And
Fra : Jane

Dato : 22-11-09 15:38

Er der nogen som har erfaring med at stege en and i stegepose, jeg vil
gerne prøve det for at undgå at svine ovnen til, men vil også være sikker
på at den bliver fin og brun som normalt.

Hvis man sagtens kan bruge stegepose, hvad så med fedtet, skal der også
klippes hul i posen på undersiden så fetet kan løbe ned i bradepanden?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Ole Christiansen

Dato : 23-11-09 08:49

"Jane" <nokvin@FjørnDættehotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvis man sagtens kan bruge stegepose, hvad så med fedtet, skal der også
> klippes hul i posen på undersiden så fetet kan løbe ned i bradepanden?

Google er din ven:

http://www.google.com/search?q=and+i+stegepose&rls=com.microsoft:da-DK

----Men helt ærligt .............

Så slemt er det ikke at rense en ovn.

Hilsen Ole

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-11-09 13:34

Jane <nokvin@FjørnDættehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> gerne prøve det for at undgå at svine ovnen til, men vil også være
> sikker på at den bliver fin og brun som normalt.

Hvorfor sviner det din ovn til? Hvis du har anden på en rist med en
bradepande nedenunder, skal du da bare vaske rist og bradepande bagefter.
Selve ovnen bliver da ikke beskidt.

> Hvis man sagtens kan bruge stegepose, hvad så med fedtet, skal der
> også klippes hul i posen på undersiden så fetet kan løbe ned i
> bradepanden?

Det lyder ikke som en rigtig god løsning. Stegepose er vel særligt velegnet
til kød, der har tendens til at blive tørt i en ovn? Det er ikke just dét
problem, man oplever med en and. Under alle omstændigheder har jeg meget
svært ved at se, hvordan du kan få bare nogenlunde sprødt skind med anden i
en stegepose.

Fyld i stedet anden med gode sager (f.eks. de helt traditionelle og suveræne
æbler/svesker), og langtidssteg den ved max. 120 grader i et passende antal
timer. Du kan så give den er ordentligt skud varme lige før servering, så du
får sprødt skind.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jane

Dato : 23-11-09 19:02

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in

Ja du har nok ret jeg er nok bare lidt hysterisk, tak for alle svar

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-11-09 03:37

On Nov 23, 1:33 pm, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Hvorfor sviner det din ovn til? Hvis du har anden på en rist med en
> bradepande nedenunder, skal du da bare vaske rist og bradepande bagefter.

Arh, det sprøjter nu lidt rundt.

Så derfor kan man være glad for pyrolysen (eller lave anden i
kuglegrillen)

> [...]
> timer. Du kan så give den er ordentligt skud varme lige før servering, så du

En af de bedste ænder jeg har fået fik jeg i lørdags, de blev såmænd
bare fyldt med æbler og svesker og så ind i ovnen på ca. 200°C og fik
vel 1 3/4 time til kødsaften var gennemsigtigt.

--
Christian

Fra : hellen

Dato : 29-11-09 08:27

On 24 Nov., 11:37, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> bare fyldt med æbler og svesker og så ind i ovnen på ca. 200°C og fik
> vel 1 3/4 time til kødsaften var gennemsigtigt.

Hej Jane
Du kan sagtens stege anden i en stegepose. Jeg gør det altid, både and
og kalkun og med stor succes;)
Stegefedtet hælder jeg ud ca. 20 min. før den er færdig og bruger
noget af til sovsen.
Den steger videre og den bliver både sprød, brun og lækker. Der er
nemt og så er du fri for bagefter i julen, at stå at gøre ovnen ren!
Anden fyldes med svesker og æbler og den sædvanlige stegetid.
God fornøjelse)
Helle

Fra : Jane

Dato : 30-11-09 16:00

hellen <helle8@gmail.com> wrote in

> [...]
> nemt og så er du fri for bagefter i julen, at stå at gøre ovnen ren!
> Anden fyldes med svesker og æbler og den sædvanlige stegetid.

Hej Helle
Du har virkelig gjort min dag til en solskindsdag selvom det er gråvejr,
det var lige det svar jeg håbede på, så frem med stegeposen.

Helle har jeg forståede det rigtigt at du blot lader fedtet blive i posen
til 20 min før den er færdig? Hvordan hælder du så fedtet fra, klipper
du bar et hul, eller fjerner du posen helt?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : hellen

Dato : 30-11-09 15:51

On 30 Nov., 15:59, Jane <nokvin@FjørnDættehotmail.com> wrote:

> [...]
> til 20 min før den er færdig?    Hvordan hælder du så fedtet fra, klipper
> du bar et hul, eller fjerner du posen helt?

Hej Jane
Det er da glad for at høre;) for det er nemlig bare en god opfindelse -
sådan en stegepose
Jeg klipper hul i det ene hjørne, når den kommer i ovnen og når sovsen
så skal laves hældes fedtet/skyen ud af det hul i hjørnet og posen går
ikke i stykker, hvis du er lidt forsigtig...anden steger videre ved
lidt højere temperatur i ca. 15-20 min. Stegeposen tages af og anden
skæres i stykker. Det er altså bare nemt og ovnen bliver ikke fedtet
til;)
Når jeg steger kalkun gør jeg det på samme måde og hælder en halv
flaske rødvin og en del ribssaft i posen, som lægges på en bradepande..
Kalkunen smager helt fantastisk og der bliver en sovs, som bare smager
godt og kalkunen er saftig og lækker;)
Jeg håber du får lyst til at prøve det en dag. Held og lykke.
Mvh. Helle

Fra : Jane

Dato : 01-12-09 16:03

> [...]
> godt og kalkunen er saftig og lækker;)
> Jeg håber du får lyst til at prøve det en dag. Held og lykke.

Hej Helle
Mange tak for din gode vejledning, Jeg bliver virkelig sulten når jeg læser
om måden du steger din kalkun på, det skal jeg helt sikkert prøve.
Tak igen for dine gode svar Helle

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : hellen

Dato : 02-12-09 14:18

On 1 Dec., 16:02, Jane <nokvin@Fj rnD ttehotmail.com> wrote:

> Hej Helle
> Mange tak for din gode vejledning, Jeg bliver virkelig sulten n r jeg l ser
> om m den du steger din kalkun p , det skal jeg helt sikkert pr ve.
> Tak igen for dine gode svar Helle
>
> --
> Venlig hilsen
> Jane

Hej Jane
Tak for det, jeg tror ikke du bliver skuffet. Vores børn er i hvert
fald helt vilde med kalkunen og vil
helst have det juleaften, hvis de bliver spurgt... jeg syntes bare, vi
helst skal have and, sådan er
der jo så meget;) held og lykke med stegeposen;)
Helle

Fra : Jane

Dato : 03-12-09 16:50

> [...]
> helst skal have and, sådan er
> der jo så meget;) held og lykke med stegeposen;)

Jeg skal ihvertfaldprøve kalkunen, Helle nu spørger jeg lidt dumt igen, men
hvad er sky og hvad er fedt fra anden det ligner fedt det hele, bruger man
de hele til sovsen og så bare jævner den? Ja jeg er ikke skrap til
madlavning så hvis du vil fortælle mig hvordan du laver sovsen vil jeg da
også blive glad for de, jeg vil jo gerne have det bliver perfekt

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : hellen

Dato : 05-12-09 16:27

On 3 Dec., 16:50, Jane <nokvin@FjørnDættehotmail.com> wrote:

> [...]
> madlavning så hvis du vil fortælle mig hvordan du laver sovsen vil jeg da
> også blive glad for de, jeg vil jo gerne have det bliver perfekt

Hej igen Jane
Jeg bruger næsten ikke noget af fedtet, det bliver hældt væk...men al
sky/fedt fra posen bliver først hældt i en gryde.
Dernæst putter jeg lidt brun madkulør i gryden, så er det nemlig nemt
at se hvad der er fedt og hvad der er sky. Skyen bliver mørk og tager
imod madkuløren.
Lad det stå lidt i gryden og lad være med at røre rundt i gryden, så
kan du nemt se forskel. Jeg hælder det meste af fedtet i
skraldespanden - ikke håndvasken...og så er der noget tilbage - ikke
meget, for der er meget fedt i en and. Lidt fedt er så tilbage i
gryden og der skal et par spiseskeer med i fedtet. Jeg rører det lidt
rundt og putter skyen i, sammen med noget kartoffelvand.
Jeg har helt glemt at fortælle, at jeg altid klipper noget af vingerne
af anden, inden anden puttes i posen. Vinger, kråse, lever og lidt
fedt fra anden, koger nemlig som en fond i en gryde med lidt vand og
lidt salt og peber, samtidig med at anden steger i oven. Fonden koges
i et par timer og det vand/sky fra fonden, skal også i sovsen foruden
et par dl. piskefløde og til sidst smages til med salt og peber. Så
skulle sovsen smage godt og sovsen skal bare koge ved svag blus i et
par minutter..;) det er ikke så svært og har du lavet sovs før, så er
det ret nemt
Mvh. Helle

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 06-12-09 10:28

"hellen" <helle8@gmail.com> skrev i meddelelsen

[...]

At tænke sig at nogen smider verdens bedste fedt ud. Chock! Det skal du ikke
fortælle Jens Bruun.

Steen.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-12-09 17:57

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> At tænke sig at nogen smider verdens bedste fedt ud. Chock! Det skal du
> ikke fortælle Jens Bruun.

Pandebiks der bliver stegt med andefedt smager bare mums
Brasede kartoffler tager heller ikke skade af andefedt.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 07-12-09 15:28

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> "Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> Pandebiks der bliver stegt med andefedt smager bare mums
> Brasede kartoffler tager heller ikke skade af andefedt.

Der er ikke meget der tager skade af andefedt. Det eneste jeg kan komme i
tanker om er rejesalat og pålægschokolade.

Steen.

Fra : Jane

Dato : 07-12-09 14:17

hellen <helle8@gmail.com> wrote in

Tak igen Helle du kan da skrive det så det er til at forstå, nu tror jeg
det er kommet ind på lystavlen, så igang med sovsen Helle du er bare
sød tusind tak

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : hellen

Dato : 06-12-09 14:00

On 6 Dec., 17:56, "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSP...@hotmail.com> wrote:

> Pandebiks der bliver stegt med andefedt smager bare mums
> Brasede kartoffler tager heller ikke skade af andefedt.
>
> --
> Uffe Bærentsen

Hej Steen
Du må få min skyld spise alt det andefedt du har lyst til, men jeg har
ikke lyst til det.
Du kan jo også give det til fuglene udenfor...;)
Helle

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 07-12-09 15:10

> [...]

ikke lyst til det.
Du kan jo også give det til fuglene udenfor...;)

Jeg ville da aldrig drømme om at gøre fuglene til kanibaler Og jeg kan
tydeligt se at du aldrig har smagt en rullepølsemad med hjemmelavet eller
såmænd bare hjemmekogt rullepølse eller en leverpostejmad med andefedt
under. Det skulle du prøve, så vil du aldrig smide andefedt ud igen

Steen.

Fra : hellen

Dato : 08-12-09 15:46

On 7 Dec., 15:10, "Steen Jakobsen" <in...@post.dk> wrote:

> [...]
> såmænd bare hjemmekogt rullepølse eller en leverpostejmad med andefedt
> under. Det skulle du prøve, så vil du aldrig smide andefedt ud igen

Hej Steen
Jeg må desværre skuffe dig;) jeg er opvokset på landet, hvor vi
slagtede både grisen og ænderne til jul!
Jeg har rørt blodet til blodpølse, kogt kødet fra grisehovedet og
lavet sylte, altid fået hjemmelavet leverpostej og rullepølse og
drukket fed komælk )
Så.... jeg er flasket op med det, det er bare sådan at jeg ikke er
vild med det mere og tænker altså i sundere baner idag uden at være
kostforagter.
Jeg kan godt lide at lave mad, men i dag putter jeg grønsager i næsten
al min mad og brød. Det smager meget bedre og er sundere!
Jeg bryder mig bare ikke om, at blive sat i bås som én der ikke spiser
fedt. Tak;)
Helle

Fra : hellen

Dato : 08-12-09 15:47

On 7 Dec., 14:16, Jane <nokvin@FjørnDættehotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Tak igen Helle du kan da skrive det så det er til at forstå, nu tror jeg
> det er kommet ind på lystavlen, så igang med sovsen    Helle du er bare

Tak Jane
Jeg er glad for, at jeg kunne hjælpe dig. Jeg er ny i denne gruppe,
men jeg vil da prøve at følge med i snakken herinde;)
Helle