Arvtager efterlyses
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-11-09 21:20

Jeg er kørt træt med hjemmesideskolen og orker ikke at vedligeholde/opdatere
den. Ydermere skal webhotellet fornyes senest 6/12 d.å., så hvis nogen i
gruppen skulle være interesseret i at føre det videre, skal der handles
hurtigt.

Det vil pine mig, hvis mit store arbejde gennem 12 år skulle gå tabt, men
jeg har som efterlønsmodtager end ikke råd til bare at lade det ligge urørt
som det er.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : jopa

Dato : 23-11-09 21:34

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev

> Det vil pine mig, hvis mit store arbejde gennem 12 år skulle gå tabt, men
> jeg har som efterlønsmodtager end ikke råd til bare at lade det ligge
> urørt som det er.

Øhm er det tid eller moneter ? eller begge
Nu er domænet efterhånden rimeligt kendt så det ville da være ærgeligt.
Vi skal have en yngre mand på banen.

Jeg trapper selv ned
What about Rune ?

--
Mvh-John
www.jp-web.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-11-09 22:05

jopa wrote:

> Øhm er det tid eller moneter ? eller begge

Tjah, Helt akut er det moneterne. Men tiden til og interessen for at
fortsætte er også på nulpunktet.

> Nu er domænet efterhånden rimeligt kendt så det ville da være
> ærgeligt.

Netop derfor lukker jeg ikke bare uden varsel.

> Vi skal have en yngre mand på banen.

Også min mening.

> Jeg trapper selv ned

Vi bliver jo desværre ikke yngre, John.

> What about Rune ?

Han er netop ikke så gammel, men lad ham nu selv bekendtgøre sin (eventuelt
manglende?) interesse.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : jopa

Dato : 23-11-09 22:19

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev >
> Vi bliver jo desværre ikke yngre, John.

> Han er netop ikke så gammel, men lad ham nu selv bekendtgøre sin
> (eventuelt manglende?) interesse.

Hvis en var interesseret i at køre det videre ville jeg da personligt gerne
sponsorere, gerne mod en reklame på siden

Fra : Rune Jensen

Dato : 25-11-09 04:15

jopa skrev:
> "Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev >

Det er ikke fordi jeg ikke har interesse, og heller ikke fordi jeg ikke
har idéer til evt. videreudvikling af siden. Men jeg har problemer med
både tid og moneter. Moneter, specielt, da Hempel flytter til Polen, og
jeg står uden arbejde fra 31/12, hvilket er en rigtig "joker", så at
sige. Jeg er også bange for, der ville for lang tid imellem
opdateringer, da det tager meget lang tid at lave research til hver
artikel (for mig), og jeg har allerede for mange ting at kaste mig over,
et par stykker stadig uafsluttet.

Det mest ærlige vil derfor være at takke nej, men tak for tilbuddet -
under andre omstændigheder, ville jeg slå til med det samme, så det kan
godt ærgre mig en del.

> Hvis en var interesseret i at køre det videre ville jeg da personligt
> gerne sponsorere, gerne mod en reklame på siden

Fordelen ved en sponsor - er man ved nøjagtigt hvem, man får indenfor
døren. Ville jeg klart foretrække fremfor reklamer på anden måde. Man
har også muligheden for at sparre hinanden, hvis det er (hedder det ikke
det?)

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-11-09 11:36

Rune Jensen wrote:

> Det er ikke fordi jeg ikke har interesse, [og så en længere forklaring].

Man skal ikke skræve over mere end buksebagen kan holde - hverken økonomisk
eller arbejdsmæssigt, så jeg forstår da dit afslag.

> Det mest ærlige vil derfor være at takke nej, men tak for tilbuddet -
> under andre omstændigheder, ville jeg slå til med det samme, så det
> kan godt ærgre mig en del.

Du skal have tak for ærligheden. Men det er pokkers ærgreligt, for du er
ellers lige manden med de helt rigtige kvalifikationer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 23-11-09 23:43

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> writes:

> [...]
> 6/12 d.å., så hvis nogen i gruppen skulle være interesseret i at
> føre det videre, skal der handles hurtigt.

Nu er det jo i asp, så det harmonerer ikke så godt med min LAMP
server. Men hvis der ikke er andre der melder sig, vil jeg gerne lægge
plads til en statisk udgave.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-11-09 14:50

Anders Wegge Keller wrote:

> Nu er det jo i asp, så det harmonerer ikke så godt med min LAMP
> server. Men hvis der ikke er andre der melder sig, vil jeg gerne lægge
> plads til en statisk udgave.

Havde det været i php, ville det være en mulighed. Men som du selv er inde
på, er hovedparten i asp, så det kan ikke rigtig la' sig gi' sig. desværre.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-11-09 11:27

Anders Wegge Keller wrote:

> Nu er det jo i asp, så det harmonerer ikke så godt med min LAMP
> server. Men hvis der ikke er andre der melder sig, vil jeg gerne lægge
> plads til en statisk udgave.

Det er ikke fordi jeg principielt er modstander af at konvertere til php.
Men en masse steder på nettet er indgående links til hjemmesideskolen og
registreringerne i søgebotterne er også i asp.

Men jeg har et ændringsforslag til dig, Anders:

Du overtager det som og hvor det er nu. Jeg orienterer Azero om din
overtagelse.

Du bruger vinteren til at konvertere samtlige godt 700 sider til php
samt i asp at etablere "301 moved permanently". Måske du kan få
Rune til at hjælpe dig lidt med den "301".

Når næste betalingsperiode er ved at udløbe sidst i november 2010,
kan du tillade dig at regne med at alle søgebotter og hovedparten af
andre indgående links er blevet rettet. Du flytter så hele baduljen hjem
til din egen server og får lavet den nødvendige ændring på DNS.

Hvad angår filialen hjemmesideskolen.net, så ligger den allerede på
en Nix/Apache, den kan du efter overtagelse straks flytte hjem samt
orientere DNS.
Jeg orienterer UnoEuro om din overtagelse og når Webhotellet en
gang i starten af marts skal fornyes, kan du bare lade det udløbe.

Når hjemmesideskolen til efteråret er flyttet hjem til dig selv, kan
filialen .net integreres i .dk og .net helt lukkes.

Hvis du er interesseret i dette, kan du kontakte mig direkte på "fornavn
denvelkendtekrusedulle efternavn prik landekode".

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-11-09 13:22

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> registreringerne i søgebotterne er også i asp.

> Men jeg har et ændringsforslag til dig, Anders:

Jeg synes i stedet at du skulle bede Anders om at køre en statisk
udgave. Når Rune så har overskud, kan han få hele dynen.

> Du bruger vinteren til at konvertere samtlige godt 700 sider til php

Én vinter? Prøv fire eller fem. Det er nemmere at skrive det hele
forfra.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-11-09 15:46

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg synes i stedet at du skulle bede Anders om at køre en statisk
> udgave. Når Rune så har overskud, kan han få hele dynen.

Rune var fra starten den, jeg havde foretrukket. Dit ændringsforslag kræver
en rundbordssamtale (evt. chat) mellem Rune, Anders og undertegnede.

> Én vinter? Prøv fire eller fem. Det er nemmere at skrive det hele
> forfra.

Så meget skal der sgu ikke ændres. Der skal stortset kun ændres

syntaks til indsættelse af en sidetitel i en variabel.

tilhørende syntaksændring for udskrift af variablen som title og h1

syntaksændring for de forskellige includes.

ekstension på siderne.

Der kan hurtigt laves en rutine, så det kun tager et par minutter pr. side
at ændre fra asp til php. Læg så dertil et minut pr. side til at lave en
response.redirect i asp.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-11-09 23:48

Erik Ginnerskov wrote:

> Men jeg har et ændringsforslag til dig, Anders:
>
> Du overtager det som og hvor det er nu. Jeg orienterer Azero om din
> overtagelse.

Det lyder som en god ide.
Jeg så lige på din side om betingelser:
<http://hjemmesideskolen.dk/betingelser.asp>
Du er indforstået med straks at afholde udgiften til fornyelse af
webhotellet

Hvis anders lægger server til, og 'vi' får konverteret siden til PHP, så
skal det vel ikke fornyes, eller er 'man' bundet af næste års afgift?

> Du bruger vinteren til at konvertere samtlige godt 700 sider til php

Jeg tror godt jeg vil påtage mig at gøre det noget hurtigere - se mit svar
til Anders.

> samt i asp at etablere "301 moved permanently". Måske du kan få
> Rune til at hjælpe dig lidt med den "301".

Jeg er sikker på at man kan lave en rewrite rule med 301 i .htaccess, så man
ikke behøver at lave redirects i koden.

Alternativt er der vist ingen naturlov, der siger ar .asp er asp og .php er
php.

Jeg vil gætte på at Anders kan sætte sin Apache(?) op til at behandle .asp
som php.

> [...]
> andre indgående links er blevet rettet. Du flytter så hele baduljen
> hjem til din egen server og får lavet den nødvendige ændring på DNS.

Man behøver ikke at vente, en konvertering kan ske her og nu jfr.
ovenstående.

> Hvad angår filialen hjemmesideskolen.net, så ligger den allerede på
> en Nix/Apache, den kan du efter overtagelse straks flytte hjem samt
> orientere DNS.

Den kunne man passende integrere i hjemmesideskolen.dk og evt. nedlægge .net
domænet.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-09 12:54

Stig Johansen wrote:

> [...]
>
> Hvis anders lægger server til, og 'vi' får konverteret siden til PHP,
> så skal det vel ikke fornyes, eller er 'man' bundet af næste års

Problemet er de mange indgående links og registreringerne i diverse
søgemaskiner, der alle forventer .asp

> Jeg tror godt jeg vil påtage mig at gøre det noget hurtigere - se mit
> svar til Anders.

Selvfølgelig kan det gøres hurtigere - selve omskrivningen. Jeg så bare ikke
umiddelbart nogen tvingende grund til at jage med folk.

> Jeg er sikker på at man kan lave en rewrite rule med 301 i .htaccess,
> så man ikke behøver at lave redirects i koden.

Hvis det kan laves i .htaccess, så alle requests på asp automatisk
viderestilles til php, ville det kunne spare udgiften til webhotellet for et
år.

> Alternativt er der vist ingen naturlov, der siger ar .asp er asp og
> .php er php.
>
> Jeg vil gætte på at Anders kan sætte sin Apache(?) op til at behandle
> .asp som php.

Det er da muligt. Jeg har sat Apache op til at behandle html som php.

> Den kunne man passende integrere i hjemmesideskolen.dk og evt.
> nedlægge .net domænet.

Det var da også min tanke, at når .dk-afdelingen kører i php på Apache, er
der ingen grund til at have .net-afdelingen. Det hele kan samles under et.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-11-09 06:53

Erik Ginnerskov skrev:
> Jeg er kørt træt med hjemmesideskolen og orker ikke at
> vedligeholde/opdatere den.

Trist, men jeg forstår dig.

> Det vil pine mig, hvis mit store arbejde gennem 12 år skulle gå tabt,
> men jeg har som efterlønsmodtager end ikke råd til bare at lade det
> ligge urørt som det er.

Hvor meget betaler du da for hosting? Du kan evt. overveje at skifte til
en billigere host, hvor selv en eflønsmodtager kan være med. Eller et
mere kætterst forslag: Smid Google-reklamer på siden. Så vil du i stedet
få et lille overskud.

Jeg har selv været modstander af reklamer på mine sider i meget lang
tid, men gav efter for godt et år siden. Og især med google kan du få
reklamer, der ikke generer ret mange (om nogle) af de besøgende, men som
tværtimod kan være en fordel for nogle (dem der klikker på dem).

Tænk også på, at hvis nogen overtager siden, kan de risikere at smide
reklamer på - og så er det da bedre, at du gør det.

Hvis du er interesseret i nærmere oplysninger om reklamer, så send mig
en mail.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til danske ord og ordsprog:

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 24-11-09 14:52

Kim Ludvigsen skrev:

> Og især med google kan du få
> reklamer, der ikke generer ret mange (om nogle) af de besøgende,

google reklamer er heldigvis noget af det nemmeste at blokere for.

--
Ivan V. klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-11-09 15:11

Kim Ludvigsen wrote:

> Trist, men jeg forstår dig.

> Hvor meget betaler du da for hosting?

Den aktuelle opkrævning lyder på 931,50. I meget nær fremtid kommer en
tillægsopkrævning fra dk-hostmaster på 45,- (+ eventuel prisstigning siden
sidste år?) for domænet. Det er alt sammen for hjemmesideskolen.dk, der
ligger hos Azero på en IIS-server med understøttelse for både asp, php og
MySql

Læg så dertil filialen hjemmesideskolen.net, der ligger hos UnoEuro på en
Apache-server. Den koster 12 euro om året (gang selv med den aktuelle kurs).
Filialen er oprettet for at kunne demonstrere forskellige funktioner med
..htaccess - det kan ikke laves på en IIS.

> Du kan evt. overveje at skifte
> til en billigere host, hvor selv en eflønsmodtager kan være med.
> Eller et mere kætterst forslag: Smid Google-reklamer på siden. Så vil
> du i stedet få et lille overskud.

Det kunne måske være løsningen, hvis jeg havde lysten til at fortsætte. Den
kniber det som tidligere nævnt også med.

> Tænk også på, at hvis nogen overtager siden, kan de risikere at smide
> reklamer på - og så er det da bedre, at du gør det.

Tænker også på, at hvis en anden overtager, bliver det strengt enkle design
måske ændret. Og arvtageren laver måske en masse nyt, hvor forklaringerne
ikke er så pædagogiske, som jeg har tilstræbt.

Men jeg føler nu, at det er tid at overlade roret til en anden, hvis en
sådan kan findes.

> Hvis du er interesseret i nærmere oplysninger om reklamer, så send mig
> en mail.

Det er jeg ikke for nærværende, men tak for tilbudet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-11-09 14:30

Erik Ginnerskov skrev:

> Det vil pine mig, hvis mit store arbejde
> gennem 12 år skulle gå tabt

Du må gerne smide al indholdet ind på
http://html-faq.dk/hjemmesideskolen/, men det
kræver nok lidt tilpasning af koden.

Findes der en anden løsning, kan de 30 Mb
bare slettes igen.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-11-09 15:14

Allan Vebel wrote:

> Du må gerne smide al indholdet ind på
> http://html-faq.dk/hjemmesideskolen/, men det
> kræver nok lidt tilpasning af koden.

Det kunne måske bruges som en midlertidig løsning. Men lad os nu lige se, om
nogen melder sig på banen til en egentlig overtagelse.

> Findes der en anden løsning, kan de 30 Mb
> bare slettes igen.

Ja, det er bare et tryk på en enkelt tast.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-11-09 15:36

Erik Ginnerskov formulerede spørgsmålet:

> Det kunne måske bruges som en midlertidig løsning. Men lad os nu lige se, om
> nogen melder sig på banen til en egentlig overtagelse.

> Ja, det er bare et tryk på en enkelt tast.

Jeg bruger 10GB af de 775 jeg har til rådighed hos servage, så den
kunne få sin egen plads der, også uden at skifte navn. Men der køres
linux uden support for ASP.
dk-hostmaster afgiften er svjv stadig kun 45.-
Det med at overtage arbejdet også, kniber det vist med tiden til...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 24-11-09 10:00

On 23 Nov., 21:20, "Erik Ginnerskov" <erik.ginners...@live.dk> wrote:
> [...]
> jeg har som efterlønsmodtager end ikke råd til bare at lade det ligge urørt

Hej Erik,

Jeg kunne muligvis have en interesse i at overtage forpligtelsen efter
dig, men må så samtidig erkende, at der vil medføre nogle mindre
ændringer, som muligvis - muligvis ikke vil have betydning for din
beslutning.

Du må meget gerne kontakt mig direkte på "jesper snabela schlaeger
punktum nu", så vi kan tage en dialog om det, såfremt det kunne have
din interesse.

Venlig hilsen

Jesper

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 25-11-09 21:33

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> writes:

> Hvis du er interesseret i dette, kan du kontakte mig direkte på
> "fornavn denvelkendtekrusedulle efternavn prik landekode".

Mail sendt.

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-11-09 23:23

Anders Wegge Keller wrote:

> Mail sendt.

Nu ved jeg ikke hvad i afteler, men jeg har lidt input.

Hvis dit tilbud står ved magt, forstået på den måde, at du vil lægge plads
til en _php_ udgave, og ikke bare en statisk kopi, så tror jeg godt jeg vil
byde ind på selve konverteringen fra asp til php.

Så vidt jeg kan udlede af Eriks indlæg, så er det mest på 'include
niveaueet', og ikke 'langhåret programmering'.

Jeg har nogle udviklingsværktøjer, hvor jeg nok ikke skal bruge mange 10
linier på at lave et 'fedtemadsprogram' til søg (og erstat) i en flok
filer, så jeg tror ikke jeg skal bruge ret mange timer på det.

Det er vigtigt - i min erfaring, at man ikke laver 'to ting på en gang',
dvs. konvertere til php og 'kvalitetssikre' samtidig - det er dømt til at
mislykkes.

Så i min optik er 1. opgave at lave en identisk kopi i php, og når den er på
plads kan man begynde at kigge på indholdet.

Hvis jeg skal kigge på det, så kan Erik zippe det sammen og lægge et eller
andet sted til download, og smide en url.

Eventuelt pr. mail - min mail er valid.

For en god ordens skyld vil jeg ikke give bindende tilsagn før jeg har set
struktur og indhold af filerne.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-11-09 23:50

Stig Johansen wrote:

> Hvis jeg skal kigge på det, så kan Erik zippe det sammen og lægge et eller
> andet sted til download, og smide en url.
>
> Eventuelt pr. mail - min mail er valid.

Så lige på Eriks side:
Overtagelse skal ske senest den 5. december i år

Så hvis der skal konverteres, så er det altså med at få kuglerne op i
ganghøjde, så det kan være flyttet inden 5 december.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-11-09 23:57

Stig Johansen skrev:

> Overtagelse skal ske senest den 5. december i år

> Så hvis der skal konverteres, så er det altså med at få kuglerne op i
> ganghøjde, så det kan være flyttet inden 5 december.

Hvis bare man får hele molesjasen i en zipfil, er der vel ikke
andet der haster end at få betalt DK-Hostmaster for domænet?

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-11-09 01:37

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis bare man får hele molesjasen i en zipfil, er der vel ikke
> andet der haster end at få betalt DK-Hostmaster for domænet?

Nej, ikke hvis domænet må ligge 'dødt' indtil det er konverteret.

Såvidt jeg husker fra andre indlæg, så har anders en dedikeret (virtuel?)
server hos en tysk hoster, og den kører linux, og kan ikke køre asp.

Så det med det haster var bare ment som at det hele kunne ligge klart, så
man blot skal rette DNS'en.

Jeg er ikke så meget inde i den slags, men jeg mener man kan bruge gratisDNS
til sine egne domæner.

Så jo, hvis bare DK hostmaster får sine klejner, så haster det sådan set
ikke så meget.

Men det gav lidt inspiration, så jeg er igang med at _teste_ mit
konverteringsprogram, samt lave noter til konvertering.

Det kunne jo være man selv skulle bruge det engang.

Det med noterne er mere en 'arbejdsgang', for jeg har lavet det med replace,
en ting ad gangen, så det skal køres med f.eks:
<% -> <?php
%> -> ?>
osv..

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-09 13:11

Stig Johansen wrote:

> [...]
>
> Så vidt jeg kan udlede af Eriks indlæg, så er det mest på 'include
> niveaueet', og ikke 'langhåret programmering'.

Det er svjh kun gæstebogen med tilhørende administrationsmodul, der er
'langhåret programmering. Gæstebogen kører med access db, men skal så
konverteres til MySql.

Derudover er der en side med demo af jmail, men den funktion kan annulleres,
så der kun vises kode.

> Jeg har nogle udviklingsværktøjer, hvor jeg nok ikke skal bruge mange
> 10 linier på at lave et 'fedtemadsprogram' til søg (og erstat) i en
> flok filer, så jeg tror ikke jeg skal bruge ret mange timer på det.

Jeg ville have lavet en manuel rutine, hvor jeg udskifter en funktion af
gangen i en flok filer, for derefter at fortsætte med næste funktion. Men
det tager lidt længere tid.

> Det er vigtigt - i min erfaring, at man ikke laver 'to ting på en
> gang', dvs. konvertere til php og 'kvalitetssikre' samtidig - det er
> dømt til at mislykkes.

Netop. Hold fokus på det, du laver.

> Hvis jeg skal kigge på det, så kan Erik zippe det sammen og lægge et
> eller andet sted til download, og smide en url.

Jeg har zippet og lagt ud, du får url på privat mail.

> For en god ordens skyld vil jeg ikke give bindende tilsagn før jeg
> har set struktur og indhold af filerne.

Klart.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-11-09 19:11

Erik Ginnerskov wrote:

> Det er svjh kun gæstebogen med tilhørende administrationsmodul, der er
> 'langhåret programmering. Gæstebogen kører med access db, men skal så
> konverteres til MySql.

Gæstebogen må man nok kpnvertere manuelt, eller lave den fra bunden i php,
men hvis du zipper access db'en, og gør den tilgængelig, kan jeg konvertere
den til mySQL.

Jeg har adgang til mySQL hos Unoeuro, så jeg regner med, at jeg lave en DTS,
og en efterfølgende export i (my)SQL format.

Lavede lige en prøvekonvertering af et dataset i mit notes projekt, og det
kan jeg godt - dvs. exportere access -> mySQL, og derefter exportere mySQL
-> 'SQL format', så indholdet kan bibeholdes.

> Derudover er der en side med demo af jmail, men den funktion kan
> annulleres, så der kun vises kode.

Enten det, eller også kan selve demoen måske lægges på en af Allan's/Rune's
sider, så den kan afprøves.

> Jeg ville have lavet en manuel rutine, hvor jeg udskifter en funktion af
> gangen i en flok filer, for derefter at fortsætte med næste funktion. Men
> det tager lidt længere tid.

Det jeg har lavet er på en måde også manuelt.
Men jeg har lavet programmet som et kommandolinieprogram, så det kan fyres
af i en .bat fil eller copy/paste fra et dokument.

Jeg har lige konverteret nogle querystrings i mit notes projekt:
<http://w-o-p-r.dk/notes/show.notes.asp?d=Notes&id=38>
så konverteringen er søg og erstat i filer, eksempelvis:
search_replace asp.txt "Request.QueryString(''databasename'')"
"Request.QueryString(''d'')"

På samme måde regner jeg med man kan komme lang med succesive replace af <%
-> <=php, %> -> ?> .. osv.

Jeg har lavet en del konverteringer til opstart, men det ligger på en anden
maskine, så jeg kan ikke lige copy paste her.

> Jeg har zippet og lagt ud, du får url på privat mail.

Jeg har modtaget en mail, men ingen url, så jeg går ud fra den ikke er klar
endnu.

> Klart.

Jeg har lavet programmet til konvertering, så jeg vil godt påtage mig at
lave de automatiske konverteringer.

Dog har jeg ikke rigtig mulighed for at gennemteste output, men jeg har
noget php på min Win2k, men det virker vist ikke særlig godt.

Mens jeg venter på en url til zip filen, tror jeg, at jeg laver noget start
på dokumentation - stay tuned.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-11-09 19:26

Stig Johansen skrev:

> Enten det, eller også kan selve demoen måske lægges på en af Allan's/Rune's
> sider, så den kan afprøves.

Du kan exportere flere dele til ét af mine domæner, hvor der pt. bare
ligger noget test-halløj/honeypot-forsøg. Det er ASP/UnoEuro/Access.
Hvad der ligger kan jeg evt. zippe, lægge på HD, så det på serveren kan
slettes, så har du et helt rent domæne/server at lege med. Domænet er
ikke indekseret, så det kan bruges til hvad man nu vil af formål.

Skriv, hvis du er interesseret, så sender jeg koder.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-11-09 21:06

Rune Jensen wrote:

> Skriv, hvis du er interesseret, så sender jeg koder.

Nu svarer du mig, men det er nok den kommende arvtager, der skal spørges.

Jeg ved ikke hvad Eriks plan er, men i mine øjne kan han stadig være
(med)bestemmende selvom han ikke ønsker at være aktiv.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-11-09 21:47

Stig Johansen skrev:

> Nu svarer du mig, men det er nok den kommende arvtager, der skal spørges.

Nåhja, du skrev et eller andet med afprøvning... Men domænet/serveen er
fri til hvad der nu måtte komme.

Man kunne gøre det på den måade, at man flyttede selve indholdet til mit
domæne (det kan formentlig gøres 1:1, da det er helt rent og i ASP), så
har man i hvert fald backup.

Mht. selve domænet, der ved jeg ikke hvad man skal. Hjemmesideskolen
skal jo så overtage domænet med eget navn, hvis det er. Jeg har ingen
erfaring med dette, så må man spørge UE.

Det er mere for at købe tid imens der konverteres til PHP (som jeg
forstår i vil). Jeg mener heller ikke man bare lige flytter fra et
domæne til et andet, selv om man bruger 301. Jeg kan ikke huske, hvor
lang tid de anbefaler, men de to domæner (her er det så .php og .asp)
skal SVJV eksistere side om side et vidst stykke tid.

Her må man nok lige konsultere Google.

> Jeg ved ikke hvad Eriks plan er, men i mine øjne kan han stadig være
> (med)bestemmende selvom han ikke ønsker at være aktiv.

Det har Erik ikke rigtigt meldt ud om hvad han vil, men det gør han jo
nok jeg synes også han skal være med. Jeg tør bare ikke binde mig.
Hverken med større pengebeløb eller (specielt afsat) tid eller ansvar,
da jeg ikke har nogen anelse om, hvor jeg står efter nytår. Men jeg har
givet nogle tilbud på hvad jeg kan, i hvert fald.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-11-09 21:54

Rune Jensen skrev:

> [...]
> lang tid de anbefaler, men de to domæner (her er det så .php og .asp)
> skal SVJV eksistere side om side et vidst stykke tid.

OK, det er så noget sludder. Jeg blander tingene sammen. Det kan jo kun
eksistere under samme domæne.

Æv, jeg går i seng.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-11-09 03:15

Rune Jensen wrote:

> [...]
>
> Man kunne gøre det på den måade, at man flyttede selve indholdet til mit
> domæne (det kan formentlig gøres 1:1, da det er helt rent og i ASP), så

Hvis Erik laver en zip fil, så har han en backup.
Men jeg tror du blande nogle ting sammen.
Det jeg ikke rigtig kan afprøve er *php* versionen, og ikke asp version.

For at teste det skal det ligge på en php enabled server.
Som nævnt har jeg noget php på min winPC, men det er lidt noget skrammel,
for den laver memory fejl, så jeg stoppe og starte servicen for at bruge
det for næsten hvert opslag.

Jeg kan selvfølgelig prøve at se om der er en opdatering, men der er vist
noget med det ikke rigtig bliver lavet til IIS (isapi) mere.

> Det er mere for at købe tid imens der konverteres til PHP (som jeg
> forstår i vil).

Hvis der ikke er ret meget 'obskurt' i filerne, så burde det ikke tage ret
lang tid at have et kørende system.

Men jeg ved ikke rigtig hvem, der gør hvad, så indtil videre er det bare et
tilbud fra min side.

Jeg vil heller ikke påtage mig at lave en fejlfri php-version, da det kræver
at man skal gennemgå samtlige sider, men en 'best effort' konvertering, som
arvtageren(e) kan bygge videre på.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-11-09 13:15

Stig Johansen wrote:

> Hvis Erik laver en zip fil, så har han en backup.

Jeg har altid et spejl på egen computer + backup af, hvad der ligger på
serveren. Der vil ikke være noget, der er uigenkaldeligt tabt.

Skulle det blive nødvendigt, kan jeg lade min egen maskine køre udenom min
LAN-switch direkte til nettet. Så kan man med http komme ind på min egen
IIs-server og sammenligne. Det kræver bare lige, at det tidsmæssigt bliver
aftalt (at den dag i det tidsrum kobler jeg om).

Men nu har både Stig, Rune og Anders min email og både Stig og Rune har mit
mobilnummer - de må gerne give det videre til Anders.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-11-09 18:55

Erik Ginnerskov skrev:

> Men nu har både Stig, Rune og Anders min email og både Stig og Rune har
> mit mobilnummer - de må gerne give det videre til Anders.

Jeg har sendt Anders en mail.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-11-09 13:03

Rune Jensen wrote:

> Det har Erik ikke rigtigt meldt ud om hvad han vil, men det gør han jo
> nok jeg synes også han skal være med.

I overgangsfasen vil jeg gerne være behjælpelig med at få det til at køre.
Når først det er oppe at køre, er det ikke min tanke, at jeg skal stå og
ånde den nye ejer i nakken.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-11-09 20:56

Stig Johansen wrote:

> Mens jeg venter på en url til zip filen, tror jeg, at jeg laver noget
> start på dokumentation - stay tuned.

dokumentation ? - brugte jeg virkelig d-wordet :)

Jeg har lavet en 'mockup' af de ting jeg umiddelbart kunne finde på i
forbindelse med konvertering.

De er beskrevet her:
<http://w-o-p-r.dk/notes/show.base.asp?d=hjemmesideskolen_php>

Min (tænkte) plan er, at når/hvis jeg får filerne, så vil jeg gennemgå de
enkelte punkter og rette dem til efter behov.

Punkterne er ikke udførlige, men jeg kan ikke rigtig komme videre før jeg
har set indholdet af dine filer, og demed hvad der skal ændres.

Jeg lægger nok programmet til download, så man principielt selv kan udføre
konverteringen, men jeg påtænker at lave noget 'maskinlæsbart' output, så
man kan importere i regneark/database for analyse/dokumentation af de
udførte handlinger.

Så først når det er gjort(lavet) lægger jeg det ud.

Stig Johansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-11-09 02:05

Den Mon, 23 Nov 2009 21:20:26 +0100 skrev Erik Ginnerskov:

> [...]
>
> Det vil pine mig, hvis mit store arbejde gennem 12 år skulle gå tabt,
> men jeg har som efterlønsmodtager end ikke råd til bare at lade det

Man kunne vel forestille sig at 10-12 personer her fra gruppen,
sponserede 12 kr. hver pr. år?

Så kunne hjemmesideskolen.dk flyttes til Unoeuro på et 500 Mb. (?) asp
hotel.

Der kunne evt. dannes et "konsortium", en styregruppe, med Erik som
formand - hvis han har lyst. Denne gruppe afgør i enighed, hvad der skal
ske med indholdet, og hvilke nye ting der skal optages.

Selvom jeg ofte har kritiseret "de indviede" her i gruppen, ville jeg
synes at det ville være sørgeligt at overlade al begynderhjælp til
html.dk.

Folk med personlige interesser i egne udgivelser, må selvf. _ikke_ sidde
i styregruppen, men må da gerne "sponsere"

--
Karl Erik.

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-11-09 02:43

Karl Erik Christensen wrote:

> Der kunne evt. dannes et "konsortium", en styregruppe, med Erik som
> formand - hvis han har lyst. Denne gruppe afgør i enighed, hvad der skal
> ske med indholdet, og hvilke nye ting der skal optages.

Jeg har tænkt lidt det samme, ikke direkte 'styregruppe', men kunne
forestille mig, at det ikke bør være enmandsarbejde at sørge for/lave
indhold.

Jeg er ikke pædagogisk nok til at skrive artikler, men jeg kan bidrage med
noget teknik/research, så man ikke behøver at researche i 'lang tid'.

Lad os se hvad der sker.

Hvis Anders lægger server til, og det bliver konverteret til php, så er der
jo kun udgift til dk hostmaster (og den der .net, men den kan integeres
i .dk, og derefter nedlægges).

Indtil videre har jeg lavet de indledende øvelser til auto konvertering, og
der bliver nok lidt manuelt efterregulering - viser mine
prøvekonverteringer af nogle af mine egne asp filer.

Men mine ting er mere programmering, så der er mange ting, der ikke kan
klares med en simpel replace.

Jeg gemmer mine prøvekonverteringer i en tekstfil, så hvis Erik zipper
skidtet sammen og lægger det til download/mailer, så tager det ikke mange
splitsekunder at brænde den af som en batfil.

Undervejs skriver jeg lidt om hvor mange ting der er ændret, så outputtet
kan bruges til en checkliste af hvilke filer der skal kigges efter i
sømmene.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-11-09 05:03

Stig Johansen skrev:

> Jeg har tænkt lidt det samme, ikke direkte 'styregruppe', men kunne
> forestille mig, at det ikke bør være enmandsarbejde at sørge for/lave
> indhold.

Énmandsarbejde er ret hårdt ;)

Jeg vil gerne bidrage, hvor jeg kan i evt. diskussioner, men endelige
formuleringer, skal jeg nok holde mig fra.

> Jeg er ikke pædagogisk nok til at skrive artikler, men jeg kan bidrage med
> noget teknik/research, så man ikke behøver at researche i 'lang tid'.

Og det er simpethen guld værd, man har nogen at tjekke op imod, og som
man kan stole på. Meget information på nettet er direkte forkert...

> Lad os se hvad der sker.

Jep...

> Hvis Anders lægger server til, og det bliver konverteret til php, så er der
> jo kun udgift til dk hostmaster (og den der .net, men den kan integeres
> i .dk, og derefter nedlægges).

Udgiften til det ene domæne, kan jeg godt klare - som jeg skrev til Erik.

> [...]
>
> Undervejs skriver jeg lidt om hvor mange ting der er ændret, så outputtet
> kan bruges til en checkliste af hvilke filer der skal kigges efter i

Det virker som et velgennemtænkt forslag.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-11-09 06:37

Rune Jensen wrote:

> Det virker som et velgennemtænkt forslag.

He - som jeg skrev, kunne det være man fik brug for det selv ;)
Jeg kiggede lige på Google, for at se om han parametre, ikke fordi det har
min interesse, men man er vel nysgerrig.

Der så jeg, at del lå et ling, hvor 'resten' var kappet af,
så ....viewname=bruttoliste blev til ....viewname=brut

Efter lidt søgning kunne det se ud som om Google kan finde på at springe
lange parametre over, så jeg besluttede at forkorte dem.

Meen så skal man ind i alle filerne og finde Request.querystring osv, og
rette.

Guess what - jeg kom i tanke om, at jeg lige havde det her replace tool, så
jeg kastede 'svinet' over filerne.

4 gange replace, og ca 10 minutter, så var mine filer konverteret.
Nu er det kun ca 40 programmer, men alene det, at finde ud af hvilke filer
der skulle rettes ville tage lang tid + den menneskelige fejlfaktor.

Da der kun var tale om replace internt skulle jeg ikke gøre andet end at
uploade de rettede filer, så spillede det.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-11-09 10:57

Rune Jensen wrote:

> Énmandsarbejde er ret hårdt ;)

Ja - meget;)

> Jep...

Ja - og jeg har den holding, at det kunne være en slags 'put&take',
så man både giver og tager, deraf mit 'tilbud'.

Om man vil, eller ej, må man selv om - det er jo ikke mit problem.

Selvom jeg ikke rigtig har brugt hjemmesideskolen.dk, så vil jeg give
medhold i, at det vil være kedeligt, at den forsvinder, og at 'svarene'
skal findes på html.dk.

Ikke at jeg vil nedgøre html.dk, men generelt ligger der meget outdated
skrammel 'out there'.

Lad os se om der kommer proaktive response...

Stig Johansen

Fra : jopa

Dato : 26-11-09 11:56

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

> Selvom jeg ikke rigtig har brugt hjemmesideskolen.dk, så vil jeg give
> medhold i, at det vil være kedeligt, at den forsvinder, og at 'svarene'
> skal findes på html.dk.

Jeg har nu heller ikke brugt den, men vi er vel heller ikke målgruppen

Kunne man forestille sig en form for kobling til lki.dk ?
der de fleste af os medlemmer alligevel, og så kunne man lave et
sponsormedlemskab af hjemmesideskolen eller lignende.

der skal jo være en eller flere der vedlieholder siderne og måske andre der
bidrager med artikler.

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-11-09 20:00

jopa skrev:

> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

> Jeg har nu heller ikke brugt den, men vi er vel heller ikke målgruppen

Det ved jeg nu ikke. Dengang jeg skulle lave form mail i PHP fandt jeg,
at hjemmesideskolens*) var så udmærket direkte rå og på, jeg brugte det.
Fulgte op med et par spørgsmål i PHP-gruppen, som blev besvaret af Erik,
det virkede ganske fortrintligt. Brugte vist også senere ASP-udgaven med
CDONTS.

html.dks forklaringer fandt jeg så generelt unødigt langtrukne, men
hva... har da hentet lidt hjælp der senere, hvad angår cookies. Synes
dog deres hang til nostalgi (Sådan laver du browsertjek på IE4 og
Netscape 3.2 ell. lign.) har taget overhånd for det oprindeligt for så
vidt gode formål.

MVH
Rune Jensen

*)
Men kan så også nævne en del andre herinde, som har været inspiratorer
og igangsættere i forskellige forbindelser.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 26-11-09 22:44

Rune Jensen skrev:

> [...]
> at hjemmesideskolens*) var så udmærket direkte rå og på, jeg brugte det.
> Fulgte op med et par spørgsmål i PHP-gruppen, som blev besvaret af Erik,

Jeg kendte så hverken til Hjemmesideskolen eller html.dk, da jeg ville
til at lære html i efteråret 2000, så det blev herfra:
http://www.mcli.dist.maricopa.edu/tut/lessons.html

Siden købte jeg hæfter fra IDG-forlaget om emnet, og først omkring
årskiftet 2001/2002 opdagede jeg html.dk og tænkte bare: "Wheee! En
dansksproget side".

Det var så derfra jeg lærte ASP.
Men det var også der jeg lærte at html 4.01 ville være den sidste
version af html nogensinde, og at xhtml var det eneste som duede i
fremtiden. Det troede jeg fuldt og fast på, indtil en eller anden
herinde begyndte at ævle om html 5. Det var helt fremme i 2007/2008.

Nyhedsgrupperne (og dermed sider som hjemmesideskolen.dk, html-faq.dk og
webdesign101.dk) stiftede jeg bekendtskab med gennem html.dk. Jeg er
også blandt dem der lige skulle belæres om at jeg skrev på Usenet og
ikke på html.dk i efteråret 2002. Og lidt irriteret over at folk var så
nøjeregnende med validering, så der gik en del år hvor jeg bare nøjedes
med at læse med fra sidelinjen.

> html.dks forklaringer fandt jeg så generelt unødigt langtrukne, men
> hva... har da hentet lidt hjælp der senere, hvad angår cookies.

Jeg bruger den af og til hvis jeg lige skal mindes om syntaksen i en
eller anden CSS-sammenhæng. Typisk kløjes jeg konstant i
background-image og skal have det genopfrisket _hver_ gang.

Deres ASP-tutorial giver det mest elementære men absolut heller ikke
mere. Datediff som jeg fandt meget værdifuld, nævnes ikke i tutorialen.

> Synes
> dog deres hang til nostalgi (Sådan laver du browsertjek på IE4 og
> Netscape 3.2 ell. lign.) har taget overhånd for det oprindeligt for så
> vidt gode formål.

Det er ren nostalgi i dag.
Jeg har gennem det sidste års tid haft en ide om at Hjemmesideskolen.dk
(som jeg i øvrigt troede var et samarbejde mellem Erik og Allan) reelt
var en slags arvtager fra html.dk; Altså det sted hvor man henviste
nybegyndere fremover.

> *)
> Men kan så også nævne en del andre herinde, som har været inspiratorer
> og igangsættere i forskellige forbindelser.

Jeg opfatter det som at "de gamle rotter" herinde udgør en forholdsvis
bred vifte af kundskab indenfor html, css, javascript, ASP og PHP, så de
af de faste hoveder der ikke allerede har været inspirator for mig,
bliver det sikkert senere i takt med at jeg får mod på at sætte mig ind
i det ene eller det andet. *)

Resten sætter "bare" nogle overvejelser igang oppe i hovedet på mig, så
de ting jeg laver, godt som skidt, i det mindste er mere gennemtænkte
fremover.

*)
En dag bliver jeg sikkert også så træt af at glo på mine mange
inline-javascripte, at jeg føler mig nødsaget til at sætte mig ind i
unobtrusive/diskret javascript.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-11-09 02:45

Philip Nunnegaard wrote:

> *)
> En dag bliver jeg sikkert også så træt af at glo på mine mange
> inline-javascripte, at jeg føler mig nødsaget til at sætte mig ind i
> unobtrusive/diskret javascript.

Hvis du en dag finder på det, så kan du se et eksempel her:
<http://w-o-p-r.dk/notes/notes.this.view.asp?d=Notes&v=todo%2C+mangler>
der er lidt af hvert med unobtrusive javascript - onload, onclick,
onkeydown, mouseover og mouseout.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 27-11-09 03:04

Stig Johansen skrev:

> [...]
> <http://w-o-p-r.dk/notes/notes.this.view.asp?d=Notes&v=todo%2C+mangler>
> der er lidt af hvert med unobtrusive javascript - onload, onclick,

Sikker på at det er det rigtige link?

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-11-09 03:23

Philip Nunnegaard wrote:

> Sikker på at det er det rigtige link?

Ja, og det virker fint her, også i min gamle Konqueror.

Hvis det er selve linket, så er det en url encoding af ...v=todo, mangler
altså komma og blank, der hvor der står %2C+

Prøv evt at rette det manuelt.

Hvis du tænker på, at det kun er en frame i systemet, så var det med vilje,
da de omkringliggende frames er irrelevant i forjold til JS - delen.

Det kunne selvfølgelig være en spydighed med deeplinking i frames, så du får
det fulde deeplinkede link her:
<http://w-o-p-r.dk/notes/show.base.asp?d=Notes&v=todo%2C+mangler>

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 27-11-09 04:08

Stig Johansen skrev:

> Ja, og det virker fint her, også i min gamle Konqueror.

Fejl 40.
Jeg skal selvfølgelig kigge i kildekoden.
Jeg forventede at komme frem til en side med kodeeksempler.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-11-09 06:07

Philip Nunnegaard wrote:

> Fejl 40.
> Jeg skal selvfølgelig kigge i kildekoden.
> Jeg forventede at komme frem til en side med kodeeksempler.

Nå, det var sådan det skulle forstås.

Nej, jeg gider ikke lave kodeeksempler - altså beskrivelser og sådan noget.
Det lader jeg hjemmesideskolen om ;)

Jeg vil hellere lave et fungerende eksempel, eller linke til noget der
fungerer.

Jo, meningen var, at du bare kan kigge i kildekoden, og aflure hvordan det
er strikket sammen, og evt kopierer det du måtte ønske.

Det her er et eksempel på hvordan man undgår.
1) skrive <body onload.., selvom det ikke er så vigtigt )synes jeg).
2) implementerer onkeydown (tryk på Esc ved quickview)
3) implementerer onclick (klik på quickview eller edit/delete, hvis man har
rettighederne)
4) implementerer onmouseover (hints ved hover)
5) implementerer onmouseout(skjuler 4))

Så hvis det var noget af den slags du skulle(skal) bruge så kunne du finde
noget inspiration.

Du kan sikkert også finde en eller flere 'helvedesmaskiner', men det er ikke
min kop te.

Det er sikkert ikke så overskuelig kode, og slet ikke kommenteret, men hvis
der er noget du vil have uddybet, er du velkommen til at spørge.

(i .clientside gruppen)

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 27-11-09 15:55

Stig Johansen skrev:

> Du kan sikkert også finde en eller flere 'helvedesmaskiner', men det er ikke
> min kop te.

Heller ikke min. Jeg har det bedst med at tage koden ind i små doser i
takt med at jeg forstår det.
At det så også er bedre for performance hos slutbrugeren, er så bare en
god sidegevinst.

> Det er sikkert ikke så overskuelig kode, og slet ikke kommenteret,

Egen kode er jeg også elendig til at kommentere, måske fordi jeg tænker
at det jo alligevel kun er mig selv der skal se den. Ved serversidekode
sætter jeg lige nogle få kommentarer, men det er mest for at adskille de
forskellige kodeblokke for overskuelighedens skyld.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-11-09 19:42

Philip Nunnegaard skrev:

> [...]
>
> Siden købte jeg hæfter fra IDG-forlaget om emnet, og først omkring
> årskiftet 2001/2002 opdagede jeg html.dk og tænkte bare: "Wheee! En

Jeg købte opså de hæfter. Men jeg fandt et par hjemmesider, som virkelig
gjorde det godt pædagogisk også, den ene er desværre blevet kommerciel,
derfor ubrugelig, tvivler også på, den har særligt mange brugere mere.
Det var tilbage i 2001-2002

> [...]
> fremtiden. Det troede jeg fuldt og fast på, indtil en eller anden
> herinde begyndte at ævle om html 5. Det var helt fremme i 2007/2008.

HTML5 blev jeg opmærksom på via deres blog - W3C har jo også set
mulighederne i web2.0. For hulen nogle lange - meget lange -
diskussioner, jeg havde med bla. Birger og Stig om det med
HTML5/Xhtml... meget sjovt at tænke tilbage på.

Ved ikke, om det egentlig var MS, som satte lidt en stopper for XHTML2,
men på den anden side, altså, to sideløbende standarder for HTML, som
ikke er kompatible på nogen måde - det kan kun gå galt. Så nok meget
godt, de skrottede 2eren. Det skal jo testes grundigt, så det ville bare
betyde dobbelt arbejde og mere forvirring.

> [...]
> ikke på html.dk i efteråret 2002. Og lidt irriteret over at folk var så
> nøjeregnende med validering, så der gik en del år hvor jeg bare nøjedes

Brugeroplevelser kunne være en sjov ting at have med, hmm.. Også for, så
ved man, hvordan nye brugere opfatter det at skrive i en nyhedsgruppe,
hvad de forventer af svar. Sådan lidt kvalitetssikring/produktudvikling,
tænker jeg også.

> Jeg bruger den af og til hvis jeg lige skal mindes om syntaksen i en
> eller anden CSS-sammenhæng. Typisk kløjes jeg konstant i
> background-image og skal have det genopfrisket _hver_ gang.

OK, W3C er - stadig efter min mening - gået fejl med deres nye
ustrukturerede design, men jeg foretrækker dem - efter opfordring fra flere.

> Deres ASP-tutorial giver det mest elementære men absolut heller ikke
> mere. Datediff som jeg fandt meget værdifuld, nævnes ikke i tutorialen.

Datediff er så simpel, dog så genial. Med den, kan du med få linjer kode
sørge for en stor del spambots ikke kan poste indlæg, ved at tjekke,
hvor hurtigt de skriver, efter siden er hentet.

> [...]
> (som jeg i øvrigt troede var et samarbejde mellem Erik og Allan) reelt
> var en slags arvtager fra html.dk; Altså det sted hvor man henviste

Tror, Allan har for travlt, egentlig.. og det er heller ikke
énmandsarbejde. Derfor har jeg også overvejet nogle idéer til en
flerbrugeradministration af en given hjemmeside. Idéelt udfra
rettigheder, men lad os nu se... foreløbig er det brainstorming, og det
skal først kodes og testes.

> [...]
> af de faste hoveder der ikke allerede har været inspirator for mig,
> bliver det sikkert senere i takt med at jeg får mod på at sætte mig ind

Flere ting ville jeg slet ikke have kunnet lave uden at få forslag her i
grupperne. Der er rigtigt mange informationer på nettet, der er også så
mange forkerte informationer. Her får man i det mindste en samlet
vurdering fra flere forskellige vinkler.

> Resten sætter "bare" nogle overvejelser igang oppe i hovedet på mig, så
> de ting jeg laver, godt som skidt, i det mindste er mere gennemtænkte
> fremover.

Jep. Og der kunne sikkert være flere, som skrev fast. Ved ikke, om
Facebook tager alt tiden, efterhånden om det er det...

> *)
> En dag bliver jeg sikkert også så træt af at glo på mine mange
> inline-javascripte, at jeg føler mig nødsaget til at sætte mig ind i
> unobtrusive/diskret javascript.

Åhja, mit lille "mantra". Lyt til i hvert fald Stig og Birger, de to har
rigtigt gode idéer, og de kender også problemerne ved det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-11-09 00:32

Rune Jensen skrev:

> Tror, Allan har for travlt, egentlig.. og det er heller
> ikke énmandsarbejde.

Ja, jeg er altid i gang med et eller andet, enten
opdateringer eller noget nyt.

Jeg har lige været til et møde om et nyt projekt,
her kommer du sikkert også ind over - det er noget
til Arbejdsmarkedsstyrelsen..

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-11-09 10:15

Rune Jensen skrev:

> OK, W3C er - stadig efter min mening - gået fejl med deres nye
> ustrukturerede design, men jeg foretrækker dem - efter opfordring fra
> flere.

Jeg anede ikke engang at de havde en pædagogisk tutorial.
Deres nye design er - flot - men pisse uoverskueligt. I gamle dage var
der et menupunkt ude i siden der hed "Validator".
Nu skal man lede og lede efter det. Og det bliver ved *forsøget* på at
finde det. Jeg har i hvert fald aldrig fundet den igen, så jeg nøjes med
den indbyggede validator i mit Firefox.

> Datediff er så simpel, dog så genial. Med den, kan du med få linjer kode
> sørge for en stor del spambots ikke kan poste indlæg, ved at tjekke,
> hvor hurtigt de skriver, efter siden er hentet.

Da jeg gik over til PHP, var det det eneste jeg virkelig savnede.
Så vidt jeg ved, er datediff i øvrigt kommet med i MySQL, så det kan
bruges i SQL-sætninger. Jeg har dog ikke afprøvet det, da det ikke
interesserede mig for 2 år siden hvor jeg stadig kørte med MySQL 3.23,
som ikke understøttede det.

> Jep. Og der kunne sikkert være flere, som skrev fast. Ved ikke, om
> Facebook tager alt tiden, efterhånden om det er det...

Jeg tror nu mere at folk debatterer i webfora.
Facebook har nok mere taget tiden fra danske chatsider og communities.
Sådan har det i hvert fald været hos mig.

> Åhja, mit lille "mantra". Lyt til i hvert fald Stig og Birger, de to har
> rigtigt gode idéer, og de kender også problemerne ved det.

Så vidt jeg kan se på nettet, er det ikke længere kun dit mantra. Det
ser ud til at flere og flere store sites er begyndt at bruge det (at
dømme efter url'erne på siderne).

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-11-09 13:10

Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> Nu skal man lede og lede efter det. Og det bliver ved *forsøget* på at
> finde det. Jeg har i hvert fald aldrig fundet den igen, så jeg nøjes med

I min Firefox med HTML validator, kan jeg højreklikke på ikonet i bunden til
højre, og vælge advanced | online W#C HTML validator og ditto CSS, så der
er ikke det store behov for at lede her.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-11-09 20:55

Rune Jensen wrote:

> Men jeg fandt et par hjemmesider, som
> virkelig gjorde det godt pædagogisk også, den ene er desværre blevet
> kommerciel,

Kommerciel? Så der de da helt sikker på ikke at ramme målgruppen.

> derfor ubrugelig, tvivler også på, den har særligt mange
> brugere mere.

Tror da pokker.

> Det var tilbage i 2001-2002

I websammenhæng er det længe siden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-11-09 21:20

Philip Nunnegaard wrote:

> Jeg har gennem det sidste års tid haft en ide om at
> Hjemmesideskolen.dk (som jeg i øvrigt troede var et samarbejde mellem
> Erik og Allan)

Allan og jeg har været venner i mange år, men hjemmesideskolen er alene mit
initiativ. Det startede i det helt små med, at en bekendt spurgte mig om
hvordam man klarede et specifikt problem. Jeg strikkede en forklaring sammen
og fik så positiv respons på det samt opfordring til at tage flere emner op.
På den måde spirede det frem.

> reelt var en slags arvtager fra html.dk; Altså det
> sted hvor man henviste nybegyndere fremover.

Men tanke på html.dk's manglende uptodate ville det da ikke være dårligt med
den status. Men på html.dk er de vel for sløve til at tage stilling til det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-11-09 04:51

Karl Erik Christensen skrev:

> Man kunne vel forestille sig at 10-12 personer her fra gruppen,
> sponserede 12 kr. hver pr. år?

SÃ¥ vidt jeg husker, koster DK-hostmaster 45/Ã¥rligt. Det vil jeg gerne
sponsere. Ingen krav om link-back.

> [...]
> formand - hvis han har lyst. Denne gruppe afgør i enighed, hvad der skal
> ske med indholdet, og hvilke nye ting der skal optages.

Man kunne lade diskussionerne foregå i selve nyhedsgrupperne, som de gør
i sproggruppen, og som jeg også har forsøgt lidt med Ris+Ros, eller man
kan lave en intern chat. Der er sikkert andre muligheder. Forslag til
forbedringer kan måske også foregå via mails. Der skal nok stadig være
en moderator, ja.

> Selvom jeg ofte har kritiseret "de indviede" her i gruppen, ville jeg
> synes at det ville være sørgeligt at overlade al begynderhjælp til
> html.dk.

Nemlig. Eller til link-hajer. Siden har god position, så det er alle
tiders at linke fra til alt muligt "snusket".

> Folk med personlige interesser i egne udgivelser, må selvf. _ikke_ sidde
> i styregruppen, men må da gerne "sponsere"

Hvis domæne-sponsering har interesse, send kontonummer til min mail, det
kan ligeså godt gøres med det samme, så det er ordnet. Erik Ginnerskov
kender den nok ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-11-09 18:11

On Mon, 23 Nov 2009 21:20:26 +0100, Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> jeg har som efterlønsmodtager end ikke råd til bare at lade det ligge urørt

Kunne det ikke tænkes at et af de mange firmaer der tilbyder webhoteller
kunne være interesseret i at overtage og videreføre? Deres kunder er jo
folk/firmaer der skal have en hjemmeside og det ville jo være fint om de
kunne henvise til en hjemmesideskole.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 26-11-09 19:30

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> kunne være interesseret i at overtage og videreføre? Deres kunder er jo
> folk/firmaer der skal have en hjemmeside og det ville jo være fint om de

Jeg er bange for at ånden i det nuværende site ville gå fløjten ret
hurtigt, og hvis der overhovedet skete opdateringer på siden herefter,
ville det drukne i instruktioner om hvordan man konfigurerer det ene
eller andet CMS.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 26-11-09 19:51

> Det er svjh kun gæstebogen med tilhørende administrationsmodul, der er
> 'langhåret programmering. Gæstebogen kører med access db, men skal så
> konverteres til MySql.

Det skulle være til at overkomme.

> Derudover er der en side med demo af jmail, men den funktion kan
> annulleres, så der kun vises kode.

Er det noget formmail? Det bliver i sagens natur nok nødvendigt at
skrive det om, hvis det skal være en funmktionel løsning der skal
hostes.

> Jeg ville have lavet en manuel rutine, hvor jeg udskifter en
> funktion af gangen i en flok filer, for derefter at fortsætte med
> næste funktion. Men det tager lidt længere tid.

Nu ved jeg ikke hvad Stig har af erfaringer på det punkt, men på mit
arbejde sidder jeg i disse år og laver masser af automatiserede
ændringer i sourcekode. Så det burde ikke være det helt store problem.

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-11-09 20:45

Anders Wegge Keller wrote:

> Det skulle være til at overkomme.

Konvertering fra Access til mySQL (sql dump), kan jeg godt lave.

Jeg var lidt usikker, for den tidligere ODBC driver virkede som røv og
nøgler her, men efter en opgradering af driveren, virkede DTS på mySQL.

Jeg har afprøvet det på en af mine Access db'er.

> Er det noget formmail? Det bliver i sagens natur nok nødvendigt at
> skrive det om, hvis det skal være en funmktionel løsning der skal
> hostes.

Denne her er vist en afprævning af den viste, og beskrevne kode, så det vil
nok være en fordel at bobeholde den i ASP (på en anden server), for ellers
er det ikke en demonstration af den aktuelle kode.

> Nu ved jeg ikke hvad Stig har af erfaringer på det punkt,

You don't wanna know ;)

Men du kan få et par stikord:
Udvidelse af systemer til flersproglig (litterals osv.)
xxxxxx linier COBOL (Y2K problematikken)
m.m.m.

Stig Johansen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 26-11-09 20:03

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> writes:

> Nej, ikke hvis domænet må ligge 'dødt' indtil det er konverteret.
>
> Såvidt jeg husker fra andre indlæg, så har anders en dedikeret (virtuel?)
> server hos en tysk hoster, og den kører linux, og kan ikke køre asp.

Det kommer til at koste lidt båndbredde, men 'wget -r
http://hjemmesideskolen.dk' skulle ikke være ret lang tid om at
producere et snapshot af siderne som de ser ud nu.

Og det er en rigtig maskine jeg har stående nede i Tyskland, så der
bliver ikke sure miner fra andre end mig selv over et ændret forbrug.

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-11-09 20:37

Anders Wegge Keller wrote:

> Og det er en rigtig maskine jeg har stående nede i Tyskland, så der
> bliver ikke sure miner fra andre end mig selv over et ændret forbrug.

Jeg kiggede på den hoster engang, hvor du gav et link, men jeg fik
indtrykket af, at man ikke betaler for båndbreddeforbrug - koster det
ekstra?

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-11-09 13:53

Anders Wegge Keller wrote:

> Og det er en rigtig maskine jeg har stående nede i Tyskland, så der
> bliver ikke sure miner fra andre end mig selv over et ændret forbrug.

Jeg tror nok det var på tysk, som jeg ikke rigtig forstår, men jeg snakker
om virtuel _server_, og ikke virtuel _host_.

På min WinPC har jeg selv nogle virtuelle (wmware) Linux servere, som jeg
bruger til udvikling og test.

Stig Johansen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 26-11-09 20:53

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> writes:

> Jeg kiggede på den hoster engang, hvor du gav et link, men jeg fik
> indtrykket af, at man ikke betaler for båndbreddeforbrug - koster
> det ekstra?

Der er en begrænsning på 1000 GB/måned. Overskrider man den, bliver
der skruet en begrænsning der hedder 10 mbit/s ned over
båndbredden. Så det var mest Eriks båndbredde jeg tænkte på.

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-11-09 21:02

Anders Wegge Keller wrote:

> Der er en begrænsning på 1000 GB/måned. Overskrider man den, bliver
> der skruet en begrænsning der hedder 10 mbit/s ned over
> båndbredden.

Nåh -det var sådan det var, nu du siger det, kan jeg godt huske det.

Det er egentlig ret smart, i stedet for at komme med ekstra regninger (som
der var en der fik på 12 K).

Stig Johansen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 26-11-09 20:56

> [...]

> nøgler her, men efter en opgradering af driveren, virkede DTS på mySQL.
>
> Jeg har afprøvet det på en af mine Access db'er.

Jeg har den allerede liggende som SQL. mdb-tools er ret nifty til den
slags :)

> [...]
> det vil nok være en fordel at bobeholde den i ASP (på en anden
> server), for ellers er det ikke en demonstration af den aktuelle

OK. Et alternativ er at bibeholde den som kodeeksempel, og så tilføje
en pendant i php.

> You don't wanna know ;)

> xxxxxx linier COBOL (Y2K problematikken)

Nej, ikke hvis det indebærer COBOL.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-11-09 22:44

Den Thu, 26 Nov 2009 21:47:04 +0100 skrev Rune Jensen:

> [...]
> skal jo så overtage domænet med eget navn, hvis det er. Jeg har ingen
> erfaring med dette, så må man spørge UE.

Det er bare at ændre DNS opsætningen (A-record) - så forløber det hele
smertefrit i løbet af en times tid.

--
Karl Erik.

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-11-09 02:59

Karl Erik Christensen wrote:

> Det er bare at ændre DNS opsætningen (A-record) - så forløber det hele
> smertefrit i løbet af en times tid.

Spørgsmålet er hvem, der er DNS pusher i dag, og hvem det skal være
fremover.

Jeg har foreslået gratisdns:
<https://ssl.gratisdns.dk/order.phtml?action=transfer>

Stig Johansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-11-09 00:38

Erik Ginnerskov skrev:

> skal webhotellet fornyes senest 6/12 d.å.

Ved manglende betaling sker der nok ikke
noget før 21. januar 2010, så der er lidt tid at
løbe på endnu.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-11-09 13:34

Allan Vebel wrote:

> Ved manglende betaling sker der nok ikke
> noget før 21. januar 2010, så der er lidt tid at
> løbe på endnu.

Lov nu ikke mere end du kan stå inde for.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-11-09 06:55

> [...]

> jeg har som efterlønsmodtager end ikke råd til bare at lade det ligge urørt

Det vil under alle omstændigheder være synd, om alt det arbejde der ligger
bag, slulle gå tabt. Hvis ikke en fortsættelse lykkes, kunne det måske være
en ide at lade siden brænde på en DVD og få de store blade/magasiner til at
lægge den ud på en af deres gratis DVD'er, eller at lade samme ligge til
fri download som en iso-fil i nogle måneder?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Steffen Nørregaard

Dato : 28-11-09 11:39

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> jeg har som efterlønsmodtager end ikke råd til bare at lade det ligge urørt

Min internet forbindelse har været nede i en uges tid, og den kom først op at
køre igen i forgårs. Eriks indsats gennem 12 år er beundringsværdig, og jeg har
personligt haft stor glæde af hjemmesideskolen, da jeg for et par år siden
besluttede mig for at lave hjemmesider ud over wysiwyg stadiet.
Jeg er ikke så langt i dette forløb, og jeg har personligt fortsat brug for
hjemmesideskolens gode tips.
Hjemmesideskolen bør bevares og videreføres.
Vi er mange der skylder Erik en stor tak for hans indsats.
Vi skal finde en løsning. Det ser ud til, at der er nok af hænder, der vil yde
en kompetent indsats. Men hvad er det økonomiske behov?
Hvormeget fylder siderne? Næppe mere end 1GB.
Da vi er tæt på deadline for videreførelse af domænet, vil jeg tilbyde, at det
indtil videre kan lægges på mit domæne som et subdomæne for eksempel:
http://hjemmesideskolen.stilnor.dk.
Der vil være muligheder for at søge støtte via folkeoplysningsmidlerne til en
selvstændig portal.
Det vil jeg undersøge nærmere mandag. Men jeg vil gerne have et indput om
størrelsen af udgifter.
med venlig hilsen
Steffen Nørregaard

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Steffen Nørregaard

Dato : 28-11-09 11:50

Steffen Nørregaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> selvstændig portal.
> Det vil jeg undersøge nærmere mandag. Men jeg vil gerne have et indput om

Glemte lige at oplyse, at mit domæne understøtter både php, asp og har MySQL, men
dedt understøtter ikke aspmail.

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-11-09 15:42

Steffen Nørregaard wrote:

> Eriks indsats gennem 12 år er beundringsværdig,

Det kan jeg kun give dig ret i.

Ikke at jeg har brugt hjemmesideskolen, me jeg er i gang med at konvertere
det til PHP, og i den forbindelse bliver jeg nødt til at gennemgå den for
konverteringsfejl, samt håndrette - indtil videre ~40 filer.

Hold da kæft, der er lagt meget arbejde og sjæl i det projekt, og hvis jeg
var Erik ville jeg græde snot, hvis det forsvinder.

Jeg tør slet ikke tænke på hvormange timer han har brugt, og udover at
hjælpe til i grupperne.

Jeg har fulgt grupperne siden ca midt '90-erne, så jeg ved godt hvilken
kæmpe insats Erik har gjort gennem årene.

> Vi skal finde en løsning. Det ser ud til, at der er nok af hænder, der vil
> yde en kompetent indsats. Men hvad er det økonomiske behov?

Jeg kan ikke svare på det økonomiske behov, men Anders Wegge har halvvejs
lovet at lægge server til, dog fremgår det ikke om han kun vil lægge
statisk plads til eller en PHP version (Anders kører Linux).

Men jeg har påtaget mig at lave den overordnede konvertering, og den er -
lad os sige mere end 90% klar.

Jeg skal faktisk lede meget efter punkter, der ikke virker, så den kan stort
set lægges ud som den er, og så kan man finpudse den efterfølgende.

> Hvormeget fylder siderne? Næppe mere end 1GB.

~ 30 MB

> Da vi er tæt på deadline for videreførelse af domænet,

Det er ikke domænet, da det først udløbet 31/1-2010, nok nærmere udbyderen.

> vil jeg tilbyde, at
> det indtil videre kan lægges på mit domæne som et subdomæne for eksempel:
> http://hjemmesideskolen.stilnor.dk.

Problemet med denne løsning er, at alle eksisterende links rundt omkring i
verden vil 'dø'.

> [...]
> en selvstændig portal.
> Det vil jeg undersøge nærmere mandag. Men jeg vil gerne have et indput om

Hvis Anders lægger server til, og hjemmesideskolen.net nedlægges, så snakker
vi om de der 45 kr/år.

Stig Johansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-11-09 22:40

Den Sat, 28 Nov 2009 21:19:45 +0100 skrev Erik Ginnerskov:

> Men tanke på html.dk's manglende uptodate ville det da ikke være dårligt
> med den status. Men på html.dk er de vel for sløve til at tage stilling
> til det.

Vel ingen grund til at anlægge en hoverende attitude?

html.dk er vel dem der stadig tiltrækker flest begyndere.

Så gør da noget ved det, i stedet for disse tåbelige bemærkninger - selv
om de er nok så rigtige.

--
Karl Erik.

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-11-09 23:03

> [...]
>
> html.dk er vel dem der stadig tiltrækker flest begyndere.
>
> Så gør da noget ved det, i stedet for disse tåbelige bemærkninger - selv

Som Erik skrev, er han jo kørt træt af arbejdet med den. Hvis ingen har
meldt sig endnu, så er der da et reelt problem. Så kan du da ikke bare
sige, han skal "gøre noget ved det". Det står på hans hjemmeside også,
og han har skrevet det her, hvad skal man så mere gøre? Sætte den på Ebay?

Dit andet forslag med sponsering/indsamling kunne jeg meget bedre lide,
og måske er der en (delvis?) løsning - ved ikke, hvordan det går med Wegge?

Og jeg vil godt være med på en årlig udgift, så længe jeg ved, jeg kan
klare det ved bare at ryge et par pakker mindre. Måske lidt højere. Men
1000 kr. eller den størrelsesorden tør jeg simpelthen ikke sige ja til
som udgift. Ikke endnu i hvert fald. Man må også være realistisk.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-11-09 01:44

Rune Jensen wrote:

> Dit andet forslag med sponsering/indsamling kunne jeg meget bedre lide,
> og måske er der en (delvis?) løsning - ved ikke, hvordan det går med
> Wegge?

Jeg ved ikke hvordan det går med Wegge, men jeg har konverteret stort set
det hele til PHP, og sendt Erik en kopi, så hvis Wegge lægger server til,
kan det flyttes allerede nu.

Det er ikke 100% konverteret, men nok til at den kan tåle at vises frem.

Stig Johansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-11-09 23:50

Den Sat, 28 Nov 2009 23:02:41 +0100 skrev Rune Jensen:

> Som Erik skrev, er han jo kørt træt af arbejdet med den. Hvis ingen har
> meldt sig endnu, så er der da et reelt problem. Så kan du da ikke bare
> [...]

Nej - og det er sgu da også det jeg har opponeret mod gang efter gang.
Hr. Ginnerskov har aldrig forstået betydningen af ordet "ydmyghed" - Kong
Erik G. og hans støtter er de _eneste_ der dur. Resten er nogle lallende
idioter som ikke fortjener at blive hørt.

Derfor kan jeg da godt mene at Eriks arbejde er ok.

--
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 29-11-09 19:42

Den Sun, 29 Nov 2009 18:34:36 +0100 skrev Erik Ginnerskov:

> Hvad har du forestillet dig, at jeg skulle kunne gøre der?

Nej - og de forsøg der har været gjort, har åbenbart ikke været gode nok.

Det kunne tænkes at det er måden og ikke mindst attituden, man fører sig
frem med, der gør at noget bliver/ikke bliver bemærket.

Du tror at fordi nogle "efterabere" her, anser dig for at være en
kapacitet, ja så vil man også "se op til dig" over hele jordkloden.

Min e-mail adresse her, er rettet een gang, fordi en eller anden påpegede
at den jeg brugte, ikke var mit domæne. Det er typisk for dig at tro, at
jeg rettede den fordi du skulle se mine indlæg - det er jeg bedårende
lige glad med. Ja, er faktisk helst fri.

--
Karl Erik.

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-11-09 01:14

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg er kørt træt med hjemmesideskolen

En anden debat er spørgsmålet om
domænenavnet.

http://9am.dk lukkede en dag ned - og er nu
overtaget af en domænerytter.

Før var det et seriøst sted, styret af Jesper
Frandsen fra Odense, men han blev træt af
alle jer - og nu er det lukket

http://hjemmesideskolen.dk skulle nødig lide
samme skæbne - hvad er der gjort i den
henseende, og hvad kan der gøres?

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-11-09 02:55

Allan Vebel wrote:

> En anden debat er spørgsmålet om
> domænenavnet.

Jeg synes udgangspunktet hele tiden har været at det skal fortsætte med
samme domænenavn.

> http://hjemmesideskolen.dk skulle nødig lide
> samme skæbne - hvad er der gjort i den
> henseende, og hvad kan der gøres?

Hvis jeg kigger, så ser det ud til domænenavnet først skal fornys ultimo
jan 2010, så det forsvinder ikke lige nu.

Hvis Anders Wegge lægger server til, og DNS pusheren lægges over til
gratisDNS, så ligner det noget nær 0 kr lige nu.

De 45 kr. om året til DK hostmaster kan vi nok finde ud af at få samlet
sammen.

Stig Johansen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 30-11-09 01:16

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> writes:

> Jeg ved ikke hvordan det går med Wegge, men jeg har konverteret
> stort set det hele til PHP, og sendt Erik en kopi, så hvis Wegge
> lægger server til, kan det flyttes allerede nu.

Hep!

Jeg har været optaget andetsteds[1] i weekenden, så jeg er først
begyndt at tage hul på det nu. Men hvis du allerede har noget
brugbart, skal det ikke vare længe at få en udgave online.

> Det er ikke 100% konverteret, men nok til at den kan tåle at vises frem.

Rom blev ikke bygget på en dag.

1. Mit pillefyr har et defekt leje, så hvis der er nogen der kender en
velassorteret maskindelsbiks i Odense der vil handle med private,
hører jeg gerne nærmere.

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-11-09 02:47

Anders Wegge Keller wrote:

> Men hvis du allerede har noget
> brugbart, skal det ikke vare længe at få en udgave online.

Jeg har lavet en - stort set - færdig udgave i PHP, og sendt den til Erik.

Der mangler lidt finpudsning, men det ordner Erik så vidt jeg kan se, så jeg
regner med du og Erik evt. aftaler noget.

Hvis du har mulighed for at hoste den i en periode slipper man helt for
omkostninger nu og her.

Så vidt jeg har kunnet se, så er det gratis at transrere et domæne ved
gratisDNS.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-11-09 15:18

Stig Johansen wrote:

> [...]
>
> Der mangler lidt finpudsning, men det ordner Erik så vidt jeg kan se,
> så jeg regner med du og Erik evt. aftaler noget.

Lige nu sidder jeg og har problemer med styleswitchen på
hjemmesideskolen.net/hs/html/elementer.php - det skulle være muligt at
tænde/slukke de transitionale elementer, men det virker ikke.

Jeg har brugt opskriften på styleswitch fra
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/designskift.php

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-11-09 16:22

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> wrote in message
> Lige nu sidder jeg og har problemer med styleswitchen på
> hjemmesideskolen.net/hs/html/elementer.php - det skulle være muligt at
> tænde/slukke de transitionale elementer, men det virker ikke.

Den version jeg har liggende på min server, og som ligger i filen
hjemmesideskolen.manuelt.zip
virker fint her, forstået på den måde, at den skifter mellem hide0.css og
hide1.css

Som nævnt ligger de ~40 rettede filer i denne zip fil.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-11-09 18:09

Stig Johansen wrote:
> [...]
> hjemmesideskolen.manuelt.zip
> virker fint her, forstået på den måde, at den skifter mellem

Jeg havde overset den. Nu funker det, takker.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-11-09 21:02

Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg havde overset den. Nu funker det, takker.

Kom lige i tanke om noget.

Når det virker som det skal, og er klart til at vises frem, kunne du prøve
at tage en snak med Unoeuro, som du åbenbart har hjemmesiden.net hos.

Jeg tænker på, at de bare kan ændre domæneoplysningerne, så hjemmesiden.net
'udgår', og hjemmesiden.dk peger på den eksisterende server.

De gør det nok ikke gratis, men det er ikke mange minutters arbejde i det.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-12-09 15:26

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i meddelelsen

> Kom lige i tanke om noget.
>
> Når det virker som det skal,

Det skulle jeg mene, at det gør nu - på nær en ting: Demoen af login med
php/MySql. Jeg vil ikke bruge energi på at oprette Sql-tabeller, før jeg ved
hvilken server det skal ligge på.

> og er klart til at vises frem,

Jamen, prøv selv at se, om jeg har misset noget: hjemmesideskolen.net/hs/

> kunne du prøve
> at tage en snak med Unoeuro, som du åbenbart har hjemmesiden.net hos.

Lig nu synes jeg, bolden ligger på Anders' banehalvdel. Hvis han skal
overtage det hele, vil jeg ikke til at have udgifter med at flytte domænet.

Så kom på banen Anders og spil bolden nu!

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-12-09 06:42

> Jeg havde overset den. Nu funker det, takker.

Men - jeg kom i tanke om, at den funktion (elementr.php) i den form jeg fik,
er sårbar overfor XSS (Cross side scripting), og kan bruges til at sprede
malware.

Det er din version også, selvom der tilsyneladende er brugt addslashes.

Jeg vil ikke umiddelbart offentliggøre et 'proof of concept', men hvis du er
interesseret, kan jeg maile dig et link, der lader som om din side er
inficeret, og starter en fake scanner.

Den 'malware', jeg forøger at installere, er ikke rigtig malware, men min
playback af 'xoomer':
http://w-o-p-r.dk/xoomer/scanner.playback/xoomer.scanner.asp

Hvis du giver di tilladelse, vil jeg godt offentliggøre linket her, så andre
evt. kan se problemstillingen.

Det er dog serverside, så det er måske ikke den rigtige gruppe, men samme
konstruktion kan udnyttes i alle serverside sprog/teknologier.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-12-09 17:25

Stig Johansen wrote:

> [...]
> hvis du er interesseret, kan jeg maile dig et link, der lader som om
> din side er inficeret, og starter en fake scanner.

Den diskusion kan du tage med Anders fra i morgen. I løbet af i aften
forventes han at overtage overtage butikken.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-12-09 18:43

Erik Ginnerskov wrote:

> Den diskusion kan du tage med Anders fra i morgen. I løbet af i aften
> forventes han at overtage overtage butikken.

Det var ikke et oplæg til diskussion, men blot for at gøre opmærksom på, at
der er en uhensigtsmæssighed på den side (også i asp versionen).

Jeg er sådan set ligeglad med om der bliver gjort noget eller ej.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-12-09 21:40

Stig Johansen wrote:

> Det var ikke et oplæg til diskussion, men blot for at gøre opmærksom
> på, at der er en uhensigtsmæssighed på den side (også i asp
> versionen).

Jeg kan godt se, at der bør være en specifikation af lovlige css-filer.

Jeg vil tage en snak med Anders om det. Domænekonverteringen er blevet udsat
til i morgen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-12-09 23:18

Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg kan godt se, at der bør være en specifikation af lovlige css-filer.
>
> Jeg vil tage en snak med Anders om det. Domænekonverteringen er blevet
> udsat til i morgen.

Hvis du vil se det i aktion, så kan du kalde siden med xstyle=
og så resten kopieret fra denne note:
<http://w-o-p-r.dk/notes/show.notes.asp?d=hjemmesideskolen_php&id=40>

Det bliver en lang URI, men mange diskussion/blogsystemer forkorter
visningen, så der blot vil stå hjemmesideskolen.dk/...

Man kan også forkorte den vha. tinyurl og den slags.

I det her tilfælde betyder det ikke så meget om filen er lovlig eller ej, da
den bliver echo'et.

Generelt med echo af input gælder, at det *altid* skal html encodes.

Server.HTMLEncode i ASP, og htmlspecialchars i PHP, så burde den være
klaret.

Stig Johansen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 01-12-09 15:46

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> writes:

..
> Lig nu synes jeg, bolden ligger på Anders' banehalvdel. Hvis han skal
> overtage det hele, vil jeg ikke til at have udgifter med at flytte
> domænet.

> Så kom på banen Anders og spil bolden nu!

Jeg har været lidt tilbageholdende, for at undgå der kom for mange
kokke i køkkenet på samme tid. Jeg vil stadig gerne overtage
hjemmesidesakolen.dk til fremtidig røgt og pleje, men der skal du lige
på banen i forhold til DK-hostmaster. Jeg sender dig lige en mail med
detaljerne.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-12-09 00:16

Erik Ginnerskov wrote:
> [...]
> vedligeholde/opdatere den. Ydermere skal webhotellet fornyes senest
> 6/12 d.å., så hvis nogen i gruppen skulle være interesseret i at føre

Så er det difinitivt. Anders Wegge Keller er nu indehaver af
http://hjemmesideskolen.dk og den php-tilrettede version kører på hans
server.

http://hjemmesideskolen.net har jeg overfor hosten - unoeuro - bedt om
omregistrering til Anders, jeg venter bare på bekræftelse af, at det også er
sket. På et tidspunkt bliver denne filials indhold nok integreret i
..dk-afdelingen og .net nedlagt. Men det er i Anders' hænder nu.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-12-09 00:47

Erik Ginnerskov skrev:

> Så er det difinitivt. Anders Wegge Keller er nu indehaver af http://hjemmesideskolen.dk og den
> php-tilrettede version kører på hans server.

Der er lige en gang døde links der skal rettes op
på, og nogle manglende billeder på

http://www.hjemmesideskolen.dk/net/iis.php?id=iisinst

Jeg har skrevet til ham på

http://hjemmesideskolen.dk/k2006.php

men ved ikke om han har fået den sat op til sig eget
mailsystem endnu?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-12-09 15:46

Allan Vebel wrote:

> [...]
>
> Jeg har skrevet til ham på
>
> http://hjemmesideskolen.dk/k2006.php
>
> men ved ikke om han har fået den sat op til sig eget

Jo, det fungerer også. Anders har skrevet til mig og efterspurgt nogle
manglende billeder, som jeg har sendt.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 04-12-09 10:05

"Allan Vebel" <spam@do.not> writes:

> Der er lige en gang døde links der skal rettes op
> på, og nogle manglende billeder på

Billederne kommer til at kræve lidt indblanding fra Erik, men de døde
links burde jeg selv kunne se på. Kan du sige hvilke der er problemer
med?

Det har han :)

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 05-12-09 13:54

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> writes:

> Der er også en del steder, hvor der henvises til default.php.
> Er der ikke noget med, at Anders har sat den op med index.php ?

Det er korrekt.

> *UPS*
> Tjekkede lige
> <http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/images/default.php>
> og den gav fejl.

Ja, der er lige noget at se til.

> Her opdagede jeg at 'vi' (jeg) har glemt at tjekke for Response.redirect -
> sorry.
>
> I den version jeg har, er der 85 instanser, som ikke er konverteret.
>
> Output (fil liste) kan ses her:
> <http://w-o-p-r.dk/notes/show.notes.asp?d=hjemmesideskolen_php&id=42>

Den kaster jeg mig over.