Hvad er Rimelig Tid
Fra : Andy Dufresne

Dato : 22-11-09 17:03

Hej.

Har indleveret et Medion-TV til rep.

Det skal jo laves inden for 'Rimelig tid' .... Men hvad er 'Rimelig
tid' når det er et TV?

/Andy

Fra : Kasper Demant

Dato : 22-11-09 19:01

Andy Dufresne skrev:
> Hej.
>
> Har indleveret et Medion-TV til rep.
>
> Det skal jo laves inden for 'Rimelig tid' .... Men hvad er 'Rimelig tid'
> når det er et TV?
>
> /Andy

Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for
rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art,
mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om
sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til
køberens rådighed

karnovs note siger flg.:
Ifølge § 78, stk. 4, skal afhjælpning eller omlevering ske inden
»rimelig tid«.
Fastlæggelsen af fristen for afhjælpning eller omlevering beror på en
vurdering. Udover de nævnte kriterier kan det indgå i vurderingen, om
afhjælpningen henholdsvis omleveringen sker på forbrugerens eller
sælgerens initiativ. Såfremt sælgeren tilbyder afhjælpning eller
omlevering, må individuelle forhold hos sælgeren således normalt
tillægges mindre betydning. Der kan desuden tages hensyn til den
periode, der er forløbet, siden salgsgenstanden blev leveret til
forbrugeren. Da overskridelse af fristen bl.a. udløser hævebeføjelse for
forbrugeren, må det i et vist omfang indgå i vurderingen, om eventuel
ophævelse er meget byrdefuld for sælgeren - det vil den bl.a. være, hvis
manglen gøres gældende umiddelbart inden udløbet af den absolutte
reklamationsfrist i § 83, der ved L 2002 213L 2002 213 er forlænget til
2 år.

Det gør egentlig ikke en specielt klogere. Jeg ser lige om jeg kan finde
noget retspraksis

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Kasper Demant

Dato : 22-11-09 19:09

Kasper Demant skrev:

> Det gør egentlig ikke en specielt klogere. Jeg ser lige om jeg kan finde
> noget retspraksis

Jeg har ikke kunnet finde noget retspraksis på området. Min personlige
holdning er, at jeg ville kontakte firmaet og rykke efter 3 uger. Men
maksimalt give firmaet 1 til 1,5 måned. Hvis de ikke har en virkelig god
grund til at tv'et ikke er kommet retur, så ville jeg kræve handelen hævet.

--
Vh.
Kasper Demant