Dæktryk
Fra : Pein

Dato : 23-11-09 06:30

Hej gruppe

Jeg har lige skiftet sommerdækkene (Kumho Powermax 769 - 195/55-R15)
ud med vinterdæk (GoodYear Ultra Grip 7 - 185/65-R14).
I bilens manual står der at dæktrykket skal være 2,2 bar (32 psi) i
originaldækkene.

Hvad mener panelet? Skal der samme dæktryk i vinterdækkene, eller
noget andet fordi det er andre dimensioner?
--
Niels Pein
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Brian Nordahl

Dato : 23-11-09 15:23

"Pein" <niels.pein@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Du kan roligt holde samme dæktryk i dine vinterdæk som i sommerdækkene,
Forskellen i dimension er minimal.
Jeg ville dog, fordi jeg er en doven hund, der ikke kontrolerer dæktryk så
ofte som jeg burde, vælge et lidt højere tryk, 2,3 - 2,4 bar.
husk at kontrolere trykket med kolde dæk.

Du kan eventuelt se på michelins side, hvad de mener om dæktryk i forhold
til profil, (ved godt, at det er et Good Year dæk og ikke michelin)
jeg kan dog ike finde din bil, i oversigten, men der er en Dawoo nubria, er
det ikke samme bil

http://www.michelin.dk/dk/home/home.jsp

Vh Brian

Fra : Z

Dato : 23-11-09 17:52

"Man" anbefaler generelt et lidt højere dæktryk om vinteren end om
sommeren, men dette er vel primært til når det bliver rigtigt koldt og
luften så får en mindre massefylde? (fysik er ikke min stærke side

Jeg skiftede til vinterdæk allerede under første runde frost som vidst
var primo oktober, da jeg skulle ud og køre en del om natten på det
tidspunkt, og før er blevet letterer overrasket over pludselig
nattefrost på sommerdæk.

SDS havde dog denne gang pumpet dem til 2,5 bar, mod 2,1 i mine
sommerdæk, og jeg følte at jeg sejlede rundt på våde veje i 12 graders
varme. Jeg sænkede trykket til 2,3 og står nu fast stort set som på mine
sommerdæk i ikke-vinterføre.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 23-11-09 21:54

"Z" <svari@gruppen.invalid> skrev
> "Man" anbefaler generelt et lidt højere dæktryk om vinteren end om
> sommeren,

Altså pumpet i en vinterdag, er det noget vrøvl.

.....men dette er vel primært til når det bliver rigtigt koldt og
> luften så får en mindre massefylde? (fysik er ikke min stærke side

Der skulle have stået fylder mindre (massefylden stiger). Det hjalp så lidt
på vrøvlet ovenfor.

M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Ulrik Friis

Dato : 24-11-09 13:46

"Pein" <niels.pein@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Hvad mener panelet? Skal der samme dæktryk i vinterdækkene, eller
>noget andet fordi det er andre dimensioner?
>--
>Niels Pein
>Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Du skal følge anvisningerne i din instruktionsbog. Eller måske er der en
mærkat et sted på bilen som angiver trykket.

mvh
Ulrik

Fra : oz3bto

Dato : 24-11-09 14:39

[...]

På dækket skule der gerne stå hvad det skal pumpes op til .. Jeg tager altid
efter hvad der står på dækket

Fra : Armand

Dato : 24-11-09 14:51

oz3bto skrev:

> På dækket skule der gerne stå hvad det skal pumpes op til .. Jeg tager altid
> efter hvad der står på dækket

Angivelsen på dækket er max. tryk (af hensyn til karkasse-skader) og har
intet med driftstrykket at gøre!!!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-11-09 16:23

oz3bto skriver:

> På dækket skule der gerne stå hvad det skal pumpes op til .. Jeg tager altid
> efter hvad der står på dækket

Det er en joke - ikke?

Klaus

Fra : CL

Dato : 24-11-09 17:34

"oz3bto" <no@in.dk> wrote in message

> På dækket skule der gerne stå hvad det skal pumpes op til .. Jeg tager
> altid
> efter hvad der står på dækket

Hvordan fanden skulle dækproducenten vide fra hvilken bil ,
hans dæk skulle monteres på

Fra : Leo Jensen

Dato : 24-11-09 06:58

On 24 Nov., 14:38, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
> [...]
> Chevrolet Nubira 1.8 CDX
>
> På dækket skule der gerne stå hvad det skal pumpes op til .. Jeg tager altid

Det er da i hvert fald lufttryk nok...
Jeg ville vælge at køre med nøjagtig samme tryk i de 2 dæk der er
nævnt her. Bilens vægt ændrer sig jo ikke pga dækskiftet...

Leo

Fra : Martin [6000]

Dato : 24-11-09 16:28

Den Tue, 24 Nov 2009 16:23:12 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:

> oz3bto skriver:

> Det er en joke - ikke?

oz3bto kører 90000km om året.. jeg vil antage han ved hvad han snakker om?

--
Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-11-09 16:44

"Martin [6000]" skriver:

> oz3bto kører 90000km om året.. jeg vil antage han ved hvad han snakker om?

Guess not...

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 24-11-09 17:26

Den Tue, 24 Nov 2009 16:43:57 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:

> "Martin [6000]" skriver:

> Guess not...

Det bliver da nogle hårde vinterringe jeg skal køre rundt på hvis der
skal maxtryk i.. det er jo ikke en campingvogn hvor det er ganske normalt
med det dæktryk der står på siden af karkassen.

Sidenote: Jeg har 2,5 bar i mine 195/65x15 Michelin-vintersokker. Der er
lidt mere end foreskrevent.

--
Martin