/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
At løbe efter en lommetyv
Fra : Martin Schou


Dato : 21-11-09 15:09

Hej NG
Jeg så en lommetyv i dag.
Det var utrolig tæt på at jeg løb efter ham, havde jeg ikke lige stået på en
bus. Men var dælme klar til at give ham en ordentlig omgang den idiot.
Den har sikkert været vendt herinde før... Men ville jeg egentlig blive
straffet for vold hvis jeg havde nikket ham en skalle og tævet ham ?
Er der nogen relevante domme i den slags sager.
Martin

P.S. er normal en fredelig fyr men den slags ting gør mig altså gal. :)


 
 
Bæ9 (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Bæ9


Dato : 21-11-09 15:23


"Martin Schou" <nospam@nu.dk> skrev i meddelelsen
news:awSNm.48759$GO1.14423@unlimited.newshosting.com...
> Hej NG
> Jeg så en lommetyv i dag.
> Det var utrolig tæt på at jeg løb efter ham, havde jeg ikke lige stået på
> en bus. Men var dælme klar til at give ham en ordentlig omgang den idiot.
> Den har sikkert været vendt herinde før... Men ville jeg egentlig blive
> straffet for vold hvis jeg havde nikket ham en skalle og tævet ham ?



ja selvf. havde du det - og selvf. skal du straffes - vi ka sku da ikke ah
tosser rendende rundt i gaderne og udøve selvtægt efter forgodtbefindede.

Havde du derimod udført en civil anholdelse og afventet politi og dermed
retssystem ville det have udløst respekt



> Er der nogen relevante domme i den slags sager


sikkert bunkevis

- fordi mennesker er blevet udstyret med frontallapper er krybdyrhjernen der
jo stadigvæk


Peter Knutsen (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 21-11-09 21:49

Bæ9 wrote:
[...]
> Havde du derimod udført en civil anholdelse og afventet politi og dermed
> retssystem ville det have udløst respekt

Hvordan udfører man indledningsvis en civil anholdende på en person der
sprinter afsted forbi én med næsten olympisk hastighed?

Jeg tænker på benspænd og andre metoder der er absolut nødvendige for at
nedbringe vedkommendes fart til et niveau som gør det muligt at foretage
noget der ligner en civil anholdelse.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Bæ9 (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Bæ9


Dato : 21-11-09 23:58


"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
news:4b085233$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
> Bæ9 wrote:
> [...]
>> Havde du derimod udført en civil anholdelse og afventet politi og dermed
>> retssystem ville det have udløst respekt
>
> Hvordan udfører man indledningsvis en civil anholdende på en person der
> sprinter afsted forbi én med næsten olympisk hastighed?
>


man ku jo råbe på ravjysk: "Stop, det er politiet" - hvem ved, måske det
virker


Bæ9 (22-11-2009)
Kommentar
Fra : Bæ9


Dato : 22-11-09 00:12


"Bæ9" <baeni.splitterr@vende.tosset> skrev i meddelelsen
news:4b0870f5$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
> news:4b085233$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
>> Bæ9 wrote:
>> [...]
>>> Havde du derimod udført en civil anholdelse og afventet politi og dermed
>>> retssystem ville det have udløst respekt
>>
>> Hvordan udfører man indledningsvis en civil anholdende på en person der
>> sprinter afsted forbi én med næsten olympisk hastighed?
>>
>
>
> man ku jo råbe på ravjysk: "Stop, det er politiet" - hvem ved, måske det
> virker

det lyder forresten således på littauisk - sustabdyti policijos


Martin Schou (23-11-2009)
Kommentar
Fra : Martin Schou


Dato : 23-11-09 10:52

"Bæ9" <baeni.splitterr@vende.tosset> wrote in message
news:4b0870f5$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> man ku jo råbe på ravjysk: "Stop, det er politiet" - hvem ved, måske det
> virker

Må man det? Altså råbe at man er politiet selv om man ikke er.
Martin


Bæ9 (23-11-2009)
Kommentar
Fra : Bæ9


Dato : 23-11-09 16:44


"Martin Schou" <nospam@nu.dk> skrev i meddelelsen
news:eXsOm.44064$ym5.43896@unlimited.newshosting.com...
> "Bæ9" <baeni.splitterr@vende.tosset> wrote in message
> news:4b0870f5$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> man ku jo råbe på ravjysk: "Stop, det er politiet" - hvem ved, måske det
>> virker
>
> Må man det? Altså råbe at man er politiet selv om man ikke er.
> Martin


min dreng havde engang en politilegetøjsbil som, når man trykkede på en
knap, råbte på ravjysk: "Stop, det er politiet" - var den mon ulovlig?


HAWK (24-11-2009)
Kommentar
Fra : HAWK


Dato : 24-11-09 16:48


"Bæ9" <baeni.splitterr@vende.tosset> skrev i meddelelsen
news:4b0aadba$1$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Martin Schou" <nospam@nu.dk> skrev i meddelelsen
> news:eXsOm.44064$ym5.43896@unlimited.newshosting.com...
>> "Bæ9" <baeni.splitterr@vende.tosset> wrote in message
>> news:4b0870f5$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> man ku jo råbe på ravjysk: "Stop, det er politiet" - hvem ved, måske det
>>> virker
>>
>> Må man det? Altså råbe at man er politiet selv om man ikke er.
>> Martin
>
>
> min dreng havde engang en politilegetøjsbil som, når man trykkede på en
> knap, råbte på ravjysk: "Stop, det er politiet" - var den mon ulovlig?

Nej men det er ikke desto mindre ulovligt at udgive sig for at være
politimand/kvinde hvis ikke man er det.


Bæ9 (24-11-2009)
Kommentar
Fra : Bæ9


Dato : 24-11-09 17:01


"HAWK" <ikke@tale.om> skrev i meddelelsen
news:4b0c0046$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Bæ9" <baeni.splitterr@vende.tosset> skrev i meddelelsen
> news:4b0aadba$1$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Martin Schou" <nospam@nu.dk> skrev i meddelelsen
>> news:eXsOm.44064$ym5.43896@unlimited.newshosting.com...
>>> "Bæ9" <baeni.splitterr@vende.tosset> wrote in message
>>> news:4b0870f5$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>>
>>>> man ku jo råbe på ravjysk: "Stop, det er politiet" - hvem ved, måske
>>>> det virker
>>>
>>> Må man det? Altså råbe at man er politiet selv om man ikke er.
>>> Martin
>>
>>
>> min dreng havde engang en politilegetøjsbil som, når man trykkede på en
>> knap, råbte på ravjysk: "Stop, det er politiet" - var den mon ulovlig?
>
> Nej men det er ikke desto mindre ulovligt at udgive sig for at være
> politimand/kvinde hvis ikke man er det.


så skal fætter br sku i boksen......

og så lige før jul, damn


Allan Soerensen (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 21-11-09 15:29

"Martin Schou" <nospam@nu.dk> skrev i en meddelelse
news:awSNm.48759$GO1.14423@unlimited.newshosting.com...
>
> Den har sikkert været vendt herinde før... Men ville jeg egentlig blive
> straffet for vold hvis jeg havde nikket ham en skalle og tævet ham ?

Ja, naturligvis ville du det. Det er selvtægt, hvis du begynder at tæve en
lommetyv.
Du må foretage en civil anholdelse og bruge den magt der er nødvendig for at
tilbageholde tyven, men at "nikket ham en skalle og tævet ham" er langt ud
over stegen.



blue (21-11-2009)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 21-11-09 15:56

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse
news:4b07f93f$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Ja, naturligvis ville du det. Det er selvtægt, hvis du begynder at tæve en
> lommetyv.

Nej, det er vold.



Martin Schou (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Martin Schou


Dato : 21-11-09 16:00

"blue" <invalid@invalid.invalid> wrote in message
news:4b07ff66$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
> "Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse
> news:4b07f93f$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
>
>> Ja, naturligvis ville du det. Det er selvtægt, hvis du begynder at tæve
>> en lommetyv.
>
> Nej, det er vold.


Jamen så var det da godt jeg ikke gjorde det :)
Martin


Bæ9 (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Bæ9


Dato : 21-11-09 17:30


"blue" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
news:4b07ff66$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
> "Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse
> news:4b07f93f$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
>
>> Ja, naturligvis ville du det. Det er selvtægt, hvis du begynder at tæve
>> en lommetyv.
>
> Nej, det er vold.
>


det er det osse


Allan Soerensen (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 21-11-09 17:50

"blue" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:4b07ff66$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
> "Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse
> news:4b07f93f$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
>
>> Ja, naturligvis ville du det. Det er selvtægt, hvis du begynder at tæve
>> en lommetyv.
>
> Nej, det er vold.

Det både vold og selvtægt.



Bertel Lund Hansen (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-11-09 18:27

Allan Soerensen skrev:

> >> Ja, naturligvis ville du det. Det er selvtægt, hvis du begynder at tæve
> >> en lommetyv.

> > Nej, det er vold.

> Det både vold og selvtægt.

Nej. Man tager ikke sig selv til rette når man beskytter andres
ejendom.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Allan Soerensen (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 21-11-09 18:40

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:bk8gg5tgaku0p4o4mj8it0ob5h8ci0eice@news.stofanet.dk...
> Allan Soerensen skrev:
>
>> >> Ja, naturligvis ville du det. Det er selvtægt, hvis du begynder at
>> >> tæve
>> >> en lommetyv.
>
>> > Nej, det er vold.
>
>> Det både vold og selvtægt.
>
> Nej. Man tager ikke sig selv til rette når man beskytter andres
> ejendom.

Ikke forstået.
Martin tager sagen i egen hånd og straffer tyven ved at tæve ham. Er det
ikke selvtægt (og vold)?



Uffe Bærentsen (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 21-11-09 19:08


"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse
news:4b0825d7$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
> meddelelse news:bk8gg5tgaku0p4o4mj8it0ob5h8ci0eice@news.stofanet.dk...
>> Allan Soerensen skrev:
>>
>>> >> Ja, naturligvis ville du det. Det er selvtægt, hvis du begynder at
>>> >> tæve
>>> >> en lommetyv.
>>
>>> > Nej, det er vold.
>>
>>> Det både vold og selvtægt.
>>
>> Nej. Man tager ikke sig selv til rette når man beskytter andres
>> ejendom.
>
> Ikke forstået.
> Martin tager sagen i egen hånd og straffer tyven ved at tæve ham. Er det
> ikke selvtægt (og vold)?

Det er da kun selvtægt hvis Martin er den forurettede og det opfatter jeg
ikke at han er.



--
Uffe Bærentsen



Allan Soerensen (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 21-11-09 21:24

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4b082c83$0$36585$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>> Det både vold og selvtægt.
>>>
>>> Nej. Man tager ikke sig selv til rette når man beskytter andres
>>> ejendom.
>>
>> Ikke forstået.
>> Martin tager sagen i egen hånd og straffer tyven ved at tæve ham. Er det
>> ikke selvtægt (og vold)?
>
> Det er da kun selvtægt hvis Martin er den forurettede og det opfatter jeg
> ikke at han er.

Så lægger vi noget forskelligt i ordet selvtægt.

"det at tage loven i egen hånd . fx om privatpersoners afstraffelse af
forbrydere uden inddragelse af myndighederne"



Bæ9 (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Bæ9


Dato : 21-11-09 23:57


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4b082c83$0$36585$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse
> news:4b0825d7$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> "Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
>> meddelelse news:bk8gg5tgaku0p4o4mj8it0ob5h8ci0eice@news.stofanet.dk...
>>> Allan Soerensen skrev:
>>>
>>>> >> Ja, naturligvis ville du det. Det er selvtægt, hvis du begynder at
>>>> >> tæve
>>>> >> en lommetyv.
>>>
>>>> > Nej, det er vold.
>>>
>>>> Det både vold og selvtægt.
>>>
>>> Nej. Man tager ikke sig selv til rette når man beskytter andres
>>> ejendom.
>>
>> Ikke forstået.
>> Martin tager sagen i egen hånd og straffer tyven ved at tæve ham. Er det
>> ikke selvtægt (og vold)?
>
> Det er da kun selvtægt hvis Martin er den forurettede og det opfatter jeg
> ikke at han er.
>
>
>

point


Bæ9 (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Bæ9


Dato : 21-11-09 23:56


"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
news:bk8gg5tgaku0p4o4mj8it0ob5h8ci0eice@news.stofanet.dk...
> Allan Soerensen skrev:
>
>> >> Ja, naturligvis ville du det. Det er selvtægt, hvis du begynder at
>> >> tæve
>> >> en lommetyv.
>
>> > Nej, det er vold.
>
>> Det både vold og selvtægt.
>
> Nej. Man tager ikke sig selv til rette når man beskytter andres
> ejendom.
>

nu var et så EFTER at ugerningen var sket han talte om at gokke ham
(østeuropæeren) et par på snotten


Peter Knutsen (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 21-11-09 21:49

Allan Soerensen wrote:
> Ja, naturligvis ville du det. Det er selvtægt, hvis du begynder at tæve en
> lommetyv.
> Du må foretage en civil anholdelse og bruge den magt der er nødvendig for at
> tilbageholde tyven, men at "nikket ham en skalle og tævet ham" er langt ud
> over stegen.

Hvad hvis man er offeret for lommetyveriet, og bliver sindsyg i
gerningsøjeblikket?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Ukendt (21-11-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-11-09 15:38

"Martin Schou" <nospam@nu.dk> skrev i meddelelsen
news:awSNm.48759$GO1.14423@unlimited.newshosting.com...
> Hej NG
> Jeg så en lommetyv i dag.
> Det var utrolig tæt på at jeg løb efter ham, havde jeg ikke lige stået
> på en bus. Men var dælme klar til at give ham en ordentlig omgang den
> idiot.
> Den har sikkert været vendt herinde før... Men ville jeg egentlig
> blive straffet for vold hvis jeg havde nikket ham en skalle og tævet
> ham ?
> Er der nogen relevante domme i den slags sager.
> Martin
>
> P.S. er normal en fredelig fyr men den slags ting gør mig altså gal.
> :)

Voldsudøvelse er altid strafbart - den nødvendige magt er det ikke. Men
det afhænger naturligvis af hvem der udøver magten (politiet) eller
hvordan den udføres (ved fx civil anholdelse)



Allan F (22-11-2009)
Kommentar
Fra : Allan F


Dato : 22-11-09 16:48


"Martin Schou" <nospam@nu.dk> skrev i en meddelelse
news:awSNm.48759$GO1.14423@unlimited.newshosting.com...
> Hej NG
> Jeg så en lommetyv i dag.
> Det var utrolig tæt på at jeg løb efter ham, havde jeg ikke lige stået på
> en bus. Men var dælme klar til at give ham en ordentlig omgang den idiot.
> Den har sikkert været vendt herinde før... Men ville jeg egentlig blive
> straffet for vold hvis jeg havde nikket ham en skalle og tævet ham ?
> Er der nogen relevante domme i den slags sager.
> Martin
>
> P.S. er normal en fredelig fyr men den slags ting gør mig altså gal. :)

Du må gerne stoppe ham, og udøve den NØDVENDIGE magt for at fastholde ham -
og derefter overdrage ham til politiet. Hvis du derimod nedlægger ham, og
begynder at gøre ham unødvendig skade, f.eks. ved at slå efter du har
kontrollen, så er det vold, og du vil sandsynligvis blive sigtet og
retsforfulgt.

Nødvendig magt - f.eks. hvis du spænder ben, og efterfølgende sætter dig på
ham og bruger f.eks. en armlås - eller simpel vægt.

Allan F



Bertel Lund Hansen (22-11-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-11-09 18:54

Allan F skrev:

> Nødvendig magt - f.eks. hvis du spænder ben, og efterfølgende sætter dig på
> ham og bruger f.eks. en armlås - eller simpel vægt.

Man skal lige passe på at man ikke kvæler ham derved, specielt
hvis han er overvægtig. Det var der et par betjente der kom galt
afsted med for et år siden (eller to?). Arrestanten døde.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste