Vinterdæk eller Vinterdæk ?
Fra : Anders Majland

Dato : 23-11-09 16:09

Ligesom jeg bemærkede efter at have lavet skrammer i slutning af forgange
vinter er det sjovt med forskel i markedsføringen...

Går man ind på http://michelin.dk finder man at michlin ønsker at sælge en
af 3 "Alpin" varianter til personvogne i danmark:
http://www.michelin.dk/dk/front/affich.jsp?&lang=DK&codeRubrique=20060301181010

Går man derimod ind på http://michelin.no er det X-Ice de reklamerer for. Og

http://www.michelin.no/no/front/affich.jsp?&lang=NO&codeRubrique=20060301181010
kan man udover de 3 alpin varianter også finde x-ice med eller uden pigge

Det samme gælder http://michelin.se

Efter at have prøvet hvor ringe primacy alpin er på sne/is på c5'en ville
jeg nok betænke mig lidt på at køre nord på med dem igen (men det er så
heller ikke planen den kommende vinter)

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-11-09 17:21

Anders Majland wrote:
> [...]
> ville jeg nok betænke mig lidt på at køre nord på med dem igen (men
> det er så heller ikke planen den kommende vinter)

Det er da nogenlunde evident at Norge og Nordsverige har ganske anderledes
krav til vinterdæk end DK.

Som skrevet herinde en million gange vel efterhånden er de bedste vinterdæk
jo ikke voldsom ringere end sommerdæk i vådt og tørt føre.

Derfor er det klart at de andre lande qua deres andre rydningsprincipper
også kræver ganske andre dæk.

--
- Frank

Fra : Anders Majland

Dato : 23-11-09 20:18

> Derfor er det klart at de andre lande qua deres andre rydningsprincipper
> også kræver ganske andre dæk.

Lige præcis den vigtige pointe inden danskerne køber "fladlandsvinterdæk"
inden deres skiferier nordpå ...

Men problemet består alligevel... Jeg kører på vinterdæk for maksimal
fremkommelighed når/hvis det bliver vinter*. Så er det jo det helt forkerte
dæk jeg har på c5'en ... Det opdagede jeg først efter købet da michelin
tilsyneladende ikke sælger det dæk jeg ønsker i DK .... Og langt det meste
af tiden er det jo også godt nok...

* Sidst var så i 02.2007 hvor vi måtte gå det sidste stykke hjem med et
spædbarn i armene og efterfølgende var sneet inde en lille uges tid ...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-11-09 22:39

Anders Majland wrote:

> Lige præcis den vigtige pointe inden danskerne køber
> "fladlandsvinterdæk" inden deres skiferier nordpå ...

Det er da ganske sandt.

> [...]
>
> * Sidst var så i 02.2007 hvor vi måtte gå det sidste stykke hjem med
> et spædbarn i armene og efterfølgende var sneet inde en lille uges

Jeg synes nu de vinterdæk jeg har brugt de seneste 15 år eller sådan, alle
har virket fint til DK vintervejrlig. Skal indrømme at jeg aldrig har prøvet
dem højt nordpå

--
- Frank

Fra : oz3bto

Dato : 23-11-09 23:49

> [...]
>
> * Sidst var så i 02.2007 hvor vi måtte gå det sidste stykke hjem med et
> spædbarn i armene og efterfølgende var sneet inde en lille uges tid ...

Du kunne måske have reddet den med "dæk klister" Det virker faktisk til
sådan noget .. Ja i var nok sneet inde alligevel men havde da kunnet køre
helt hjem

Men ja der er forskel på de dæk der sælges i DK og dem der sælges i Norge
men hvis det er en ordentlig dækmand du har så kan han snildt skaffe de
andre hjem M/U pigge

Nu er den Norske vinter jo også lidt mere rå

Fra : Anders Majland

Dato : 24-11-09 10:29

> Du kunne måske have reddet den med "dæk klister" Det virker faktisk til
> sådan noget .. Ja i var nok sneet inde alligevel men havde da kunnet køre
> helt hjem

Efter at familen var hjemme i varmen foran brændeovnen gik jeg tilbage og
forsøgte igen. Med kæder og gentagne forsøg fik jeg skodaen ad det sidste
stykke markvej og ind på matriklen ... Havde efterladt den lidt uheldigt i
forhold til en "uopmærksom" sneplov eller traktor ...

Fra : oz3bto

Dato : 24-11-09 14:38

> [...]
> stykke markvej og ind på matriklen ... Havde efterladt den lidt uheldigt i
> forhold til en "uopmærksom" sneplov eller traktor ...

Ok .. snekæder på spray (som det også kaldes) kan ellers tit redde den når
man ikke kan kome det sidste stykke.. Men OK rigtige snekæder er det bedste

Nu er jeg jo i Norge så langt oppe at vi har rigtig vinter ogt må da
indrømme at i taxaerne heroppe ligger der dæk klister som vi af og til
bruger for at komme op til visse hytter

Snekæder har vi dog også men disse monteres kun når der ligger meget sne
overalt også kommer de på for at blive på hele dagen.. OK vi køre også med
4x4 på alle taxaerne hvilket gør en del når man køre på is og sne

Sidste vinter tog vi turen derop på helårs dæk og de klarede det
glimragende .. Der hvor alm. person biler måtte bruge kæder da kunne jeg
nøjes med 4x4 .. ja ofte kunne jeg faktisk køre der uden

En gang har jeg måtte smide kæderne på .. Alle 4 enda.. En stigning på ikke
under 10% som var dækket af blank is der var de sku nødvendige .. Selv
nordmænd som kørte på pigdæk måtte have kæderne i brug

Vi er så begyndt at se mange heroppe som bruger de der snesokker og de er
altså geniale til det sidste stejle stykke op til en hytte men de dur IKKE
til længere køreture

Fra : Ulrik Friis

Dato : 24-11-09 13:37

> [...]
> michelin tilsyneladende ikke sælger det dæk jeg ønsker i DK .... Og langt
> det meste af tiden er det jo også godt nok...

Michelin fremstiller to slags vinterdæk, et til det mellemeuropæiske marked
som inkluderer DK, og et til det nordiske marked som inkluderer S, N og FIN.
Det mellemeuropæiske dæk har sin styrke på våde veje inkl snesjask, og det
har en begrænset succes på sne- og isdækkede veje.

Det nordiske vinterdæk er beregnet til at køre på sne- og/eller isdækkede
veje 80% af tiden. Det er ikke særlig godt til at køre på tør og våd asfalt.

mvh
Ulrik
-----
Findes der et andet ord for synonym?

Fra : Anders Majland

Dato : 24-11-09 20:20

> Det nordiske vinterdæk er beregnet til at køre på sne- og/eller isdækkede
> veje 80% af tiden. Det er ikke særlig godt til at køre på tør og våd
> asfalt.

Det er lidt som med hele diskussionen om det overhovedet er nødvendigt med
vinterdæk i danmark. Der er vinterdæk på c5'en for at kunne komme frem til
ryddet vej og for at kunne komme hjem igen.

Det er ganske få dage hvor man ikke kan komme frem/hjem på sommerdæk (jeg
har kørt motorcykel hele året siden 1998 og der opdager man ret kontant når
der er glat)

Det er endnu færre dage hvor alm vinterdæk ikke kan klare det - men jeg så i
norge forskellen på alpin og x-ice. Hvor c5'en på alpin gled baglæns og
skulle have kæder på kørte biler med x-ice uden pigge op uden problemer Og
så balladen da jeg i oslo blev overrasket af is på en p-plads og bilen skred
fra mig og jeg måtte montere kæder mens den "lænede" sig op ad en audi for
at kunne komme retur ....

Og nej jeg får ikke fruen til at montere snekæder ... Hun vil have dæk på
bilen der kan klare det uden. Hmm det var måske undskyldningen for at skifte
den ud til en politisk ukorrekt landcruiser ....

Så tror der skal noget af det der dæk klister med.... også i smart'en. Den
skal jeg nok få fornøjelse af hvis det bliver glat ....

/A

Fra : oz3bto

Dato : 24-11-09 21:29

> [...]
>
> Så tror der skal noget af det der dæk klister med.... også i smart'en. Den
> skal jeg nok få fornøjelse af hvis det bliver glat ....

Nogen gange betyder bilen mere som dækkene .. Ved bla at en passat er
extremt levende når det er glat selv med ordentlige vinterdæk.. En volvo
V70 derimod med samme dæk monteret som passaten står rigtig godt fast selv
i isslag.. førsøgte en del men kunne ikke få den til at skride ud på en P
plads

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-11-09 22:24

oz3bto skriver:

> Nogen gange betyder bilen mere som dækkene .. Ved bla at en passat er
> extremt levende når det er glat selv med ordentlige vinterdæk..

Er det når du har det lufttryk i der står på siden af dækket?

Klaus

Fra : oz3bto

Dato : 24-11-09 22:25

> oz3bto skriver:

> Er det når du har det lufttryk i der står på siden af dækket?
>

> Klaus
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Enste jeg røre ved på taxaerne er oliepinden .. Resten af bilen har vi
mekaniker til at holde øje med

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-11-09 22:36

oz3bto skriver:

> Enste jeg røre ved på taxaerne er oliepinden .. Resten af bilen har vi
> mekaniker til at holde øje med

Okay, så de kører forhåbentligt med korrekt dæktryk så....

Klaus

Fra : oz3bto

Dato : 25-11-09 11:36

> [...]
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Det går jeg ud fra .. ligger som de skal på vejen når ellers et ikke er glat

Min egen da kan jeg tydeligt mærke forskel hvis der er for lidt i for så
sejler bilen a H til.. Dækkene klare dog helt ned til 1,5bar.. Faktisk det
anbefalede tryk hvis man køre off road.. En hel del mere on road

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-09 22:07

Ulrik Friis wrote:
> [...]
> Det nordiske vinterdæk er beregnet til at køre på sne- og/eller
> isdækkede veje 80% af tiden. Det er ikke særlig godt til at køre på

Og sidstnævnte solgte Point-S som almindelige vinterdæk for et par år siden.
Så forstår man bedre at nogle folk har dårlige erfaringer med vinterdæk.

Fra : Mikael

Dato : 23-11-09 15:41

On 23 Nov., 20:18, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

Det opdagede jeg først efter købet da michelin
> tilsyneladende ikke sælger det dæk jeg ønsker i DK ....

Smut til Sverige og køb dem der, det bliver dette næppe dyrere af og
så får du hvad du ønsker.

Mikael

Fra : Martin [6000]

Dato : 24-11-09 22:01

> volvo V70 derimod med samme dæk monteret som passaten står rigtig godt
> fast selv i isslag.. førsøgte en del men kunne ikke få den til at
> skride ud på en P plads

Den stod simpelthen så godt fast at den bare ikke ville smutte med røven?

--
Martin

Fra : oz3bto

Dato : 25-11-09 11:39

> [...]
>
> Efter at have prøvet hvor ringe primacy alpin er på sne/is på c5'en ville
> jeg nok betænke mig lidt på at køre nord på med dem igen (men det er så

Inspireret af denne tråd så har jeg d.d. bestilt et sæt Norske vinterdæk som
skal på istedet for de danske jeg har på nu .. så får vi se om der er
forskel.. Har endnu kun fundet et sted jeg ikke kunne komme frem på disse
... Tivler på at de andre kan men vi får at se