Ens visning af tekst i forskellige browser~
Fra : Kim Madsen

Dato : 24-11-09 16:56

Hej,

Jeg anvender Adobe's Browserlab til at teste, hvordan min hjemmeside ser ud
i diverse browsere.

Jeg kan ikke forstå, hvordan denne hjemmeside (www.aalund.com) ifølge
Adobe's Browserlab kan blive præsenteret ens i forskellige browsere, når min
side (http://madsens.eu/test6/index6.htm - still testing) ikke kan, idet jeg
også anvender pixels til at angive skriftstørrelser samt har defineret en
fast bredde i pixels på mine elementer, der indeholder tekst - ligesom det
er tilfældet med www.aalund.com.

Under forudsætning af, at Browserlab giver et retvisende billede (hvilket
jeg vil mene, da jeg også har prøvet BrowserShot, som giver nogenlunde samme
resultat), er der så nogen, der kan forklare, hvad jeg gør galt?

Kim

Fra : Martin Ploug

Dato : 24-11-09 17:29

Kim Madsen skrev:
> [...]
> (hvilket jeg vil mene, da jeg også har prøvet BrowserShot, som giver
> nogenlunde samme resultat), er der så nogen, der kan forklare, hvad jeg

Hej Kim

Du kan evt. prøve at teste din kode med http://validator.w3.org/

Mvh. Martin

Fra : Kim Madsen

Dato : 24-11-09 19:32

Hej Martin,

Tak for forslaget. Koden er allerede valideret ad denne vej Så der er
ikke fejl i syntax.

Kim

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-11-09 22:46

Kim Madsen skrev:

> Tak for forslaget. Koden er allerede valideret
> ad denne vej Så der er ikke fejl i syntax.

Der er da fortsat valideringsfejl, se:

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Faalund.com%2F
og
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css21&warning=0&uri=http%3A%2F%2Faalund.com%2F

Du kan ikke regne med noget som helst før alle
fejl er rettet.

Ret fejlene på alle sider, og prøv derefter
http://www.totalvalidator.com/validator/ValidatorForm
der også kan vise siden i forskellige browsere
(Screenshot).

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Kim Madsen

Dato : 25-11-09 03:02

Hej Allan,

OK, jeg har ikke checket koden for andet end min egen side - og det du
henviser til er valideringsfejl på den side, som jeg sammenligner med. Så
den kan jeg ikke ændre på

Koden for min egen side er valideret og går igennem uden errors / warnings.

Kim

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-11-09 13:46

Kim Madsen skrev:

> og det du henviser til er valideringsfejl på den
> side, som jeg sammenligner med.

Det har jeg så misforstået

http://madsens.eu/test6/index6.htm ser stort set
ensartet ud i de browsere jeg har testet i - jeg
kan ikke lige se problemet - andet end at der
kommer vandret scrollbar.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-11-09 17:32

Kim Madsen formulerede tirsdag:
> [...]
> vil mene, da jeg også har prøvet BrowserShot, som giver nogenlunde samme
> resultat), er der så nogen, der kan forklare, hvad jeg gør galt?

Nu skriver du ikke hvori forskellene består.
En mulighed kunne være forskellige default værdier for elementerne -
prøv evt. at sætte padding og margin til 0 i din * {..} i stedet for i
html, body...
(html har ingen style, iht. standarderne).

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Madsen

Dato : 24-11-09 19:55

Hej Birger,

Åh ja, kan da godt se, at jeg ikke ligefrem har formuleret, hvori forskellen
består. Det kommer så hér:

www.aalund.com fremstår skiften ens uanset, hvilken browser der testes i.
Det vil sige, at når jeg ser siden i min IE8 (med skærmopløsning 1280 x
1024), så ser teksten på siden ud på samme måde som når jeg tester siden via
Adobe's Browserlab (hvor der testes med IE7 i Windows XP og IE8 i Windows XP
m.fl. - men der er ikke angivet skærmstørrelse eller- -opløsning og jeg
tror, at "miseren" ligger i forskellige skærmopløsninger). Teksten ombrydes
ikke forskelligt i de forskellige browsere - det ser hele tiden ens ud...!
Og det er dét, jeg gerne vil opnå.

Min side http://madsens.eu/test6/index6.htm har en anden skriftstørrelse
(som så giver ombrydning af teksten), når jeg tester den via Adobe's
Browserlab (eller BrowserShot.org), end når jeg ser den på min egen PC /
skærm - og det betyder en anden ombrydning af teksten end på min egen PC /
skærm. Det vil jeg gerne undgå.

Som sagt tænker jeg, at problemet ligger i skærmopløsningen. Det er vel
sådan, at ved en lavere opløsning vil et blokelement med en fast bredde vel
hurtigere blive fyldt ud med tekst - og teksten vil derfor blive ombrudt
tidligere end ved en højere skærmopløsning...

Jeg kan uploade billeder af det, men jeg vedhæfter ikke lige nogle hér, idet
jeg tidligere har sendt en mail til forum'et med billeder vedhæftet, og det
indlæg er ikke dukket op i forum'et, så jeg tænker på, om det er "tilladt"
at vedhæfte billeder til beskeder hér i forum'et...?

Kim

Fra : Kim Madsen

Dato : 24-11-09 20:04

Som opfølgning på min egen hypotese har jeg netop prøvet at ændre
skærmopløsningen på min egen PC (til 800x600) med min egen side - og det
giver IKKE en anden tekstombrydning end, når skærmopløsningen er højere, som
ellers var min hypotese. Så umiddelbart er det altså ikke skærmopløsningen,
der er årsagen. Hmmm...

Kim

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-11-09 22:28

Kim Madsen tastede følgende:
> [...]
> ellers var min hypotese. Så umiddelbart er det altså ikke skærmopløsningen,
8X

Din tekst i p'erne - sikker på den bliver vist samme samme font, i de
"forskellige" udgaver?
Det er umiddelbart hvad jeg kan se kan være problemet.
Tekst i HTML er jo beregnet til at ombryde automatisk, så jeg kan
egentlig ikke se det er et problem.

Birger

http://bbsorensen.dk