Nybegynder.
Fra : Steffen Hansen

Dato : 25-11-09 14:15

Hej Drenge.
Jeg er helt ny mht. at lave hjemmesider. jeg har gennemgået de 3
første torturials her på HTML.dk.
og der er sådan set ikke noget af det jeg ikke forstår.

Jeg har bare virkelig svært ved at gennemskue hvordan man skal
lave en "forside" altså et frame som går igen på alle ens sider,
altså med en menu f. eks.

jeg kan godt lave en standard frame. Men er forvirret over
hvordan jeg kan costumize den som jeg vil ha den, sætte de
"knapper" på som jeg vil.
Alt i alt kan i godt høre at jeg er blank :(

Hvordan lærer jeg de ting? jeg syntes nemlig ikke at det blir
gennemgået i deres torturialt.

Forslag til forbedring er klart velkomne.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Steffen Nørregaard

Dato : 25-11-09 17:07

Steffen Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Jeg har bare virkelig svært ved at gennemskue hvordan man skal
> lave en "forside" altså et frame som går igen på alle ens
Du skal gennemgå SSI tutorial. Det er metoden til at inkludere
topbar, menu o. s. v. SSI tedknikken inkluderer filer, der ligger
på serveren og sætter dem ind på siden der sendes til brugeren
via en komando "include". Det er en elegant tekni, men det
forudsætter dog at dit webhotel har SSI software på sin server.
> [...]
> gennemgået i deres torturialt.
>
> Forslag til forbedring er klart velkomne.
> Når du har opbygget en side med ssi, kan du sende os et link,
så kan vi kigge på den, hvis der er problemer.
mvh
Steffen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-11-09 20:02

Steffen Nørregaard skrev:

> sider,
> Du skal gennemgå SSI tutorial. Det er metoden til at inkludere
> topbar, menu o. s. v. SSI tedknikken inkluderer filer, der ligger
<klip>

> så kan vi kigge på den, hvis der er problemer.

Jeg synes det er forkert at rådgive begyndere
til at sætte sig ind i SSI, når dette almindelige
spørgsmål kan besvares med henvisning til en
meget letforståelig kopieringsmetode.

Jeg vil meget hellere prøve at forklare en
begynder, at de oplysninger man kan finde
på html.dk ofte har overskredet sidste salgsdag.

Jeg vil advare alle begyndere mod at lade sig
forlokke til at bruge frames. Det skaber flere
problemer end det løser.
Se artiklen:
http://html-faq.dk/2009.asp

Mit råd til Steffen er at bruge CSS
til at opbygge en side - det kan du få
masser af råd til hvordan du gør i denne
nyhedsgruppe (eller ved at låne en af
mine bøger på biblioteket - se min
hjemmeside i signaturen).

For så vidt angår layout henviser jeg
til artiklen
http://webdesign101.dk/layout/
især
http://webdesign101.dk/layout/eksempel2.php

Når du har fået en sådan side til at
virke, kan du let kopiere menu-delen
til andre sider. Når du har så mange
sider, at du bliver træt af det, er
det tid at interessere sig for SSI.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-11-09 02:19

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg synes det er forkert at rådgive begyndere
> til at sætte sig ind i SSI

Hvorfor? Ordet "frame" indgik jo i spørgsmålet,
og jeg vil hellere lære folk om ssi end frames.

> Jeg vil meget hellere prøve at forklare en
> begynder, at de oplysninger man kan finde
> på html.dk ofte har overskredet sidste salgsdag.

Her er vi helt enige - de fleste artikler er fra 2001,
og håbløst forældede.

Jeg forstår ikke at de ikke bare fjerner dem, men
de giver åbenbart en masse reklameindtægter.

Helt enig!

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-11-09 12:15

Allan Vebel skrev:

> Hvorfor? Ordet "frame" indgik jo i spørgsmålet,
> og jeg vil hellere lære folk om ssi end frames.

Hvorfor? Fordi det er et sidespor i forhold til
det der er væsentligt for en nybegynder:
1. Strukturformatering, der omfatter præsentation.
Og frames er præsentaion.
2. Præsentation, der heller ikke i min optik
omfatter frames.

Og alle og enhver kan fatte, hvordan man kopierer
kode og indhold fra én side til en anden, mens
ikke alle umiddelbart fatter at de måske skal
vælge mellem ASP og PHP syntaks og skal ændre
filtypenavn på deres websider.

Så jeg fastholder, at SSI er mest interesant,
når man bliver træt af at kopiere.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-11-09 23:37

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> kode og indhold fra én side til en anden, mens
> ikke alle umiddelbart fatter at de måske skal
> vælge mellem ASP og PHP syntaks og skal ændre

Jeg vil bare lære brugeren den mest oplagte metode
med det samme.

Hvorfor kopiere den samme menu til 90 sider, og så
sidenhen rette i 90 sider, når der kommer et nyt
menupunkt?

Min gamle artikel på http://html-faq.dk/2014.asp skal
sikkert have en overhaling, men principperne er fortsat
de samme.

Jeg bruger den dag i dag det at inkludere:

header, menu og footer - og alt andet der skal være
ensartet på alle sider - what else do you need?

Fra : Jahirah

Dato : 28-11-09 04:51

Steffen Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej Drenge.
> Jeg er helt ny mht. at lave hjemmesider. jeg har gennemgået >
> de 3 første torturials her på HTML.dk.
------------------8<---------------
...og piger!

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Jeg bruger den dag i dag det at inkludere:
>
> header, menu og footer - og alt andet der skal være
> ensartet på alle sider - what else do you need?
-------------------------8<-----------------

Allan - tillad mig at være uenig :)
Det er sikkert fancy nok...SSI mener jeg, men hvad skal en
nybegynder bruge det til hvis han/hun ikke forstår noget så
basalt som at konstruere et layout i CSS? Hvad nu hvis der er
grundliggende principper som er gået ham over hovedet, så giver
includes ikke meget mening.

CSS er trods alt brugt næsten over alt, sammen med alt og i langt
de fleste henseender. Derfor vil det vel være oplagt at pare det
med et basis kendskab til html, bare for at bygge et solidt
grundlag?

Jeg tror at der er NOGLE som er i stand til, at gå direkte til
fadet og starte ud med PHP, ASP eller for den sags skyld SSI. Men
jeg tror derimod ikke på at det er ret mange idet der ofte er
noget grundviden som SKAL være på plads inden.

At dømme ud fra Steffens indlæg, så tror jeg ikke tiden er moden
til at springe på SSI vognen :) Men det er selvfølgelig bare min
overbevisning.

//Jahirah

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-11-09 09:03

Jahirah skrev:

> [...]
> de fleste henseender. Derfor vil det vel være oplagt at pare det
> med et basis kendskab til html, bare for at bygge et solidt

Jeg har prøvet IRL at fortælle en ganske hærdet tabeldesigner om
DIV-design, fordi dette er "konventionen" i dag. Dette var en stor
øjenåbner for mig i forhold til, hvordan jeg ellers plejer at hjælpe.
Selv om man har de bedste intentioner, kommer der næppe noget godt ud af
at trække tingene ned over ho'det. Man risikerer faktisk et dårligere
resultat.

> [...]
> jeg tror derimod ikke på at det er ret mange idet der ofte er
> noget grundviden som SKAL være på plads inden.

Og det er hele humlen i vores diskussioner om frames/tabel/DIV/SSI og
sikkert også mange andre ting (WYSIWYG?).

1. Hvilket stadie er man på; Begynder, øvet, prof
2. Hvilke krav sættes til det arbejde, man laver for at nå målet - og
målene for øvet, prof ifht. begynder er nok sjældent de samme, selv om
visse måske overlapper.

> At dømme ud fra Steffens indlæg, så tror jeg ikke tiden er moden
> til at springe på SSI vognen :) Men det er selvfølgelig bare min
> overbevisning.

Det tror jeg, du har ret i.

Jeg har selv fået guld-viden af bl.a. Allan, hvor jeg lærte på en dag,
hvad jeg ellers ville have brugt uger på. Men der var jeg også parat til
det. Hvornår man er parat til at tage et skridt videre, er ikke altid
til at sige. Men bedst nok ikke at tage syv-mile-skridt helt fra start,
så man ikke risikerer at falde.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-11-09 23:17

Jahirah skrev:

> Allan - tillad mig at være uenig :)

Det har du lov til at være.

> Det er sikkert fancy nok...SSI mener jeg, men
> hvad skal en nybegynder bruge det til hvis
> han/hun ikke forstår noget så basalt som at
> konstruere et layout i CSS?

Det er to helt forskellige ting - og ssi er meget
enklere at lære end css - og ssi kan sagtens
anvendes uden at kende noget som helst til css.

Her er det sidens struktur det drejer sig om.

Nybegynderen ved allerede hvor mange sider
der skal laves, og hvor mange menupunkter der
skal være. Strukturen kan sagtens strikkes
sammen uden at kende css - det ser vi på sider
fra 90'erne, da css endnu ikke var opfundet, eller
i hvert fald ikke var så almindelig.

Jeg har ofte haft til opgave at lave nyt design til
meget store og velstrukturerede sider, og det
eneste der skulle til, var at lægge en henvisning
i headeren til en css-fil - og så selve css-filen, så
var der skruet et helt nyt design ned over det
hele - tænk på http://csszengarden.com!

Senere kom så ssi-delen, fordi jeg ikke gad at
rette menuen på 1200 sider, hver gang der kom
et nyt menupunkt.

> Hvad nu hvis der er grundliggende principper
> som er gået ham over hovedet, så giver
> includes ikke meget mening.

Jeg prøver jo kun på at give designeren de bedst
mulige værktøjer til at gøre det nemt for sig selv.

Jeg ved jo ikke om det er et større projekt med
90 sider eller mere, eller maks 10 tider med
familjebilleder til farmor.

> At dømme ud fra Steffens indlæg, så tror jeg
> ikke tiden er moden til at springe på SSI vognen

Han modner ved at følge med her, og andre
steder