Glycerol til glasur
Fra : Martin Larsen

Dato : 23-11-09 23:08

Hej gruppe

Vi har en opskrift på "Engelsk Christmas Cake" hvor der skal glycerol i
glasuren. Jeg har googlet lidt og kan se at glycerol (dss. glycerin) i
fødevarer (E422) bruges som bl.a. fugtighedsbevarende middel, og jeg
gætter på at det er derfor det skal i glasuren - for at den ikke tørrer ud.

For mig er glycerin ellers noget man skyller ører med, men så blev jeg
det klogere :)

Men nu til mit spørgsmål: på apoteket havde de glycerol, men det var
beregnet til regøring, og apotekeren var ikke sikker på om det var rent
nok til brug i fødevarer. Kan man bruge apotekets, eller skal man have
fat i specialbutikker som sælger ting til bagerier etc?

Kan man alternativt bruger andre ting, som fx almindelig madolie?
Umiddelbart ville jeg gætte på at det har en lignende effekt.

Hilsen
Martin

Fra : Emil

Dato : 24-11-09 00:08

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>
>For mig er glycerin ellers noget man skyller ører med, men så blev jeg

Ja, den rigtige opskrift fra apotekerne på Fanø er 2 gram menthol til
28 gram glycerin. Opskriften er afprøvet gennem generationer, og den
virker!
Men ellers bruges glycerin mange steder, specielt i hudprodukter.
Nåh ja, det virker også afførende.

> [...]
>nok til brug i fødevarer. Kan man bruge apotekets, eller skal man have
>fat i specialbutikker som sælger ting til bagerier etc?

Hvis du udelukkende lever af kageglasuren, skal du nok være på vagt.
Men en enkelt julekage om året, vil i værste fald styrke dit
imunforsvar.

>Kan man alternativt bruger andre ting, som fx almindelig madolie?
>Umiddelbart ville jeg gætte på at det har en lignende effekt.

Jeg ville bruge chokolade.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-11-09 06:19

Emil skrev:

> Jeg ville bruge chokolade.

Eller smør.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 24-11-09 18:25

Martin Larsen wrote:
> [...]
>
> Kan man alternativt bruger andre ting, som fx almindelig madolie?
> Umiddelbart ville jeg gætte på at det har en lignende effekt.

Mener jeg læste om nogen der brugt æggehvide istedet for vand. Det skulle
holde bedre på fugten...

Fra : Linde

Dato : 24-11-09 21:12

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Kan man alternativt bruger andre ting, som fx almindelig madolie?
> Umiddelbart ville jeg gætte på at det har en lignende effekt.

Det er ikke sikkert, at du kan bruge olie i stedet. Jeg kender godt til
kagen, og elsker den type kager, men måtte lige google en opskrift:
http://www.theworldwidegourmet.com/recipes/english-christmas-cake/

Hvis din glasur minder om den i opskriften, kan det hænde at den ikke vil
klæbe godt nok til, når kagen "lagrer". Glycerolen virker fugtabsorberende,
og vil medvirke til at glasuren "trækker sig til" når kagen står lidt. Olie,
og andet fedt, skyer derimod fugt, så resultatet vil nok blive et andet.
Bare lidt strøtanker om emnet...

Mvh
Linde

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-11-09 14:16

Linde wrote:

> [...]
> kagen står lidt. Olie, og andet fedt, skyer derimod fugt, så resultatet
> vil nok blive et andet. Bare lidt strøtanker om emnet...

Ja, opskriften minder meget om den du linker til.

Det er nok bedst at få fat i noget glycerin så!

Martin