Skoda Octavia Elegance 2.0 TDI
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 22-11-09 18:07

Hej

Skoda Octavia Elegance 2.0 TDI-pd - hvad står pd for ?

Hvor hyppigt opdaterer kørecomputeren benzin forbruget ?

Har lige prøvekørt sådan en - men den lå på 9-10 l/pr. 100 km
- det var ikke lige det jeg forventede når man læser 18-20 km/l
så jeg regner med at det måske har noget med en tidsfaktor at gøre.

Bilen er fra 2/2006 - har disse biler nogen svagheder.

Ellers en FED bil at køre i.

Mvh
Claus Rasmussen

Fra : JK

Dato : 22-11-09 18:24

"Claus Rasmussen" <tvmania@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Skoda Octavia Elegance 2.0 TDI-pd - hvad står pd for ?
>
> Hvor hyppigt opdaterer kørecomputeren benzin forbruget ?

Tror faktisk ikke kørecomputeren opdatere benzin forbruget i en Diesel bil.

Min octavia fra 2003 bruger i snit 5,2L Diesel på 100 km

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-09 18:30

"Claus Rasmussen" <tvmania@email.dk> skrev i meddelelsen

> Skoda Octavia Elegance 2.0 TDI-pd - hvad står pd for ?

Pumpe-dyse - en lidt anden teknik en commonrail. Går for at lave lidt mere
"larm" end commonrail, men er til gengæld mere økonomisk, og skulle trække
bedre...
Og går det i stykker, koster det $$$, sammelignet med commonrail...

> Har lige prøvekørt sådan en - men den lå på 9-10 l/pr. 100 km
> - det var ikke lige det jeg forventede når man læser 18-20 km/l
> så jeg regner med at det måske har noget med en tidsfaktor at gøre.

Sæt kørecomputeren på brændstofforbrug, og nulstil den, og kør så en lang
tur....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Per

Dato : 22-11-09 10:49

On 22 Nov., 18:30, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Og går det i stykker, koster det $$$, sammelignet med commonrail...

> Sæt kørecomputeren på brændstofforbrug, og nulstil den, og kør så en lang

De oplysninger jeg har set på hvad det koster at renoverer en diesel,
så er det lige meget om det er Skoda eller Peugeot. Peugoet var endda
lidt dyrer. Så om det er PD eller Common tror jeg er lige meget mht.
reparationsomkostninger.

På Octavia kan du vise dit forbrug på 2 måder: Der står 1 eller 2 i
displayet. Hvis den står i mode 1, så resettes værdien hver gang bilen
har været slukket i 2 timer. I mode 2 så skal man man. resette
forbrugs måleren. Du resetter ved at holde knappen inde på undersiden
af viskerarmen. Vi kører 15 til 18 km/l alt efter måden.

Mht. børnesygedomme, så kan der være problemer med støj fra
bagruderne. De første 2.0 TDI havde efter min mening et alt for stort,
vores havde forbrug på 0,5 l pr 4000-5000 km. (Den nye bruger slet
ikke). Så kan der også være problemer med fart piloten. Hvis du kan
læse tysk, så kan jeg anbefale http://www.octavia-forum.de/forum/ .

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-09 19:23

"Per" <internet@wolfsdorf.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> så er det lige meget om det er Skoda eller Peugeot. Peugoet var endda
> lidt dyrer. Så om det er PD eller Common tror jeg er lige meget mht.

PD kræver et specielt topstykke, hvor der er plads til pumpe-dyse teknikken,
deraf udsagnet om de høje omkostninger. Det er klart at f.eks. en dyse er en
dyse...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-11-09 19:27

Claus Rasmussen skriver:

> Skoda Octavia Elegance 2.0 TDI-pd - hvad står pd for ?

Pumpe Düse sådan for at være helt korrekt.

Hver indsprøjtningsdyse har integegreret en højtrykspumpe. Et system der
i mange år kunne frembringe det højeste tryk og dermed det laveste
forbrug. CR (Common Rail) er i dag i samme tryk og så er det lettere (og
billigere) at bygge. PD er heller ikek så let at styre med hensyn til
forurening, så PD er "død", med hensyn til nyudvikling

> Hvor hyppigt opdaterer kørecomputeren benzin forbruget ?

Dielseforbruget - for hver 100 meter....

> Har lige prøvekørt sådan en - men den lå på 9-10 l/pr. 100 km
> - det var ikke lige det jeg forventede når man læser 18-20 km/l
> så jeg regner med at det måske har noget med en tidsfaktor at gøre.

Du kan altid nulstille og så prøve igen.

> Bilen er fra 2/2006 - har disse biler nogen svagheder.

Nogen siger at dyserne "æder" sig ned gennem topstykket. Få har oplevet
det. En 2 liters er ofte en cirka 140 heste og dermed samme motor som i
den Touran jeg kører i til dagligt.

> Ellers en FED bil at køre i.

En udemærket lille stykke bil vil jeg sige....

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-09 19:32

"Claus Rasmussen" <tvmania@email.dk> skrev i meddelelsen

> Bilen er fra 2/2006 - har disse biler nogen svagheder.

Hvis det er en 140 hestes udgave, kan det kræve et nyt topstykke på et
tidspunkt. Det er en fejl som ses hos specielt Seat, men er også set på
enkelte Skoda'er...
Dertil kan det anbefales at skifte olie noget oftere end foreskrevet, hvis
servicebogen siger 30.000 km skifte intervaller, da det ellers kan koste en
ny turbolader...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-11-09 19:43

"Henrik B." skriver:

> Hvis det er en 140 hestes udgave, kan det kræve et nyt topstykke på et
> tidspunkt.

Nej, det var 1,9tdi/105HK

> Dertil kan det anbefales at skifte olie noget oftere end foreskrevet, hvis
> servicebogen siger 30.000 km skifte intervaller, da det ellers kan koste en
> ny turbolader...

Kilde?

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-09 19:47

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Nej, det var 1,9tdi/105HK

Ikke iflg. den kollega jeg har, som har været lagermand hos et
Seat/Skoda-hus, som igen er nabo til et VW-hus.

> Kilde?

Samme kollega, samt en nævnte det hér i gruppen indenfor de seneste to
uger...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-11-09 20:04

"Henrik B." skriver:

> Ikke iflg. den kollega jeg har, som har været lagermand hos et
> Seat/Skoda-hus, som igen er nabo til et VW-hus.

Det er llers det jeg hr fået tudet ørerne fulde af her i forum.....

> Samme kollega, samt en nævnte det hér i gruppen indenfor de seneste to
> uger...

Der er så vidt jeg ved ingen der siger at turbofejl (de kommer spredt på
forskellige modeller) kan reduceres med kortere olieskiftintervaller.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-09 20:06

> Der er så vidt jeg ved ingen der siger at turbofejl (de kommer spredt på
> forskellige modeller) kan reduceres med kortere olieskiftintervaller.

Her er hvad TDN skrev:
"Husk så lige at HDI med 109 hk ikke kan tåle korte ture. Har bilen kun kørt
korte ture, kan ventilstammerne sode til og hele topstykket skal af for at
renovere ventilstyrerne, det er dyrt. HDI motorernes partikelfilter kan også
kokse til ved småture. Derudover har HDi'er fået nedsat serviceintervallet
til 20.000 km/en gang årligt da motoren sviner olien så meget til at
smøreevnen er utilstrækkelig ved de oprindelige km. 30.000 hvilket har
forårsaget afbrændte turboladere."

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-11-09 20:14

"Henrik B." skriver:

> [...]
> til 20.000 km/en gang årligt da motoren sviner olien så meget til at
> smøreevnen er utilstrækkelig ved de oprindelige km. 30.000 hvilket har

Det var ikke TDI motorer.

Hyppigst forekommende turbofejl på VAG TDI motorer er den variable
geometri der hænger. Det giver turbofejl og hvad gør "det kloge VW
værksted" så - jo de skifter turboen....

I stedet for at finde fejlen....
http://www.youtube.com/watch?v=J8tW_4n6lx0&feature=player_embedded

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-09 20:51

> Det var ikke TDI motorer.

I know, jeg gengiver blot hvad kollegaen fortæller...

> Hyppigst forekommende turbofejl på VAG TDI motorer er den variable
> geometri der hænger. Det giver turbofejl og hvad gør "det kloge VW
> værksted" så - jo de skifter turboen....

Så meget for "dygtige" værksteder....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-11-09 22:50

"Henrik B." skriver:

> Så meget for "dygtige" værksteder....

De skal jo også leve

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-09 23:05

> "Henrik B." skriver:

> De skal jo også leve

Sgutte ved at tage røven på kunderne!
Hvis vi gjorde sådan, så levede vi ikke længe...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-11-09 23:11

"Henrik B." skriver:

> Sgutte ved at tage røven på kunderne!
> Hvis vi gjorde sådan, så levede vi ikke længe...

Kig på SMC, lever de ikke i bedste velgående?

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-09 23:17

> Kig på SMC, lever de ikke i bedste velgående?

Jo, skræmmende nok...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-11-09 23:32

"Henrik B." skriver:

> Jo, skræmmende nok...

Ødelagte turboer er en skrøne på højde med ødelagte gearkasser på Lupo
3L.......Lad mig gætte din kollega har tidligere haft job i Århus som en
Skoda forhandler?

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-09 23:52

> 3L.......Lad mig gætte din kollega har tidligere haft job i Århus som en
> Skoda forhandler?

Nope, har ikke været ansat i Århus...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : TDN

Dato : 22-11-09 21:00

> [...]
> til 20.000 km/en gang årligt da motoren sviner olien så meget til at
> smøreevnen er utilstrækkelig ved de oprindelige km. 30.000 hvilket har

Det var mig der skrev ovenstående i en tråd til en der ville have en bil med
HDI motor fra PSA pga. den skulle være mere kultiveret en TDI fra VAG. Det
jeg skrev er udelukkende om HDI fra PSA og ikke TDI fra VAG.

Mvh
Thomas

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-11-09 00:47

TDN wrote:
> [...]
> bil med HDI motor fra PSA pga. den skulle være mere kultiveret en TDI
> fra VAG. Det jeg skrev er udelukkende om HDI fra PSA og ikke TDI fra

En TDI er sådan set kultiveret som dens samtidige CR motorer. TDI PD motorer
har ofte en "hård" motorgang ved tomgang.

--
- Frank

Fra : Mogens

Dato : 23-11-09 17:41

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> En TDI er sådan set kultiveret som dens samtidige CR motorer. TDI PD
> motorer har ofte en "hård" motorgang ved tomgang.

Er det en 170 hk's TDI 16V-motor som min nuværende, har den en sindsyg hård
motorgang, som går een på nerverne, når man nu er vant til det ypperste - en
6-cylindret BMW på 3 liter

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-11-09 00:44

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Henrik B." skriver:

> Nej, det var 1,9tdi/105HK

Jeg må give Henrik ret. Det er 2.0 liters 16 ventilers PD motorerne der har
svage topstykker.

--
- Frank

Fra : KimH

Dato : 23-11-09 06:14

> Jeg må give Henrik ret. Det er 2.0 liters 16 ventilers PD motorerne der
> har svage topstykker.
>

> --
> - Frank

Så er det godt min 2,0 TDI er med 8 ventilers topstykke

KimH

Fra : Mogens

Dato : 23-11-09 17:43

"KimH" <kimho@c.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Link

> Så er det godt min 2,0 TDI er med 8 ventilers topstykke

Jég kører med en 16 ventilet 2 liters TDI - årg. 2008

Fra : KimH

Dato : 23-11-09 18:43

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> "KimH" <kimho@c.dk> skrev i meddelelsen

> Link

> Jég kører med en 16 ventilet 2 liters TDI - årg. 2008
Min Golf er også en 2008 model men en 140 hk. med DPF , har hørt at i
starten kunne de ikke få motoren til at gå ordenlig med 16V og DPF, men er
ikke helt sikker på hvad grunden var for at de skiftede 16V ud med 8V på 140
hk.TDI
KimH

Fra : Mogens

Dato : 23-11-09 18:51

> [...]

med partikelfilter, som du nævner

> [...]
> ikke helt sikker på hvad grunden var for at de skiftede 16V ud med 8V på

Hva lægger man i "at gå ordentligt" ?
Hvorledes defineres dette ?

Fra : KimH

Dato : 23-11-09 22:53

> "KimH" <kimho@c.dk> skrev i meddelelsen

> med partikelfilter, som du nævner

> Hva lægger man i "at gå ordentligt" ?

Jeg mente nok noget med , at de ikke kunne få DPF til at fungere 100% med
16V , men som du siger kører 170 Hk. TDI med 16V og DPF , så jeg forstår
det heller ikke

> Hvorledes defineres dette ?

gå ordenlig måske forkert ordvalg fra min side , og det er så også bare
noget som jeg har læst på fora et sted , som der måske ikke er helt hold i

KimH

Fra : Mogens

Dato : 24-11-09 05:50

> [...]
> gå ordenlig måske forkert ordvalg fra min side , og det er så også
> bare noget som jeg har læst på fora et sted , som der måske ikke er helt

Under normale forhold kører maskinen fint. Der er masser af træk i den, og
den rykker pænt både fra 0 til 100 som i mellemaccelerationerne. Gearene
skal anvendes flittigt, hvis det optimale skal opnås, ligesom man kender det
fra eksempelvis Golf Gti 16V (ift. en Golf Gti 8V).

Det største problem oplever jeg næsten som værende renselsesprocessen af
partikelfilteret. Den proces kan man virkeligt mærke på motoren, hvis man er
lidt hysterisk anlagt :)

Fra : /HB

Dato : 24-11-09 02:44

On 23 Nov., 17:41, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:

> Er det en 170 hk's TDI 16V-motor som min nuværende, har den en sindsyg hård
> motorgang, som går een på nerverne, når man nu er vant til det ypperste - en
> 6-cylindret BMW på 3 liter

....Som at sammenligne fly med turboprop vs. jet motor..

--
/HB

Fra : Martin [6000]

Dato : 22-11-09 21:48

> Nej, det var 1,9tdi/105HK

Ikke kun den, men alle PD'erne.

Hvis det er den gamle type o-ring der er monteret omkring dyserne så
koster det før eller siden et nyt topstykke. Dyserne gnaver simpelthen i
gods væk fra deres sæde og lortet bliver utæt.

Kendt fejl og der bør snart ikke køre flere rundt med den gamle type. Men
det er da noget jeg ville tjekke i forbindelse med brugtkøb.

--
Martin

Fra : /HB

Dato : 22-11-09 23:45

On 22 Nov., 18:07, "Claus Rasmussen" <tvma...@email.dk> wrote:
> [...]
> så jeg regner med at det måske har noget med en tidsfaktor at gøre.
>
> Bilen er fra 2/2006 - har disse biler nogen svagheder.

Kører selv en Octavia ll 2,0 Tdi combi elegance fra 08'

Pd = Pumpedüse motor

Kørecomputeren opdaterer = Eks. ved acc fra lyskryds med kørecomputer
i pos. 1 reagerer den promte på det stigende forbrug. I pos. 2
gennemsnit for de sidste 10000km. Kan dog resettes manuelt.

Brændstoføkonomi = Jeg kører ca. 150 km hver dag og ligger med et snit
omkring de 17 km/l. Mon ikke dit forbrug hænger sammen med den korte
tur og den fede acceleration

Svagheder = Som andre skriver HAR der været probs med topstykker, men
det var en udpræget fejl på de gamle motorer med 16v topstykker. Køb
en med 8v topstykke (efter 06' mener jeg) så er der til gengæld også
dieselpartikel filter på.
Der kan være lidt hjulstøj hvilket skyldes en lidt sparsommelig
isolering af karossen ift. eks. Audi/Vw. Men det er jo her du sparer
de 100000kr. så lærer man sku at leve med det/ eller gøre noget ved
det selv )).

Bilen er fed at køre i til hverdag og fest.

--
/HB

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 23-11-09 19:05

[...]

Efter at have prøvekørt den i sødangs - og nu tænkt en HEL dag . . . har
sælger fået af vide at jeg henter den på onsdag.

Det bliver fedt. Min nuværende bil er fra 1998 - så det bliver jo næsten som
at få en helt ny bil.

Tak for alle indsparkene - der er altid rart at høre så mange gode
meninger/erfaringer.

Nu må det godt bare blive onsdag

Mvh
Claus Rasmussen

Fra : /HB

Dato : 23-11-09 23:54

On 23 Nov., 19:04, "Claus Rasmussen" <tvma...@email.dk> wrote:

> [...]
> sælger fået af vide at jeg henter den på onsdag.
>
> Det bliver fedt. Min nuværende bil er fra 1998 - så det bliver jo næsten som

Tillykke med vognen!

> Tak for alle indsparkene - der er altid rart at høre så mange gode
> meninger/erfaringer.

Var så lidt.