Cykelreflekser?
Fra : Jubii

Dato : 24-11-09 08:03

Skal en cykelhandler levere cykel med de påbudte reflekser monterede?

Fra : /Peter

Dato : 24-11-09 08:44

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> Skal en cykelhandler levere cykel med de påbudte reflekser monterede?

Et lille sidespørgsmål:
Skal reflekserne være der uden for normal lygtetændingstid?

Fra : Per

Dato : 24-11-09 09:18

/Peter wrote:
> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
>>
> Et lille sidespørgsmål:
> Skal reflekserne være der uden for normal lygtetændingstid?

Ja:

http://www.dcf.dk/composite-905.htm#kap4

mvh. Per

Fra : Per

Dato : 24-11-09 09:23

Jubii wrote:
> Skal en cykelhandler levere cykel med de påbudte reflekser monterede?

Nej - ligesom en bilforhandler kan sælge en bil uden lygter fx.. Ingen
regler herom.
Men er de ikke altid påmonterede ved køb af ny cykel ?

Du har til gengæld som ejer pligt til at sørge for at reflekserne er
påmonterede, når du cykler.

FÆL:
§67, stk. 2
Ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over køretøjet,
er ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand

mvh. Per

Fra : Jubii

Dato : 24-11-09 15:39

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Nej - ligesom en bilforhandler kan sælge en bil uden lygter fx.. Ingen
> regler herom.
> Men er de ikke altid påmonterede ved køb af ny cykel ?

Ikke på den her. Den har "kun" gule pedalreflekser og runde røde
reflekser på hvert hjul der vender bagud, på hjulskærmen (3 hjulet
ladcykel) Ingen refleks på bagskærmen, i hjulene, eller den hvide foran.

> Du har til gengæld som ejer pligt til at sørge for at reflekserne er
> påmonterede, når du cykler.

Jo, det er klart, men så ville jeg jo gerne have haft alle de påbudte
reflekser påmonterede da den blev leveret. Hvis cyklen leveres ved
forhandleren og man agter at køre hjem, så er man jo på den.

> FÆL:
> §67, stk. 2
> Ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
> køretøjet, er ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand

Jo, når man har købt køretøjet, men da skulle køretøjet være lovligt,
med alt påbudt udstyr monteret.
Man overtræder så her hvis man afmonterer noget af det der skal være
der, og derefter bruger køretøjet.

Fra : Per

Dato : 24-11-09 15:49

Jubii wrote:
> [...]
> reflekser på hvert hjul der vender bagud, på hjulskærmen (3 hjulet
> ladcykel) Ingen refleks på bagskærmen, i hjulene, eller den hvide

Hvad med reflekser på dækkenes/fælgenes sider - de gør det ud for de orange
i hjulene.

http://www.dcf.dk/composite-905.htm#kap4

Bemærk §7, stk. 4

mvh. Per

Fra : Jubii

Dato : 24-11-09 17:08

> Hvad med reflekser på dækkenes/fælgenes sider - de gør det ud for de
> orange i hjulene.
>
> http://www.dcf.dk/composite-905.htm#kap4
>
> Bemærk §7, stk. 4

Jeg kender til hvad en cykel skal være udstyret med, problemet er at den
leveres uden det påbudte udstyr.
Det burde være leverandøren/forhandleren der skal sætte disse ting på
cyklen inden den sælges.

Fra : N/A

Dato : 24-11-09 21:13

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-11-09 15:27

Per wrote:
> FÆL:
> §67, stk. 2
> Ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over køretøjet,
> er ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand

Imho er færdselsloven pænt forældet når det kommer til cykler..

Fx. er det stort set umuligt på en nogenlunde fornuftig måde at
montere gule reflekser på en klikpedal, og man er ligeglade med de -
ofte hvide - reflekser der næsten altid sidder på cykelskoene.

// Hans

Fra : alexbo

Dato : 24-11-09 15:40

"Hans Joergensen" skrev

> Imho er færdselsloven pænt forældet når det kommer til cykler..

> Fx. er det stort set umuligt på en nogenlunde fornuftig måde at
> montere gule reflekser på en klikpedal,

Mener du der mangler et forbud mod klikpedaler?
Eller måske en vejledning til pedalfabrikanter om hvordan de skal fremstille
pedaler så der kan monteres reflekser.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-11-09 08:01

alexbo SKREV

> Mener du der mangler et forbud mod klikpedaler?
> Eller måske en vejledning til pedalfabrikanter om hvordan de skal fremstille
> pedaler så der kan monteres reflekser.

Nej, Hans mener at der mangler tilladelse til at der forefindes
reflekser på fodtøj/sko/overtræk og ingen reflekser på pedalen

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 24-11-09 16:49

"Peter Lykkegaard" skrev

>Nej, Hans mener at der mangler tilladelse til at der forefindes
>reflekser på fodtøj/sko/overtræk og ingen reflekser på pedalen

Hvis Hans mener at der er krav om reflekser på pedalerne tager han fejl..
Der er ingen krav om reflekser på pedalerne, der er krav om bevægelige
reflekser

Cykelbekendtgørelsen:
§7 stk3.
En cykel skal være forsynet med mindst to gule reflekser, der bevæger sig,
når cyklen kører, og som er synlige bagfra.

Der kunne være nogle hængereflekser ved pedalmonteringen, der er inet krav
om at de skal sidde fast på pedalen, hvis opgaven ved at montere refleks på
pedalen overstiger pedalkonstruktørens evner.

Men det er korrekt at kravet er til cyklens udstyr, og ikke til cyklistens.

Mener du eller Hans at man bør sætte krav til cyklisters påklædning?
At kravene bør være at enten cykel eller cyklist er forsynet med klokke,
reflekser og bremser.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 24-11-09 17:00

> Mener du eller Hans at man bør sætte krav til cyklisters påklædning?
> At kravene bør være at enten cykel eller cyklist er forsynet med
> klokke,
> reflekser og bremser.

Jeg så hellere et lovkrav på at nutidens billister har en fungerende
hjerne, når de fører en bil f.eks.

Fra : alexbo

Dato : 24-11-09 17:06

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> Jeg så hellere et lovkrav på at nutidens billister har en fungerende
> hjerne, når de fører en bil f.eks.

Jaså, når bilister fører bil bør de have en fungerende hjerne,
men når de skriver gruppeindlæg er det ikke så vigtigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 24-11-09 17:10

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> Jaså, når bilister fører bil bør de have en fungerende hjerne,
> men når de skriver gruppeindlæg er det ikke så vigtigt.

Du kunne øve dig mere.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-11-09 10:44

alexbo skrev

> Mener du eller Hans at man bør sætte krav til cyklisters påklædning?

Det ville da være ganske udmærket
Fx sikkerhedsvest med reflekser i lygtetændingstide, det kører jeg med
alligevel

> At kravene bør være at enten cykel eller cyklist er forsynet med klokke,
> reflekser og bremser.

Man kan sagtens være mere specifik

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-11-09 10:48

Jubii skrev

> Det burde være leverandøren/forhandleren der skal sætte disse ting på
> cyklen inden den sælges.- Skjul tekst i anførselstegn -

Tjohh forhandleren gør det nu ikke gratis og slet ikke hvis han ikke
har fået besked på det
Men du har da ret i at forhandleren burde have spurgt om du vill købe
de ekstra ting der skal til, det er dårligt købmandsskab ...

Dit indlæg burde retteligt have været placeret i dk.sport.cykling, der
er ikke megen jura man kan vride ud af det

- Peter

Fra : HKJ

Dato : 24-11-09 21:13

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
>
> Dit indlæg burde retteligt have været placeret i dk.sport.cykling, der
> er ikke megen jura man kan vride ud af det

Jeg syntes da der er en del jura i det:

Hvis jeg køber en bil/knalleret/cykel, må forhandleren så levere noget
der ikke kan bruges på almindelig landevej?

Jeg tvivler ret stærkt på at det er lovligt, uden at forhandleren har
sikret sig at kunden er indforstået med det, men det hører nok under
forbruger jura og ikke under færdelsloven.

Fra : Jubii

Dato : 24-11-09 21:34

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
Jubii skrev

> [...]

Dit indlæg burde retteligt have været placeret i dk.sport.cykling, der
er ikke megen jura man kan vride ud af det

Udstyrsbekendtgørelsen for cykler er mig bekendt lov.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-11-09 18:57

alexbo wrote:
> Mener du der mangler et forbud mod klikpedaler?
> Eller måske en vejledning til pedalfabrikanter om hvordan de skal fremstille
> pedaler så der kan monteres reflekser.

Jeg mener at der mangler en justering der gør at reflekser monteret
på rytteren er lige så gode som reflekser monteret på cyklen... Og
at de kun skal være lovpligtige når det er mørkt.

// Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-09 23:27

Hans Joergensen skrev:

> Jeg mener at der mangler en justering der gør at reflekser monteret
> på rytteren er lige så gode som reflekser monteret på cyklen... Og
> at de kun skal være lovpligtige når det er mørkt.

Tåge, regn, sne ... ?

--
Bertel

Fra : Bæ9

Dato : 24-11-09 23:30

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Tåge, regn, sne ... ?

glemsomhed
afsted uden det tøj der er med refleks
udlån af cykel

ka det forresten ikke være fucking ligegyldigt om man skal ha reflekser på
cyklen - det er sgu da bare at ha reflekser på cyklen og så er den ikke
længere......

det andet er kværulanteri og ordskvalder

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-11-09 18:59

Jubii wrote:
> Ikke på den her. Den har "kun" gule pedalreflekser og runde røde
> reflekser på hvert hjul der vender bagud, på hjulskærmen (3 hjulet
> ladcykel) Ingen refleks på bagskærmen, i hjulene, eller den hvide foran.

Der er dæk med reflektive sider?

// Hans

Fra : Jubii

Dato : 24-11-09 21:40

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i meddelelsen

> Der er dæk med reflektive sider?

Hvad jeg ikke har skrevet der er sat på cyklen, er ikke sat på cyklen.
i morgen skal jeg ud og måle om de ting der er sat på er sat på lovligt.
Ellers er mit spørgsmål fra start blevet besvaret til bunds.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-11-09 12:04

Hans Joergensen skrev

> Jeg mener at der mangler en justering der gør at reflekser monteret
> på rytteren er lige så gode som reflekser monteret på cyklen... Og
> at de kun skal være lovpligtige når det er mørkt.

Hmm det er vel ikke noget problem at reflekser er lovpligtige døgnet
rundt?

- Peter

Fra : N/A

Dato : 24-11-09 21:13

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-11-09 21:27

Peter Lykkegaard wrote:
> Hmm det er vel ikke noget problem at reflekser er lovpligtige døgnet
> rundt?

Hvorfor ikke? det er da totalt belastende hvis man fx. er tvunget
til at montere reflekser på en cykel man kun anvender om dagen..

fx. ville jeg være temmeligt ked af at montere reflekser på sådan en
fætter her:
http://www.cbdcycles.com.au/images/cervelo05/cervelo05p3carbonfull.jpg

Naturligvis kan man så sige at alle carbon-cykler er ulovlige, da
det er umuligt at banke lovpligtigt stelnummer i dem.. Og så er
det vel ikke noget problem.

// Hans

Fra : Leif Neland

Dato : 24-11-09 22:12

Hans Joergensen skrev:

> Naturligvis kan man så sige at alle carbon-cykler er ulovlige, da
> det er umuligt at banke lovpligtigt stelnummer i dem.. Og så er
> det vel ikke noget problem.

Kan der ikke indlægges et nr, når stellet blover støbt?

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-11-09 14:11

Jubii tjohh

> Udstyrsbekendtgørelsen for cykler er mig bekendt lov.

Tjohh men dit opringelige spørgsmål gik på forhandlere
Forhandlere er ikke nævnt i den bekendtgørelse

- Peter

Fra : Jubii

Dato : 24-11-09 22:42

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
Jubii tjohh

> Udstyrsbekendtgørelsen for cykler er mig bekendt lov.

Tjohh men dit opringelige spørgsmål gik på forhandlere
Forhandlere er ikke nævnt i den bekendtgørelse

Pladder, det var det han sælger derimod, og det var spørgsmålet.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-11-09 14:18

Hans Joergensen skrev:

> fx. ville jeg være temmeligt ked af at montere reflekser på sådan en
> fætter her

Og det er en den enkeltstartscykel du træner på?

De fleste kører på forsk vintercykler med skærme lige for tiden, der
er forholdsvis nemt at sætte reflekser for/bag og på hjulene - Büchel
laver nogle fandens gode reflekser til at sætte på egerne (de er
sikkert ikke er lovlige herhjemme)

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-11-09 14:29

Peter Lykkegaard skrev

> Büchel laver nogle fandens gode reflekser til at sætte på egerne (de er
> sikkert ikke er lovlige herhjemme)

Nej bevægelige reflekser skal være gule i Danmark
De er dog godkendt i Tyskland efter den sidste revision af deres
bekendtgørelse (StVZO)

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-11-09 02:59

Jubii skrev

> Pladder, det var det han sælger derimod, og det var spørgsmålet.

Så er der noget grundlæggende galt med din formuleringsevne

Du skrev:
"Skal en cykelhandler levere cykel med de påbudte reflekser monterede?
"

Og det spørgsmål er ikke omfatet af den bekendtgørelse eller nogen
anden for den sags skyld

- Peter

Fra : Jubii

Dato : 25-11-09 11:52

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
Jubii skrev

> Pladder, det var det han sælger derimod, og det var spørgsmålet.

Så er der noget grundlæggende galt med din formuleringsevne

Og hvad så? Skal man være juraprofessor for at stille spørgsmål så du
forstår meningen med spørgsmålet?

Du skrev:
"Skal en cykelhandler levere cykel med de påbudte reflekser monterede?
"

Og det spørgsmål er ikke omfatet af den bekendtgørelse eller nogen
anden for den sags skyld

Pladder, endnu en gang.
Hvis du ikke forstår hvad der spørges om så lad være med at svare.
Eller du har en anden dagsorden end at svare på juridiske spørgsmål.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-11-09 11:22

Leif Neland wrote:
> Kan der ikke indlægges et nr, når stellet blover støbt?

Nummeret skal indhugges af importøren.. tvivler på at man kan
overtale fabrikken i taiwan til at lave numre uden at prisen går
væsentligt op..

// Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-11-09 13:55

Hans Joergensen skrev:

> Nummeret skal indhugges af importøren.. tvivler på at man kan
> overtale fabrikken i taiwan til at lave numre uden at prisen går
> væsentligt op.

Jeg kunne nu godt forestille mig at de ville lave numre.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-11-09 06:31

Hans Joergensen wrote:

> Nummeret skal indhugges af importøren..

Eller mærkes på anden godkendt måde

> tvivler på at man kan overtale fabrikken i taiwan til at lave
> numre uden at prisen går væsentligt op..

Systemet er unikt for Danmark såehh

- Peter

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-11-09 16:16

Peter Lykkegaard wrote:
> Eller mærkes på anden godkendt måde
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126045
> Systemet er unikt for Danmark såehh

Nåja, ok, anden godkendt måde.... gad vide om det tæller de
klistermærker der så faktisk bliver brugt på carbon-rammer?

// Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-11-09 16:17

Peter Lykkegaard wrote:
> Og det er en den enkeltstartscykel du træner på?

Nej, men hvis jeg skulle køre enkeltstart og jeg havde den cykel, så
ville jeg da træne på den cykel jeg også brugte til løb..

Jeg træner på en racercykel jeg bruger til løb, og den har ikke
reflekser på... den får det heller ikke.

> [...]
> er forholdsvis nemt at sætte reflekser for/bag og på hjulene - Büchel
> laver nogle fandens gode reflekser til at sætte på egerne (de er

Af og til er det sommer, faktisk kører jeg slet ikke på min racer om
vinteren..

// Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-11-09 16:19

Bæ9 wrote:
> det andet er kværulanteri og ordskvalder

Forklar det til de 90% af professionelle og hobby cykelsport-dyrkere
der ikke har reflekser på pedaler eller i hjul...

Heldigvis er det dog ikke noget politiet går så meget op i.

Til trådstarter, jeg gætter på at cykelsmeden godt vil bruge 5
minutter på at montere reflekser i dine hjul.. Uden at det kommer
til at koste noget.

// Hans

Fra : Bæ9

Dato : 25-11-09 16:44

> Forklar det til de 90% af professionelle og hobby cykelsport-dyrkere
> der ikke har reflekser på pedaler eller i hjul...
>
> Heldigvis er det dog ikke noget politiet går så meget op i.

men det gør os der brager ind i dem og får ødelagt øsen og skal stå og glo
på deres maltrakterede kroppe

> Til trådstarter, jeg gætter på at cykelsmeden godt vil bruge 5
> minutter på at montere reflekser i dine hjul.. Uden at det kommer
> til at koste noget.
>
> // Hans

de koster en tyver eller to og så er det frem med en bette skruetrækker - og
så ka han komme vidre i sit liv - med reflekser

Fra : Jubii

Dato : 25-11-09 21:23

> [...]

> Til trådstarter, jeg gætter på at cykelsmeden godt vil bruge 5
> minutter på at montere reflekser i dine hjul.. Uden at det kommer

Jeg vil spørge ham den 3-4 dec. hvor cyklen skal til eftersyn, evt.
vinterklargøring.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-11-09 11:52

Hans Joergensen skrev

> Jeg træner på en racercykel jeg bruger til løb, og den har ikke
> reflekser på... den får det heller ikke.

Når du ikke har noget ønske om at overholde bare et minimum af
reglerne vedr cyklens udstyr hvorfor mener du så at bekendtgørelsen
burde revideres/moderniseres? Uanset har du vel ikke til sinds at
overholde reglerne?

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-11-09 11:55

Hans Joergensen skrev

> Heldigvis er det dog ikke noget politiet går så meget op i.

Det kunne ellers være interessant hvis man stoppede et af de større
motionsløb
Svjv er der masser af emsige betjente der har travlt med at genne
cyklisterne ind på cykelstierne selvom de er ved at falde over
hinanden

- Peter

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-11-09 20:03

Bæ9 wrote:
> men det gør os der brager ind i dem og får ødelagt øsen og skal stå og glo
> på deres maltrakterede kroppe

Jeg er overbevist om at hvis du kigger på ulykkestatistikker for
cykler og hvis de ellers indeholder de rigtige data, så er
racercykler dem der er indvolveret i absolut færrest dødsulykker..

Folk der kører på racercykel er typisk gode til at orientere sig, de
er gode til at undgå højresvingsulykker, de snakker sjældent i mobil
mens de cykler, de hører sjældent musik mens de cykler, de har
typisk ikke de små ynkelige (men dog lovlige) 1-dioders lygter på
deres cykel, de har reflekser på skoene og tit også på overkroppen..

Derimod burde cykler med cykelkurv formodentligt forbydes, lige meget
hvor mange reflekser de er udstyret med.

// Hans

Fra : Bæ9

Dato : 25-11-09 21:26

> [...]

> typisk ikke de små ynkelige (men dog lovlige) 1-dioders lygter på
> deres cykel, de har reflekser på skoene og tit også på overkroppen..

hehe - folk som de der beskrevne er skyld at bilister kører galt når de
vælter om af grin i deres øser - det er bare en simpel refleks

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-11-09 23:05

Hans Joergensen skrev:

> Jeg er overbevist om at hvis du kigger på ulykkestatistikker for
> cykler og hvis de ellers indeholder de rigtige data, så er
> racercykler dem der er indvolveret i absolut færrest dødsulykker..

Det gad jeg godt se dokumenteret. Jeg er ikke overbevist. Du
glemmer at de samme racere kører med mindst mulig margin hvad
hastighed og manøvrering angår.

--
Bertel

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-11-09 20:09

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
> reglerne vedr cyklens udstyr hvorfor mener du så at bekendtgørelsen
> burde revideres/moderniseres? Uanset har du vel ikke til sinds at

Fordi jeg ikke er den eneste... Og fordi det er upraktisk og ulogisk
at man bruger tid og penge på at holde liv i nogle regler der er
utidsvarende.

Hvorfor fx. have det danske stelnummersystem, når politiet
formodentligt aldrig mere vil begynde at gå op i at finde stjålne
cykler? Det meste hittegods ryger direkte i skrotcontainere, og
bliver således ikke engang checket for om det er meldt stjålet.

På den anden side, jeg vil nok ikke overholde reglerne alligevel, og
så længe bøden - som nu - kun er 500kr og så længe man alligevel
aldrig møder en betjent så kan man jo sådan set være ligeglad... :)

Stelnummersystemet er dog en fordyrende og ligegyldig ordning.

// Hans

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-11-09 23:00

Hans Joergensen wrote:

> Hvorfor fx. have det danske stelnummersystem, når politiet formodentligt
> aldrig mere vil begynde at gå op i at finde stjålne cykler?

Den reelle forklaring er formentlig at det mindsker konkurrencen fra
billige importerede cykler

Der var forslag om at ophæve stelnummer pligten i forbindelse med ændring
af lov om mærkning af cykelstel for et år siden, men justitsministeriet
påstod at politiet tilbageleverede et betydeligt antal [sic!] stjålne og
bortkomne cykler på grundlag af stelnummeret.
<http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/20081/lovforslag/L7/
fremsaettelsestale.htm>

(Apropos Big Brother samfundet skulle cykelhandlere før denne lovændring
registrere navn, adresse og stelnummer for alle købere af cykler).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-11-09 23:10

Hans Joergensen wrote:

> Nåja, ok, anden godkendt måde.... gad vide om det tæller de
> klistermærker der så faktisk bliver brugt på carbon-rammer?

Fra Bekendtgørelse om mærkning af cykelstel m.v.
<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=122988>

§ 4. Stelnummeret skal indhugges på venstre side af sadelrøret eller
kronrøret. Stelnummeret må ikke tildækkes.

Stk. 2. Er cykelstellet fremstillet af et materiale, der bevirker, at
stelnummeret ikke kan indhugges som anført i stk. 1, uden at stellet
ødelægges, kan stelnummeret i stedet indhugges på kranken. Stelnummeret
må ikke tildækkes.

Stk. 3. Rigspolitichefen kan tillade, at stelnummeret påføres på anden
måde end ved indhugning. Rigspolitichefen kan endvidere tillade, at
stelnummeret indhugges eller på anden måde påføres på et andet sted end
på de i stk. 1 og stk. 2 anførte steder.

--
Jesper Lund

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-11-09 00:49

Bertel Lund Hansen skrev

> Det gad jeg godt se dokumenteret. Jeg er ikke overbevist. Du
> glemmer at de samme racere kører med mindst mulig margin hvad
> hastighed og manøvrering angår.

Der vil altid være nogen der kører med hovedet under armen

Med 250 km om ugen og en gennemsnitsfart på over 30km/t morgen/aften -
det løber så op i lidt over 6000km i denne sæson

Med de tal så burde jeg vil egentlig have været involveret i en ulykke
på nuværende tidspunkt?
Jeg har haft mange oplevelser hvor overblik/hurtig reaktionsevne har
reddet mig nogle nærdødsoplevelser, men det skyldes andres tumpede
opførsel snarere end min kørsel
For det meste er det manglende overholdelse af vigepligten hos
medtrafikanterne der er skyld i problemerne

Det er self lidt begrænset material til at lave en retvisende
statistisk :)

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-11-09 10:03

Peter Lykkegaard skrev:

> [...]
> opførsel snarere end min kørsel
> For det meste er det manglende overholdelse af vigepligten hos
> medtrafikanterne der er skyld i problemerne

Jeg kører så jeg kan tage højde for andres manglende overholdelse
af vigepligten, og det er ikke fordi jeg kører langsomt.

> Det er self lidt begrænset material til at lave en retvisende
> statistisk :)

De' jo det.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 26-11-09 10:48

"Peter Lykkegaard" skrev

>Jeg har haft mange oplevelser hvor overblik/hurtig reaktionsevne har
>reddet mig nogle nærdødsoplevelser, men det skyldes andres tumpede
>opførsel snarere end min kørsel

Sådan er det for 90% af trafikanterne,
de sidste 10% må så til gengæld være på vejene hele tiden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-11-09 14:17

alexbo wrote:
> "Peter Lykkegaard" skrev

> Sådan er det for 90% af trafikanterne,
> de sidste 10% må så til gengæld være på vejene hele tiden.

Eller de 90 % har ikke ret i deres opfattelse.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen