, hvorfor salg af
> motorer er et tilskud til omkostningerne af videre udvikling.

A'hva'? Er Fiat ikke Europas (verdens?) største producent af dieselmotorer?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 07-12-09 11:01

> A'hva'? Er Fiat ikke Europas (verdens?) største producent af
> dieselmotorer?

Muligvis... kan du så også finde et tal på hvor mange af disse motorer, der
ender i en Fiat-mobil ?

Argumentet er netop at Fiat sælger få biler (sammenlignet med VAG) hvorfor
dey giver mening at sælge motorer til andre fabrikanter.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 07-12-09 17:10

> [...]
>
> Argumentet er netop at Fiat sælger få biler (sammenlignet med VAG) hvorfor
> dey giver mening at sælge motorer til andre fabrikanter.

Kunne ikke umiddelbart finde forholdet, men de producerer omkring 3,1 mio
motorer om året:
http://www.fiatgroup.com/en-us/sectors/productiondevices/fpt/pages/default.aspx

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 06-12-09 12:08

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Så du mener at motorer udvilket til Bugatti bliver betalt af motorer til
> Skoda?

Selvfølgelig mener jeg det...

Eller også mener jeg at udviklingen af det der 16 cylindrede bæst kunne ske
unde VAG's "tag", hvor resourcerne er anderledes end en lade i Frankrig.

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-12-09 12:25

Brian wrote:
> [...]
>
> Eller også mener jeg at udviklingen af det der 16 cylindrede bæst
> kunne ske unde VAG's "tag", hvor resourcerne er anderledes end en

Men kan du så ikke også godt se, at du nu argumenterer min sag: Saab får
svært ved at skaffe sig de bedste motorer eftersom de står udenfor de store
"familier".

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 06-12-09 12:39

> Men kan du så ikke også godt se, at du nu argumenterer min sag: Saab får
> svært ved at skaffe sig de bedste motorer eftersom de står udenfor de
> store "familier".

Jeg er ikke helt sikker på hvad "din sag" er, da du indimellem argumenterer
imod hvad som helst, blot for at gøre det.

Jeg indledte med at sige at Saab's overlevelse afhænger ikke af, om de har
en egenudviklet dieselmotor eller ej, og det står jeg fast ved. Inden Saab
overhovedet kommer så langt at de skal spekulere i den slags, skal de først
overleve. For at overleve (og ikke bare overleve som at finde en køber) er
de nødt til at finde en ny niche, da deres gamle nicher er overtaget af
"alle".

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-12-09 13:13

Brian wrote:

> [...]
> overleve som at finde en køber) er de nødt til at finde en ny niche,
> da deres gamle nicher er overtaget af "alle".

Jeg fremdrager de forhindringer der gør Saab til et godt "køb" for en
investor.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-09 23:15

> Men kan du så ikke også godt se, at du nu argumenterer min sag: Saab får
> svært ved at skaffe sig de bedste motorer eftersom de står udenfor de
> store "familier".

Kan du ikke se at bilverdenen er en "forretning"? Hvis én producent ikke vil
sælge 70.000 motorer, så vil en anden. Og nej, man behøver ikke at købe "den
bedste motor", hvad det så indebærer. Der er stadig min. tre til fire store
motorproducenter. Vil den ene ikke sælge, vil den anden sikkert godt.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-12-09 00:35

Henrik B. wrote:
> [...]
> ikke at købe "den bedste motor", hvad det så indebærer. Der er stadig
> min. tre til fire store motorproducenter. Vil den ene ikke sælge, vil

Sådan er det nu. Ikke givet det er om 5 år. Lykkedes det en producent at få
lavet en udvikling som kan patenteres, eller får det et forspring, er det
ikke sikkert at tiderne er som nu.

Alting er dyrt og svært at skaffe, når du mangler det som ind i helvede.

Så nej. Det er kæmpeforskel på du køber af familien.

--
- Frank

Fra : Mogens

Dato : 06-12-09 12:43

> Eller også mener jeg at udviklingen af det der 16 cylindrede bæst kunne
> ske unde VAG's "tag", hvor resourcerne er anderledes end en lade i
> Frankrig.

Nøh, VAG havde blot erfaringen fra W-motorerne - Bugatti's W16-motor er
opbygget på samme måde (vinkel mellem cylindre osv.) De beskrev det meget
nøje på udstillingen hos Schlumpf's car collection i Mulhouse, hvor jeg så
det sidste år, da Bugatti havde en sær-udstilling dér...
www.collection-schlumpf.com

Fra : Brian

Dato : 06-12-09 13:01

> Nøh, VAG havde blot erfaringen fra W-motorerne - Bugatti's W16-motor er
> opbygget på samme måde (vinkel mellem cylindre osv.)

Så dit "Nøh" betyder altså at du er enig ?

For mig er erfaring også en resource...

> De beskrev det meget nøje på udstillingen hos Schlumpf's car collection i
> Mulhouse, hvor jeg så det sidste år, da Bugatti havde en sær-udstilling
> dér...
> www.collection-schlumpf.com

Var der mulighed for at kigge med fingrene på den nye model, eller var det
kun klassikere i udstillingen ?

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 06-12-09 13:09

> Så dit "Nøh" betyder altså at du er enig ?
> For mig er erfaring også en resource...

Det er jo dét :)

> Var der mulighed for at kigge med fingrene på den nye model, eller var det
> kun klassikere i udstillingen ?

Der er ret mange gl. Bugatti'er i udstillingen, hvor de så havde etableret
en imponerende audiovisuel udstilling (gennemgang af hver en detalje i
f.eks. motoren samt beskrivelse af de problemer, de eksempelvis havde med
oliesmøresystemet) i et større afsnit af hallerne. Der var ikke nogen
Bugatti Veyron live dér, men dem ser man jo så af og til andre steder -
f.eks. Biler i Bella

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-12-09 01:50

Brian wrote:

> [...]
>
> Forøvrigt er Bugatti og Lamborghini en del af VAG, Ferrari og
> Maserati er ejet af Fiat, Rolls Royce ejes af BMW, Aston Martin ejes

Ford?

--
- Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-09 00:31

Brian skriver:

> Jeg tænkte nok at det ville hævne sig at jeg ikke skrev hverdagsbiler -
> sådan er usenet jo

Lada?

Kia?

Klaus

Fra : Brian

Dato : 06-12-09 12:14

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Lada?

Mener du seriøst at Lada er en bil du ser til hverdag herhjemme ?

> Kia?

Som rent faktisk er en del af Hyundai...

Kommer du så med ti mærker mere nu ?

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-09 19:10

Brian skriver:

> Mener du seriøst at Lada er en bil du ser til hverdag herhjemme ?

Begrænser du det nu også til Danmark?

> Som rent faktisk er en del af Hyundai...

Altså er de også diskvalificerede?

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-09 23:08

> BMW, Toyota, Subaru, VAG.

BMW? Nej...
Toyota? Nej...
Subaru? Ved ikke...
VAG? Ved ikke, men vil tro nej...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-12-09 00:37

Henrik B. wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
> meddelelsen news:4B1A96A0.6EDFE0C7@du.kan.finde.den...

> BMW? Nej...
> Toyota? Nej...
> Subaru? Ved ikke...
> VAG? Ved ikke, men vil tro nej...

Er det piveriet med at de har et datterselskab der leverer motorerne?

Den har du vel regnet ud?

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 07-12-09 00:51

> Er det piveriet med at de har et datterselskab der leverer motorerne?

Mig bekendt er Yamaha ikke et datterselskab af Toyota?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-09 06:29

"Henrik B." skriver:

> BMW? Nej...

Du mener ikke at BMW bygger deres egne motorer?

> Toyota? Nej...

Hvem bygger alle toyotas motorer?

> Subaru? Ved ikke...

Dem selv og ike andre.

> VAG? Ved ikke, men vil tro nej...

Helt deres egne motorer.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 07-12-09 17:11

> Du mener ikke at BMW bygger deres egne motorer?
>
> Hvem bygger alle toyotas motorer?
>
> Dem selv og ike andre.
>
> Helt deres egne motorer.

Jeg taler netop om at ganske ganske få bilproducenter producerer alle deres
egne motorer...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Volger Garfield

Dato : 05-12-09 14:27

On Fri, 4 Dec 2009 21:00:11 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Det er jo fløjtende ligegyldigt, og det ved du udmærket - der er ved at gå
>Rasmus Modsat i dig.

Hehe - Det har der da været altid.

Volger

Fra : Henrik B.

Dato : 04-12-09 20:52

> Sjovt nok langt fra de tal jeg har set. Men jeg skal bestemt ikke lægge
> hovedet på blokken.

Fordi du henholder dig til ét år - 2008 (og 2009 når vi når så vidt). De
seneste ti år har alle ligget mellem 100.000 og 145.000 stk.

> Hvilket så er langt fra de 95 g co2 pr km som skal nåes i 2020

Og? Ingen VW er der endnu. Så Saab har 10 år til at udvikle, eller købe sig
til motorer, ligesom alle andre også gør. Du ser spøgelser..

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 01:37

Henrik B. wrote:
> [...]
>
> Og? Ingen VW er der endnu. Så Saab har 10 år til at udvikle, eller
> købe sig til motorer, ligesom alle andre også gør. Du ser spøgelser..

Spøgelser?

Næe. Jeg ser en række firmaer der råder over teknologien samtidigt har en
cash-cow og en klemme på de andre. Uden egen teknologi, er du om ikke
prisgivet, så voldsomt stækket.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 05-12-09 10:52

> Spøgelser?
>
> Næe. Jeg ser en række firmaer der råder over teknologien samtidigt har en
> cash-cow og en klemme på de andre. Uden egen teknologi, er du om ikke
> prisgivet, så voldsomt stækket.

Nej, du vrøvler...
En bilproducent er ligeledes en købmandsforretning, hvor der også hersker
konkurrence. For kan man sælge x-antal motorer ekstra, vil det nedbringe
udviklingsomkostninger/overskud. Og man kan ikke tage overpris, for sa
handles der bare hos en konkurrent..

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-09 13:11

Henrik B. wrote:
> [...]
> det nedbringe udviklingsomkostninger/overskud. Og man kan ikke tage
> overpris, for sa handles der bare hos en konkurrent..

Forudsat at der altså kommer til at herske reel konkurrence på området.

Det tvivler jeg på der gør. Kun de allerstørste er interesserede i at
udvikle, og Saab kan jo ikke aftage noget styktal der vil noget.

--
- Frank

Fra : Volger Garfield

Dato : 05-12-09 14:27

On Fri, 4 Dec 2009 20:52:18 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Og? Ingen VW er der endnu. Så Saab har 10 år til at udvikle, eller købe sig
>til motorer, ligesom alle andre også gør. Du ser spøgelser..

Jamen jamen jamen det er noget andet. De køber sig bare til noget
fordi de KAN, ikke fordi de SKAL

Volger

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-09 22:53

> Hvilket så er langt fra de 95 g co2 pr km som skal nåes i 2020

Du aner jo ikke en skid om, hvor langt nede Saab er med deres motorer
allerede i dag....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-12-09 00:37

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Du aner jo ikke en skid om, hvor langt nede Saab er med deres motorer
> allerede i dag....

hvad siger ældsterådet i sekten da?

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 07-12-09 00:52

> hvad siger ældsterådet i sekten da?

Hvad er det for et ældsteråd du bliver ved med at referere til? Og hvilken
sekt?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-12-09 01:19

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad er det for et ældsteråd du bliver ved med at referere til? Og
> hvilken sekt?

Ved du ikke det ...

Er du blev "lyst i band" eller "udstødt" som JV siger?

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 07-12-09 17:12

> Ved du ikke det ...

Jeg har en anelse, men tror at dine formodninger er forkerte...

> Er du blev "lyst i band" eller "udstødt" som JV siger?

Hvem er JV?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-12-09 16:20

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har en anelse, men tror at dine formodninger er forkerte...

"Det gas - men du kan ta det " som Stewart siger.

> Hvem er JV?

Hint: De udgiver "Vagttårnet" :-/

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-09 16:23

> "Det gas - men du kan ta det " som Stewart siger.

Ka' man få det på flaske?

> Hint: De udgiver "Vagttårnet" :-/

Doh! Dåååhhh.....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-12-09 16:33

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Ka' man få det på flaske?

> Doh! Dåååhhh.....

Betaler du tiende?

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-09 16:52

> Betaler du tiende?

Opkrævningerne er stoppet, efter de fandt ud af jeg var bloddoner og var
konverteret til Islam ....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-12-09 17:13

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Opkrævningerne er stoppet, efter de fandt ud af jeg var bloddoner og
> var konverteret til Islam ....

Ahr .. Hold op. Du har bare ikke opdaget at den kører videre på
Betalingsservice.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 07-12-09 03:58

On 7 Dec., 01:17, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> og den har saab så lavet helt alene?

I samarbejde med en svensk underleverandør...

> Er det derfor de så ofte skulle remappes?

Huh? Det har jeg sgu aldrig hørt om før - det må du lige uddybe...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 08-12-09 18:31

On Tue, 08 Dec 2009 16:22:36 +0100, Henrik B. wrote:

> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Doh! Dåååhhh.....

Ja jeg nåede altså også lige at overveje hvad Jyske Vestkysten dog havde
gjort...

Fra : Martin [6000]

Dato : 30-11-09 23:11

> Jeg har da stort set altid synes at en Saab er en fed bil. Volvo er også
> blevet det igen.
>
> Men det ændrer ikke ved at jeg forholder mig til realiteter.

Jeg forholder mig, som nævnt tidligere andetsteds, blot neutralt da det
ikke er til at finde hoved og hale i.

Men hver gang du kommer med noget ny om SAAB er det altid negativt og
hver gang Henrik kommer med noget nyt så er det altid positivt.

Henrik håber de overlever.. og du.. ja det ligner altså du håber de
dør No offence.

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-12-09 10:56

> Overhovedet ikke. Men eftersom Henrik vælger jubelbrillerne, vælger jeg
> de dystre.

Sådan lidt "Rasmus Modsat"-modvægt?

--
Martin

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-12-09 22:10

Martin [6000] wrote:

> Sådan lidt "Rasmus Modsat"-modvægt?

Dels er det jo min overbevisning, men jeg kæmper da lidt extra for den fordi
Henrik udviser den jubeloptimisme han nu gør.

Det er jo også mest fordi det er min overbevisning, og ikke det pladder med
VW contra Saab. Jeg kunne sagtens have ejet en Saab, så den holder ligesom
ikke.

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 01-12-09 23:09

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen >

>Jeg kunne sagtens have ejet en Saab, så den holder ligesom ikke.

Du kan vel nå det endnu, og blive lidt klogere på hvad en Saab egentlig har
at byde på

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-12-09 23:44

Brian wrote:

> Du kan vel nå det endnu, og blive lidt klogere på hvad en Saab
> egentlig har at byde på

og jeg kan nå at miste et lem ... Der er så mange hypoteser man kan arbejde
med ...

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-09 22:19

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

GM har via en pressemeddelelse meddelt, at de på dagens bestyrelsesmøde har
set på bud der er kommet på Saab.
GM ønsker ikke at komme ind på nærmere detaljer, men lader meddele at budene
vil blive vurderet, og man vil komme med en afgørelse med udgangen af
december måned. GM ønsker ikke at kommentere yderligere på sagen, indtil
da..

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-12-09 22:50

Henrik B. wrote:
> [...]
> budene vil blive vurderet, og man vil komme med en afgørelse med
> udgangen af december måned. GM ønsker ikke at kommentere yderligere

Er jeg den eneste der ser grumme varsler i denne udmelding fra GM:

"
"I slutet av december kommer vi att utvärdera om det finns realistiska
alternativ för Saab. I annat fall kommer vi att inleda en avveckling av
bolaget", skriver GM i pressmeddelandet."

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\12\01\364368§ionid=undefined

--
- Frank

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-12-09 00:09

> Dels er det jo min overbevisning, men jeg kæmper da lidt extra for den
> fordi Henrik udviser den jubeloptimisme han nu gør.

Det anede mig ;)

> Det er jo også mest fordi det er min overbevisning, og ikke det pladder
> med VW contra Saab. Jeg kunne sagtens have ejet en Saab, så den holder
> ligesom ikke.

Jeg har ejet en SAAB og kommer aldrig til det igen. Ikke fordi bilerne
fejler noget, men fordi livet er for kort til at køre samme mærke altid
(der skal ske noget nyt!).

--
Martin

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-12-09 00:23

Martin [6000] wrote:

> Det anede mig ;)

> Jeg har ejet en SAAB og kommer aldrig til det igen. Ikke fordi bilerne
> fejler noget, men fordi livet er for kort til at køre samme mærke
> altid (der skal ske noget nyt!).

Benzin og spritbiler som Saab laver mest nutildags, er efterhånden for dyre
i brændstof hvis man kører meget.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-09 00:35

> Benzin og spritbiler som Saab laver mest nutildags, er efterhånden for
> dyre i brændstof hvis man kører meget.

Det er ikke noget teknologi ikke kan ændre på...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-12-09 16:11

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Det er ikke noget teknologi ikke kan ændre på...

Næe .. men den teknologi Saab netop blandt andet er berømt på, ligger jo i
deres fine turbo sprit og benzinmotorer.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-09 16:31

> Næe .. men den teknologi Saab netop blandt andet er berømt på, ligger jo i
> deres fine turbo sprit og benzinmotorer.

Som i dag desværre er historie...
Men der var - og er - nye ting på bedding...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-12-09 22:25

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Som i dag desværre er historie...
> Men der var - og er - nye ting på bedding...

It better be, Tror bare ikke det er nok.

Hele bilindustrien downsizer. 9,5 upsizer til den største sedan Saab endnu
vel har lavet. Og så på benzin

Det er en ommer.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-09 23:30

> Hele bilindustrien downsizer. 9,5 upsizer til den største sedan Saab endnu
> vel har lavet. Og så på benzin

Benzin OG diesel, ligesom der allerede er planlagt en hybrid i 2012...
Man downsize'r rent faktisk motorerne i den nye 9-5'er...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-12-09 00:57

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Benzin OG diesel, ligesom der allerede er planlagt en hybrid i 2012...
> Man downsize'r rent faktisk motorerne i den nye 9-5'er...

men stadig alle for mange gram co2 pr km.

En bil som et velllykket klimatopmøde i Cph kan tage livet komplet af.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-09 07:25

> men stadig alle for mange gram co2 pr km.

Og det ved du hvor fra?

> En bil som et velllykket klimatopmøde i Cph kan tage livet komplet af.

Igen er det, som tidligere nævnt, et spørgsmål om den tekniske udvikling.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-12-09 20:38

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Og det ved du hvor fra?

> Igen er det, som tidligere nævnt, et spørgsmål om den tekniske
> udvikling.

og en egenudviklet motor koster en arm. De penge har Saab slet ikke. Heller
ikke partnere der kan bidrage. Meget ondt kunne siges om GM, men der var
trods alt "ressourcer" i familien.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-09 21:32

> og en egenudviklet motor koster en arm. De penge har Saab slet ikke.
> Heller ikke partnere der kan bidrage. Meget ondt kunne siges om GM, men
> der var trods alt "ressourcer" i familien.

Nu har de i forvejen en rigtig go' basis at udvikle på, så vi taler om
brøkdele af, hvad det koster at udvikle fra bunden. Dertil har Saab alle
dage haft et tæt samarbejde med de svenske tekniske universiteter. Ligesom
de i forvejen har teknik på tegnebrædtet/var under udvikling, men som GM
stoppede. Ligeledes er de i gang med udviklingen af et knastakselfrit
topstykke, som vil nedbringe brændstofforbrug og forurening betragteligt....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-09 23:06

> Hele bilindustrien downsizer. 9,5 upsizer til den største sedan Saab endnu
> vel har lavet. Og så på benzin

Tjah, ikke desto mindre har Saab kørt "downsizing" i 30 år nu, hvor alle
andre har kørt up-up-up..
Man har stædigt holdt fast i at den rigtige løsning er mindre motorer med
trykladning. Noget de fleste andre først har opdaget indenfor de seneste 5 -
10 år.

At den nye 9-5 er den største bil Saab hidtil har lavet, betyder ikke at den
er et miljøsvin. Det kræver blot at man har styr på tingene. Måske i
modsætning til VW, som ikke fremviser imponerende CO2-udledninger... )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-12-09 00:40

Henrik B. wrote:
> [...]
> Man har stædigt holdt fast i at den rigtige løsning er mindre motorer
> med trykladning. Noget de fleste andre først har opdaget indenfor de

Saab har såmænd ikke haft turbo længere tid end fx Audi.

> [...]
> at den er et miljøsvin. Det kræver blot at man har styr på tingene.
> Måske i modsætning til VW, som ikke fremviser imponerende

Sjovt at den så fremviser så ringe tal for gram co2

De er jo MANGE år forud for deres tid ....

Faktisk er saab ikke et hak bedre end gennemsnittet af europæere

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 07-12-09 00:54

> Saab har såmænd ikke haft turbo længere tid end fx Audi.

På serieproducerede modeller?

> Sjovt at den så fremviser så ringe tal for gram co2

Den nye Saab 9-5 1,6 turbo udleder ikke mere CO2 end den benzin Golf som
udleder mindst, til trods for at Saab'en vejer 40+% mere...

> De er jo MANGE år forud for deres tid ....
>
> Faktisk er saab ikke et hak bedre end gennemsnittet af europæere

Nå...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-12-09 01:31

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> På serieproducerede modeller?

Jae ... Audi 200 og 400 er der nok lavet nogenlunde samme antal af som Saabs
turbomodel.

> Den nye Saab 9-5 1,6 turbo udleder ikke mere CO2 end den benzin Golf
> som udleder mindst, til trods for at Saab'en vejer 40+% mere...

Det vil sige omkring 130 gram?

> Nå...

Problemet er grundlæggende at snakken om den nye 9-5 er luftkasteller. Den
er jo stort set kun set i prototyper og præeksemplarer. Lad os se hvad
realiteter viser i benzinforbrug og sager. Der plejer VW nemlig ikke at
lyve, hvor fx Toyota ofte har ganske andre uopnåelige tale for almen bruger.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 07-12-09 17:20

> Jae ... Audi 200 og 400 er der nok lavet nogenlunde samme antal af som
> Saabs turbomodel.

Hvis vi taler benzinmodeller så tvivler jeg meget stærkt...

> Det vil sige omkring 130 gram?

Netop...

> Problemet er grundlæggende at snakken om den nye 9-5 er luftkasteller. Den
> er jo stort set kun set i prototyper og præeksemplarer. Lad os se hvad
> realiteter viser i benzinforbrug og sager.

Nu er de officielle tal for Saab 9-5 allerede offentliggjort, efter
ECE-normen, så der er ikke noget med at vente...

> Der plejer VW nemlig ikke at lyve, hvor fx Toyota ofte har ganske andre
> uopnåelige tale for almen bruger.

Jeg har en test liggende af den nuværende Avensis, prøvekørt af en dansk
motorjournalist. Han fik den til at køre væsentlig over det opgivne.
For et par år siden var der en test i Bilmagasinet af 4 minibiler, hvor
Yaris var den eneste af de fire, som kunne køre det den var opgivet til. Så
har du andre eksempler? )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-12-09 16:24

Henrik B. wrote:
> [...]
>
> Jeg har en test liggende af den nuværende Avensis, prøvekørt af en
> dansk motorjournalist. Han fik den til at køre væsentlig over det

Til gengæld kender jeg en del af mine bekendte der ikke kan.

Men se Per Henneberg. Hans opgivelser for en relativ kraftig Golf IV er da
fine.

> For et par år siden var der en test i Bilmagasinet af 4 minibiler,
> hvor Yaris var den eneste af de fire, som kunne køre det den var
> opgivet til. Så har du andre eksempler? )

Og sådanne undersøgelser tror du fuldt og fast på?

Jeg mener - du er overbevist om at det er helt almindelige eksemplarer?

Jeg kan bedre lide at se hvad folk i almindelighed kan køre.

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 08-12-09 16:48

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Men se Per Henneberg. Hans opgivelser for en relativ kraftig Golf IV er da
> fine.

Skulle jeg finde et eksempel på en gut der kan holde en fin
brændstoføkonomi, ville jeg også bruge en tidligere danmarksmester i
økonomikørsel som reference

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-12-09 17:16

Brian wrote:

> Skulle jeg finde et eksempel på en gut der kan holde en fin
> brændstoføkonomi, ville jeg også bruge en tidligere danmarksmester i
> økonomikørsel som reference

Og som enhver dygtig sportsmand, accepterer man kun topgrej.

PS. Vidste ikke det var tilfældet.

--
- Frank

Fra : Martin [6000]

Dato : 08-12-09 16:31

> Men se Per Henneberg. Hans opgivelser for en relativ kraftig Golf IV er
> da fine.

Han kører til gengæld også _ekstremt_ morfar. Var det ikke ham der tog en
tur tværs gennem Tyskland med 90 km/t og berettede at hans ferietur var
overstået med 25km/ l ?? det tror da pokker...

Jeg kan også nemt få Kia'en til at rende 25 på literen.. men gider jeg?
Nej...

Jeg kender flere der har VW og de går sq ikke relativt længere på literen
end så meget andet.. Men de biler køres så også normalt, også over 130 km/
t. Og de finder ingen prestige i at få deres VW til at ligne den altid
går over 20 på literen.

Der er altid nogle VW-folk der skal berette at deres VW aldrig er under
20km/l ... samme biler er så også sjældent over 100 km/t.. men flot ser
det da ud - på afstand. Indtil kørselsmønsteret pilles fra hinanden -
LOL ;)

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 08-12-09 16:54

> Skulle jeg finde et eksempel på en gut der kan holde en fin
> brændstoføkonomi, ville jeg også bruge en tidligere danmarksmester i
> økonomikørsel som reference

Ja man gør det vel nemt for sig selv

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 08-12-09 17:27

Den Tue, 08 Dec 2009 17:14:31 +0100 skrev Frank Leegaard:

> Jow .. Selv kan jeg godt få min VW til klare det den er opgivet til.
>
> Men gider jeg det? ... Nah ....

Præcis Man skal jo også fremad.

--
Martin

Fra : Mogens

Dato : 03-12-09 16:51

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Koenigsegg stoppar Saab-köp!
> "Förhandlingarna om köpet av Saab Automobile har avslutats. Koenigsegg
> uppger att affären inte blev klar i tid"

Og nu har Spyker så meldt sig på banen.
Hvorfor fan er de så vilde med at købe? - er der penge eller garantier i
firmaet, som på snedig vis kan frigøres?

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-09 17:13

> Og nu har Spyker så meldt sig på banen.
> Hvorfor fan er de så vilde med at købe? - er der penge eller garantier i
> firmaet, som på snedig vis kan frigøres?

Tjah, flere har spekuleret i, at Spykers bagmand (en russer), er ude efter
EIB-lånet, selvom det er bundet op på nyudvikling i miljø og sikkerhed, hos
Saab. Han har nemmerli' lavet dét nummer en gang tidligere, med et formel 1
team..

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : alexbo

Dato : 03-12-09 18:01

"Mogens" <no@mail.com> skrev

> Hvorfor fan er de så vilde med at købe? - er der penge eller garantier i
> firmaet, som på snedig vis kan frigøres?

Måske men også CO2 kvoter.
Laver man små serier af meget svinende biler kan man hive gennemsnittet ned
med en produktion af "rene" biler.
Men Saab har jo også gode produktionsfaciliteter, kan man få dem billigt så
er de sikkert interessante for mange.
Kan man så også få en pose penge med til en rekonstruktion så får man måske
nærmest det hele forærende.

Problemet er nok at der trods alt skal penge på bordet, og Spyker har jo
lige få som Koeningsegg,
det skal være en gældssanering og statsgarantere lån der skal financere det
hele.

Jeg tror mere på en kineser der er ligeglad med Saab-biler, men gerne vil
betale for et fungerende verdensomspændende forhandlernet og en
udviklingsafdeling.
Så kan de udvikle og teste i Sverige og levere vitale dele til produktionen
i Kina.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 03-12-09 19:01

> [...]
> udviklingsafdeling.
> Så kan de udvikle og teste i Sverige og levere vitale dele til

Jep - jeg er helt med på dén vogn...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-12-09 20:41

alexbo wrote:
> [...]
> udviklingsafdeling.
> Så kan de udvikle og teste i Sverige og levere vitale dele til

Den eneste hage ved det scenarie er bare at GM ikke vil give lov. Et BAIC
med frie tømmer over Saab er som at give nøglen til Pentagon og Cia.

Så de foretrækker konkursen. Obama og Co ligeså.

--
- Frank

Fra : Mogens

Dato : 03-12-09 22:17

> [...]

> "Förhandlingarna om köpet av Saab Automobile har avslutats. Koenigsegg
> uppger att affären inte blev klar i tid"

Breaking news:
2 tidligere topchefer hos Saab og Volvo har budt 10 mia for fabrikken og
ligger nu til at vinde foran kineserne...

Fra : alexbo

Dato : 03-12-09 22:30

"Mogens" <no@mail.com> skrev

> Breaking news:
> 2 tidligere topchefer hos Saab og Volvo har budt 10 mia for fabrikken og
> ligger nu til at vinde foran kineserne...

Jeg tror nu det er Volvo de vil købe.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-09 22:42

> Breaking news:
> 2 tidligere topchefer hos Saab og Volvo har budt 10 mia for fabrikken og
> ligger nu til at vinde foran kineserne...

Det er topchefer for Ford og Volvo (Crown Group), som byder på Volvo..
))

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 04-12-09 03:45

On 24 Nov., 18:07, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:

Det viser sig nu at der var planer klar allerede i år 2000, for
udskiftning af Saab 9-5 (i 2006), og Saab 9-3 Stc. skulle have været
introduceret samtidig med sedan-udgaven, i slutningen af 2003. Dette
satte GM en stopper for, hvilket man mener har kostet Saab 5 Mia. på
bundlinien...

Man kan irriteres over, at hjernedøde amerikanere får lov til at
ødelægge en bilmærke...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-12-09 12:19

Henrik B. wrote:
> [...]
> bundlinien...
>
> Man kan irriteres over, at hjernedøde amerikanere får lov til at

Nu var det jo ikke lutter overskud og gode sorte tal inden GM overtog.

Men det er svært og være et lille bilmærke i en stor koncern, men nærmest
umuligt at være det uden. Saab har den forbandede størrelse det nu engang
har. Volvo er de 4-5 gange større og ville bedre kunne eksistere på egen
hånd.

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 04-12-09 12:56

"Henrik B." skrev

>Man kan irriteres over, at hjernedøde amerikanere får lov til at
>ødelægge en bilmærke...

Ja det er snehvide og den onde stedmor, alt ondt kommer fra GM.
Det er som alle andre der går på røven, det er nogen andres skyld.

Her er det så heldigt at man bare kan beskylde ejeren for at han har suget
værdierne ud.
SAAB har betalt for høje priser for GM; varer, og fået for lidt for bilerne.
GM har taget vores overskud, GM har spændt ben, GM er blevet forgyldt og vi
sidder i mudderet.

Uden GM havde SAAB været lukket for længe siden, Scania ville ikke blive ved
med at betale.
Bilkøberne vil ikke købe SAAB i tilstrækkeligt omfang, det er den enkle
forklaring, sådan var det da Scania ejede SAAB og GM kunne ikke vende
udviklingen, selv
om de pumpede milliarder i fabrikken.

SAAB er en dyrlæge og ingenørbil, dem er der ikke nok af.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 04-12-09 07:03

On 4 Dec., 12:55, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> SAAB er en dyrl ge og ingen rbil, dem er der ikke nok af.

Ja, ja, stereotyperne hænger godt fast, i de stok konservative og
småborgerlige...

--
http://www.saabklub.dk/