Gulpladebil med 9 sæder
Fra : Preben Andersen

Dato : 22-11-09 10:04

Er det blevet lovligt at bruge en gulpladebil til persontransport? Jeg har
netop set en sådan indrettet med 9 sæder og med 9 personer i bilen.
--
mvh/Preben

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-09 10:42

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message
> Er det blevet lovligt at bruge en gulpladebil til persontransport? Jeg har
> netop set en sådan indrettet med 9 sæder og med 9 personer i bilen.

Kan den ikke være indregistreret som bus og kræver stort kørekort?

Kasper

Fra : Preben Andersen

Dato : 22-11-09 11:02

"Kasper" <Tjae> skrev i meddelelsen

> Kan den ikke være indregistreret som bus og kræver stort kørekort?

Muligvis, det var bare en alm. kassevogn. Kan den indregistreres som bus på
gule plader?
--
mvh/Preben

Fra : Andersen [3650]

Dato : 22-11-09 11:10

Preben Andersen har bragt dette til os:

> Muligvis, det var bare en alm. kassevogn. Kan den indregistreres som bus på
> gule plader?

Alle de busser der kører rundt i landet har da også gule plader.
Lige med undtagelse af nogle få (syntes jeg at erindre).

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Preben Andersen

Dato : 22-11-09 12:04

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i meddelelsen

> Alle de busser der kører rundt i landet har da også gule plader.
> Lige med undtagelse af nogle få (syntes jeg at erindre).

Ja, men er det en bus, når der er 9 sæder?
--
mvh/Preben

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 22-11-09 11:11

On Sun, 22 Nov 2009 10:04:07 +0100, Preben Andersen wrote:

> Er det blevet lovligt at bruge en gulpladebil til persontransport? Jeg
> har netop set en sådan indrettet med 9 sæder og med 9 personer i bilen.

Jeg har set adskillige med plads til langt flere. Sådan nogen store gule
klodser, du ved.

Men så skal der vist være 10 sæder, ikke 9, og føreren skal have et D på
sit kørekort.

Fra : Preben Andersen

Dato : 22-11-09 12:03

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i meddelelsen

> Men så skal der vist være 10 sæder, ikke 9, og føreren skal have et D på
> sit kørekort.

Hvad så hvis der er 9 sæder, som jeg spurgte om?
--
mvh/Preben

Fra : Seth

Dato : 22-11-09 15:13

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in news:4b091a78$0$36583
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad så hvis der er 9 sæder, som jeg spurgte om?

jeg har igennem årene hørt om institutioner der indregistrerer køretøjer
med 9 pladser til "privat buskørsel" for at nedsætte registreringsafgiften
væsentligt.
men i den sammenhæng mener jeg at det er lovpligtigt at det skal fremgå af
et eller andet reklameindslag på bussen at den er til Privat Buskørsel.

Jeg er ikke 100%

_
Seth

Fra : Preben Andersen

Dato : 22-11-09 17:11

"Seth" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> et eller andet reklameindslag på bussen at den er til Privat Buskørsel.

Dem har jeg også set, men de har alle haft et skilt på siden og hvide
plader.
--
mvh/Preben

Fra : Mogens

Dato : 22-11-09 18:06

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Dem har jeg også set, men de har alle haft et skilt på siden og hvide
> plader.

Hvis "bussen" er registreret som handicapbus, har den hverken navn på siden
eller hvide plader...

Fra : alexbo

Dato : 22-11-09 15:44

"Preben Andersen" skrev

> Hvad så hvis der er 9 sæder, som jeg spurgte om?

Så er det en nedsstolet bus,
men du skriver at det var en gulpladebil en alm. kassevogn, altså uden
ruder, det er
usædvanligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 22-11-09 17:10

> Så er det en nedsstolet bus,
> men du skriver at det var en gulpladebil en alm. kassevogn, altså uden
> ruder, det er
> usædvanligt.

OK så, så kalder vi det en kassevogn med ruder hele vejen rundt
--
mvh/Preben

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 23-11-09 07:56

> "Preben Andersen" skrev

> Så er det en nedsstolet bus,
> men du skriver at det var en gulpladebil en alm. kassevogn, altså uden
> ruder, det er
> usædvanligt.

Den behøver ikke at være nedstolet. Jeg læser det originale spørgsmål som 9
personer inkl. føreren.
Og den slags er desværre ikke mere et særsyn.
Den er med stor sandsynlighed indregistreret på en såkaldt
mini-EP-tilladelse der kun må bruges til rutekørsel for et trafikselskab, og
de kan køres på et almindeligt erhvervskort (det lille kort).
De bruges til kørsel for Flextrafik, Midttrafik, Nordjyllands Trafikselskab
o.s.v. hvor der udføres patientransport og handicapkørsel, og må kun bruges
til dette. Det er samme "slags" der er tale om når man møder en almindelig
personbil på gule plader med alle sæderne i behold.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Preben Andersen

Dato : 23-11-09 08:32

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> og må kun bruges til dette. Det er samme "slags" der er tale om når man
> møder en almindelig personbil på gule plader med alle sæderne i behold.

Ja, det var 9 personer incl. føreren. Der er ikke tale om nogen form for
erhvervskørsel. Den ene, jeg så, holdt på stranden mens en flok unger løb
omkring. Den anden blev brugt til indkøb i et supermarked. På ingen af
vognene var der påskrifter på siden.
--
mvh/Preben

Fra : Allan

Dato : 22-11-09 21:28

> Er det blevet lovligt at bruge en gulpladebil til persontransport? Jeg har
> netop set en sådan indrettet med 9 sæder og med 9 personer i bilen.

ja der er kommet nye regler.. ttp://www.fstyr.dk/sw22281.asp

her er sakset det som vil besvare dit spørgsmål..

Farven på nummerpladerne afhænger af hvad der betalt i afgift
hvide plader = 60% afgift = færre begrænsninger i brugen
da køretøjet betragtes som en stor personbil.

   Ikke-erhvervsmæssig buskørsel
Ikke-erhvervsmæssig buskørsel er kørsel,
der ikke opfylder betingelserne for at være erhvervsmæssig buskørsel.

Erhvervsmæssig buskørsel

Erhvervsmæssig personbefordring med en bus, det vil sige et
motorkøretøj indrettet til befordring af flere end 9 personer, føreren
medregnet, kræver tilladelse fra Færdselsstyrelsen.

Ved erhvervsmæssig personbefordring forstås kørsel
med personer uden en nærmere tilknytning til den person, virksomhed
eller sammenslutning, der udfører eller lader kørslen udføre,
som udføres mod vederlag, eller
som udgør den pågældende persons, virksomheds eller sammenslutnings
primære formål.
Tilladelsen til buskørsel giver ret til at udføre andre form for
buskørsel end rutekørsel inden for landets grænser. Til udførelse af
rutekørsel, herunder speciel rutekørsel, kræves særlig tilladelse.

Fra : 2rb1

Dato : 23-11-09 01:38

> [...]
> Er det blevet lovligt at bruge en gulpladebil til persontransport? Jeg har
> netop set en sådan indrettet med 9 sæder og med 9 personer i bilen.

En bus med gule plader, skal køre i fast rutefart og må ikke bevæge sig uden
for rute. Dog må den køre af en fastlagt ruste, fra garage til rutestart og
hjem igen.