Bøf Wellington opskrift søges
Fra : Erik Poulsen

Dato : 21-11-09 22:20

Hejsa

Jeg søger en god opskrift på "Bøf Wellington". Jeg har søgt på google og
forslagene er mange.... Min far har bestilt det til hans 75 års fødelsdag og
da jeg ikke får tid til, at prøve mig igennem en masse opskrifter. Så jeg må
bede om jeres bud.

Bud på sauce og tilbehør er også meget velkommen

På forhånd tak
Erik

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 21-11-09 22:31

Hej Erik.
Jeg har prøvet denne opskrift,
http://www.webopskrifter.dk/madopskrifter/167/ og den er KANON god.
Je er selv "gammel" kok, og stiller ret store krav, men denne er virkelig
god.
Mvh John Senius-Jørgensen

Fra : kim rasmussen

Dato : 22-11-09 14:06

Her er mit forslag til den ultimative sauce til din bøf.....
Sauce Bordelaise...

4 skalotteløg,finthakkede
100 gram finthakkede champignon
Et par peberkorn
1 kvist frisk timian
1 laurbærblad
5 dl rødvin
4 dl kalve-oksefond eller god bouilon
15 gram koldt smør i tern

Kom skalotteløgene i en sautepande sammen med peberkorn, timian og
laurbærblad og de finthakkede champignon.
Rør rødvinen i og bring saucen i kog.
Kog ind til panden er næsten tør.
Tilsæt kalve eller oksefonden eller god bouilon,
Saucen koges igen ,rør godt ibund det er der alle smagsstofferne sidder.
lad saucen simre i ca 10 minutter til der er ca 2 1/2 dl .tilbage,
skum saucen med mellemrum,smag til med salt og peber og .
pisk smørret i,en tern af gangen.
Server ,rygende varm.

Hilsen Kim

Fra : Mogens

Dato : 22-11-09 18:00

kim rasmussen wrote:
> Her er mit forslag til den ultimative sauce til din bøf.....
> Sauce Bordelaise...

Tak for den - den er sørme da rar at have i baghånden når man ikke har
stegesky! Et enkelt spørgsmål: Jeg har aldrig rigtig haft held med
tricket hvor man justerer (hedder det ikke det?) saucen med koldt smør.
Så hvad er lige fidusen for at få saucen til at tykne?

Og så lige et tillægsspm: Hvorfra skaffer man en god bouillon hvis man
ikke lige gider at bøvle med at slagte en kalv og gå igennem hele
processen med at lave en hjemmelavet fond?

Fra : kim rasmussen

Dato : 22-11-09 18:15

Hej Mogens.....
Det hedder nu " at montere saucen ".....
Men saucen bliver ikke meget tykkere ,men rundes af og bliver mere rund ,pas
på med saltet smør.
God bouilion er god fond på ben og urter og ,som jeg gør det ,hældes på ½
liters flasker og i fryseren.
Men fond fås i flydende og pulverform og den flydende kan bruges i en snæver
vending.....
hilsen Kim

Fra : Mogens

Dato : 22-11-09 19:35

kim rasmussen wrote:
> [...]
> liters flasker og i fryseren.
> Men fond fås i flydende og pulverform og den flydende kan bruges i en snæver

Hej Kim, I mine unge dage gik jeg til "Madlavning for finere mænd". Her
synes jeg at kunne erindre at vores lærer faktisk havde betydeligt held
med at montere saucen således at den faktisk blev tyknet en hel del. Men
jeg husker nok forkert.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 22-11-09 22:42

> [...]
> synes jeg at kunne erindre at vores lærer faktisk havde betydeligt held
> med at montere saucen således at den faktisk blev tyknet en hel del. Men

Nu vil jeg helst ikke udtale mig om din hukommelse, men sovsen kan monteres
med iskoldt smør, hvis du vel at mærke har kogt grundlaget ordentligt ind.
Den vil da blive tyk og cremet og meget kraftig i smagen. Brug usaltet smør,
så du selv kan styre smagen.

Venlig hilsen Margrete

Fra : Erik Poulsen

Dato : 24-11-09 03:44

Mange tak

Nu mangler jeg bare en opskrift på en god fond. Nogle bud?

Endnu en gang tak
Erik

Fra : kim rasmussen

Dato : 24-11-09 10:08

> Mange tak
>
> Nu mangler jeg bare en opskrift på en god fond. Nogle bud?
>
> Endnu en gang tak
> Erik

Hej Erik ....
Dette er ikke den rigtigste måde at lave fond på ,men resultatet bliver
forrygende....
Jeg gør flg:

gode ben fra din slagter ( kalve ,okse )
selleri ,timian, rosmarin ( jeg er heldig at have dem friske i haven )
gulerod ,løg,porrer,hvidløg ,pastinak,persillerod.......

Læg benene i vand så det knapt dækker og kog op og skum af.......
lidt salt på og skum igen......
derpå grøntsagerne på og så skal det stå og simre 4-5 timer .......
Si det hele og kog ned til 1/3 og vupti ....lækker fond....
Hilsen Kim

Fra : kim rasmussen

Dato : 24-11-09 20:13

Hej igen...
glemte lige et par laurbærblade ,Sorry.....
hilsen Kim

Fra : T

Dato : 27-11-09 08:42

"kim rasmussen" <raski@dbmail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> derpå grøntsagerne på og så skal det stå og simre 4-5 timer .......
> Si det hele og kog ned til 1/3 og vupti ....lækker fond....
Hej Kim

Prøv at brune benene i ovnen først i 20-25 på høj varme, og kog så bagefter
som du skriver.

Og jo længere tid det koger jo bedre, har man mulighed/lyst så lad det koge
så mange timer det kan lade sig gøre.
Når jeg laver fond, kan det godt koge hele dagen.

Hilsen

Fra : T

Dato : 27-11-09 10:17

Fra : Erik Poulsen

Dato : 27-11-09 10:39

> [...]
> koge
> så mange timer det kan lade sig gøre.
> Når jeg laver fond, kan det godt koge hele dagen.

Hej T

Har læst nogle smørre tomatpure på inden, at benene får en tur i ovnen. Er
det noget, som du kender til?

På forhånd tak
Erik

Fra : Erik Poulsen

Dato : 18-12-09 09:53

> [...]
> lad saucen simre i ca 10 minutter til der er ca 2 1/2 dl .tilbage,
> skum saucen med mellemrum,smag til med salt og peber og .

Skal saucen igennem en sigte eller hvad? Hænkte på, at f.eks. er peber korn
ikke just sjove, at tykke på...

/Erik