Beskæring af æbletræ; hvornår?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-11-09 20:12

Jeg vil beskære mit æbletræ og har læst at træet "gror lige så hurtigt
sammen som man kan save" hvis man gør det i juni / juli; er dét
rigtigt?

Ville ellers ha beskåret hér til vinter.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-11-09 20:40

On Sun, 22 Nov 2009 20:11:56 +0100, Hans Paulin (6310) <me@privacy.net>
wrote:

>Jeg vil beskære mit æbletræ og har læst at træet "gror lige så hurtigt
>sammen som man kan save" hvis man gør det i juni / juli; er dét
>rigtigt?

Tja .. nu om dage opfordrer man ofte til at beskære sidst på sommeren,
fordi træerne hurtigere lukker sårene på den tid af året.

>Ville ellers ha beskåret hér til vinter.

Det kan du også roligt gøre. Der er jo blevet beskåret træer om vinteren
i gennem de sidste mange mange år, så mon ikke det går et år mere?

Ofte er det bedre at få beskåret når man har sat sig det for, end at
vente til det er "bedst".
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-11-09 20:52

Mads Lie Jensen tastede følgende:

> [...]
> i gennem de sidste mange mange år, så mon ikke det går et år mere?
>
> Ofte er det bedre at få beskåret når man har sat sig det for, end at

Læste bl.a. bare at der osse kunne komme vanskud om vinteren

Tak for dit svar

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Tom Andersen

Dato : 23-11-09 16:36

> Læste bl.a. bare at der osse kunne komme vanskud om vinteren

Hvis du beskærer kraftigt om vinteren, vil du få masser af nye skud
efterfølgende vækstsæson. Nogle gange så mange og så tæt, at de kan kaldes
for "vanris".
Det giver så mere beskæringsarbejde - og værre er det ikke ;)

Tom

Fra : Hatting

Dato : 23-11-09 20:48

Nogle der ved hvor meget man skal skære af ?

Mvh
Søren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-11-09 21:43

On Mon, 23 Nov 2009 20:47:35 +0100, "Hatting" <vaerkstedet@fjernlite.dk>
wrote:

>Nogle der ved hvor meget man skal skære af ?

Den er jo svær at svare på .....

Start med at fjerne visne og døde grene.
Så fjernes grene som vokser indad i kronen.
Og til sidst kan man forme kronen lidt, så den minder om en omvendt hat.
Så vil der komme mest muligt lys til alle frugter.

Men ellers gælder det om at få et træ som ser harmonisk ud, grenen
ligeliigt fordelt i hele kronen, som samtidig ikke må være for tæt. Her
plejer jeg at gå et stykke baglæns, kigge lidt på træet, prøve at
forestille hvordan træet vil se ud hvis bestemte grene fjernes, og så
tage den derfra.

Men der er mange måder at beskære frugttræer på.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-11-09 21:45

On Mon, 23 Nov 2009 16:36:05 +0100, "Tom Andersen" <ingen@mail.dk>
wrote:

>Hvis du beskærer kraftigt om vinteren, vil du få masser af nye skud
>efterfølgende vækstsæson. Nogle gange så mange og så tæt, at de kan kaldes
>for "vanris".

Men vanris kommer især hvis man skærer forkert. En gren som skæres over
midt på, den vil normalt sætte en masse nye skud der hvor den er skåret
over. Er den skåret af ved stammen, lige over den krave der sidder
omkring grenen, så vil der stort set ikke komme vanris.

Så hvordan der skæres har imo. mere at sige end hvornår der skæres.

>Det giver så mere beskæringsarbejde - og værre er det ikke ;)

Nemlig!
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-11-09 13:46

Tom Andersen kom med denne ide:
> [...]
> for "vanris".
> Det giver så mere beskæringsarbejde - og værre er det ikke ;)

Okay, tak

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 24-11-09 15:52

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Læste bl.a. bare at der osse kunne komme vanskud om vinteren

Der kommer ikke noget om vinteren, først til foråret

Den gamle beskæringsregel er:
Kernefrugt om vinteren, stenfrugt om sommeren (efter høst).
--
mvh/Preben

Fra : Tom Andersen

Dato : 24-11-09 21:11

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
>>
> Kernefrugt om vinteren, stenfrugt om sommeren (efter høst).
> --

Jeg tænkte lige på: Er det ikke en huskeregel der går på "bløderne"? Altså,
at undgå at beskære blødere, som f.eks. valnød, blomme og kirsebær på et for
planten "forkert" tidspunkt?

Tom

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-11-09 22:03

On Tue, 24 Nov 2009 21:10:47 +0100, "Tom Andersen" <ingen@mail.dk>
wrote:

>Jeg tænkte lige på: Er det ikke en huskeregel der går på "bløderne"? Altså,
>at undgå at beskære blødere, som f.eks. valnød, blomme og kirsebær på et for
>planten "forkert" tidspunkt?

Der er i hvert fald nogle få ting man ikke bør beskære tidligt forår
eller for sent på vinteren. Ting som birk, vindrue og valnød er
deriblandt så vidt jeg husker.
Om blomme og kirsebær direkte bløder er jeg ikke helt sikker på, men det
siges i hvert fald at det er bedst at beskære disse straks efter høst.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 25-11-09 01:02

Preben Andersen skrev den 24-11-2009:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Der kommer ikke noget om vinteren, først til foråret

Hæ hæ

> Den gamle beskæringsregel er:
> Kernefrugt om vinteren, stenfrugt om sommeren (efter høst).

Jeg sliber saven

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-11-09 21:36

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
>
> Det kan du også roligt gøre. Der er jo blevet beskåret træer om
> vinteren i gennem de sidste mange mange år, så mon ikke det går et år

Fordelen ved at beskære mellem løvfald og løvspring er, at det er meget
lettere at overskue grenfordelingen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk