At løbe efter en lommetyv
Fra : Martin Schou

Dato : 21-11-09 15:09

Hej NG
Jeg så en lommetyv i dag.
Det var utrolig tæt på at jeg løb efter ham, havde jeg ikke lige stået på en
bus. Men var dælme klar til at give ham en ordentlig omgang den idiot.
Den har sikkert været vendt herinde før... Men ville jeg egentlig blive
straffet for vold hvis jeg havde nikket ham en skalle og tævet ham ?
Er der nogen relevante domme i den slags sager.
Martin

P.S. er normal en fredelig fyr men den slags ting gør mig altså gal. :)

Fra : Bæ9

Dato : 21-11-09 15:23

"Martin Schou" <nospam@nu.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Den har sikkert været vendt herinde før... Men ville jeg egentlig blive
> straffet for vold hvis jeg havde nikket ham en skalle og tævet ham ?

ja selvf. havde du det - og selvf. skal du straffes - vi ka sku da ikke ah
tosser rendende rundt i gaderne og udøve selvtægt efter forgodtbefindede.

Havde du derimod udført en civil anholdelse og afventet politi og dermed
retssystem ville det have udløst respekt

> Er der nogen relevante domme i den slags sager

sikkert bunkevis

- fordi mennesker er blevet udstyret med frontallapper er krybdyrhjernen der
jo stadigvæk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-11-09 21:49

Bæ9 wrote:
[...]
> Havde du derimod udført en civil anholdelse og afventet politi og dermed
> retssystem ville det have udløst respekt

Hvordan udfører man indledningsvis en civil anholdende på en person der
sprinter afsted forbi én med næsten olympisk hastighed?

Jeg tænker på benspænd og andre metoder der er absolut nødvendige for at
nedbringe vedkommendes fart til et niveau som gør det muligt at foretage
noget der ligner en civil anholdelse.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bæ9

Dato : 21-11-09 23:58

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
> Bæ9 wrote:
> [...]
>
> Hvordan udfører man indledningsvis en civil anholdende på en person der
> sprinter afsted forbi én med næsten olympisk hastighed?

man ku jo råbe på ravjysk: "Stop, det er politiet" - hvem ved, måske det
virker

Fra : Bæ9

Dato : 22-11-09 00:12

"Bæ9" <baeni.splitterr@vende.tosset> skrev i meddelelsen

> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> man ku jo råbe på ravjysk: "Stop, det er politiet" - hvem ved, måske det
> virker

det lyder forresten således på littauisk - sustabdyti policijos

Fra : Martin Schou

Dato : 23-11-09 10:52

"Bæ9" <baeni.splitterr@vende.tosset> wrote in message

> man ku jo råbe på ravjysk: "Stop, det er politiet" - hvem ved, måske det
> virker

Må man det? Altså råbe at man er politiet selv om man ikke er.
Martin

Fra : Bæ9

Dato : 23-11-09 16:44

> "Bæ9" <baeni.splitterr@vende.tosset> wrote in message

> Må man det? Altså råbe at man er politiet selv om man ikke er.
> Martin

min dreng havde engang en politilegetøjsbil som, når man trykkede på en
knap, råbte på ravjysk: "Stop, det er politiet" - var den mon ulovlig?

Fra : HAWK

Dato : 24-11-09 16:48

> "Martin Schou" <nospam@nu.dk> skrev i meddelelsen

> min dreng havde engang en politilegetøjsbil som, når man trykkede på en
> knap, råbte på ravjysk: "Stop, det er politiet" - var den mon ulovlig?

Nej men det er ikke desto mindre ulovligt at udgive sig for at være
politimand/kvinde hvis ikke man er det.

Fra : Bæ9

Dato : 24-11-09 17:01

"HAWK" <ikke@tale.om> skrev i meddelelsen

> "Bæ9" <baeni.splitterr@vende.tosset> skrev i meddelelsen

> Nej men det er ikke desto mindre ulovligt at udgive sig for at være
> politimand/kvinde hvis ikke man er det.

så skal fætter br sku i boksen......

og så lige før jul, damn

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-11-09 15:29

"Martin Schou" <nospam@nu.dk> skrev i en meddelelse

> Den har sikkert været vendt herinde før... Men ville jeg egentlig blive
> straffet for vold hvis jeg havde nikket ham en skalle og tævet ham ?

Ja, naturligvis ville du det. Det er selvtægt, hvis du begynder at tæve en
lommetyv.
Du må foretage en civil anholdelse og bruge den magt der er nødvendig for at
tilbageholde tyven, men at "nikket ham en skalle og tævet ham" er langt ud
over stegen.

Fra : blue

Dato : 21-11-09 15:56

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse

> Ja, naturligvis ville du det. Det er selvtægt, hvis du begynder at tæve en
> lommetyv.

Nej, det er vold.

Fra : Martin Schou

Dato : 21-11-09 16:00

"blue" <invalid@invalid.invalid> wrote in message
> "Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse

> Nej, det er vold.

Jamen så var det da godt jeg ikke gjorde det :)
Martin

Fra : Bæ9

Dato : 21-11-09 17:30

"blue" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
> "Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse

> Nej, det er vold.

det er det osse

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-11-09 17:50

"blue" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> "Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse

> Nej, det er vold.

Det både vold og selvtægt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-09 18:27

Allan Soerensen skrev:

> Det både vold og selvtægt.

Nej. Man tager ikke sig selv til rette når man beskytter andres
ejendom.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-11-09 18:40

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:bk8gg5tgaku0p4o4mj8it0ob5h8ci0eice@news.stofanet.dk...

> Nej. Man tager ikke sig selv til rette når man beskytter andres
> ejendom.

Ikke forstået.
Martin tager sagen i egen hånd og straffer tyven ved at tæve ham. Er det
ikke selvtægt (og vold)?

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-11-09 19:08

> [...]
>
> Ikke forstået.
> Martin tager sagen i egen hånd og straffer tyven ved at tæve ham. Er det

Det er da kun selvtægt hvis Martin er den forurettede og det opfatter jeg
ikke at han er.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-11-09 21:24

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er da kun selvtægt hvis Martin er den forurettede og det opfatter jeg
> ikke at han er.

Så lægger vi noget forskelligt i ordet selvtægt.

"det at tage loven i egen hånd . fx om privatpersoners afstraffelse af
forbrydere uden inddragelse af myndighederne"

Fra : Bæ9

Dato : 21-11-09 23:57

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> "Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse

> Det er da kun selvtægt hvis Martin er den forurettede og det opfatter jeg
> ikke at han er.

point

Fra : Bæ9

Dato : 21-11-09 23:56

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Nej. Man tager ikke sig selv til rette når man beskytter andres
> ejendom.

nu var et så EFTER at ugerningen var sket han talte om at gokke ham
(østeuropæeren) et par på snotten

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-11-09 21:49

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> tilbageholde tyven, men at "nikket ham en skalle og tævet ham" er langt ud

Hvad hvis man er offeret for lommetyveriet, og bliver sindsyg i
gerningsøjeblikket?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-09 15:38

> [...]
> Martin
>
> P.S. er normal en fredelig fyr men den slags ting gør mig altså gal.

Voldsudøvelse er altid strafbart - den nødvendige magt er det ikke. Men
det afhænger naturligvis af hvem der udøver magten (politiet) eller
hvordan den udføres (ved fx civil anholdelse)

Fra : Allan F

Dato : 22-11-09 16:48

> [...]
> Martin
>
> P.S. er normal en fredelig fyr men den slags ting gør mig altså gal. :)

Du må gerne stoppe ham, og udøve den NØDVENDIGE magt for at fastholde ham -
og derefter overdrage ham til politiet. Hvis du derimod nedlægger ham, og
begynder at gøre ham unødvendig skade, f.eks. ved at slå efter du har
kontrollen, så er det vold, og du vil sandsynligvis blive sigtet og
retsforfulgt.

Nødvendig magt - f.eks. hvis du spænder ben, og efterfølgende sætter dig på
ham og bruger f.eks. en armlås - eller simpel vægt.

Allan F

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-11-09 18:54

Allan F skrev:

> Nødvendig magt - f.eks. hvis du spænder ben, og efterfølgende sætter dig på
> ham og bruger f.eks. en armlås - eller simpel vægt.

Man skal lige passe på at man ikke kvæler ham derved, specielt
hvis han er overvægtig. Det var der et par betjente der kom galt
afsted med for et år siden (eller to?). Arrestanten døde.

--
Bertel