Skift af varmelegeme
Fra : Martin [6000]

Dato : 21-11-09 15:10

Hej gruppe,

Måske er jeg OT, i så fald modtager jeg gerne en henvisning til rette
gruppe

Min Siwamat XL548 (Siemens/Bosch tingest) af en vaskemaskine har måske et
defekt varmelegeme.. 60 graders vasken er ihvertfald iskold når jeg tager
det ud.

Sidder der et eller 2 stk. (eller flere) i sådan en model?

Er det noget lort at skifte? Jeg har haft maskinen åbnet før, men det var
pga. defekt strømledning. Så jeg ved godt hvordan jeg kommer ind i den -
det er mere om varmelegemet er installeret med henblik på aldrig at blive
skiftet...

--
Martin

Fra : Helge

Dato : 21-11-09 17:05

Hej, jeg har købt et par ting gennem hvidevaredele.dk og de er rigtig flinke
til at svare på spørgsmål. Jeg kan se at de har varmelegemet på:

http://www.hvidevaredele.dk/shop/varmelegeme-til-vaskemaskine-3079p.html

og de skriver ikke noget om, at der skal bruges to (og det gør de ved nogle
af de andre...)

Hilsen Helge

Fra : Andersen [3650]

Dato : 21-11-09 20:12

Martin [6000] tastede følgende:
> [...]
> det er mere om varmelegemet er installeret med henblik på aldrig at blive

Nu kender jeg ikke lige den model, men typsik sidder VL i bunden af
karret og er nemt at løsne og udskifte med et nyt. Man skal bare sikre
sig at der er ny pakning eller som minimum at den gamle stadig er blød
og flexibel. Som skrevet i det andet indlæg så kan reservedelspusheren
sikkert fortælle dig hvad du præcist skal bruge. Hvis du før har været
bag bagbeklædningen, så burde denne operation ikke volde nogle kvaler.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Martin [6000]

Dato : 21-11-09 23:01

> http://www.hvidevaredele.dk/shop/varmelegeme-til-vaskemaskine-3079p.html
>
> og de skriver ikke noget om, at der skal bruges to (og det gør de ved
> nogle af de andre...)

Det er lige præcis hos dem jeg har fundet "mit" varmelegeme

Prisen er absolut overkommelig, så til trods for at maskinen er anno 2003
så gider jeg ikke kassere den endnu.

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 21-11-09 23:03

> Nu kender jeg ikke lige den model, men typsik sidder VL i bunden af
> karret og er nemt at løsne og udskifte med et nyt.

Det lyder supernemt så.

> Man skal bare sikre
> sig at der er ny pakning eller som minimum at den gamle stadig er blød
> og flexibel.

Jeg tror bare jeg sætter ny pakning i - jeg gider sjældent bøvle med
gamle pakninger og o-ringe.

> Hvis du før har været
> bag bagbeklædningen, så burde denne operation ikke volde nogle kvaler.

Det lyder absolut overkommeligt.

Tak for svar til jer begge!

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 22-11-09 11:00

> Hvis du har husket at holde maskinen fri for kalk.

Det er ikke sådan jeg har tænkt ved hver vask: "Så Martin.. husk at holde
den fri for kalk"...

Så hvis det har krævet det, så er den fuld af kalk

Den har fået en enkelt stor afkalkningstur/afrensningstur i forbindelse
med gammel sæbe der lugtede, herunder var der brugt citronsyre på
anbefaling.

--
Martin

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 22-11-09 11:09

> Min Siwamat XL548 (Siemens/Bosch tingest) af en vaskemaskine har måske et
> defekt varmelegeme.. 60 graders vasken er ihvertfald iskold når jeg tager
> det ud.

Men hvordan ved du at det er varmelegemet den er galt med ?
Det kan jo ligeså nemt være noget andet som gør at maskinen slet ikke prøver
at varme vandet op, fordi den tror at det er varmt nok - en defekt termostat
f.eks ?
Du kan jo prøve at måle med et multimeter på varmelegemet under en vask, og
checke om der overhovedet sættes spænding på det under opvarmningsfasen.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ivar

Dato : 22-11-09 13:47

Andreas M. Hansen skrev:

> Du kan jo prøve at måle med et multimeter på varmelegemet under en vask, og
> checke om der overhovedet sættes spænding på det under opvarmningsfasen.

Jeg er helt enig med dig i, at der kan være mange andre ting galt,
fx termostat eller relæ. Jeg ville teste det ved afbrudt strøm
at måle om der var gennemgang i varmelegeme. Et varmelegeme er en
meget simpel konstruktion, og man kan roligt ud fra, at hvis der er
gennemgang, virker det.

Ivar Magnusson

Fra : Martin [6000]

Dato : 22-11-09 18:10

> Men hvordan ved du at det er varmelegemet den er galt med ?

Det kan jeg heller ikke vide.

Men måske den skyller med koldt vand i det lange 60 graders program? For
på 30 grader er tøjet en smule lunt...

Så jeg tror ikke rigtig det fejler noget alligevel..

--
Martin