CSS - hvorfor er 'ting' forskellige ?
Fra : Stig Johansen

Dato : 23-11-09 10:22

Hej.

Jeg er sådan lidt en CSS-knold, men jeg troede at 'ting' skulle være ens,
når det blev stylet via CSS.

Der er åbenbart forskel på det visuelle, afhængig af hvad indholdet er.

Jeg har genereret et eksempel her:
<http://w-o-p-r.dk/notes/why.the.difference.htm>
(det er dynamisk genereret, så jeg har gemt en statisk kopi)

Hvis man kalder det uden javascript, så er der 2 textarea, som er ens, men
kalder man det med javascript, så 'overtager' div'en.

Det kan godt være jeg er blind, men efter min bedste overbevisning er både
textarea og div defineret med class="editbox", som burde frembringe det
samme visuelle indtryk.

Er jeg blind, eller er der forskel på styling (widht) af textarea og div ?

Stig Johansen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-11-09 16:02

Lad aldrig browseren gætte hvis du kan undgå det.
I dit Javascript lav dette om:
div.style.display = '';
til:
div.style.display = 'block';

I din style .editbox tilføj:
font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size:medium;

Lav selv font og størrelse om til hvad du ønsker.

Problemet!?
Størrelsen blev specificeret i em men fonten og fontstørrelsen var
ikke den samme, deraf forskel på størrelse af textarea.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-11-09 18:22

Jens Peter Karlsen wrote:

> Problemet!?
> Størrelsen blev specificeret i em men fonten og fontstørrelsen var
> ikke den samme, deraf forskel på størrelse af textarea.

Nå, det var dér hunden ligger begravet.

Jeg havde nok tænkt på em som en slags 'universal størrelse', men nu kan jeg
se logikken.

Da den ene er en div, og den anden et textarea, bruger jeg px i stedet.

Tak for hjælpen.

Stig Johansen