Golf 4, totaløkonomi
Fra : Leo Jensen

Dato : 22-11-09 13:15

Hejsa

Var ude at spise med et hold venner i fredags. De havde lige solgt
deres Golf 4 diesel for 7500 kr med defekt motor. Det var noget med
bukkede ventiler. en afskærmning havde siddet løst og ramt tandremmen,
og så gik det galt. Den kunne dog stadig køre, men sagde træls og trak
dårligt. Der var lidt rust i skærmkanter og paneler, så måske er det
en rimelig pris de har fået.

Jeg kender ikke årgangen, men den blev købt som ny lige da modellen
kom frem. Har altid kørt masser af kilometer til job, så den nåede at
runde 460.000 km. De havde lige bestemt sig for at køre den helt ned
frem for at sælge den mens de stadig kunne få lidt for den, men den
plan gik så i opfyldelse et par år før tid. Bilen er altid blevet
passet med service på værksted, i starten autoriseret.

Gæt udgiften pr km, uden brændstof. Dvs afskrivning, service, sliddele
(dæk, bremser osv) samt selvrisiko på skader (et par forruder). Motor
og udstyrsniveau var ret basic, så indkøbsprisen har været i den lave
ende af prislisten.

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-11-09 00:16

Leo Jensen wrote:
> [...]
> (dæk, bremser osv) samt selvrisiko på skader (et par forruder). Motor
> og udstyrsniveau var ret basic, så indkøbsprisen har været i den lave

Det lyder som en vrøvlehistorie. Golf IV ruster stort set ikke. Bare se
svenske rustundersøgelser.

Sikker på at vi ikke taler en Golf III?

--
- Frank

Fra : KASO

Dato : 23-11-09 07:08

> Det lyder som en vrøvlehistorie. Golf IV ruster stort set ikke. Bare se
> svenske rustundersøgelser.

At påstå, at en bil ikke kan ruste, er vist endnu mere vrøvl. Selvfølgelig
kan den ruste - og afhængig af, hvordan den bliver behandlet, sker det
tidligere ellere senere. Med 460.000 kørte km er skærmkanterne formentlig
mere eller mindre "sandblæst" - og huller i lakken fører til rust, hvis man
ikke gør noget.

Jeg har også set en Audi 80 med godt rustne skærmkanter. Ejeren havde
"voldsænket" den og udstyret den med alt for brede fælge. Resultatet var, at
hjulene havde slidt malingen af skærmkanterne - og så holder selv en
galvanisering i god kvalitet ikke så forfærdeligt længe.....

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 23-11-09 08:03

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Det lyder som en vrøvlehistorie. Golf IV ruster stort set ikke. Bare se
> svenske rustundersøgelser.

Ikke noget min Golf IV har læst ... begge forskærme ruster i øverste kant og
bunden af bagklappen er godt med

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - de fede julegaver til drengerøvene

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-11-09 17:26

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-11-09 17:27

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Ikke noget min Golf IV har læst ... begge forskærme ruster i øverste
> kant og bunden af bagklappen er godt med

Begge forskærme kan du da uden problemer få skiftet på garantien. Ingen G4
er vel så gammel endnu at den ikke stadig er under garanti.

(F

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-11-09 00:18

Leo Jensen wrote:
> [...]
> (dæk, bremser osv) samt selvrisiko på skader (et par forruder). Motor
> og udstyrsniveau var ret basic, så indkøbsprisen har været i den lave

At have en mellemklassbil til at køre en lille halv million km koster nok en
million.

--
- Frank

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-11-09 00:02

On 23 Nov., 00:15, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Det lyder som en vrøvlehistorie. Golf IV ruster stort set ikke. Bare se
> svenske rustundersøgelser.
>
> Sikker på at vi ikke taler en Golf III?

Ja, det er jeg helt sikker på. Rusten var slet ikke noget der gjorde
at den ikke kunne synes, men alligevel noget der gjorde at det skulle
ordnes, hvis den skulle sælges.

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-11-09 00:03

On 23 Nov., 00:18, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> At have en mellemklassbil til at køre en lille halv million km koster nok en
> million.

Nix, det er billigere

Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-11-09 04:42

On 23 Nov., 08:02, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:

> Nix, det er billigere
>
> Leo- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Nå, det var nok for svært. Eller er Golf for kedeligt ?

1.008 kr/km

Han ville nok gerne have kørt bare lidt længere, så han var kommet
under 1 kr/km...

Leo

Fra : Esben

Dato : 23-11-09 14:32

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 1.008 kr/km
>
> Han ville nok gerne have kørt bare lidt længere, så han var kommet

Dvs i alt 463.680,-, minus afskrivning på ca 170.000,- = ca. 293k over ca 11
år? Og dertil kommer benzin, forsikring, finansiering og grønne afgifter?

--
Esben

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-11-09 06:38

On 23 Nov., 14:31, "Esben" <s...@gruf.LAND> wrote:

> [...]
> år? Og dertil kommer benzin, forsikring, finansiering og grønne afgifter?

Nej, eneste omkostning ud over 1.008 kr/km er brændstof.

MVH Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-11-09 06:39

> [...]
> år? Og dertil kommer benzin, forsikring, finansiering og grønne afgifter?

Og det er for øvrigt en diesel, som måske har kostet lidt mere end de
170.000 kr ?

Leo

Fra : Peter B.

Dato : 25-11-09 17:14

Her i huset har vi en fiat panda 1,2 købt 03 md 2004 til 125.000 inkl.
levering og tågelygter- den har kørt 140.000. i perioden til nu - har kostet
ca. 12.000 i eftersyn dæk og en forrude.. den har en dagsværdi på ca. 45.000
lidt lavt sat - det giver noget under 1.00 kr pr km - planen er at gi den 3
år mere - så tror jeg den kan klemmes ned på under 70 øre pr. km - den køre
desuden 17 km pr l blandet kørsel - fruen i huset er vildt glad for den !

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-11-09 09:40

On 23 Nov., 17:27, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Begge forskærme kan du da uden problemer få skiftet på garantien. Ingen G4
> er vel så gammel endnu at den ikke stadig er under garanti.

Modellen er introduceret i 1997. Hvis den ellers har 12 års
gennemtæringsgaranti er garantien vel betinget af årlig kontrol hos
autoriseret forhandler, ingen undervognsbehandling samt at det er
indefra kommende tæringer ?? Jeg tror ikke at nogen af disse punkter
kan vinges af i 'min' sag.

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-11-09 22:45

Leo Jensen wrote:

> [...]
> autoriseret forhandler, ingen undervognsbehandling samt at det er
> indefra kommende tæringer ?? Jeg tror ikke at nogen af disse punkter

Nu snakker du skrammelmærker som Pug og Citronik.

En VW kræves ikke efterbehandlet. Der er 12 års rustgaranti, svjh så hvis
den er gennemtæret er din gode ven blevet serviceret og rådgivet meget
dårligt af sine værkstedsforbindelser.

--
- Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-11-09 23:24

Leo Jensen skriver:

> Modellen er introduceret i 1997. Hvis den ellers har 12 års
> gennemtæringsgaranti er garantien vel betinget af årlig kontrol hos
> autoriseret forhandler

Nix

> ingen undervognsbehandling

Nix

> samt at det er indefra kommende tæringer ??

Delvist korrekt.

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 24-11-09 00:10

On 23 Nov., 23:23, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Leo Jensen skriver:

> Nix

Det er sq OK

> Nix

Dvs at man gerne må undervognsbehandle en G4, inkl boring af de
nødvendige huller ??

> Delvist korrekt.

De dækker dermed halvdelen af de indefra kommende tæringer ?? Eller
dækker de både indefra og udefra kommende tæringer... ?

Leo

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 24-11-09 00:55

On 24 Nov., 08:10, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:

> Det er sq OK

I følge de værksteder jeg har brugt, er der ikke noget problem i at
selv få den efterbehandlet.

> Dvs at man gerne må undervognsbehandle en G4, inkl boring af de
> nødvendige huller ??

Jeps.

> De dækker dermed halvdelen af de indefra kommende tæringer ?? Eller
> dækker de både indefra og udefra kommende tæringer... ?

De dækker kun de indefrakommende, men spørgsmålet er, hvordan man
beviser at det er indefrakommende.

Min Golf 2 blev kaldt ind til "rusteftersyn" da garantien udløb. De
kiggede lidt på den, fandt en smule rust i bagklappen og satte en ny
klap på.

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 24-11-09 01:16

On 24 Nov., 08:54, "Klaus D. Mikkelsen (google groups)"
<moppem...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Min Golf 2 blev kaldt ind til "rusteftersyn" da garantien udløb. De
> kiggede lidt på den, fandt en smule rust i bagklappen og satte en ny

Det er da fine forhold, nærmest Toyota-agtigt Hvis VW en gang
kommer med en bil jeg synes om skal det da overvejes...
Og min kammerat (eller hans værksted) kunne nok have fået ordnet lidt
rust på den konto. Nu køber han en Fabia 1.9 TDI, så må vi se om den
kan matche en Galf som pendlerbil.

Leo