Sjovest bil for pengene
Fra : Steen

Dato : 22-11-09 16:13

Der er rigtigt mange små biler - nogle af bedre kvalitet end andre.
Hvad siger dem af jer, der selv har/har prøvet de forskellige mærker:

Suzuki Swift/Splash
Hyundai i20
Toyota Yaris
Ford Fiesta
Skoda Fabia

Hvilke er mest underholdende af køre i, og hvordan er
kvaliteten/komfort indvendigt

Fra : Steen

Dato : 22-11-09 16:14

Hov, ikke glemme Mazda 2, som var årets bil...for et par år siden

Fra : AS

Dato : 22-11-09 23:31

"Steen" <isteen@googlemail.com> wrote in message
> Hov, ikke glemme Mazda 2, som var årets bil...for et par år siden

Heller ikke Alfa MiTo, som var ikke årets bil...

Fra : Steen

Dato : 23-11-09 15:19

On 2009-11-22 23:31:04 +0100, "AS" <no@mail.com> said:

> "Steen" <isteen@googlemail.com> wrote in message
>
> Heller ikke Alfa MiTo, som var ikke årets bil...

Det er ikke mange tests jeg har læst om den.
En anmeldelse var mest inde på, at det bedste ved den var, at man kunne
fortælle andre at man havde en Alfa

Nu skal man ikke tage fejl, jeg synes Alfa laver nogle rasende fede
biler, men de koster mere end jeg normalt spenderer i den afdeling, og
så vil jeg gerne have nogle fede ferier, fremfor at binde en masse
penge i et køretøj

Fra : AS

Dato : 23-11-09 21:45

> Det er ikke mange tests jeg har læst om den.
> En anmeldelse var mest inde på, at det bedste ved den var, at man kunne
> fortælle andre at man havde en Alfa

Her er ikke den dårligste:
http://www.autoevolution.com/testdrive/alfa-romeo-mito-16-jtdm-2009.html

> [...]
> gerne have nogle fede ferier, fremfor at binde en masse penge i et køretøj

Bestemt, pris betyder meget. Andre kan ikke anbefale her.

Fra : KASO

Dato : 22-11-09 23:52

"Steen" <isteen@googlemail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Ford Fiesta
> Skoda Fabia
>
> Hvilke er mest underholdende af køre i, og hvordan er kvaliteten/komfort

Jeg har prøvet nogle stykker af dem - let brugt...

Swift: Kører rigtigt godt og sjovt, men testeksemplaret med kun ganske få km
havde slidt stof på sæder, hvilket ikke var betryggende. Rystede en del -
hvilket utvivlsomt skyldtes de uoriginale alu-fælge. Sikkerhed rimelig -
uden at imponere.

Mazda 2: Velkørende lille bil. Mazda har ry for at ruste temmeligt hurtigt.
Relativt rummelig.

Yaris: Velkørende, en af de mest driftsikre iflg. div. statistikker.
Sikkerhed i top. Fleksibel - god plads til 4 med meget beskeden bagage -
eller mindre plads på bagsæde og mere bagageplads. Holder prisen (for) godt.
(Vi endte med en Yaris). 1.3 (den "gamle" - før 2009) er rimelig kvik og
meget stille op til motorvejsfart, men benzinøkonomien er ikke så
imponerende - ca. 16 km/l i bedste fald. I 2009 kom en kraftigere 1.33 motor
m. 6 gear og en (på papiret ihvertfald) bedre økonomi. 1.0 (3 cyl) brummer
en del mere (samme motor som i Aygo m.fl.), men skulle køre længere på
literen.

Splash: Ganske rummelig og fleksibel. Kører fornuftigt. 1.0 er ikke voldsom,
men gør det OK. Meget for pengene - men hvordan holdbarheden er (inkl.
rustbeskyttelse) tør jeg ikke gætte på.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 23-11-09 09:29

On Sun, 22 Nov 2009 23:52:19 +0100, KASO wrote:

> [...]

> 1.33 motor m. 6 gear og en (på papiret ihvertfald) bedre økonomi. 1.0 (3
> cyl) brummer en del mere (samme motor som i Aygo m.fl.), men skulle køre

Yep. Vi har også en 2006'er. Den er også god til snæver bytrafik. Lidt
sidevindsfølsom, men sådan er det jo med de halvhøje biler. Ligger nu
alligevel ret godt på vejen ved motorvejshastighed.

Jeg tror ikke rigtig på at 1.33'rne er markant bedre økonomisk, så skal
man i hvert fald bruge stop+go systemet intensivt, men det 6.gear giver
måske lidt mere ro på motorvejen (er der nogen der har prøvet?). Vi
prøvede 1.0 med mine forældre på bagsædet før vi købte -- og det blev så
ikke den.... Dieselmotoren har fået meget ros, men er nok ikke til vores
kørselsmønster med mange korte ture.

Fra : Mogens

Dato : 23-11-09 17:48

> [...]

> Ford Fiesta
> Skoda Fabia
> Hvilke er mest underholdende af køre i, og hvordan er kvaliteten/komfort

Jég er HELT vild med vores Smart - kører ganske enkelt helt fortrinligt. Til
hverdag og fest inkl. en tur til Sydfrankrig...

Fra : KASO

Dato : 23-11-09 21:16

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> "Steen" <isteen@googlemail.com> skrev i meddelelsen

> Jég er HELT vild med vores Smart - kører ganske enkelt helt fortrinligt.
> Til hverdag og fest inkl. en tur til Sydfrankrig...

Den kan bare ikke rigtigt sammenlignes med ovenstående biler - hverken mht.
plads, komfort, køreegenskaber eller motorkraft. Der spørges til
"underholdende" - og en Smart er alt andet end underholdende, når den efter
nogle dages "acceleration" har nået motorvejsfart og hopper og danser som en
anskudt skade henad motorvejen
(Her tager jeg udgangspunkt i den meste udbredte - CDI. Benzinversionen har
måske mere motorkraft, men prisen er helt i skoven - og den kører fortsat
elendigt).

Fra : Mogens

Dato : 23-11-09 21:59

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> (Her tager jeg udgangspunkt i den meste udbredte - CDI. Benzinversionen
> har måske mere motorkraft, men prisen er helt i skoven - og den kører

Ejere af en Smart kan IKKE nikke genkende af de forhold, som du efter en
formodentlig relativ kort test beskriver. Din testbeskrivelse har vi hørt
før - giver ikke meget for den.

Fra : KASO

Dato : 24-11-09 06:32

> [...]
> formodentlig relativ kort test beskriver. Din testbeskrivelse har vi hørt

Smag og behag er forskellig - men det er et faktum, at Smart ikke rigtigt
hører hjemme i en sammenligning med ovenstående biler fra "mini"-klassen
(end ikke "micro"). At en Smart CDI er med særdeles begrænset motorkraft kan
vel heller ikke diskuteres - ligesom at den hopper en del rundt som følge af
den korte akselafstand og stive affjedring.

Fra : Anders Majland

Dato : 24-11-09 23:55

> Smag og behag er forskellig - men det er et faktum, at Smart ikke rigtigt
> hører hjemme i en sammenligning med ovenstående biler fra "mini"-klassen
> (end ikke "micro").

Steen (trådstarteren) skrev ikke noget krav om 4 sæder eller andet der ville
diskvalificere den.

> At en Smart CDI er med særdeles begrænset motorkraft kan vel heller ikke
> diskuteres - ligesom at den hopper en del rundt som følge af den korte
> akselafstand og stive affjedring.

Det er også et fact at rigtig mange smart ejere er rigtig glade for deres
biler på trods af dens særheder og mangler. Mange af dem vil nok også kalde
det en sjov bil ...

Og så er "sjovest" jo ikke nødvendigvis den der kan køres hurtigst rundt på
en bane eller er mest stabil ved motorvejsfart ...

Et andet sted i tråden skriver Steen om at han får ondt i ryggen af en i10.
Ikke at sæderne i en smart er specielt gode, men der er god plads i længde
og højde (men lidt mere knebent i bredden)

Så hvorfor ikke kigge på en cabrio for en sjov bil? Og gerne en turbo
benziner ...

Fra : KASO

Dato : 25-11-09 23:18

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Steen (trådstarteren) skrev ikke noget krav om 4 sæder eller andet der
> ville diskvalificere den.

Nej - men man kan jo tænke selv, når han opremser biler fra miniklassen -
ikke microklassen - og da slet ikke "sub micro" klassen eller knallert 45,
som Smart nærmere ligger i klasse med.....

> Det er også et fact at rigtig mange smart ejere er rigtig glade for deres
> biler på trods af dens særheder og mangler. Mange af dem vil nok også
> kalde det en sjov bil ...

Jo - det gælder også mange cyklister, der er glade for deres cykler - eller
ejere af knallert 45
Det afhænger altsammen af referencerammen - og en Smart er meget langt fra
de nævnte biler.

> Og så er "sjovest" jo ikke nødvendigvis den der kan køres hurtigst rundt
> på en bane eller er mest stabil ved motorvejsfart ...

Måske ikke - men en Smart har hverken gode køreegenskaber på små snoede
veje, motorvej eller noget andet sted. Den kører rent ud elendigt. Dertil er
den blottet for motorkraft - så det er meget svært at komme på noget "sjovt"
ved den. Dens design er forfriskende - dens udstyrsmuligheder fine, dens
charme (set udefra) er overbevisende - men en køretur udenfor bykernen er
alt andet end sjov.

> [...]
> længde og højde (men lidt mere knebent i bredden)
>
> Så hvorfor ikke kigge på en cabrio for en sjov bil? Og gerne en turbo

Så er vi vist langt hinsides prisrammen givet udfra de nævnte biler - og
Smart kører stadig elendigt.....

Fra : Mikael

Dato : 23-11-09 15:31

On 22 Nov., 16:13, Steen <ist...@googlemail.com> wrote:
> [...]
> Ford Fiesta
> Skoda Fabia
>
> Hvilke er mest underholdende af køre i, og hvordan er

Jeg har ikke prøvet en i20 eller Splash, men har haft en Swift og
synes den var superfed at køre i, dejlig rap og stadig komfortabel,
det bliver dog aldrig en motorvejscruiser, jeg havde den i lidt over
et år og havde ingen problemer med den.
En Ford Fiesta har jeg kørt en del i, dog ikke den allernyeste, det er
sgu bare et transport middel, den fragter dig fra A til B og det gør
den fint, men forvent ikke du er glad når du springer ud af den.
Skada Fabia der vil jeg sige det samme som Fiesta. Bil der fragter dig
tørskoet fra A til B. Den kan ikke hæve min urintemperatur med en ½
grad.
Yaris begrænset hvad jeg har kørt i sådan en, men da jeg ikke kan
huske den har den næppe gjort et stort indtryk.

Mikael

Fra : Steen

Dato : 24-11-09 18:16

On 2009-11-23 23:31:26 +0100, Mikael <miklarsen@gmail.com> said:

> [...]
> Yaris begrænset hvad jeg har kørt i sådan en, men da jeg ikke kan
> huske den har den næppe gjort et stort indtryk.

Jeg må absolut ud og prøvekøre sådan en Swift.
Jeg har en kammesjuk der har sådan en Ignis, og der synes jeg
plastikkvaliteten er en anelse tarvelig indvendigt

Fra : HAWK

Dato : 24-11-09 14:16

> [...]
> Ford Fiesta
> Skoda Fabia
>
> Hvilke er mest underholdende af køre i, og hvordan er kvaliteten/komfort

Synes du glemmer Aygo,

Min søn købte en sådan, og da jeg skulle prøve den var det næsten som om de
gode gamle dage med Rallykørsel kom tilbage. Havde den haft 40-50 HK mere så
er jeg ikke så sikker på at jeg ikke var kommet til at "mishandle" den lidt.
yderst sjovt køretøj

Fra : Steen

Dato : 24-11-09 18:19

On 2009-11-24 14:16:10 +0100, "HAWK" <ikke@tale.om> said:

> [...]
> HK mere så er jeg ikke så sikker på at jeg ikke var kommet til at
> "mishandle" den lidt. yderst sjovt køretøj

Tjoo...min frue har en i10 (nærmest samme størrelse).
En rap lille dyt, men med et yderst begrænset bagagerum.
Jeg synes jeg får skideondt i ryggen af at køre længere stræk i hendes
Hyundai i10, men det er en let lille bil at komme rundt i, og så er den
overraskende kvik i optrækket - så kvik at den med den begrænsede vægt,
/meget/ let kommer til at lave en omgang Brian-dækafbrænding ved
diverse lyskryds mm

Fra : KASO

Dato : 25-11-09 23:19

> [...]
> Ford Fiesta
> Skoda Fabia
>
> Hvilke er mest underholdende af køre i, og hvordan er kvaliteten/komfort

Hvis pladsen må være ringere: Hvad med en Fiat 500 - den er ikke uden charme
og fåes med en del udstyrsmuligheder, der kan gøre det lidt "sjovt" (ikke så
skarp i køreegenskaberne som flere af de andre - men heller ikke ringe - og
med god komfort, størrelsen taget i betragtning).

Fra : Steen

Dato : 26-11-09 15:26

On 2009-11-25 23:18:56 +0100, "KASO" <SUK@nospam.invalid> said:

> [...]
> "sjovt" (ikke så skarp i køreegenskaberne som flere af de andre - men
> heller ikke ringe - og med god komfort, størrelsen taget i betragtning).

Bestemt er godt bud - men jeg tror mere på at Swift er kandidat som det
nye årtusindes "folkevogn"

Fra : Henrik B.

Dato : 26-11-09 07:42

On 26 Nov., 15:25, Steen <ist...@googlemail.com> wrote:

> Bestemt er godt bud - men jeg tror mere på at Swift er kandidat som det
> nye årtusindes "folkevogn"- Skjul tekst i anførselstegn -

Sørg for guds skyld for at købe en japansk produceret!
De har færre fejl og rust, ligesom der er en smule mere udstyr på
dem..

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Steen

Dato : 27-11-09 18:56

On 2009-11-26 15:42:11 +0100, "Henrik B." <saab95aeroestate@gmail.com> said:

> Sørg for guds skyld for at købe en japansk produceret!
> De har færre fejl og rust, ligesom der er en smule mere udstyr på
> dem..

Øh...laves de flere steder?

Fra : KASO

Dato : 28-11-09 11:02

> Øh...laves de flere steder?

De fleste, der sælges herhjemme, er vist fra Ungarn - og en evt. dieselmotor
er en (glimrende) Fiat konstruktion, licensfremstillet i Indien....

Jeg mener kun, at 4WD versionen er fra Japan - men jeg skal ikke kunne sige,
om der også har sneget sig nogle japanske FWD til landet.

Det er jo ganske pudsigt, når Suzuki reklamerer med "Japansk kvalitetsbil" -
for Swift og Splash er svjh. fra Ungarn - Alto fra Indien....

Fiat 500 er iøvrigt produceret i Indien - Toyota Yaris i Frankrig.

Og nu vi er ved det: En Ford Fiesta er grundlæggende en Mazda 2 - en Ka er
en Fiat 500 - dvs. de er begge bygget på Fiats polske fabrik på platformen
fra Fiat Panda og udstyret med Fiat motorer etc. Opel Agila er identisk med
Suzuki Splash og fremstillet samme sted....

Skoda Fabia deler til gengæld platform og teknik med VW Polo og Seat Ibiza
(dog kan der være nogle forskydninger i generationerne her)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-11-09 11:20

KASO skriver:

> Fiat 500 er iøvrigt produceret i Indien

cut

> en Ka er en Fiat 500 - dvs. de er begge bygget på Fiats polske fabrik

Kan du bestemme dig?

Klaus

Fra : KASO

Dato : 28-11-09 12:49

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> KASO skriver:

> cut

> Kan du bestemme dig?

Jeps - men det kan mit tastatur åbenbart ikke

Jeg prøver igen: Fiat 500 er produceret i _Polen_ på Fiats _polske_
abrik - på basis af Fiat Panda og sammen med Ford Ka, der er bygget på
samme platform og af samme komponenter i _Polen_ !!!!

(Jeg beklager forvirringen!)

Fra : Steen

Dato : 28-11-09 17:47

On 2009-11-28 11:02:00 +0100, "KASO" <SUK@nospam.invalid> said:

> [...]
>
> Skoda Fabia deler til gengæld platform og teknik med VW Polo og Seat
> Ibiza (dog kan der være nogle forskydninger i generationerne her)

Ja, man skal ikke skue hunde på hårene...eller sa´n noget!
Hvis man er mærkesnob, så kan let få grå hår i hovedet. Jeg er lidt
ligeglad. Hvis en bil bygget i Ungarn er lige så god som samme bil
bygget i Indien/Japan/Korea...så fint nok for mig