Interessant empiri
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-11-09 21:50

Jeg har været lidt optaget af foregående dages
diskussion om effekten af nærmest søskende
selektoren (Adjacent Sibling)

Overfladisk set er der ikke så meget at være i tvivl
om: Element1 + Element2 matcher Element2, dersom
de har et fælles forældreelement.

Således vil h1+p {color:teal;}
give det første tekstafsnit efter h1 en
grøn farve.

Nu kommer det sjove:
h1+p+p {color:teal;} kolorerer
forventeligt det andet tekstafsnit - der
er nærmest søskende til det første p.
h1+p+p+p kolorerer det tredje tekstafsnit,
igen fordi det er nærmest søskende til
det foregående p.
Successen kan gentages med
h1+p+p+p+p.

Det kan så konkluderes at nærmest
søskende kun gælder for to på hinanden
følgende elementer, og hvis der er
en række nærmest søskende selektorer
efter hinanden, vil kun den sidste selektor
gøre sig gældende.

Men det bli'r sjovere:
p+p+p+p vil kolorere det fjerde tekstafsnit
og alle følgende tekstafsnit.

Hvordan skal det lige forklares?
Alle eksperimenterne er gennemført på
den samme tekst i en div, der indledes
med en h1 overskrift og med et større antal
tekstafsnit. Kun testet i FF3.5.5

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
..

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 23-11-09 23:47

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> writes:

> Men det bli'r sjovere: p+p+p+p vil kolorere det fjerde tekstafsnit
> og alle følgende tekstafsnit.

> Hvordan skal det lige forklares?

Det er vel ret ligetil. De tre tidligere søskende til det fjerde (og
efterfølgende <p>) er selv <p>. CSS selectors virker på hvert element
for sig, og da der ikke er nogen hukommelse indbygget, er der intet
der forhindrer et <p> der allerede er talt med i en p+p+p+p i også at
tælle med i den næste.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-11-09 03:13

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Successen kan gentages med
> h1+p+p+p+p.

Hvad f* - Jørgen, det gav mig en ide til løsning af mine baggrundsbillede i
tabelceller (uden class/id i hver celle):
<http://w-o-p-r.dk/sal/saltest.html>
Ved at lave den første celle i en række til th, matcher det ikke 'resten'.
Så nu virker det også i IE :) (dog ikke IE6)

> Men det bli'r sjovere:
> p+p+p+p vil kolorere det fjerde tekstafsnit
> og alle følgende tekstafsnit.

Du skal nok nærmere betragte de som en slags wildcard match.
hvis du har
h1 p p p p p p p
, så vil p+p+p+p match (match=stort P)
h1 P P P P p p p - dvs nr 4 men også