Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mobiltelefon (android) med GPS sammen med ~
Fra : Robert Piil

Dato : 22-11-09 11:24

Om en måneds tid får jeg en mobil med GPS i (HTC hero). Jeg ved der
tidligere har været lidt snak i gruppen omkring et progam der kan
synkronisere GPS data med en GPS tracker. Er der nogen der kan hjælpe
med link/info etc. eller er der måske ligefrem nogen der har erfaringer
med android GPS og DSLR, og som kender en god app til at lave en brugbar
log. I yderste nødstilfælde kan jeg nok godt selv lave en brugbar
applikation, hvis jeg kender kravene til hvordan loggen skal se ud.

--
Robert Piil

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 22-11-09 12:25

Robert Piil skrev:
> [...]
> log. I yderste nødstilfælde kan jeg nok godt selv lave en brugbar
> applikation, hvis jeg kender kravene til hvordan loggen skal se ud.

Hej

Det ser ud til at My Tracks er lige præcis lavet til det:
<http://androinica.com/2009/02/13/google-intros-my-tracks-a-gps-tracking-training-app-for-android/>
og
<http://news.cnet.com/8301-1035_3-10163128-94.html>

Den kan lave en KML-fil, som bruges i Google Maps. Jeg har ingen
erfaringer med at geotagge direkte ud fra KML, men det findes der
sikkert programmer, som kan gøre.

Ellers kan KML konverteres til f.eks. GPX, som kan bruges til geotagging
med f.eks. Microsofts WWMX. Det brugte jeg til dette:
<http://kkjen.dk/foto/Geo/index2.htm?image=3>.

Det største problem er nok om GPS'en er tilstrækkelig følsom hvis det er
overskyet, mellem bygninger eller indendøre, plus det ekstra
strømforbrug ved brug af GPS-delen.

--
Vh Kurt

Fra : Robert Piil

Dato : 22-11-09 12:49

Kurt Kjær Jensen skrev:

> Det ser ud til at My Tracks er lige præcis lavet til det:
> [...]

Tak, så slipper jeg for at finde ud af om jeg er blevet for gammel til
at lære et nyt programmeringssprog.

> <http://kkjen.dk/foto/Geo/index2.htm?image=3>.

Den slags kunne selvfølgelig være meget sjovt at lave, men egentlig er
det jeg er ude efter at kunne tilføje gps-data dirkete i mine RAW-filer
- gerne så automagisk som muligt. Hvis jeg først skal til at konvertere
dem til jpgs og definere mapper etc. så bliver det ikke mange af mine
billeder der får tilføjet geo-data.

> Det største problem er nok om GPS'en er tilstrækkelig følsom hvis det er
> overskyet, mellem bygninger eller indendøre, plus det ekstra
> strømforbrug ved brug af GPS-delen.

Ja, det må erfaringen så vise. Hvis jeg kan køre en 8-10 timer, tror jeg
dog nok det opfylder mit formål.

--
Robert Piil

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 22-11-09 13:50

Robert Piil skrev:

> Tak, så slipper jeg for at finde ud af om jeg er blevet for gammel til
> at lære et nyt programmeringssprog.

Det bliver man aldrig for gammel til - det tager bare længere tid at
lære nye ting. Det største problem er nok at finde et godt API, som kan
skrive data til billedfilerne.

> [...]
> - gerne så automagisk som muligt. Hvis jeg først skal til at konvertere
> dem til jpgs og definere mapper etc. så bliver det ikke mange af mine

OK, jeg skulle måske tilføje at kortet er lavet med BreezeBrowser som
mellemled. WWMX laver bare geotaggingen af billederne, som er grundlaget
for at BreezeBrowser kan producere galleriet, som derefter anvender
Google Maps. Men der er en del andre metoder nu.

Jeg ville være betænkelig ved at lade trediepartsprogrammer rode med
mine RAW-filer. Hvis det er vigtige fotos vil jeg sikre mig en ekstra
backup inden tagningen, fordi der ikke er garanti for at fremtidige
RAW-convertere vil acceptere de ændrede data.

På nettet (f.eks. <http://geotag.sourceforge.net/?q=node/13>) står der
noget om geotagging i sidecar-filerne, og det virker meget mere
harmløst. Det kræver bare at taggingen bliver ført med under det videre
forløb.

--
Vh Kurt

Fra : Robert Piil

Dato : 22-11-09 14:52

Kurt Kjær Jensen skrev:

> Det bliver man aldrig for gammel til - det tager bare længere tid at
> lære nye ting. Det største problem er nok at finde et godt API, som kan
> skrive data til billedfilerne.

....og netop tiden er blevet en mangelvare.
> [...]
> for at BreezeBrowser kan producere galleriet, som derefter anvender
> Google Maps. Men der er en del andre metoder nu.
Interessant, men stadig i udkanten af mit formål.
> [...]
> noget om geotagging i sidecar-filerne, og det virker meget mere
> harmløst. Det kræver bare at taggingen bliver ført med under det videre
Ja, sidecarfilerne lyder som en meget bedre løsning.

--
Robert Piil

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-11-09 12:33

"Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> inden tagningen, fordi der ikke er garanti for at fremtidige
> RAW-convertere vil acceptere de ændrede data.

Jeg bruger Geosetter til at geotagge mine RAWfiler - har aldrig haft nogle
problemer.
Selvfølgeligt kan man aldrig garantere for fremtidige RAWkonvertere, men det
ser da ud til at
vh
Jan

Fra : Robert Piil

Dato : 23-11-09 22:47

Jan Bøgh skrev:
> Jeg bruger Geosetter til at geotagge mine RAWfiler - har aldrig haft
> nogle problemer.
> Selvfølgeligt kan man aldrig garantere for fremtidige RAWkonvertere, men
> det ser da ud til at

Tak, det var lige Geosetter jeg kunne huske at have set en henvisning
til tidligere.

--
Robert Piil

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 22-11-09 19:01

> Ja, det må erfaringen så vise. Hvis jeg kan køre en 8-10 timer, tror jeg
> dog nok det opfylder mit formål.

Min Nokia 6220 kan holde til ca. 2 timer med GPS'en tændt... bare til
information. Jeg har selv ledt efter noget som kan lave en GPS log til
geotagging, men synes ikke lige jeg har fundet noget brugbart...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)